stabiele netvoeding 12V 2 A

tijdens het opladen is het IC eigenlijk in rust, dit zit te wachten tot 2/3 van de voedingsspanning is bereikt, daarop schakelt pin 7 het IC zodat pin 3 laag wordt en wordt de C ontladen.
Als pin 2 niet wordt getriggerd kan het IC niet verder, staat stil (bij de meeste schakelingen zit pin 2 ook aan pin 6).
Het is dus geen puls op in 2,die moet gewoon even laag worden, vandaar dat verbinden met massa.
Natuurlijk, als de tor waarmee pin 2 getriggerd wordt spontaan in geleiding komt is het net zo goed mis, vandaar dat de aanvoer wel ontstoord moet zijn.
Bij het vorige schema, was het bijkomend probleem, tenminste, dat begreep ik van jou, dat de volgende tor door de erg hoge weerstand aan de basis (vanaf de emitterweerstand van de eerste tor) slecht aangestuurd wordt en daardoor erg instabiel is.
Een vergelijkbare schakeling zit dus nu in de 555, het aanzetten van het licht als de C aan het opladen is.
Leuke site:
http://555-timer-circuits.uk/operation/one-shot.html

edit: even wat gesimuleerd (Yenka) bij een C van 2000uF en een emitterweerstand op de tor van 1ohm, gaat de diode kapot.
Reden: 239,87 mA terwijl het maximum op 200 mA staat.
Die C van 2000uF gaat wel gewoon door pin 7 naar massa.
Staat ook niet in het datablad, wat de max. capaciteit mag zijn.
Wel staat pin 7 omschreven als: "Open collector output to discharge timing capacitor".

[Bericht gewijzigd door peterzoetermeer op woensdag 24 januari 2018 16:31:28 (17%)

Je hebt deze schakeling met een 555

die zo werkt

Monostabiele multivibrator.pdf

Het linke er aan is de triggeringang die snel getriggerd is en de lamp aanzet.
De 555 is een SR flip-flop (digitaal) met als ingangen 2 opamps (analoog) die gewoon kunnen versterken met alle mogelijkheden van storing van dien. Daarnaast is alles heel snel rond de 100nSec.
Zonder een ingebouwde kleine vertraging is dit zo getriggerd.

ik heb het een paar maal doorgelezen, er is sprake van nog eens R2 en C2 en nog een kleine condensator, de digitale ingang R en de ingang CV en een verhaal eromheen.
Maar zolang deze aanduidingen niet in het plaatje voorkomen is er voor mij geen touw aan vast te knopen.

Misschien moet je het hele verhaal in Wikipedia lezen.
Zoek gewoon op NE555 dan staat dit ergens boven aan.

Sinds de 80er jaren gebruiken wij hier al de NE556 een dubbele NE555. Een schakeling er mee is de uitschakelvertraging.
Ik denk dat die hier ook wel zou werken.
Heeft geen last van stoorsignalen omdat via de C alle ingangen aan aarde liggen ook bij draaiende machines enz.
Ik heb het even omgetekend naar de NE555.

Beste Leo, ik zie het nu ja, je hebt de tekst van dat pdf-je gecopieerd van wikipedia.
Ik kan nu dus zeggen dat de tekst in wikipedia niet klopt met het plaatje ernaast.
Nu je schema, ik hoop dat ik het niet begrijp, want zoals ik het begrijp werkt het niet.
Een signaal van de lichtsluis is een inpuls, niet erg kort, kan wel eens 2 sec. zijn, ligt eraan hoe lang je ervoor blijft staan.
Dat dit pin 2 triggert, snap ik.
Maar de R C schakeling snap ik niet, dit moet de uitschakelvertraging zijn? Hoe kan de C opladen en misschien belangrijker, waar haal je de spanning vandaan? Niet van punt A, dat was slechts een signaal.
Vanmiddag na 15:00 h kan ik weer spelen met Yenka, eens kijken hoe dit werkt.
Dan het volgende, het direct aansluiten van de P-MOSFET.
De uitgang C (pin 3) is wel laag, maar ik heb nogal eens gelezen dat pin 3 wel eens moeite heeft met "echt te sinken", daar de MOSFET geen stroom verbruikt, kan het wel eens zijn dat de spanning niet naar beneden wil, mogelijk is een pull down weerstand hier genoeg.

Werkt al 35 jaar bij honderden machinebesturingen.
C laad zich in 0,5 sec op en wordt dan in RC tijd ontladen.
De collectorweerstand moet 1k zijn bij C 470uF
Tenzij de (positieve) puls korter is dan 0,5 sec werkt het.

Ja, het werkt!
het wordt steeds simpeler, ditmaal niet wachten op het laden van een C maar het ontladen.
Het laden gaat erg snel met het signaal vanaf de lichtsluis, moet wel meer zijn dan 9V (2/3 van de spanning) anders gebeurt er niks, lijkt me dus niet erg storingsgevoelig.
Na het laden is de uitgang laag = ok.
Het ontladen gaat via de weerstand tot 4V (1/3 van de spanning).
Dan wordt de uitgang weer hoog.
Tussentijdse pulsen verhogen de laadspanning weer naar 12V, ontlaadtijd start overnieuw = ok.
De tijd die hij erover doet zal dus niet helemaal de R x C tijd zijn.
Moet ik bepalen. Voor het laden had ik 133k nodig voor ca 60 sec.
Ik zet dit eens even op een breadboardje.

NB er zit nog een diode tussen, het ontladen gaat dus van max. 11,4V naar 4V.

Mooi dat het werkt.
Dit is zo stabiel als mogelijk is wij gebruiken het al jaren op plaatsen waar allerlei machines in- en uitschakelen.
Zowel voor uitschakelvertraging R en C parallel als voor inschakelvertraging of looptijdcontrole R en C in serie.

Overigens is de eerste timer met transistors nu ook stabiel gemaakt na dat ik deze gemodificeerd heb.
Zonder deze modificatie is deze enorm storingsgevoelig, ik heb het getest, ik denk ook wel storingsgevoelig met de orginele relaisschakeling.
Misschien moet het schema zoals het nu op de site staat toch een keer onder de loep genomen worden.

op een breadboardje werkt het ook en de RC tijd klopt toch wel aardig.
Die 555 moet wel even ontkoppeld worden en ook pin 5 met 10nF naar massa. Dit staat meestal niet op het schema( maak me daar zelf ook schuldig aan) maar is echt nodig tenzij je op batterijtjes werkt.
In het verleden heb ik ze wel toegepast bij een schakeling op m'n treinbaan, raakte volledig de weg kwijt door een multivibrator (knipperlichtje) op dezelfde voeding. Een paar condensatortjes op de juiste plek en probleem opgelost.
Het is best mogelijk dat die schakeling van deze site het ook goed doet bij batterijvoeding, is ook bedoeld voor op de camping.
De spullen die ik besteld heb zijn inmiddels binnen, zaal morgen eens wat aan gaan sluiten en de lichtsluizen wijzigen (weerstand laatste tor van 4,7K naar 1k brengen). Ben ik nog wel even zoet mee.

Op 25 januari 2018 18:55:47 schreef peterzoetermeer:
Het is best mogelijk dat die schakeling van deze site het ook goed doet bij batterijvoeding, is ook bedoeld voor op de camping.

Ja daar kan mij wat bij voorstellen, zit het op een batterijtje en hangt er verder geen bedrading aan dat kan het geen storing oppikken.
Echter op het schema staat bij de - een massaaansluiting getekend.
Heb het gelijk uitgeprobeerd (ontstoringselco's losgemaakt):
Op een kleine 12V accu aangesloten, zonder enige bedrading geen probleem met inschakelen van TL buizen maar bij aanraken van willekeurige onderdelen gaat de LED direct aan.

Met een aarde er aan gaat de LED gelijk aan bij inschakelen van TL buizen en bij aanraken.

Met 100 uF in serie met de aarddraad naar de timer en de aarde gaat de LED gelijk aan bij inschakelen van TL buizen en bij aanraken.

Bij voeding van een autoaccu met - aan het chassis ik zou het niet weten of het dan ook stoort.

Feit is dat je met die ontstoringselco's er bij kan doen wat je wil geen ongewenste schakelingen je kunt ook alles aanraken.

Die condensator aan pen 5 moet er inderdaad in.
Wij gebruiken er zelfs 47nF voor, iets groter dan de 10nF die men voorschrijft, maar dat werkt ook allemaal vlak bij machines.

Eindelijk een positief resultaat, de schakeling werkt nu al een dag, zonder storing.
Wat was het nou? waarschijnlijk niet de voeding zoals ik eerst dacht.
Waarschijnlijk ook niet de lichtsluizen die ik gebouwd heb, ondanks vele aanpassingen.
Uiteindelijk bleek de gebruikte timer ook te storen met een labvoeding en zonder de lichtsluizen aangesloten.
Het ding bleek supergevoelig te zijn voor storingen, die overal vandaan kunnen komen, het inschakelen van een TL buis was al genoeg.
Uiteindelijk een schakeling gemaakt met een NE555 (dat is ook een timer) maar dan een die niet gevoelig is voor storingen.
Het internet staat bol van de timerschakelingen met een 555 en die gebruiken allemaal hetzelfde principe: Het opladen van een condensator in serie met een flinke weerstand, met daarachter een schakeling die afhankelijk van de laadtoestand een lamp aan en uit kan schakelen.
Vooral die schakeling blijkt erg storinggevoelig te zijn.
LeovanWallenburg kwam met een oplossing, een timer die andersom werkt.
In dit geval wordt de condensator via een kleine weerstand snel opgeladen, waarna die zich langzaam mag ontladen via een flinke weerstand.
Het lijkt duidelijk te zijn dat storingen afgezien van het voltage niet over genoeg stroomsterkte beschikken om de condensator op te laden. Ook de factor tijd speelt een rol natuurlijk.
Het gevolg is een schakeling die niet gevoelig is voor de storingen die optraden, wat die ook waren en waarschijnlijk nog steeds zijn.
Wat ik verder veranderd heb is het voltage van de lichtsluis, die staat nu op 12V, in afwijking van het schema. De gevoeligheid is enigzinds instelbaar met de potmeter van de zender. Het bereik is ca 1 meter en niet erg kritisch, netjes uitrichten is al moeilijk, met de hand mikken is nu al genoeg.
Wat ik heb toegevoegd is een extra ledje om te kunnen zien of dit "mikken" gelukt is, erg handig.
Het gevolg was wel dat er niet genoeg stroom overbleef om de timer te kunnen schakelen. Een transistor extra was de oplossing.
Dit gaf ook weer de mogelijkheid om de condensator wat sneller op te laden door de serieweerstand op 470 ohm te brengen.
Al met al is de schakeling wat trager geworden, maar binnen 1 sec doettie wel wattie moet doen.
Voor mij geen bezwaar, betekent ook dat kortdurende storingen geen invloed meer hebben en zelfs een vlieg kan geen kwaad meer doen.
Hierbij allen die hebben meegedacht heel erg bedankt en met name natuurlijk LeovanWallenburg die met de oplossing kwam.
Ik heb er veel van geleerd.

Arco

Special Member

waarschijnlijk niet de voeding zoals ik eerst dacht.

Tja,

Da's nou eenmaal de mens eigen... ;)
(ongefundeerde aannames maken en dan tunnelvisie ontwikkelen daarover)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com