Hoogste of laagste waarde onthouden

Hallo
Ik ben aan het brainstormen over een hobbyproject
Hetgeen ik van zin ben om te maken is een kettingslijper

Hiervoor dien ik eerst te weten wat de lengte van de kortste snijtand is
Hiervoor wou ik een streepjesbaan en een lichtpoort gebruiken (uit printer gerecycleerd) voor gebruiken
De bedoeling is dat een taster (slijpsteen) beweegt tot tegen de tand en dat dan de waarde (aantal pulsen/afstand) onthouden wordt , enkel de hoogste of laagste waarde dient onthouden te worden
Dit dient dan als referentie voor de maat en gemakkelijkheidshalve zou ik dan ook dienen te weten welke meting dit was , zodat de slijper terugloopt/draait naar de kortste schakel

Hierop kan ik deze slijpen tot die scherp is en correct van vorm
nagel+ketting geeft vaak flinke schade vaak missen er stukken uit de hoek van de tand
Doordat ik de kortste eerst slijp heb ik dan de referentiemaat
deze afstand zet ik dan vast met een palmer en daarop kan het systeem verder automatisch lopen

De reden dat ik dit zelf wil bouwen is dat slijprobots duur zijn , ik er toch niet tevreden van ben , ze veel te snel te veel wegslijpen , die van n paar duizend euro doen t wel iets beter
en op deze manier leer ik zelf bij aangezien elektronica n hobby is

Dus de vragen
Wat voor systeem / elektronica / raspberry / ardiuno hier geschikt voor is
Aanvullingen vragen bedenkingen mogen steeds
Een Arduino is krachtig genoeg.

Opties zoals bijv. het meten van de stroom, of een LCD Display, zijn ook eenvoudig te implementeren.
benleentje

Golden Member

Ik neem aan dat je een ketting van een kettingzaag bedoelt.
En met de korte schakel bedoel je dan de schakel die op dat moment het verst versleten is door het zagen.
Je wilt dan een automatisch meet systeem dat de meest versleten schakel eruit haalt.

Een Robot bouwen kent vele uitdagingen.
De belangrijkste zijn de mechanische complexiteit en de elektronica.

Ik denk dat het mechanische deel hier erg moeilijk is omdat je op 1/100 milli meter nauwkeurig moet kunnen werken. Ik denk dat 1/10 niet genoeg is.

De bedoeling is dat een taster (slijpsteen) beweegt tot tegen de tand en dat dan de waarde (aantal pulsen/afstand) onthouden wordt , enkel de hoogste of laagste waarde dient onthouden te worden
Dat kan een Arduino micricontroller bordje prima doen. Die kan dan zelfs elke schakel onthouden en daar dus ook simpel de korte van uitzoeken. Ik zeg simpel voor de Arduino. Om deze te programmeren is wel wat kennis nodig maar is goed te doen.
Vandaag liep ik ook te spelen met het idee van een stapper te gebruiken , de palmer kan dan achterwege blijven
Idd jullie bevestigen mijn vermoedens , 1/100 is wel echt veel zelf zat ik aan 1/10 mm te denken

Kan ik die meting ook met een stapper doen , dus meten van de stroom ?

De kortste zaagschakel ja die of wel bot is ofwel iets anders dan hout geraakt heeft

Het mechanische deel is voor mij het minst moeilijke , 90% van de componenten heb ik al
Stappers , geleiders , ketting span baan , etc
De rest maak ik (tig,draaibank,freesbank)
Voor de slijpstenen ben ik nog even aan het rondzoeken , ofwel te kort , verkeerde maat , inferieure kwaliteit

Het elektronische deel is voor mij de grootste uitdaging , ik weet wel voor n deel wat er op de markt is tegenwoordig en heb toch wel wat kennis zelf van elektronica

Ardiuno heb k me nog niet in verdiept , programmeren in Java heb ik in men puberteit nog gedaan
Dus heel nieuw is het niet , t zal alleen een kwestie zijn van het onder de knie te krijgen

Mss ergens n student automisatie vangen 😈

Alvast bedankt voor de feedback
Met een kettingzaag zaag je geen gladde nauwkeurige vlakken waarom wil je dan alle tanden evenlang hebben?(veel wegslijpen is eigenlijk extra slijtage).
Je kunt zelfs overwegen kapotte tanden over te slaan als het er niet teveel zijn.
Als je "gewoon" per tand kijkt en die x micron afslijpt zijn ze ook allemaal scherp.

CNC controllers zijn ook niet duur meer.
https://www.ebay.com/itm/TB6560-3A-CNC-Router-Single-1-Axis-...Sw4f5YCJRa

[Bericht gewijzigd door rwk op 12 januari 2018 23:34:08 (26%)]

Rwk
De langste tanden zullen alles moeten snijden , l/r lengte verschil maakt dat je niet meer recht kunt zagen
Bij den en ander zacht hout maakt dit idd niks uit , dat laat zich zelfs met n botte ketting zagen
Bij vers hardhout moet je ketting ,zwaard , zaag , houding , etc nagenoeg perfect zijn tenzij je zin hebt in moeilijkheden
Ik kan je hier veel meer over uitleggen als je wil , maar dat is een flinke boterham om in een paar zinnen even te weergeven
Als ik hardhout omdoe moet ik bij iedere tankbeurt bijvijlen , doe ik dit niet dan lukt het zagen gewoon niet en worden de gevaren groter

Om even erop in te gaan bij het verzagen van eik, acacia ed moet je ieder uur slijpen/ vijlen in het veld dus , anders worden je snedes gewoonweg zwart en zie je de rook uit de snede komen tijdens de poging tot verzagen
Door ervaring ben ik hier zelf ook achter moeten komen en gelukkig nog niet door ongelukken
benleentje

Golden Member

Het mechanische deel is voor mij het minst moeilijke , 90% van de componenten heb ik al
Stappers , geleiders , ketting span baan , etc
De rest maak ik (tig,draaibank,freesbank)
Kijk dat is handige informatie. En dan kunnen we ons in grote lijnen bezig houden met de elektronica.
1/100 is wel echt veel zelf zat ik aan 1/10 mm te denken
Achteraf denk ik dat 1/10 ook wel te doen is. Maar om de ketting op 1/10 nauwkeurig te slijpen is een grote nauwkeurigheid van de machine wel noodzakelijk. Dit vanwege toleranties en speling van diverse onderdelen. Maar ik zou gewoon wel de machine opbouwen en dan zie je vanzelf waar de mogelijkheden liggen.

Als ik hardhout omdoe moet ik bij iedere tankbeurt bijvijlen , doe ik dit niet dan lukt het zagen gewoon niet en worden de gevaren groter
Die ervaring heb ik ook.
Ik zat even niet op te laten en mijn ketting raakt even de zachte grond onder de boom die al op zijn kant lag. Bij de volgend snede merkte ik al direct dat het veel meer kracht kost om de zaag door het hout te drukken. En dan kan je dus alweer gelijk gaan vijlen.

Ik voeg even een foto bij dan weten anderen ook hoe zo een ketting in detail eruit ziet dat praat veel makkelijker.
De snijkant zit rechts van de beitel en begint op de scherpe punt.
http://www.tuinmachinehandel.eu/shop/data/mediablocks/1__4__ms1.rvf_5.jpg

Kan ik die meting ook met een stapper doen , dus meten van de stroom ?
Als je aan de achterkant van je beitel de ketting opsluit op het nulpunt zeg maar. Dan kan je met een stepper de snijkant van de beitel gaan aftasten. Dan heb je 2 mogelijkheden.

1. JE laat de stepper bewegen totdat het niet meer verder gaat. Dus je stuurt de stepper gewoon 50 pulsen aan. De stepper zal op een gegeven moment niet verder gaan. JE kan dan de afstand van de stepper meten via een encoder op de as van de stepper.

2. JE laat de stepper stapje voor stapje naar de voorkant van de beitel lopen. Via een schakeling die de stroom meet laat je een puls sturen als de stroom hoger is dan de ingestelde waarde. De Arduino ontvangt deze puls en weet dan de het niet meer verder kan. De arduino kan zelf ook de stroom meten tijdens de stap maar dan worden de stappen veel langzamer. En loopt er een langere tijd een grote stroom door de motor. IS opzich ook geen probleem als je een goede stepper driver hebt die de stroom begrenst.