Philips 28PW9503 terugslaglijnen

Heb ondertussen schema gevonden. Vraagje : Is het mogelijk om de sluiting van de beeldbuis te meten met een multimeter?
Een sluiting in één van de kleurkanonnen R G of B is zichtbaar want de betreffende kleur ontbreekt. De tv laat terugslaglijnen zien dus is er geen sprake van sluiting maar van een versleten beeldbuis. U kunt wel door blijven zoeken maar zoals door velen hier al is geschreven is toch echt de beeldbuis versleten en zal vervangen dienen te worden of gebruik maken van de gegeven tips die het probleem tijdelijk oplossen.
maartenbakker

Special Member

Dat lijkt niet te kloppen, met de praktijk noch met de theorie. In de praktijk gaan ESF-buizen die in sluiting liggen vaak eerst zo nu en dan een flits vertonen (klap op de kast helpt vaak) en later permanent terugslaglijnen tonen. Dat klopt ook wel met een H-K of K-G1 sluiting, want om de buis af te knijpen moet de kathode positief zijn ten opzichte van G1. Dat lukt niet als er een lekstroom of sluiting inzit (zowle gloeidraad als G1 liggen rond massapotentiaal).

Hoe dan ook, kan dit ook nog aan de videoeindtrap liggen. De meeste ESF-buizen die stuk konden gaan, zijn al lang stuk. De overlevers zijn of goed of hebben nooit uren gemaakt.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Hoi "ohm pi", ik wil de kathodes en de roostersspanningen meten.
Ik heb in bijlage de beeldbuisprint gepost. Wil jij zeggen op welke plaatsen ik moet meten. Dank u.
Om te beginnen op schema E de plaatsen waar de 3 vlaggetjes staan, daar moet tussen de 150 en 200 volt zijn.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Heb ik gedaan : BLUE : 75V GREEN : 183V RED : 183V
Zou het blauwe stuk zijn ?
Die 75 volt is veel te laag, kan in de buis zitten, maar ook in de eindversterker van het blauw. Dan is de volgende stap, meet de DC waarde op de ingangen, deze DC waarde bepaalt de grijsbalans. in het uiterste geval 2 ICs verwisselen, of indien mogelijk 2 draden naar de beeldbuis wisselen.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Heb even een paar dc metingen gedaan.
Op pin 1 meet ik bij al de drie eindtrappen 3,18V.
Op pin 2 driemaal 12,6V.
PIN 3 : bij blue 1,57V
green 2,23V
red 2,23V
De rest meet ongeveer hetzelfde, uitgezonderd pin 8 natuurlijk.


Toch maar even twee eindtrappen verwisselen??
maartenbakker

Special Member

Aansluitingen van bijvoorbeeld blauw en rood aan de beeldbuisvoet even kruisen met twee draadjes. Wel lossolderen eerst natuurlijk.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Dan zou je zeggen dat de blauwe eindversterker stuk is.
De inverterende ingang van de blauwe eindversterker heeft een lagere ingangsspanning dan de niet-inverterende ingang. Je zou dan een hoge uitgangsspanning verwachten. Meer dan 183V. Maar de blauwe versterker levert maar 75V.
Bovengenoemde truc van maartenbakker toepassen. Dan weet je het zeker.
Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Hallo,
Ik heb de uitgang van de blauwe versterker aan het rode kanon gehangen, alsook de uitgang van de rode versterker aan het blauwe kanon. Resultaat:
BLUE : 50V (nog lager) GREEN : 183V RED : 183V
PIN 1 en 3 van de drie eindtrappen meet allen 3,2V nu.

Het beeld komt er nu door. Maar nog heel groen.
Resultaat: BLAUWE KANON STUK???

Kan ik hier nog iets aan doen? Of is de tv klaar voor de sloop???
Dus blauw en rood heb je verwisseld.
Blauwe eindversterker is stuk.
De afwijkende instellingen blijven bij de blauwe eindversterker zitten en gaan niet mee met de blauwe elektronenkanon.
Nieuw blauw IC en klaar is hobbytist.


BLUE : 50V (nog lager) GREEN : 183V RED : 183V

Zijn dit de signalen op de uitgangen van de versterkers of de kathodes van de buis?
Als de uitgang van de blauwe versterker 50V meet, dan is de versterker stuk
Als de blauwe kathode 50V meet, dan is de beeldbuis stuk.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 14 januari 2018 18:48:38 (39%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Als je rood en blauw wisselt en beeld is nog steeds gelig zit probleem in kleuren kanon. Anders zou het beeld een andere kleur moeten krijgen mintgroen achtig. Tik eens met achterkant van schroevendraaier op de hals als beeld in enen normaal word of flitst, is het de buis.
Ohm pi, het is andersom de afwijking blijft bij het blauwe kanon.
Dus wat mij betreft is dit kanon omzeep.
Kan ik het kanon nog herstellen (foefje toepassen of effe spanning opzetten of dergelijks).
Alle sugesties zijn welkom.
richting conainerpark ermee ben ik bang..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Ik weet niet wat de G1 spanning is. Is deze ook 50V, dan heb je sluiting tussen G1 en de blauwe kathode. Misschien maakt de buisvoet zelf geen goed contact met de blauwe kathodepen van de buis. Doet de blauwe gloeidraad het wel? En anders de trucjes toepassen die door diverse mensen hiervoor al is gepost. Ik ken geen middelen om een beeldbuis te repareren.

Het gaat snel hier naar toe
Op 14 januari 2018 20:30:24 schreef testman:
richting conainerpark ermee ben ik bang..

[Bericht gewijzigd door ohm pi op 14 januari 2018 20:36:38 (20%)]

Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Beste oplossing is gloeispanning "zwevende" maken. Ik dacht pin 3 en 4 geheel vrij maken van massa en bestaande wikkeling vanuit trafo en dan 3 wikkelingen rond lijntrafo met los draad aansluiten op pin 3 en 4 direct evt met weerstand 6,8 Ohm.
Beste "smd",
Bedoel je pin 3 en 4 van de beeldbuisprint?
Of pin 3 en 4 van de blauwe kleureindtrap.
Heb je deze truk ooit zelf toegepast, en wat was het resultaat?
Kan je effe uitleggen wat je bedoelt met "zwevend" maken.
maartenbakker

Special Member

Van de beeldbuis. Het probleem met zwevend maken (van massa loskoppelen) van de gloeidraad is vaak dat je door de toegenomen capaciteit toch vegen krijgt in de kleur die stuk is. In geval de sluiting tussen K en G1 is helpt het niet, ik weet niet zeker welke sluiting bij ESF-buizen het meest voorkomt.

Hoe dan ook, als je pen 3 en 4 van de beeldbuis met een lusje om de lijntrafo verbindt (aantal wikkelingen vaststellen aan de kleur van de gloeidraad, liever met eentje te weinig beginnen dan met eentje teveell) dan is de boel zwevend en kun je kijken of het resultaat heeft.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
Allemaal leuke adviezen, maar in dit geval werk dat NIET! en heeft ook totaal geen zin. Bij cathode gloeidraad sluiting kan deze truc wel werken, maar hier is totaal iets anders aan de hand. Hier zit sluiting tussen G1 en cathode en heeft alles wat men wil proberen totaal geen zin. Ik heb erg veel van deze ESF buizen gehad en allen hadden dezelfde kwaal. Ik heb ook div. methoden uitgeprobeerd en de enige methode welke de meeste kans op succes geeft, is het heet stoken van de cathode met verhoogde gloeispanning op 12 volt. Hang er wel een goede meter aan en zorg dat de spanning niet boven de 12 volt uit komt. Tijdens de behandeling kan men ook zachtjes op de hals tikken. Na de behandeling zal het dan weer goed moeten zijn en verander dan ook de waarde van de FB. condensator. Vermoedelijk zit er een 8.2Nf is en maak daar 9,1Nf van. Van alle toestellen welke zo zijn behandeld is er vrijwel niet een meer terug gekomen. Probeer vooral niet om de sluiting weg te branden, dat is gelijk einde oefening en heus ik spreek hier uit ervaring.

Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Op 15 januari 2018 22:06:29 schreef Zoef de Haas.:
Hier zit sluiting tussen G1 en cathode
Dat zou betekenen dat op G1 een spanning van 50V staat. In het schema zie ik een VDR van 35V tussen G1 en chassis. Dus dat zou heel goed kunnen.
Bezoek mijn neefjes' site: www.tinuselectronics.nl
Hallo Allen, Deze truuk meerdere malen ( 50+)toegepast en met succes!! Ook allen niet meer retour gezien aparte gevallen daargelaten namelijk sluiting in beide roosters wat nare gevolgen had of onderbroken gloeispiraal. Ik bedoel 3 en 4 van beeldbuisvoet en je moet een massa echt losnemen/ krabben. Probeer net zoals Maarten zegt 1 wikkeling minder, zit je altijd veiliger.. Grootste probleem was dat de gloeispiralen gingen doorhangen en isolatielaag van gloeidraad afbrokkelde. Paar cathodes er vanaf geketst en duidelijk te zien. IDD nooit regenereren of sluiting proberen weg te blazen zoals Zoef zegt want dan einde oefening buis, ook ik spreek uit ervaring...
Het is natuurlijk wel een uitdaging om het zeg maar leven van de beeldbuis te verlengen maar of het nog zinvol is durf ik te betwijfelen. Er staan nog wel tv's van dit model met een goede beeldbuis op zolders te verstoffen en met wat mazzel krijg je nog geld toe op ze op te halen want niemand wil ze meer hebben.
Nou?? Er worden nog genoeg BB TVs geexporteerd, roemenen, afrikanen ed nog wel gek op
Klopt maar eigenlijk is die export een beetje illegaal want ze worden als zijnde afval gedumpt en dat mag niet meer.