Philips 28PW9503 terugslaglijnen

De tv van mijn nonkel is stuk. Ik wil de tv proberen te maken of proberen te achterhalen wat de fout is.
MODEL : 28PW9503/12 PROD.NO:AG019749490033 MD2.22 AA
Het geluid is nog OK. Maar het beeld kleurt helemaal geel/groenig met allemaal horizontale terugslaglijnen.
Ik zou kijken of de blauw kleur eindtrap misschien een probleem heeft.
Hoe zou ik daar best aan beginnen, ik heb geen schema.
Kijk eens op de site van elektrotanya.com daar staat veel op.
Anders achterhalen welk chassis het precies is, vaak staan schema's volgens chassis nummers vermeld.
Is een MD2.22AA chassis.

Maar als ik zo het sympthoom lees zou het in de G2 sturing kunnen zitten of een sluiting in de buis.
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
Typisch beeldbuis euvel, gloeispanning even op 12 volt zetten.
Technieker is geen vak, maar een straf!
Thevel

Golden Member

Zijn er in 2018 nog Belgen die naar een CRT kijken? :)
Op 12 januari 2018 22:00:47 schreef Thevel:
Zijn er in 2018 nog Belgen die naar een CRT kijken? :)

De laatste is net noodgedwongen gestopt...
maartenbakker

Special Member

Het is wel een echt Brugs product. Die sterven uit, maar als trotse Belg hoor je daarnaar te kijken.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Op 12 januari 2018 22:00:47 schreef Thevel:
Zijn er in 2018 nog Belgen die naar een CRT kijken? :)

Alleen nonkels nog :S

[Bericht gewijzigd door flipflop op 12 januari 2018 22:36:12 (12%)]

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
jerome

Golden Member

Op 12 januari 2018 22:34:59 schreef flipflop:
[...]
Alleen nonkels nog :S

Kan wel een suikernonkel zijn, en dan kan je er belang bij hebben dat nonkel centjes spaart door geen nieuw toestel te moeten aanschaffen :-).
Thevel

Golden Member

Neen mannen, het is gewoon een hobby.
Ik zou het toestel graag herstellen indien mogelijk.
Ik las daariets van 12V op beeldbuis zetten?
geelgroenig beeld met terugslaglijnen, klinkt alsof het rode kleurkanon al gehemeld is..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Het klopt dat het verhogen van de gloeispanning de beeldbuis weer wat doet opknappen maar uiteindelijk zal de beeldbuis helemaal op zijn. Om de gloeispanning te verhogen in niet meer nodig dan een lange wat dikkere draad. Wikkel die draad twee keer om de ferrietkern van de hoogspanningstravo zodat er een soort van spoel ontstaat. Onderbreek de gloeidraad aansluiting op de beeldbuisprint en sluit de draden op beeldbuisvoet aan. Regel eventueel de G2 spanning en focus opnieuw af en met wat geluk is het beeld weer zoals het ooit geweest is.
maartenbakker

Special Member

Bij deze toestellen (met ESF-buis) ontstaat vaak kortsluiting tussen kathode en G1 (of tussen gloeidraad en kathode?). Het zou me verbazen als warmstoken helpt, dat was meer iets voor het verhelpen van lage emissie bij de voorgaande generatie buizen (EWS en EWR). Bij de ESF-buizen helpt het juist om de boel wat koeler te laten spelen, maar niet als ze eenmaal gaar zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 13 januari 2018 14:52:40 (17%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Jullie snappen het niet helemaal goed. Dat verhogen van de gloeispanning is niet permanent, het gaat er om de pijp even flink heet te stoken zodat de inwendige sluiting verdwijnt. Deze truc hebben Krelis en ondergetekende heel vaak toegepast en met succes. Ook vervingen wij dan ook een condensator in de lijntrap, daarmee kwam de gloeispanning dan iets lager uit. Van alle behandelde toestellen is vrijwel niets terug gekomen. Wij hadden ook een naam voor deze behandeling, epibreren, slaat nergens op, maar was een kreet van Simon Carmiggelt als een script niet tijdig klaar was, dan moest men het nog epibreren! Zoet houdertje en men geloofde dat omdat men niet wist wat het was.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
maartenbakker

Special Member

Verhogen van de gloeispanning bij slechte emissie bij de oudere buizen die ik noemde moest inderdaad ook niet permanent (hooguit als een laatste redmiddel). De condensator iets groter maken was de truuk om ze wat koeler te laten spelen. Dat heetstoken ook voor het verhelpen van de sluiting hielp, wist ik niet.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Allemaal leuke tips, maar is er een manier om te weten te komen of de beeldbuis van de tv stuk is ?
Hebben jullie graag foto's van de beeldbuis en beeldbuisprintje?
Meten! Meet de spanningen op de kathodes en de roosters (G1) en trek daaruit je conclusies. De kathodespanningen dienen onderling ongeveer gelijk te zijn. Dat geldt ook voor de drie roosterspanningen. Bij grote verschillen is er iets mis met de beeldbuis of video-eindtrap.
Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Een grove manier om te testen of het in de buis of in de electronica zit: verwissel de RGB buis aansluitingen met elkaar.
Als er dan wel plotseling meer rood is dan is het de electronica, geen verschil dan is het de buis. Ik denk het laatste...
Tik met de achterkant van een schroevendraaier achter op d hals van de beeldbuis en kijk of er iets in het beeld verandert. De meest voorkomende fout is sluiting tussen G1 en cathode. Is weg te branden met een speciaal apparaat, maar als je dat probeert is het gelijk einde verhaal. Bij oudere buizen ging dat nog wel goed, maar met die quick start buizen gaat het niet.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Op 13 januari 2018 21:55:20 schreef Zoef de Haas.:Is weg te branden met een speciaal apparaat, maar als je dat probeert is het gelijk einde verhaal.
Wat gaat er dan mis als je probeert te regenereren? Dat heb ik eens eerder gevraagd in het forum maar nooit een antwoord op gekregen.

Dus wat is het nu: Kun je deze buizen gewoon helemaal niet regenereren of gaat het soms fout of blaas je ALTIJD dit type buis op. Indien het laatste WAAROM?
Henri's Law 1: De wet van behoud van ellende. Law 2: Ellende komt nooit alleen.
Ga het morgen proberen. Maar ik vind geen schema van de TV voor het nameten van de BBspanningen. Iemand een kopietje?
Wat gaat er dan mis als je probeert te regenereren?


Regenereren kan wel op de laagste stand (clean). Maar deeltjes die daarbij los komen en sluiting maken daarna weg branden gaat niet lukken, omdat dan de cathode los brandt. De bevestiging van de cathode kan die grote stromen niet aan.

Groetjes Hans
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!