Renoveren in een kantoorgebouw, is het netjes genoeg?

Momenteel was ik met een klusje bezig en moest wat groepen omleggen. Ik heb het zo netjes proberen te doen maar in een bestaande situatie kabels omleggen geeft meestal geen ruimte om het echt mooi te doen.

De witte doos was al reeds aanwezig en heb ik twee wartels bijgezet. In de grijze doos zit een spanningsloze kabel (aan de andere kant ook afgedopt).

Ik heb geprobeerd zoveel mogelijk met buis te doen maar een buis vast tiewrappen vind ik altijd een beetje beun, zeker als je allemaal kleine bochtjes hebt zoals hier. Dan zet ik liever om de 10 cm een kabelbinder zodat het geheel goed vast zit en geen kant op kan gaan.

Op de witte doos zit alleen licht met waarschijnlijk zo'n 150 watt totaal. Lasdoppen wel allemaal vervangen door nieuwe transparante wago's. Verder viel mij op dat ook in de bestaande situatie de wartels niet helemaal waren aangedraaid, dus dat heb ik ook even goed vast gezet. Ik had eventueel de witte lasdoos kunnen vervangen door een nieuwe, maar dat leek mij overbodig.

Wat vinden jullie van de onderstaande creatieve oplossing?

is toch goed zo? wartels zul je niet heel strak krijgen, pg16 waar een ymvk 3x2,5mm2 ingaat, dat is vrij ruim. dozen zijn dicht en leidingwerk zit allemaal vast..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 7 januari 2018 16:26:29 (25%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De kabels mag je met clips vastzetten (spijkeren). Het gebruik van ty-raps is ongebruikelijk.

Jinny

Golden Member

Ongebruikelijk ja, maar niet verboden.
Ook voor clips is deze situatie is er weinig ruimte.
Mooi opgelost vind ik.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
EricP

mét CE

Het is inderdaad nogal 'beun'. Maar niet op een verkeerde manier. En soms moet je in een bestaande situatie wel eens wat, niet?

Gezien wat we hier allemaal wel eens voorbij hebben zien komen, kan dit er prima mee door. Technisch zal het alles doen wat het moet doen.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Een beugeltje aan het einde, of bijna aan het einde kan eigenlijk niet. Het is slordig, en je deukt de buis in elkaar. Hou als t effe kan (hier kan het soms niet anders) minimaal 5 cm aan.
Een buisje vastzetten met 1 beugel vind ik ook een heel slordig gezicht. de buis zit dan nooit recht. Beter en mooier is dan een beugeltje of clip over de kabel zonder buis te zetten.
Wat echt fout is is de kabelinvoer in een inbouwdoos.
En de ouderwetse PG16 wartels hebben geen trekontlasing. Dus vlak bij elke wartel een beugel zetten die voor de trekontlasting van de kabelinvoer zorgt.
Een kabel vastzetten met een bindbandje ( ja zo heet dat ding in het Nederlands), daar is niets mis mee, maar als de andre kabel ook uit een wartel zonder trekontlasting dan doe je het toch echt verkeerd.
Het is (neem ik aan) geen natte of vochtige ruimte, de wartels hoeven dan ook niet aangedraaid te zijn, maar de kabels dienen wel op trek ontlast te zijn.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op zondag 7 januari 2018 18:09:01 (38%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

die inbouwdoos is een attema uhw-50 hollewand doos, daar heb je kabel invoeren voor die je in de buisinvoer kunt steken, klemmen als een wurgwartel

die grijze doos heeft dat ook, de abb 3640 waar op de spruiten een ring wordt geklikt welke als kabel trekontlasting wordt gebruikt.

de buis op het einde bevestigen is dan niet als het hoort ( nog afgezien van dat de beugel afstand meer als 40cm is ) maar toch prefereer ik dit in deze situatie tov ymvk met clips vastzetten, dat is echt beunwerk. vsv slagvaste buis om grijze kabels en grijze dozen is ook netter. hoeft echter niet, in plafonds voldoet gewone gele buis al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

@ Testman weet je zo of er ook buisdoosjes (zoals T en vork) bestaan van grijs slagvast plastic?

nee, die zijn er alleen in het creme/geel of wit. worden ook nog amper toegepast in de huidige tijd, past te weinig in. de banula doos is er al geheel niet meer.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Waarom waterdichte dozen met atema inbouw dozen ? is het er zo nat

@Peter112: De witte doos was er al en ik had uit een andere doos nog wartels, dus waarom de hele doos vervangen als hij er prima zit?

Ik ken eigenlijk geen beugels om direct ymvk kabel vast te zetten, wat adviseren jullie hiervoor? Ik hou niet zo van spijkeren liever schroeven. De trekontlasting is aangedraaid en je juist met de kabelbinders zitten de kabel dusdanig vast dat het geheel nergens heen kan gaan.

Beugels aan het einde: mee eens, echter is er niet meer ruimte. Dan had ik eerst weer een plank moeten monteren lijkt mij iets teveel werk. Normaal hou ik ook altijd 5cm aan en dan om de 40 cm. En bij het gips zit er geen hout tussen (is een ombouw van een stalen profiel) dus dan moet de beugel wel in een stukje waar grip is.

Ik doe verder alles met slagvaste buis omdat het soms wel zichtwerk is en soms weer niet.

Op 7 januari 2018 22:35:47 schreef Peter112:
Waarom waterdichte dozen met atema inbouw dozen ? is het er zo nat

Waar zie je waterdichte kabeldozen?

@LauPro:
Zoek het eens op Gooooogle > Somzadels

Die men in zowel schroef als klem vatting voor de kabel, en geen timmer en boorwerk.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

@ LauPro,

Het is een bestaande installatie, welke je mag aanpassen. Je maakt het dan zo dat het deugdelijk vast zit. De kabeldozen zijn toegankelijk.

Wanneer is de elektrische installatie voor het laatst gekeurd?
De verzekering eist dat namelijk.

@Testman, hartelijk dank voor je snelle antwoord.
Zat te denken aan een buisinstallatie in zicht met getrokken draad in een hobby/werkruimte maar dan met hostaliet buis om het wat robuuster te maken, maar grijs en geel door elkaar lijkt niks en met kabeldozen moet je steeds verzetjes maken, nog maar even over nadenken.

@GerardMonique: Die beugels ken ik, maar die met de kunststof schroeven hebben de neiging om af te breken na verloop van tijd. En die clips die je er op klikt die trek je er makkelijk af. Wat dat betreft gaat er niets boven slagvaste buis met ymvk dat trek je bijna niet zomaar los. Eerlijk gezegd vind ik die beugels om losse ymvk kabel in vast te zetten er erg beun uit zien, dan tiewrap ik ze liever parallel aan een bestaande buis of direct in een buis als er ruimte is natuurlijk.

@Edwass: Kabeldozen inderdaad toegankelijk en het belangrijkste is dat alles vast zit.

De installatie is recent gekeurd en dit gedeelte zit boven het systeemplafond waar niet specifiek naar is gekeken. De rest van de installatie heeft wat actiepunten maar is over het algemeen als zeer degelijk omschreven. Ik ben nu ook alles aan het nalopen dat er geen dozen open staan en alle ruimtes van goede wandgoten zijn voorzien.

@rwk: Soms hergebruik ik kabel als het nog op lengte is, maar heb ik langere lengtes nodig dan gebruik ik nieuwe ymvk kabel om zo min mogelijk lasdozen te voorkomen. Bij elke wijziging in een lasdoos verwissel ik ook de oranje of zwarte doppen. Her en der kom ik nog wel draaidoppen tegen en ook die vervang ik dan door een lasdop als ik er wat bij moet steken. Ik weet dat sommige mensen zweren bij de draaidop maar alles is hier 16A en voornamelijk licht en alles is vervangen door LED dus vermogens zijn veel minder. Alle gele buis met losse getrokken draad heb ik zoveel mogelijk verwijderd als die overbodig zijn. Soms zitten sommige circuits er nog wel maar zijn ze spanningsloos en dan heb ik kruisjes op de buis/wcd's gezet.

@Laupro:
Heeft men deze dan niet gezien? Die hebben metalen bouten!

Maar met geweld krijgt men alles los.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
vergeten

Golden Member

Op 7 januari 2018 16:05:15 schreef LauPro:
Momenteel was ik met een klusje bezig en moest wat groepen omleggen. Ik heb het zo netjes proberen te doen maar in een bestaande situatie kabels omleggen geeft meestal geen ruimte om het echt mooi te doen.

Wat vinden jullie van de onderstaande creatieve oplossing?
[bijlage]

Wat is dat voor stuk metaal boven de lasdoos?
Het lijkt op een stuk 200mm gootdeksel?

Op 8 januari 2018 01:16:12 schreef LauPro:
@GerardMonique: Die beugels ken ik, maar die met de kunststof schroeven hebben de neiging om af te breken na verloop van tijd.

Je moet ze ook niet keivast draaien! :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op maandag 8 januari 2018 01:38:30 (23%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

@GerardMonique: Ja dat zou wel kunnen werken maar dan moet ik 3 schroefjes doen per clip. Ik zoek iets dat 1 schroef per beugel nodig heeft maar wel de juiste klemkracht vergelijkbaar met slagvaste buis :P .

@vergeten: Dat is gipsplaat rond een stalen spant, geen metaal.

@rwk, je kunt in die abb 3640 dozen ook gewoon buis steken, passen zo in de standaard spruiten, ook zijn er 19mm spruiten los van te koop, kun je er ook vd in oplassen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 8 januari 2018 03:24:38 schreef LauPro:
@vergeten: Dat is gipsplaat rond een stalen spant, geen metaal.

ai...bij nader inzien zie ik het ook, flink de plank misgeslagen met mijn gootdeksel. 8)7

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 8 januari 2018 03:24:38 schreef LauPro:
..... maar dan moet ik 3 schroefjes doen per clip. Ik zoek iets dat 1 schroef per beugel nodig heeft .....

Dan neem je toch een spijker of een schroef, en die precies in het midden van de kabel, langs de aders.

Vind je dat nou zo moeilijk om die paar schroeven erin te draaien, en die boutjes.
Ik ben de tel al kwijt hoeveel ik er geboord, plug erin en dan een bevestigingblokje of rails en dan de zadels.
( Maar ik heb nu mijn werktijd erop zitten ).:+
Nee nu moet het in zo min mogelijk materiaal en handelingen toch mooi en goed vast zitten.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

1 beugel per lengte buis is voldoende !
volgens de cursus

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
mel

Golden Member

Op 9 januari 2018 05:38:22 schreef Gadget_inc:
1 beugel per lengte buis is voldoende !
volgens de cursus

Ik heb altijd geleerd: 50 cm bij vertikale kunststof buis.
Horizontaal om de 40 cm.Maar dat is al veeel jaar geleden.
En 10 cm bij een bocht, hulpstuk, enz.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

som zadels, geen hond die die ouwe meuk nog gebruikt tegenwoordig. 3 schroeven aandraaien, 2 ervan zijn in de zon na een paar jaar al rot.

voor buis heb je hirondel ec16 en ec19 beugels, met 1 schroef vastzetten, of kun je zo een plug opklikken en hoef je helemaal niet meer te schroeven. kabels direct met een clip vastzetten doet op t werk niemand. buis erover en het zit tenminste recht en is het extra beschermd tegen beschadiging.

waar rook was, werkt nu iets niet meer