onder spanning of onder stroom

Wederom gelezen, dat er iemand onder de douche onder stroom staat.
Wie kan mij duidelijk maken: wanneer sta je onder spanning en wanneer sta je onder stroom.
Staat er spanning op een wcd of staat er stroom op een wcd?

Schijnbaar worden deze uitspraken door elkaar gebruikt.
Maar welke is goed ?

Als de druk op het werk te hoog word...sta je onder spanning :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Gelukkig hoef ik dat werken niet verplicht meer?

Evarist

Golden Member

Dat is krantentaal. Zoals 'Er ontstond brand door kortsluiting'.
Bij kortsluiting slaat de automaat uit. Het moet zijn 'Door slecht contact ontstond brand'.
Maar geen enkele journalist die dat zo schrijft.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Er staat spanning op en als je er met de vingertjes aan zit loopt er/krijg je stroom ;)

Zolang er geen stroom loopt is er niks aan de hand, dus dat de term "stroom" in de uitdrukking voorkomt is nou niet zo heel vreemd..

Staat er spanning op een wcd of staat er stroom op een wcd?

...Dat is een heel andere vraag.

En als we dan toch weer bezig zijn ;)

Schijnbaar Blijkbaar worden deze uitspraken door elkaar gebruikt.

Arco

Special Member

In nieuws en kranten worden vaak onjuiste of onvolledige beschrijvingen gegeven. Soms hilarisch, soms ergerlijk...

Zo werd er gisteren op het nieuws melding gemaakt van een 'nieuwe' uitvinding: de prepaid gas en electriciteitsmeter.
(men vergat erbij te vertellen dat die meer als een halve eeuw geleden ook al bestond en gebruikt werd... :) )

https://www.europeana.eu/api/v2/thumbnail-by-url.json?size=w400&type=IMAGE&uri=http%3A%2F%2Fcc.museon.nl%2Fimageproxy.aspx%3Fserver%3Dlocalhost%26port%3D17512%26filename%3Dimages%2Ffysica%255C%2F202666.JPGhttps://i.stack.imgur.com/PTdeg.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
benleentje

Golden Member

wanneer sta je onder spanning en wanneer sta je onder stroom.

Spanning staat altijd over 2 punten. Dus in een stopcontact staat de spanning over de fase en de nul. Daarom zeggen we altijd de spanning staat ergen op of over. Spanning is statisch en staat stil het beweegt niet.
Als we nu de 2 punten die gaan verbinden met elkaar loopt er een stroom omdat de stroom beweegt kan het dus niet ergens over staan. Een stroom loopt altijd ergens doorheen en als dat niet kan dan is er ook geen stroom.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Men kan onder spanning staan zonder dat er stroom loopt mits men goed geïsoleerd is. Dikwijls gedaan als ergens iets moest worden aangesloten zonder dat de spanning er af kon. Gaat er dan stroom lopen, dan krijg je een kortstondig orgasme als je geluk hebt, heb je pech, dan krijg je het nooit meer!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Vergelijk het eens met water:
Er staat een druk(verschil) op de waterleiding,
Er stroomt water door de waterleiding.
Zonder waterstroom kan er wel druk op de leiding staan (kraan staat dicht)
Zonder druk(verschil) kan er geen water stromen.

Met elektriciteit is het net zo.
Er staat een spanning(sverschil) op een wcd
Er loopt stroom door een draad.
Zonder stroom kan er wel spanning op een wcd staan (er is geen apparaat aangesloten)
Zonder spanning(sverschil) kan er geen stroom lopen.

Het is inderdaad verwarrend en wordt nog wel een verkeerd gebruikt bij elektra, maar bij water weet iedereen hoe het in elkaar zit.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
High met Henk

Special Member

ik ben van mening dat als je onder de douche staat toch echt onder stroom staat: een stroom water wel te verstaan.

Als je onder een waterleiding/gebruikt riool bevindt technisch gezien ook of onder een belaste geleider.
Dan kun je kiezen dat je onder vloeistofstroom of elektrische stroom

als je onder de douche geelectrocuteerd worden, maak je zelf deel uit van de stroomkring en sta je er niet onder! de stroom gaat dan door je heen....

Je staat dan wel onder spanning!

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
Arco

Special Member

Het zijn vaak ook ingegroeide gezegdes die niet altijd even duidelijk zijn.
Zo is guur weer hetzelfde als onguur weer...
In Nederland zit men in de trein, terwijl men in Belgie er op zit... (wat meestal toch niet juist is... :) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
evdweele

Overleden

De "prepaid" gasmeter is in elk geval nog tot een halve eeuw geleden in gebruik geweest. Een vriendin van mijn moeder kwam regelmatig vragen of mijn moeder misschien een paar guldens of kwartjes voor haar had om de muntmeter tevreden te stellen.

"Op en in". In de Volkskrant stond van de week een foto met onderschrift van de Nederlandse koning /op/ paleis Noordeinde.
Geen losliggende dakpan of schoorsteen te zien ;-)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 14 januari 2018 12:08:13 schreef Evarist:
Dat is krantentaal. Zoals 'Er ontstond brand door kortsluiting'.
Bij kortsluiting slaat de automaat uit. Het moet zijn 'Door slecht contact ontstond brand'.
Maar geen enkele journalist die dat zo schrijft.

Een slecht contact hoeft niet altijd tot brand te leiden hoor. Een lampje van 15 watt dat slecht contact maakt, zal geen brand veroorzaken. Wel als er door een slecht contact een grote stroom kan lopen.
Men schrijve:"de brand is vermoedelijk ontstaan door een fout in de elektrische installatie of door de gebruiker daarvan." Ik denk overigens dat zoiets nooit gaat gebeuren.
Laatst is er een huis afgebrand, doordat iemand zijn wasmachine had aangesloten via een opgerolde verlenghaspel.
Er was geen fout in de installatie, maar sprake van foutief gebruik van een verlengkabel.
Tegenwoordig hebben die dingen vaak een automaatje ingebouwd tegen overhitting, maar niet alle vaak wat oudere haspels hebben dat aan boord.

Arco

Special Member

Om de een of andere duistere reden gaat men ook voor de TV en achter de PC zitten... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ach als het kind maar naam heeft en maar begrijpt wat er bedoeld word. In de nieuwe spelling is het ook pannenkoek en deze wordt maar in 1 pan gebakken, dus zou het zoals de oude spelling gewoon pankoek of pannekoek moeten zijn. In een pannenkoekenretaurant bakken ze in meerdere pannen, maar thuis meestal in 1 pan dus ook weer pankoeken of pannekoeken .

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

Om de een of andere duistere reden gaat men ook voor de TV en achter de PC zitten.

Dat is toch niet altijd waar, ik zat meestal achter de TV, maar dat lag aan mijn vak!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
RAAF12

Golden Member

En je keek in een badkamerspiegel voor de beeldbuis naar het beeld? Bij mij zaten er bovenaan 2 gaten in het glas was die makkelijk te bevestigen....

Op 14 januari 2018 17:26:54 schreef Zoef de Haas.:
[...]

Dat is toch niet altijd waar, ik zat meestal achter de TV, maar dat lag aan mijn vak!

Groetjes Hans.

Doet me denken aan een slogan van mijn vroegere werkgever, audio video verkoop/reparatie was "u zit ervoor, wij staan erachter".

mel

Golden Member

Op 14 januari 2018 17:41:23 schreef BenI2C:
[...]
Doet me denken aan een slogan van mijn vroegere werkgever, audio video verkoop/reparatie was "u zit ervoor, wij staan erachter".

Goed spul dus, dat je er steeds achter moet staan.. >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shock6805

Golden Member

Op 14 januari 2018 14:00:26 schreef Arco:
(...)
In Nederland zit men in de trein, terwijl men in Belgie er op zit... (wat meestal toch niet juist is... :) )

Kom nou, je zit toch ook op een boot? Terwijl er heel vaak een ruim aanwezig is waar je in zit. of een kuip waar je je in bevindt. Ik heb daar laatst een artikeltje over gelezen. Voor zover ik het heb onthouden, had het iets te maken met het formaat van het voertuig. En uiteraard de mogelijkheid om er in te kruipen. In een fiets of een paard zitten is gewoon niet mogelijk.

Als je maar genoeg geinteresseerd ben, verwondert heel de wereld.
evdweele

Overleden

Uh... het paard van Troje? ;-)

Ik heb vroeger eens horen vertellen dat "op" waar "in" wordt bedoeld voornamelijk door katholieken wordt gebezigd. Ik betwijfel of dat op waarheid berust.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Jawel,een bakfiets en het paard van Troje. ;-)
Sorry ik ben een beetje melig.

High met Henk

Special Member

Over voor of achter de tv zitten.

Mijn kids zitten er soms in... Figuurlijk dan, hoewel het met een grote projectie tv nog zou kunnen ook

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???