dat is raar, want de K was voor landmacht, luchtmacht, marine. je ziet die letter wel rijden op de wegen, want ze zitten ook op gewone wagens van defensie..
dat is raar, want de K was voor landmacht, luchtmacht, marine. je ziet die letter wel rijden op de wegen, want ze zitten ook op gewone wagens van defensie..
Moderator
Op 16 januari 2018 13:40:17 schreef testman: B vrachtwagens, V grijze kentekens
B en V worden willekeurig gebruikt voor alles met grijs, ik heb ze beiden voor de deur staan op lichte wagens.
K is inderdaad alleen voor defensie.
En nou we het er toch over hebben, ik heb ook nog een XX-00-00 kenteken. Die zijn nog van voor de 00-00-XX reeks.
Ten slotte, het is kei interessant maar ook reuze off-topic. Dit kastje lijkt in de verte nog niet op een camerakast.
Special Member
Het blijft een raadsel.
https://voorburgsdagblad.nl/mysterieuze-kastjes-aan-lantaarnpalen-aan-…
Ra Ra Politiepet.
Moderator
Nee, dat is een radar verkeersteller "viacount" van de firma Pol Heteren. Werkt op accu's
rara polpet dus. En opgelost.
Overigens, zo'n krantenartikel-met-foto is toch ook domme krantenvulling van een luie flut "journalist" he? Een telefoontje naar de gemeente en je weet wat het voor een kast is.
luchtkwaliteit metingen is er 1, daar gaat het ook al een tijd over.
het kastje op de foto hing hier in de stad een paar weken in een straat, meen voor verkeersmetingen, hoeveelheid auto's over die weg, die gespannen slangen over de weg zijn niet heel betrouwbaar voor dergelijke metingen, je kunt minder goed het verschillende verkeer onderscheiden. de straat waar dat kastje hing wordt gerenoveerd dit jaar, wrs om rekening te houden met de belasting voor de nieuwe weg, zeker omdat alles eruit moet vanwege riool vervanging.
[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 16 januari 2018 15:58:47 (13%)
Golden Member
Op 16 januari 2018 15:11:48 schreef testman:
dat is raar, want de K was voor landmacht, luchtmacht, marine. je ziet die letter wel rijden op de wegen, want ze zitten ook op gewone wagens van defensie..
De betekenis van de letters hangt van de sidecode (volgorde van letter- en cijfergroepen) af. In de nieuwe sidecodes waar de K gewoon uitgegeven is, kom je uitsluitend mislukte bromfietskentekens (DM dus) tegen. DMZ voor demilitarised zone dan zeker ook
Zo ook de AM van Mel. Vermoedelijk was die in sidecode 2, want in sidecode 1 zijn die letters voor oldtimers gebruikt en ik weet niet of sidecode 3 die lettercombinatie nog heeft gekend.
Nog een voorbeeld zijn de V en de B bij GJ voor de deur. In sidecode 1, 2 en 3 kun je aan de tweede letter zien of iets een bedrijfswagen is. In sidecode 2 en 3 werd daarvoor uitsluitend de B gebruikt. In sidecode 4 kreeg de eerste letter die betekenis en was de B voortijdig op en is men met de V verdergegaan. In 1994 kwam sidecode 5 in gebruik voor grijze kentekens en werd de B gebruikt voor >3500kg en de V voor <3500kg. Dat is tot op heden zo.
Inmiddels zijn er in sidecode 3 ook oldtimerkentekens maar die zijn nog afwijkender van de norm dan wat er in sidecode 1 is uitgegeven (o.a. motorfietskentekens en andere niet uitgegeven reeksen), namelijk met de letters YB: snelle pleziervaartuigen met een grijs kenteken.
Ohja, had ik al opgebiecht dat ik affiniteit heb met coderingssystemen?
Golden Member
voor ons zouden ADC en DAC betere lettercombinaties zijn
DNA kan ook
boven de 3500kg was het een B dus, dat klopt al niet want een toyota hiace uit 1999 heeft een 00-BB-XX kenteken, ook een citroen berlingo van die tijd had dat.
het was puur omdat de B op was en men verder ging met de V, want oude bussen van hetzelfde model hebben een B en nieuwere een V.
Golden Member
Dat zou betekenen dat het systeem zoals ik dat beschreef mogelijk niet gebruikt is in side code 6 (xx-BB-BB). In elk geval wel in side code 5 (BB-BB-xx) en ik dacht eigenlijk ook in andere latere side codes. Dat wordt opzoekwerk.
Golden Member
Op 16 januari 2018 17:55:08 schreef maartenbakker:
In 1994 kwam sidecode 5 in gebruik voor grijze kentekens en werd de B gebruikt voor >3500kg en de V voor <3500kg. Dat is tot op heden zo.
Ook zoiets... Ik zou dat andersom hebben gedaan, V voor "vrachtwagen" voor >3500kg en B van "busje" voor <3500kg.
Rare snuiters daar bij het RDW.
B=bedrijfswagen had ik ooit begrepen.
Moderator
Op 16 januari 2018 17:55:08 schreef maartenbakker:...en werd de B gebruikt voor >3500kg en de V voor <3500kg. Dat is tot op heden zo.
ehhh, nee. Zoals gezegd, ze staan beiden voor de deur. Alle twee lichte bedrijfswagens.
Met dit topic gaat het nooit meer goedkomen is het wel?
Iemand nog de moeite genomen om die kastjes van TS op te zoeken?
[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 16 januari 2018 18:59:06 (19%)
Special Member
Waar valt mijn Laro dan onder?
hij is onder 3500 kg en heeft strakjes een motor van een vrachtwagen?
nee B en V wordt door elkaar gebruikt idd..
[off topic]
Ik zag hem nog niet gespecificeerd voorbijkomen, maar de M zie je alleen op de kentekenplaten van motoren. (buiten eventuele overheidsvoertuigen na)
[/off topic]
In de kastjes waar ik het over heb zie je door het gat waar het felle IR-licht uit komt wat glaswerk zitten. Dit lijkt mij dan de IR-straler te zijn met hoogstwaarschijnlijk een camera (die veel kleiner kan zijn) die dan de kentekens registreert. De kastjes hangen te hoog om er van dichtbij in te kunnen kijken. En vanwege de felle IR-straler zit er dus ook een gat aan de achterkant (waardoor je de kabels kunt zien) om voor koeling te zorgen. Ik neem aan dat er een IR-ledstraler wordt gebruikt.
Moderator
Op 16 januari 2018 19:33:20 schreef Nightwalker:
[off topic]
Ik zag hem nog niet gespecificeerd voorbijkomen, maar de M zie je alleen op de kentekenplaten van motoren. (buiten eventuele overheidsvoertuigen na)
[/off topic]
Ik heb geen M maar een H in mijn motorkenteken (TH om precies te zijn)
Op 16 januari 2018 19:33:20 schreef Nightwalker: Dit lijkt mij dan de IR-straler te zijn met hoogstwaarschijnlijk een camera (die veel kleiner kan zijn) die dan de kentekens registreert.
Ik geloof nog steeds niet dat zo'n hobbyachtig kastje voor een camera gebruikt is en dat zo'n mini IR stralertje voldoende is om kentekens te registreren. Zou het niet kunnen zijn dat het een doorwaaikastje is waar met die IR flitsjes iets in de atmosfeer gemeten word of zo?
Special Member
jouw motor is bejaard
(ik zeg ff wijselijk niets over de berijder)
Waarom zie je het IR-licht dan maar aan één kant. en het lichtpatroon is exact het zelfde als de ANPR die onder de flitser is geplaatst een stuk verderop.
Overleden
Nog maar een keer:
Om erachter te komen wat die geheimzinnige kastjes doen lijkt mij de eerste stap om aan de eigenaar van die lantaarnpaal te vragen aan wie hij/zij toestemming heeft gegeven om er iets aan op te hangen.
De gemeente of een andere wegbeheerder zou dat toch moeten kunnen vertellen.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1966563#1966563
[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 16 januari 2018 19:54:54 (11%)
Golden Member
Op 16 januari 2018 17:55:08 schreef maartenbakker: [...] In 1994 kwam sidecode 5 in gebruik voor grijze kentekens en werd de B gebruikt voor >3500kg en de V voor <3500kg. Dat is tot op heden zo.
[....]
Mijn Inca (ingeruild in '06 had VL-XX-xx als kenteken. Mijn huidige bus bouwj. '03 kreeg xx-BG-XX op de plaat.
Golden Member
Ware het niet, dat de Inca (<3500) uit bouwjaar 1996 stamt
Huidige bus weegt eveneens <3500kg (b.j. 2003).
Als ik @maartenbakker goed heb gevat, zou de B voor bedrijfswagens >3500kg zijn.... (mijn huidige bus weegt echter <3500kg).
Golden Member
Op 16 januari 2018 18:44:04 schreef GJ_:
[...]ehhh, nee. Zoals gezegd, ze staan beiden voor de deur. Alle twee lichte bedrijfswagens.
Op 16 januari 2018 18:18:38 schreef maartenbakker:
Dat zou betekenen dat het systeem zoals ik dat beschreef mogelijk niet gebruikt is in side code 6 (xx-BB-BB). In elk geval wel in side code 5 (BB-BB-xx) en ik dacht eigenlijk ook in andere latere side codes. Dat wordt opzoekwerk.
Sorry voor mijn nu allerlaatste post over kentekens nu uitsluitend om de puntjes op de i te zetten. Minstens 1 van jouw bedrijfswagens heeft dus geen side code 5 of 7 kenteken. Dan kan het kloppen dat het niet klopt
Even opgezocht: In side code 6 wordt zowel xx-BB-BB als xx-VB-BB gebruikt voor lichte bedrijfswagens, dus niet door elkaar maar gewoon overgeslagen voor zware. In side code 7 wordt weer het stramien van side code 5 aangehouden, dus V voor licht en B voor zwaar. Mogelijk gaan ze de truuk van side code 6 nog wel vaker toepassen, want de lichte bedrijfswagens met uitsluitend letter V zitten al in side code 10 (er zijn er 14 gedefinieerd tot dusver).
Op 16 januari 2018 19:37:05 schreef GJ_:
[...]Ik geloof nog steeds niet dat zo'n hobbyachtig kastje voor een camera gebruikt is en dat zo'n mini IR stralertje voldoende is om kentekens te registreren. Zou het niet kunnen zijn dat het een doorwaaikastje is waar met die IR flitsjes iets in de atmosfeer gemeten word of zo?
Ik kan me voorstellen dat je op die manier fijnstof kunt meten, maar ik gok alsnog op een verkeersteller (die worden ook door kleinere bedrijfjes gemaakt of gebruikt denk ik) of iets anders verkeersbewegingsgerelateerd. De suggestie van Ed vd Weele lijkt me de beste manier om zekerheid te krijgen, desnoods gekoppeld aan een WOB-verzoek als men moeilijk doet.
Golden Member
Je sloopt zo'n kastje open, en knipt de voeding door..
Dan zie je vanzelf wel wie er dat ding komt repareren
Off topic/
We hadden op de Goereese sluis last van de raarste storingen..
Toen kwamen we een kastje tegen, welke in een van de sluiskelders lag, die die storing veroorzaakte,
Dat was een visteller , volgens zeggen..
Heel snel de stekker er uit gehaald..
On topic.
Moderator
Nog één keer offtopic, om te voorkomen dat maartenbakker slapeloze nachten heeft:
sidecode 9 : Vx-xxx-xx (Jeep Grand Cherokee)
sidecode 6 : xx-Bx-xx (Dodge Ram 1500)
en dat kan kloppen, ik zie nu dat de zware vrachtwagens nooit een sidecode 6 kenteken hebben gekregen. Die hebben eerst sidecode 5 volgemaakt en hebben daardoor 6 overgeslagen.
Op 16 januari 2018 22:27:11 schreef maartenbakker:...maar ik gok alsnog op een verkeersteller (die worden ook door kleinere bedrijfjes gemaakt of gebruikt denk ik) of iets anders verkeersbewegingsgerelateerd...
Dat klinkt niet onwaarschijnlijk. Dat zou ook een goede reden zijn dat ie langs de weg staat