Aansluitschema hulp-accu tbv radio geheugen

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op het forum. Ik heb heel vroeger met plezier schakelingen gesoldeerd maar heb eigenlijk al jaren niet meer actief met elektronica schakelingen bezig. Daarom wilde ik graag jullie expertise vragen over het volgende:

Ik gebruik een massa schakelaar bij mijn oldtimertje om bij stalling de accu te sparen, maar ook als extra anti diefstal methode als ik buiten geparkeerd sta.

Zodra ik de massa schakelaar gebruik zijn alle instellingen van de radio weg. Ik wil daarom een 2e (kleine) 12V accu aansluiten op de 12V continue van de autoradio om voor een periode de radio instellingen te kunnen bewaren.

Deze radio-accu moet alleen niet de accu functie over nemen als ik de massa schakelaar heb onderbroken en moet tijdens het rijden wel gewoon opgeladen worden.

Ik dacht zelf aan het schema als bijgevoegd in de bijlage. Ik zag op het forum een aantal oplossingen met een 9V batterij en ik vroeg me af of mijn schema dan juist is opgesteld voor een 12V accu. Daarnaast ben ik benieuwd of iemand me kan helpen met welke type dioden ik hiervoor zou moeten gebruiken,

Alvast vriendelijk bedankt!
Bert

Die 15mA, is die correct gemeten? Dat is flink wat stroom, ik dacht eerder iets in de richting van 1mA te verwachten.

Wil je het simpel, 1 diode in de gele draad opnemen, juist voor de aansluiting van de hulpaccu. Zet een weerstandje tussen de hulpaccu en de gele draad, iets van een 10ohm ofzo, wel een redelijke weerstand pakken. Waarom? Om bij het laden de stroom door je gele draad niet te groot te laten worden. Hoe groot deze weerstand moet zijn, ik gok ergens tussen de 5 en 10 ohm, hangt wat af van wat je liggen hebt.

of dit goed zal werken hangt ook wat af van de tijd dat de accu stroom moet leveren en de tijd dat ze krijgt om weer op te laden...

Vergeet ook geen zekering op te nemen, voor de veiligheid!
kun je niet beter de radio direct op de startaccu zetten, en de rest afschakelen met de massaschakelaar? een extra accu met diode werkt niet goed, de laadspanning komt dan 0,7V lager uit. tevens als deze hulpaccu echt ver leeg is dan is de laadstroom veel te hoog als de auto wordt gestart, een kleine accu wil geen 30A laadstroom..

het is wel beter om de plus van de accu te schakelen, massa schakelen kan via de radio moeilijk zijn omdat via de antenne en speakers toch lekstroom kan gaan lopen.

15ma is in den beginne, na een 15+ minuten loopt de stroom naar een 3 ma of minder terug..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Special Member

Of een andere radio nemen. Philips, en ik dacht ook Blaupunkt en Becker (maar dat weet ik niet zeker) hebben een beter ontwerp en geen standbyvoeding nodig.
"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose." - Disclaimer: ik post soms vanaf een tablet, het is geen doen om alle autocrrect, ontbrekende spaties en off-by-ones er uit te halen.
een philips werkt alleen zonder geheugen accu als de toonregeling een potmeter heeft, anders valt die instelling wel uit het geheugen. de zenders blijven wel zitten zonder spanning. moet wel een oude zijn, een ding van de 80's of begin 90's nog..
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op 13 januari 2018 22:51:31 schreef testman:
kun je niet beter de radio direct op de startaccu zetten, en de rest afschakelen met de massaschakelaar?

het is wel beter om de plus van de accu te schakelen, massa schakelen kan via de radio moielijk zijn omdat via de antenne en speakers toch lekstroom kan gaan lopen.


als je de massa van de radio direct aan de accu aansluit , overbrug je de massa schakelaar .
de metalen behuizing en de afscherming van de antenne kabel zorgt er voor dat de rest ook weer massa heeft , alleen via een heel dun draadje
de plus schakelen is inderdaad de beste en meest simpele oplossing .
dan kun je het draadje die voor het geheugen is gewoon direct op de accu aansluiten
een beetje goede accu schakelaar heb je al voor een paar tientjes