Aansluitschema hulp-accu tbv radio geheugen

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb heel vroeger met plezier schakelingen gesoldeerd maar heb eigenlijk al jaren niet meer actief met elektronica schakelingen bezig. Daarom wilde ik graag jullie expertise vragen over het volgende:

Ik gebruik een massa schakelaar bij mijn oldtimertje om bij stalling de accu te sparen, maar ook als extra anti diefstal methode als ik buiten geparkeerd sta.

Zodra ik de massa schakelaar gebruik zijn alle instellingen van de radio weg. Ik wil daarom een 2e (kleine) 12V accu aansluiten op de 12V continue van de autoradio om voor een periode de radio instellingen te kunnen bewaren.

Deze radio-accu moet alleen niet de accu functie over nemen als ik de massa schakelaar heb onderbroken en moet tijdens het rijden wel gewoon opgeladen worden.

Ik dacht zelf aan het schema als bijgevoegd in de bijlage. Ik zag op het forum een aantal oplossingen met een 9V batterij en ik vroeg me af of mijn schema dan juist is opgesteld voor een 12V accu. Daarnaast ben ik benieuwd of iemand me kan helpen met welke type dioden ik hiervoor zou moeten gebruiken,

Alvast vriendelijk bedankt!
Bert

Die 15mA, is die correct gemeten? Dat is flink wat stroom, ik dacht eerder iets in de richting van 1mA te verwachten.

Wil je het simpel, 1 diode in de gele draad opnemen, juist voor de aansluiting van de hulpaccu. Zet een weerstandje tussen de hulpaccu en de gele draad, iets van een 10ohm ofzo, wel een redelijke weerstand pakken. Waarom? Om bij het laden de stroom door je gele draad niet te groot te laten worden. Hoe groot deze weerstand moet zijn, ik gok ergens tussen de 5 en 10 ohm, hangt wat af van wat je liggen hebt.

of dit goed zal werken hangt ook wat af van de tijd dat de accu stroom moet leveren en de tijd dat ze krijgt om weer op te laden...

Vergeet ook geen zekering op te nemen, voor de veiligheid!

kun je niet beter de radio direct op de startaccu zetten, en de rest afschakelen met de massaschakelaar? een extra accu met diode werkt niet goed, de laadspanning komt dan 0,7V lager uit. tevens als deze hulpaccu echt ver leeg is dan is de laadstroom veel te hoog als de auto wordt gestart, een kleine accu wil geen 30A laadstroom..

het is wel beter om de plus van de accu te schakelen, massa schakelen kan via de radio moeilijk zijn omdat via de antenne en speakers toch lekstroom kan gaan lopen.

15ma is in den beginne, na een 15+ minuten loopt de stroom naar een 3 ma of minder terug..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Of een andere radio nemen. Philips, en ik dacht ook Blaupunkt en Becker (maar dat weet ik niet zeker) hebben een beter ontwerp en geen standbyvoeding nodig.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

een philips werkt alleen zonder geheugen accu als de toonregeling een potmeter heeft, anders valt die instelling wel uit het geheugen. de zenders blijven wel zitten zonder spanning. moet wel een oude zijn, een ding van de 80's of begin 90's nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 13 januari 2018 22:51:31 schreef testman:
kun je niet beter de radio direct op de startaccu zetten, en de rest afschakelen met de massaschakelaar?

het is wel beter om de plus van de accu te schakelen, massa schakelen kan via de radio moielijk zijn omdat via de antenne en speakers toch lekstroom kan gaan lopen.

als je de massa van de radio direct aan de accu aansluit , overbrug je de massa schakelaar .
de metalen behuizing en de afscherming van de antenne kabel zorgt er voor dat de rest ook weer massa heeft , alleen via een heel dun draadje
de plus schakelen is inderdaad de beste en meest simpele oplossing .
dan kun je het draadje die voor het geheugen is gewoon direct op de accu aansluiten
een beetje goede accu schakelaar heb je al voor een paar tientjes

Hallo allemaal, dank voor alle reacties!

Het is weer even geleden dat ik hiermee bezig was, excuus dat ik niet eerder gereageerd heb. Nu heb ik gelukkig weer wat tijd voor hobbyen :)

Die 15mA was wat ik bij andere fora terug vond qua metingen. Ik zou hem inderdaad eens na moeten meten na een tijdje. ik vond het ook al erg veel.

Maar als ik het goed begrijp werkt de schakeling zoals voorgesteld dus niet? En dat heeft te maken met de laadstroom dus? Zou iemand me dat wat kunnen toelichten?

Ik kan de plus van de hoofdaccu niet meer schakelen. Ik heb al een hele constructie gemaakt die al helemaal ingebouwd zit op de massa direct bij de accu. Het is erg veel werk om dit om te zetten.

Heeft iemand een idee hoe ik dit werkend zou kunnen krijgen?
Alvast erg bedankt weer!

Groet Bert

je zult de radio van vaste plus en min moeten voorzien, constructies met extra accu's werken niet. je kunt meten of de antenne aan het chassis hangt, door ohms te meten tussen antennestekker mantel en de radio min. is dit gescheiden zou je afkunnen door de radio een eigen min te geven naar de accu toe. ik zou er wel een zekering van 10A tussen zetten dan, mocht de radio toch ooit via via de wagen gaan voeden smeult de draad niet weg.

de stroom van de radio is in den beginne idd 15ma, maar loopt terug naar een 2-4ma. gaat geleidelijk, en duurt een uur of wat.

eigenlijk is een weerstand of lampje ook al genoeg om de radio mee van de min te voorzien, 8V houdt het ding zijn geheugen al mee vast, maar zal er niet op gaan spelen. voordeel van een lampje is dat je kunt zien als er meer stroom over die min loopt als zou moeten, bijv chassisroest waardoor de antennekabel is beschadigd door trillen en het chassis raakt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hallo Testman,

Hmmmm,... Dit idee is dus toch niet zo goed als ik dacht :)

Een hele andere gedachte: zou ik met een wissel relais de voeding van de ene naar de andere accu kunnen schakelen op een voeding van de hoofdaccu. (die dan wegvalt bij afschakelen massa) Zou dat snel genoeg zijn om de instellingen te bewaren?

Dan hoef ik alleen maar op te lossen dat de hulpaccu ook opgeladen wordt tijdens het rijden.

normaal kan een radio het aan om uitgeschakeld te worden als de wagen wordt gestart, paar seconden kan dus wel.

neem dan wel een niet te kleine accu, anders heb je snel teveel laadstroom. een kleine accu als 44ah oid kan het wel aan. hangt sterk van de interval mbt niet gebuiken af natuurlijk.

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 13 februari 2018 13:25:10 (12%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Misschien is dat dan wel een betere oplossing,...

Mijn hulpaccutje moet klein zijn om in het middenconsole te passen ik heb daarom een 2,9 Ah accutje gehaald. Dat zou lang genoeg moeten kunnen voeden in normaal gebruik. Maar als ik jou goed beluister zou daarmee de laadstroom zeker als de hulpaccu leeg is veel te hoog kunnen worden.

voor het laden vind ik op google een FET schakeling. (bij campers gebruikt) zo te lezen heb je dan een galvanische scheiding tussen de twee accus.

Zou dat in combinatie met een dubbel wisselrelais de oplossing kunnen zijn?

EricP

mét CE

Het mag wat kosten om een paar zendertjes te onthouden...
Hoeveel ben je kwijt aan een radio die dat zonder constante spanning doet? En dan ook nog zonder gedoe met een hulpaccuutje wat je elke paar jaar toch zult moeten vervangen...

Overigens is het niet de schakelaar die de stroom niet aan zou kunnen, maar meer dat bedrading en 'kleine' accu het niet leuk vinden als daar een zeg 10, 20A gaan lopen.

Als je met een accuutje van 2.9Ah de boel lang genoeg in leven meent te kunnen houden, dan kan ik me niet voorstellen dat het 'aan' laten van die schakelaar voor de start accu een probleem kan zijn. Als het spul tenslotte 15mA trekt (wat ik persoonlijk absurd veel vind voor een radio, maar goed...), dan is dat ook 360mAh per etmaal. Dus met 3 dagen zit je aan 1Ah. En dat kun je theoretisch 3x doen - na een week is-ie plat.
Dan lijkt het voor de hand liggend om je 'massasleutel' anders aan te sluiten (en daarna is het geen massasleutel meer, maar goed...).
Als je toch met een acuutje gaat modderen, dan moet je er ook ff bij nadenken dat die dingen het ook niet leuk vinden om 'leeg' te zijn - doorgaan zijn het ook gewoon lood accu's. Dus als je ouwe bak langere tijd stil staat, dan zul je ook dat moeten gaan schakelen.

Kortom: ik denk dat je een niet-bestaand probleem aan het oplossen bent en ondertussen een kleine verzameling nieuwe probleempjes aan het creëren bent...

Ik zou zeggen: gewoon aan de start accu en evt. in de stalling een kleine lader eraan. Beter voor de accu (zelfontlading is ook niet mis!) en eenvoudiger / goedkoper met minder ingebouwd onderhoud.

Ik heb dit thuis op mijn badkamer radio gebouwd.. moet aan en uit met lichtschakelaar maar wel zender en laatste volume onthouden.

ik gebruik een accu van 7 ah ( 10€ iod nieuw) en die doet het al 2 jaar nu probleemloos.

Die laad ik bij via een low voltage drop skotky diode.

Die tweede diode naar massa is niet nodig...

schema klopt opzich wel.

300 gram motivatie -> kop van de hamer!

Hoi EricP,

Dank voor je reactie!

Mijn grootste probleem hierbij is dat ik de massa schakelaar ook gebruik als extra anti diefstal maatregel.

Dus als ik met mijn oldtimertje op pad ga, haal ik snachts ook de massa schakeling er uit. Dan moet ik iedere ochtend weer alle instellingen opnieuw doen. Deze accu is juist voor die kortdurende onderbrekingen bedoeld. Ik heb de accu dus inderdaad geselecteerd op ca een week in het worst case scenario.

In de stalling als hij voor langere tijd stil staat heb ik inderdaad een accu lader en is er geen probleem.

Ik ben het met je eens dat het zo wel een erg prijzig verhaal wordt, mijn eerste post was een stuk goedkoper :D :D

Ik moet zeggen dat ik het ook wel leuk vind om ook voor een relatief klein probleem toch een mooie technische oplossing te vinden :)
(Alleen liefst niet al te prijzig :S)

Hoi Chefke,

Jij hebt dit werkend gekregen? zorgt die low voltage drop skotky diode dan voor een niet te grote laadstroom?

Ik was zelf bang dat als ik de diode aan de neg van de hulpaccu niet doe er een stroom gaat lopen van de hoofdaccu + naar de hulpaccu -, klopt dat niet?

EricP

mét CE

Dus als ik met mijn oldtimertje op pad ga, haal ik snachts ook de massa schakeling er uit. Dan moet ik iedere ochtend weer alle instellingen opnieuw doen. Deze accu is juist voor die kortdurende onderbrekingen bedoeld. Ik heb de accu dus inderdaad geselecteerd op ca een week in het worst case scenario.

Jaja, ik heb het gelezen. De juiste oplossing was geweest - denk ik - om met die 'massasleutel' de + te schakelen (al is het dan technisch gezien geen massasleutel meer). Die suggestie is je hier al eerder gedaan. De 'constante' voeding van de radio zou je dan voor die schakelaar af moeten takken.

Qua veiligheid (die dingen schakelen niet voor niks massa normaal gesproken) loopt het doorgaans wel los - korte verbinding naar de accu, zodat je maar een klein stukje 'live' hebt.

Ik moet zeggen dat ik het ook wel leuk vind om ook voor een relatief klein probleem toch een mooie technische oplossing te vinden :) (Alleen liefst niet al te prijzig :S)

Ben ik helemaal met je eens. Al eh... moet ik zeggen dat... wat er nu voorbij komt (extra accutje, iets wat de boel automagisch parallel zet) nou niet echt een 'mooie' oplossing vindt. Eerder een 'microsoft oplossing'.

De constructie met een low-drop diode kan prima, maar ja, je blijft met het probleem zitten dat als je 'backup' accu duidelijk leger is dan je boordnet, er kortstondig best ff flink stroom kan lopen. En als je de datasheet van die accu bekijkt, dan zie je vaak dat je 'initial charge current' niet meer dan 1 of 1/2C mag zijn. Dat concept heeft geen stroombeperking. Met een netvoeding gaat dat misschien nog wel goed omdat die spanning wel wat inkakt - ding kan hoe dan ook nauwelijks stroom leveren. Een dynamo (of wat er dan ook in jouw oldtimertje zit) maalt doorgaans niet om een paar A...
Maar goed, het kan goed gaan. Net als LEDs parallel of zonder stroombeperking op een batterij. Het KAN goed gaan...

Op 13 februari 2018 12:38:34 schreef Bert1602:
Ik kan de plus van de hoofdaccu niet meer schakelen. Ik heb al een hele constructie gemaakt die al helemaal ingebouwd zit op de massa direct bij de accu. Het is erg veel werk om dit om te zetten.

Ik snap dat het jammer is, en veel werk. Maar ik denk toch dat het nog altijd minder werk is om die schakelaar op de andere pool te zetten dan allerlei ingewikkelde extra-accu oplossingen.

Of neem, zoals reeds voorgesteld, een andere radio (die z'n zenders in NVRAM opslaat).

If you want to succeed, double your failure rate.

oa jvc heeft radio's die zenders en andere gegevens in een eeprom opslaat.

overigens kun je een oude wagen toch starten door de wagen in zijn 2 te zetten en dan aan te duwen? geen accu voor nodig..

de extra accu zou ik ook afraden, beter een permanente min maken voor de radio..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
EricP

mét CE

Op 13 februari 2018 15:29:33 schreef Bert1602:
voor het mooie is dit eigenlijk de oplossing:
http://www.mini-box.com/picoUPS-100-12V-DC-micro-UPS-system-battery-ba…

nog niet heel goedkoop alleen ;)

Ik vind er niks moois aan. Het blijft gekl**t met een losse accu.

Ik kan de plus van de hoofdaccu niet meer schakelen. Ik heb al een hele constructie gemaakt die al helemaal ingebouwd zit op de massa direct bij de accu. Het is erg veel werk om dit om te zetten.

Dan had je er dus ff eerder over na moeten denken. Ik geloof nooit dat het meer werk is om dat recht te trekken dan dat je nu al aan gepruts met een accuutje hebt zitten uitdenken. Kom op, massakabel herstellen (zo je wilt vervangen... hoeveel werk kan het zijn? Stukkie kabel aan een accuklem en aan de andere kant een oog ofzo?). En de kabel van je + klem naar de startmotor ff vervangen door 2 stukjes naar die schakelaar. Laat het eens een half uur kosten...

overigens kun je een oude wagen toch starten door de wagen in zijn 2 te zetten en dan aan te duwen?

Ik betwijfel of de dynamo genoeg spanning daarvoor levert. Maar hey... zo'n massesleutel druk je ook met een schroevendraaier zo in en dan heb je ook spaninning. Maar daar ging de discussie niet over...

heeft niks met de dynamo te maken, de motor slaat aan als je aanduwt, daar is die massaschakelaar dan niet heel nuttig. de dynamo zal t boornet wel voeden in de wagen als de motor loopt, t zal niet super zijn want het boordnet zal nogal instabiel worden zonder de accu als buffer.

een massa schakelaar is niks speciaals idd, kun je indrukken door er een m10 bout in te rammen oid. of een startkabel op de accumin en motorchassis hangen om t ding te overbruggen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Daarnaast is het een injectie met electronische ontsteking. Die duw je niet aan hoor :)

Maar ok, als ik toch de plus zou schakelen, hoe wordt het plaatje dan precies?

als je de plus schakelt sluit je de 12V voor de radio direct op de accu aan. die zal niet via antenne kabels zijn weg naar het chassis gaan zoeken, makkelijker te maken.

een dafje met variomatic duw je ook niet aan, idd een injectie ook niet.

waar rook was, werkt nu iets niet meer