vermogen doorstromer

ik heb hier al een paar discussies zien passeren over die electrische doorstromers en sta op het punt er eentje aan te schaffen, echter het vermogen blijft een hekelpunt.

mijn badkamer heeft een 100L warm water ton die electrisch opwarmt, dat is allemaal goed. de keuken echter ligt 23meter verder (leiding in meters) wat maakt dat het lang duurt voor er heet water uit de kraan komt. 2de nadeel is dat er 23meter leiding gevuld wordt met heet water dat dan verloren gaat.

dus ik heb de heetwaterleiding afgebroken en wil een doorstromer in de keukenkast steken onder de kraan. er wordt maar HEEEEL WEINIG warm water gebruikt in de keuken (hebben afwasmachine).

ik heb een enkelfase aansluiting voorzien in de keukenkast (ook 3fase 2meter verder aan de kookplaat, maar wel een 3X230V net !!!). het liefst blijf ik bij een enkele 230V aansluiting.

ik heb nu keuze uit 3,7kW (16A) - 4,5kW (20A) - 5,5kW (24A)... en dit loopt op tot 7,3kW. ik heb echter 2,5mm² getrokken (voor die paar seconden dat je heet water neemt, zal die draad wel ff wat overstroom kunnen verwerken).
ik twijfel zo wat tussen 3,7kW en 4,5kW. de 5.5 zie ik niet graag door de TE hoge stroom ik ga problemen krijgen als ik een 32A zekering heb op 2,5mm² draad. 20A is net nog toegelaten in belgie.

ik zou niet graag TE hoog in vermogen gaan als het niet nodig is, er moet niet mee gedouched worden ofzo.
is zo een 3,7kW voldoende? of toch beter de 4,5kW nemen.

of toch nog hoger gaan?
volgens de fabrikant:
https://images57.fotosik.pl/1653/d076202c8d4bb169med.jpg
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Shiptronic

Golden Member

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Of een retourleiding aanleggen?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Waarom niet een kleine closein of plintboiler met 10 liter.

Die doorstromer geeft slechts 45 graden bij 15 graden intrede. Op dit moment is bij mij het leiding water 6,3 graden. Houd je pislauwwater aanover.

Qooker kan ook, is meestal maar ~ 2,5 - 3 liter 100 graden.
benleentje

Golden Member

Inderdaad gewoon een close-in boiler nemen, dan heb je gelijk warm water. Die dingen zijn heel goed gesisoleerd dus eenmaal warm is er maar weing vermogen nodig om ze warm te houden. En als het moet kan je het nog een keer extra isoleren.
Na mijn 3e close-in boiler heb ik er genoeg van en heb ik gister een 4,5kW doorstroom boiler besteld.
Denk hem zaterdag te monteren kan ik je mijn ervaring delen.

Voordeel is dat je alleen stroom verbruikt tijdens gebruik.
Close-in boiler staat altijd te verwarmen of in de eco-stand pas als hij leeg geweest is.(sta je alsnog te wachten)
Ik had al een timer in de groepenkast gezet om hem `s-nachts af te schakelen, dat scheelde wel merkbaar in verbruik.
Ben zelf ook wel benieuwd.
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
daar nekt een boiler ook mee, steeds uitzetten en weer krimpen op een klok zorgt dat ze gaan lekken op dichtingen. het scheelt wel stroom, maar gaan sneller kapot.

een quooker kan ook, is een combi van kokend water en boiler tegenwoordig. een kennis heeft zo'n ding al 14 jaar, als de losse boiler ( toen was er nog geen combi van )te ver leeg is met afwassen gaat er water uit de quooker bij het afwaswater. die trekt nog 22W stby weg, tegenwoordig zijn ze zuiniger.

doorstroomboiler is niet anders als een geyser op elektra. om ermee te kunnen douchen heb je toch wel een 30A stromer nodig. maar met minder debiet kun je ook met lager vermogen een eind komen. evt een zonnecollector ervoor zetten die het water voorverwarmt.
waar rook was, werkt nu iets niet meer
wij gebruiken het warm water zo weinig, dat de boiler meer nutteloos zou warmen dan efficient.
zo een doorstromer leek mij intressant. ik hoef geen 1,7Liter/minuut te hebben aan 45°C, als het debiet minder is, zal de temperatuur toch hoger liggen?
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
Voor douchen gebruiken we gewoon de CV ketel.
De keuken kraan zit ruim 25m bij de ketel vandaan dus dat duurt ff voor je warm water hebt.
De boiler gaat steeds stuk op de verwarming, sluiting met de buitenkant.
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Op 10 januari 2018 20:30:30 schreef fcapri:
...als het debiet minder is, zal de temperatuur toch hoger liggen?
Ja, dat is logisch. Je moet eerst vaststellen welke temperatuur je wil hebben en welk debiet. De rest is een kwestie van rekenen.
High met Henk

Golden Member

toen ik mijn leiding werk ging leggen zei iedereen dat ik gek was met 10 meter leiding naar keuken vanaf CV...

heb er geen moment spijt van. die vertraging neem ik op de koop toe, maar na circa 5 seconden is water altijd al aan het opwarmen..
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
evelo

Golden Member

Ik heb er bij mijn (uitgebreide) verbouwing speciaal op gelet om de leidingen zo kort mogelijk te houden richting keuken en badkamer.


Maar als je dan toch zo weinig warm water nodig hebt aan de keukenkraan dan is er nog een optie: niets voorzien en indien toch eens nodig een pot op de inductiekookplaat, sneller en goedkoper zal het niet worden.

Of je legt nu gewoon de kabel klaar en je ziet wel wat er gebeurd in het dagelijks leven na de verbouwing.
High met Henk

Golden Member

CV staat op zolder en keuken zit in aanbouw. Dus korter red ik niet.
to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
O ja, zo iets is natuurlijk ook een optie: http://www.blokker.nl/nl/blknl/koken-en-tafelen/koffie-en-th...-hd4646-20
Vroeger zetten we een fluitketel op het gasfornuis.
Met een retourleiding heb je weinig extra kosten, maar je moet natuurlijk wel een extra leiding aanleggen...
Wordt veel in hoge gebouwen/hotels gebruikt. (iemand achteraan de 23e verdieping wil nu eenmaal geen minuten wachten tot het water warm wordt... ;) )
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Op 10 januari 2018 22:21:00 schreef Arco:
Met een retourleiding heb je weinig extra kosten, maar je moet natuurlijk wel een extra leiding aanleggen...


Weinig aanlegkosten misschien, afhankelijk van de situatie ...

Maar het energieverlies is enorm, kun je beter een close in boilertje plaatsen ...
Fryslân
jerome

Golden Member

Hier zowat hetzelfde. Lange leiding in galva buis. Weinig heet water nodig en om de 7 jaar een andere 10L onder boiler nodig. Of het lekt, of de aardlek spreekt aan door rotte weerstand.
Me kwaad gemaakt en zelf een boiler in rvs in elkaar gelast met een droge weestand. Het vat wat kleiner zodat er wat meer rotswol bij kon in de behuizing van de oude boiler. Gaat al 3 jaar goed.
een retourleiding kost idd wel energie, hoort een pomp in ook nog. en geen gewone cv pomp, moet een bronzen of messing pomp zijn. leidingwerk moet goed geisoleerd zijn, anders slaat de boiler vaak aan.

dit wordt meer gedaan als er 1 boiler staat van 300 liter waar 20 badkamers en 10 keukens van draaien, dik honderd meter koperleiding 22mm, 15mm retour op t einde met inregelventiel bij de pomp.
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Houdt ook de temperatuur van het water in leidingen en boilers in de gaten, vooral die met retourleidingen of doorstroompomp.
Bij temperaturen, die langdurig onder 65 °C liggen, is er een verhoogde kans op legionellose (Veteranenziekte) (Denk aan de Westfriese Flora!).
Na vakanties leidingen doorspoelen met water van >65 °C
Beneden 20° groeit de bacterie (Legionella pneumophila) nauwelijks en is de normale doorstroming van de leidingen voldoende.
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Wat ook wel toegepast wordt is een hot fil boiler 500watt en geraakt niet leeg.
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Op 10 januari 2018 23:30:59 schreef Tidak Ada:
Houdt ook de temperatuur van het water in leidingen en boilers in de gaten, vooral die met retourleidingen of doorstroompomp.
Bij temperaturen, die langdurig onder 65 °C liggen, is er een verhoogde kans op legionellose (Veteranenziekte) (Denk aan de Westfriese Flora!).


En dank aan al die k.t pubers die laat in de avond met een heftruck in de weer gegaan zijn, en mijn stand compleet vernield hebben. Schade viel best wel mee. NOT
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? http://www.ledverlichting-ledverlichting.nl
EricP

LED Hater

Het is een 2de klas natuurkunde rekensommetje.

De warmtecapaciteit van water is iets van 4.2 Joule-per-gram-per-graad.
Als jij er een 4.5kW element in hebt zitten, dan heb je elke seconde 4500J ter beschikking (die dingen hebben en rendement van vrijwel 100%). Natte vinger berekening: daarmee kun je dus 1000 gram water 1 graad opwarmen. Je zult bij weer als dit een graad of 60 omhoog moeten, laten er nou ook 60 seconden in een minuut zitten... Ofwel: met deze temperatuur en water van 65oC kun je er een liter per minuut uit halen. Ik zou daar niet enthousiast van worden.
Je kunt nog kijken of je een 400V element kunt vinden en het ding met diezelfde kabel tussen 2 fasen 'krachtstroom' hangen. Dan zit je met hetzelfde stramien op 1.7l per minuut - al iets minder beroerd.

Ik zou zelf voor een close-in boiler kiezen. Als dat een goed geïsoleerd exemplaar is, verwarm je vrijwel uitsluitend water. Geen idee waarom Paul er slechte ervaringen mee heeft.

Een ringleiding is een heel mooi concept, maar... Je moet die leiding wel erg goed isoleren (tenzij je natuurlijk ook electrisch verwarmt :) ) en je hebt er continu een pomp voor lopen.
Vreemd genoeg alleen thuis zo. Op de zaak hangen er 2, 1 hing er al toen ik erin ging 7jaar geleden en de ander 5jaar oud. Op mijn vorige werk had ik een doorstromer bij de wasbakken (kwam uit een sloop pand) van 10 of 12 kW krachtstroom dat was een prima ding kon je denk ik zelfs mee douchen.
Automotive engineer - www.easy-tech.nl
EricP

LED Hater

Je houdt nog steeds angstvallig geheim wat er stuk aan gaat... Vast niet doelbewust :)