stabiele netvoeding 12V 2 A

ik zoek een netvoeding die een nette gelijkspanning kan leveren bij ca 2 A.
Niet zo moeilijk zou je zeggen, effe googgelen.
Maar ik kom er niet uit, wat is nou een voeding met een constante 12 V spanning? Zoek ik het data blad (bv een voeding uit de Meanwell serie RS) erbij blijkt:
a: de uitgangsspanning is instelbaar, niks constant dus
b: een tolerantie van 1% op de voedingsspanning
c: een rimple van 120 mV, kan ik uit mijn hoofd nog wel uitrekenen dat dat 1% van de voedingsspanning.
Terwijl ik dacht dat een gestabiliseerde voeding een mooie vlakke gelijkspanning zou leveren en dan is een rimpel van 120mV nogal wat, vind ik.
De vraag is, is het belangrijk, het is niet voor audio maar voor een schakeling waar oa een opamp in zit en ik al genoeg problemen heb met het ontkoppelen van de voedingsspanning.
Wat ik nu heb is een AC voeding met daarna gelijkrichting en een spanningsregelaar en gestabiliseerd volgens het boekje (LM317).
Zo'n schakeling is toch redelijk stabiel?
Maar deze voeding hikt af en toe (denk ik) want het vermoeden is dat de spanning af en toe even wegvalt en dus aan vervanging toe is.
Het moet niet slechter worden dan ik al heb.
Graag advies.
Ik denk dat je naar de verkeerde zaken kijkt; een schakeling met een lineair toegepaste opamp heeft in het algemeen een prima PSRR dus is de voeding wat dat betreft niet zo relevant.
De voeding als referentie gebruiken is in het algemeen geen aanrader, kies daar als dat hier van toepassing is een gepaste aparte ref voor.
Tot slot zijn dit vaak worse case specificaties, b.v. onder full load, over het hele temperatuurbereik, die je hier hoogstwaarschijnlijk niet haalt. In- / nastelbaar is handig bij relevante spanningsval over de bedrading. Nogmaals, het is een voeding, geen referentie..

Wat WEL relevant is, en nogal eens over het hoofd gezien wordt, is eventuele invloed van aardussen en dergelijke zaken, breed gesteld het buitenhouden van HF en andere interferentie.
Deze zijn bij asymetrische verbindingen afhankelijk van de constructie van alle gekoppelde apparaten tezamen. Daar waar gepast dubbelgeïsoleerde koper-en-blik voedingen, scheiden of sy verbindingen toepassen maakt de situatie eenvoudiger en beter.

Voor een meer specifiek antwoord is meer informatie nodig.
120mV ripple is niks bijzonders. Je zegt ook niet waar je de voeding voor nodig hebt.

de uitgangsspanning is instelbaar, niks constant dus

Dat slaat nergens op. Of de voedingsspanning instelbaar is heeft niets met constantheid van de uitgangsspanning te maken.
Ripple kun je makkelijk verminderen met een extra uitgangsfiltertje

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
A is instelbaar. je kan ze dus bv afregelen op 10V of 15V, of 12V...
B is een afwijking. misschien als ze goed warm is, dat ze 12.1V kan geven, en als ze koud is 11.9V. op zich geen probleem zou ik zeggen
C is de rimpel en heeft volgens mij ook niks te maken met die 1% van B. staat ook niet bij welke frequentie die rimpel heeft
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
ik vroeg mij dus af of zo'n voeding niet slechter is dan mijn zelfgemaakte voeding, wat betreft stabiliteit.
ik begrijp nu dus dat een wat variabele spanning ook geen bezwaar hoeft te zijn.
zijn die opgegeven waardes het max of het gemiddelde? als die MAX 120mV rimpel kan hebben, is het goed mogelijk dat het veel minder is.

wat is trouwens de stabiliteit van een lm317.

line regulation bij 25°c is typ: 0.01, max 0.04 %/V. bij 12V is het dus gemiddeld 0.12% tot max 0.48%
vna 0 tot 125°C loopt dat al op tot 0.07%/V (0.84% vbij 12V)

temperatuur beïnvloeding is 0.7%Vo. voor een 12V voeding is dat dan 84mV
tel alles maar eens samen dan
ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
heb het nog even nagekeken, het is bij 20MHz en dan nog bij bepaalde condities, niet relevant denk ik.
In ieder geval door mij niet meetbaar.
wat ik hieruit begrijp is dat dit soort voedingen dus wel bruikbaar zijn.
Meting is niet bij 20MHz, maar tot 20MHz... ;)


Ripple kun je makkelijk verminderen zoals gezegd. Of dat nodig is hangt van de applicatie af (die we niet kennen)
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
blackdog

Honourable Member

Hi peterzoetermeer,

Zoals altijd verteld de topicstarter (dat ben jij ;-) ) niet waar de voeding voor gebruikt gaat worden.

Zonder deze informatie, hebben alle verdere antwoorden weinig zin.
De opmerking dat 120mV rimpel vrij normaal is, oja...
Voor een geschakelde voeding misschien, en dan is het ook nog van belang in welk frequentie gebied de rimpel zit.
Dan heb ik nog niet eens gehad over het hoge commonmode stoorniveau van geschakelde voedingen...

Dus eerst vertellen wat je met die voeding wilt gaan doen!
Dan pas kunen er zinnige adviezen worden gegeven.

Voorbeeldje
Jij wilt als stukadoor wat bijklussen en je vraag hier op het forum hoe je het beste naar Eindhoven kan komen.
Er komen verschillende opmerkingen zoals fiets, bus, bel een taxi en als laatste natuurlijk met je eigen auto.
Nu onderhoud jij een lelijke eend als auto en wat denk jij als je regelmatig met meerdere zakken chement en zand in die auto gaat rijden,
wat er met het chassis van die auto zal gebeuren, en hoe die auto er uit gaat zien na 5 klussen.

Die lelijke eend gaat dan zijn naam eer aan doen *grin*

Hier op het forum komt men vaak direct met geschakelde voedingen aan, nee, ik heb helemaal niets tegen geschakelde voedingen, maar pas deze alleen toe waar dat kan.
Dit heeft dus ondermeer met het storende karakter te maken en het commonmode probleem dat bij de geschakelde voedingen groot is.

Voorbeeld van het commonmode probleem
Sluit je audio uitgang van je laptop die gevoed wordt door zijn lader, aan op je geluids/video systeem, zonder extra maatregelen heb je dan brom/ruis/gepruttel!

Stabiliteit
Wat heb je nodig?
Als je alleen motoren of lampen aanstuurd met deze voeding die zeg 12V is, dan is 11,8 of 12,3V bijna nooit een probleem.
Heb je een 5V installatie waar b.v. een Arduino direct op draait en je doet ook aan ADC conversie en de 5V is ook je referentie spanning (is standaard)
dan is de 120mV rimpeel en de variatie van de voeding onder belasting van je lampen en/of je motertjes een ramp.

Electronica, echt wel moeilijk!

Groet,
Blackdog
Waarheden zijn "Illusies waarvan men vergeten is dat het illusies zijn"
er staat "at"
maar goed, is het belangrijk? denk het niet
Het is overigens, zoals ik schreef, voor een schakeling waar oa een opamp in zit. Die versterkt wel een signaal met een frequentie van ongeveer 5kHz, (moest ik even nakijken) maar denk dat die ripple daar geen invloed op kan hebben.
Dat staat er niet. Er staat geen "at 20MHz" maar "at 20MHz of bandwidth"... ;)
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
je hebt gelijk, alleen houdt het bijna dan op, begrijp niet wat ze er mee bedoelen. Alleen dat het heel erg snel gaat.
Zo staat het vol met kreten die ik niet begrijp, moet ik daaruit een keuze maken of dit een voeding is die voor mij geschikt is?
Vandaar mijn vragen, "is dit wat?".
Zie de post van blackdog, die zelfs een afweging kan maken of hij nou wel of geen geschakelde voeding toe gaat passen.
Kun je wel ergens niet-geschakelde voedingen kopen? Voor een normale prijs bedoel ik dan.
Ik probeer er alleen maar achter te komen of dit soort voedingen nou wat zijn of dat ze beter gelijk de kliko in kunnen.
Nog even waar het voor is, blijkt toch behoefte aan te zijn.
Het is een schakeling met 2 infrarood lichtsluizen aangesloten op een timer die voor een bepaalde tijd een lamp laat branden.
Werk goed, het schema van die lichtsluizen staat op deze site evenals de timer, die uit een schakeling van een paar transistors bestaat die een condensator ontlaadt bij een signaal van de lichtsluizen.
De tijd die daarna nodig is om de condensator weer op te laden is de tijd dat de lamp blijft branden. Deze schakeling staat ook op deze site (bewegingsmelder voor 12 V).
Allemaal niet zo hi-tech, het werkt wel.
Nu komt het, soms, en soms is erg rekbaar, van een paar minuten tot meer dan een halve dag, gaat het licht even aan, soms heel kort, of anders niet langer dan de normale tijd dat de lamp brand (de ingestelde tijd, zie boven).
Het probleem zit'm dus in de aansturing van de schakeling die de condensator ontlaadt.
Dat kunnen normaal 2 situaties zijn.
1 als de lichtsluis zijn werk doet
2 als de spanning er even af gaat, dan wordt de condensator ook ontladen enz.
Het vermoeden is dat de voeding een beetje gaar aan het worden is en punt 2 dus aan de orde is en daar zoek ik vervanging voor.
Het kan natuurlijk nog veel meer zijn, zoals slechte ontkoppeling van het IC, zwevende basissen van de transistors, dit soort dingen heb ik al opgelost, misschien is de frequentie van de storingen wat afgenomen, maar het komt nog steeds voor.


edit:
Het relais van de lichtsluis vervangen door een weerstand, de collector van T2 met een diode (er zijn immers 2 lichtsluizen) aangesloten op de basis van T1 van de timer (wat hiervoor zit vervallen).
C1 is hierbij de C die ontladen wordt, en het relais vervangen door een FET die het licht aan en uit zet.
Op 12 januari 2018 16:12:09 schreef peterzoetermeer:
je hebt gelijk, alleen houdt het bijna dan op, begrijp niet wat ze er mee bedoelen. Alleen dat het heel erg snel gaat.
Er staat dat er gemeten is met 20MHz bandbreedte. In theorie kan dat zijn van 1.000GHz tot 1.020Ghz. Maar met 100% zekerheid kan ik gokken dat ze bedoelen 0 - 20Mhz. Eventueel 10Hz - 20Mhz (of formeel 20.000010 MHz).

De reden dat ze dat 20MHz getal opgeven is dat er natuurlijk grappenmakers zijn die beweren dat hun meet-apparaat niet boven de 100kHz kan meten, en dat het ding dan loopt te rimpelen of zoiets op de 10MHz.

Maar die 20Mhz is dus een RANGE: 0-20MHz die ze opgeven. Dus als jij last zou hebben van 50Hz rimpel: Ze beweren dat ie minder is dan 120mV p-p. Of als jij last kan hebben van 3kHz rimpel (dat hoor je in de audio), ook dan: "max 120mV".

In de praktijk zal die schakelende voeding bij 50 of 150kHz schakelen. DAAR verwacht je de meeste rimpel. En... bij de maximale belasting, bij lage belasting is die rimpel veel minder.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
misschien een van de redenen om dergelijke voedingen nooit voor 100% te belasten
Je schrijft dat je een ac voeding gelijkricht, is die ac gewoon een trafo en 50hz dan kan ik mij niet voorstellen dat hij "hikt" met dat beetje elektronica met 2A voorhanden.
Hoewel een lm317 gaat die wel tot 2A?

Kun je eens een foto plaatsen van de voeding en die schakeling?
Bij 2A heb je toch een extra transistor nodig bij de LM317 en de hele boel moet goed gekoeld worden.

misschien een van de redenen om dergelijke voedingen nooit voor 100% te belasten

100% belasten is nooit aan te raden. De elco's worden dan heter, en overlijden eerder...
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
Willie W

Golden Member

En een voeding bouwen op basis van de LM338, die kan tot max. 5A.
Ik ben tegenwoordig een fan van geschakelde voedingen. Vooral vanwege het geringe gewicht. Heb nu een Meanwell RS-15-15 in bedrijf voor het voeden van een logische schakeling met CMOS IC's uit de 4000 serie. Geen centje pijn, en er zitten niet eens ontkoppel C's op de IC's.
De IRM modules van Meanwell zijn ook prima en goedkoop...
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
@hier boven
de voeding die ik nu heb is een geschakelde AC 12V 1A. Gelijkgericht en geregeld op 12V DC met een LM317.
Het verbruik is max 250mA.
Wat ik zoek is dus een voeding DC 12V, ca. 2A.
@KlaasZ
de RS serie, zoiets zoek ik, bedankt.
Het IC, de opamp heb ik wel goed moeten ontkoppelen, zoals het datablad ook aangeeft, zo dicht mogelijk bij het IC.
Een paar cm verderop werkt echt niet.
de voeding die ik nu heb is een geschakelde AC 12V 1A. Gelijkgericht en geregeld op 12V DC met een LM317.

Hopelijk met een voldoende grote bufferelco, anders wordt de ingangsspanning voor de LM317 te laag...

Wat ik zoek is dus een voeding DC 12V, ca. 2A.

De IRM-20-12 van Meanwell is 1.83A

Het IC, de opamp heb ik wel goed moeten ontkoppelen, zoals het datablad ook aangeeft, zo dicht mogelijk bij het IC.
Een paar cm verderop werkt echt niet.

Da's normaal en geldt voor ieder ic...
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com
die 12V AC was nogal veilig en een beetje hoger, de regelaar levert probleemloos 12,1V belast.
Sine

Moderator

Op 12 januari 2018 16:12:09 schreef peterzoetermeer:

Nog even waar het voor is, blijkt toch behoefte aan te zijn.
Het is een schakeling met 2 infrarood lichtsluizen aangesloten op een timer die voor een bepaalde tijd een lamp laat branden.
Werk goed, het schema van die lichtsluizen staat op deze site evenals de timer, die uit een schakeling van een paar transistors bestaat die een condensator ontlaadt bij een signaal van de lichtsluizen.

Nu komt het, soms, en soms is erg rekbaar, van een paar minuten tot meer dan een halve dag, gaat het licht even aan, soms heel kort, of anders niet langer dan de normale tijd dat de lamp brand (de ingestelde tijd, zie boven).
Het probleem zit'm dus in de aansturing van de schakeling die de condensator ontlaadt.

Het vermoeden is dat de voeding een beetje gaar aan het worden is. en punt 2 dus aan de orde is en daar zoek ik vervanging voor.
[bijlage][bijlage]


handig dat je dat er even bij zet inderdaad.

Die voeding moet al heftige sprongen maken wilt deze lichtsluis daar op triggeren.
Zolang je bedrading richting T1 niet te lang is (meter+) zou ik het daar niet gaan zoeken. Er zit zelfs een filter in (R9,C6) om frut bij het analoge deel weg te houden.
Als je daar echt een bpw40 hebt zitten is het ook mogelijk dat hij wordt overstuurd door omgevingslicht.

De timer is wat gevoeliger voor frut op de voedings rails, maar zelfs bij dit niet zo heel geweldige ontwerp moet je nog flink slingeren om hem vals te laten triggeren.

Ofwel ... ik betwijfel dat je een voedingsprobleem hebt.
dat van die R9 en C6 heb ik eerder gelezen op deze site.
Ik ontken het effect ervan niet, maar niemand heeft het over de gevolgen hiervan.
De gehele schakeling bevindt zich achter R9 met als gevolg dat de voedingsspanning in elkaar zakt door het verbruik van de IR led.
Deze hele schakeling verbruikt bij 9V minder dan 10mA en werkt bovendien niet bij het door mij beoogt bereik van ca 1 meter.
Door de spanning te verhogen naar bv 12 volt wordt het bereik beter (het verbruik van de IR led ook) en aldus zakt zelfs nu de spanning onder de 9V.
Te hoge spanning laat het IC bijna op hol slaan, dus dat is ook geen oplossing (versterking veel te veel).
Ik heb wat zitten sleutelen aan R9 (en R3 bij de IR led) en nu werkt bij 12V de opamp op ca 9V en verbruikt de led ca 10 mA en het bereik is ca 1,5 meter.
Raar ontwerp ja, maar het wordt al jaren zo verkocht en het schema is al jaren geleden op deze site gezet.
Ik geloof niet dat de voeding hier iets van merkt.
Deze schakeling is nu juist bedoeld om niet te reageren op omgevingslicht en dat heb ik ook getest.
Alleen reageert hij wel op TL licht direct op de BPW 40.
Een ontkoppel C staat (uiteraard zou ik bijna zeggen, schijnt te omslachtig te zijn, iedereen weet dat toch) lekker niet op het schema.
de voeding die ik nu heb is een geschakelde AC 12V 1A. Gelijkgericht en geregeld op 12V DC met een LM317.
Het verbruik is max 250mA.



Sorry hoor maar hier begrijp ik niets van. Je hebt al een geschakelde voeding die 12 volt levert? Die ga je dan nog eens regelen met een lm317? Waarom in vredesnaam. Ten eerste is 12 volt veel te laag om daar met een lineaire regelaar weer 12 volt van te maken. Je zou minstens met 14 volt moeten beginnen. En dan is het nog krap. Doe die hele lm317 weg en vervang dat door het al eerder door Arco genoemde filtertje! Waarschijnlijk ben je dan van alle problemen af als die uit de voeding komen. Iets dat ik sterk betwijfel.

Dit schakelingetje zou al gewoon rechtstreeks kunnen werken op op een kale trafo met een gelijkrichter en een filter zoals dat van Arco. Gewoon een trafo van 8 volt (beltrafo o.i.d.) brug gelijkrichter en filter in de vorm van een buffer c spoeltje en wat ontkoppel c's.
Ik had ooit een temperatuur regelaar voor een aquarium gemaakt met een bijna vergelijkbare schakeling met een 741 opamp en en ky88 temperatuurvoeler. En als voeding zo'n kale trafo. Dit heeft jaren en jaren (stuk of 30 ofzo) prima gefunctioneerd. Als het nu nog zou werken zou alleen nu de voedingspanning te hoog zijn geworden omdat de netspanning van 220 naar 230 is gegaan. Maar het aquarium is nu toch minstens 10 jaar weg.

Je denkt veel te moeilijk. Keep it simpel. De problemen die jij ervaart met jou apparaat komen waarschijnlijk eerder ergens anders vandaan. Jij gebruikt een kale foto transistor. Bij professionele lichtsluizen worden eigenlijk altijd ook optische filters gebruikt. Die zorgen ervoor dat de fototransistor niet wordt overstuurd. Zo'n kale tor reageert op een veel breder spectrum van het licht dan bijvoorbeeld jouw ogen. Dus niet alleen het IR deel maar ook het zichtbare en UV deel van het licht. Heb jij led of TL verlichting waar ook UV licht uitkomt dan kan het zijn dat je lichtsluis daar op reageert. Die venijnige blauwe autoverlichting bijvoorbeeld. Daar zou alles heel goed op kunnen reageren. Maar zonlicht is ook een goede kanshebber. Als op een bepaalde tijd van het jaar of dag de zon exact op je sensor schijnt? Grote kans dat die dan permanent aan blijft of geheel niet reageert.

De schakeling die jij gemaakt hebt heeft gewoon zijn beperkingen. Waarschijnlijk loop je daar gewoon tegen aan.

Mijn advies: Maak of koop een normale lineaire of schakelende voeding. En dat hoeft echt geen dure te zijn.
En probeer iets met optische filters. Sloop een glaasje uit een oude afstandsbediening of zo.