12 volt relais met zo weinig mogelijk weerstand

Arco

Special Member

Ik denk dat je iets verkeerd hebt aangesloten of niet goed meet. Kontaktweerstand van 1800 ohm is uiterst zeldzaam en zou dan zeker niet constant zijn.
Is het niet de potmeter die je meet?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Een tekening zal ik vanavond even uploaden.
Kijk ik meet voor het relais 1980 ohm op de potmeter wat als resultaat geeft 0.66 volt op de uitgang .... dit wilde ik dus dmv een relais wel of niet aan de computer doorgeven .... schakel ik dit relais .... (dmv een magneetsensor) dan doet het relais prima zijn werk ... echter meet ik op de uitgang 0.38 volt en de weerstand is verdubbeld.

Dus als het relaiscontact sluit zakt de spanning in. Waarmee wordt die spanning dan belast? Je zegt dat het "naar de computer" gaat. Hoe is dit dan op de computer aangesloten? We wachten op je tekening.

Thevel

Golden Member

Is het wel een mechanisch relais en geen solid state relais?

Relais die bedoeld zijn om bijv netspanning te schakelen hebben andere contacten als bijv kleinsignaal relais. Als er zich op de contacten een oxidelaagje vormt, zal een Ohm meter een hoge waarde aangeven. Schakel je echter een hoge spanning daarmee, dan zal het laagje doorslaan en zal het contact als bedoeld werken.
Een aantal opties om het probleem op te lossen zijn al genoemd.

Arco

Special Member

We wachten op schema/foto's. Er zit duidelijk wat verkeerd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Eventueel zou je 2 kontakten parallel kunnen zetten.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
eSe

Honourable Member

Je schakelt je relais met 12v over de spoel, direct of via een schakeling met weerstand/transistor/fet...? Loopt er genoeg stroom door je spoel?
Als de stroom door de spoel te laag is heb je ook een te zwak magnetisch veld om de kontakten goed tegen elkaar te drukken.
Zoals eerder hier gevraagd: schema :-)

Groetjes,
eSe

CChheecckk yyoouurr dduupplleexx sswwiittcchh..

Als je via een potmeter een spanning naar je computer inschakeld zal op het moment dat hij contact maakt er een stroom de computer gaan voeden, maar die stroom loopt ook door je potmeter en heeft daar een spanningsverlies evenredig aan de stroom naar de computer (IxR), dat spanningsverlies zit dan niet in het contact van je relais maar in de potmeter maar dat meet je niet als er nog geen stroom loopt.
Als je even optekent hoe je het gemaakt hebt kunnen we zien of het zo is als ik nu uit je verhaal begrijp.
edit; Als je het moeilijk vindt uit te tekenen kun je evenntueel wat foto(s) maken.

Ik zal vanavond een tekening posten.
De stroom komt van een auto accu.
Als ik de potmeter zonder tussenkomst van het relais schakel heb ik de waarden die ik moet hebben.
Plaats ik het relais er tussen dat heb ik ineens een hogere weerstand. Ik snap het ook niet goed ... alles werkt naar behoren alleen krijg ik een error in de computer dat de potmeter buiten de maximale tolleranties staat. Ik weet ook zeker dat het aan het relais moet liggen want met een simpele schakelaar ipv het relais werkt alles keurig , maar dit is helaas geen optie.

Ik heb persoonlijk toch het idee dat het relais niet goed is .... hoe groot is die kans, 2 defecte relais

Als ze van hetzelfde type zijn kan het, maar logisch is het niet.
De meeste relaiss hebben een mechanisme aan boord dat op het moment dat de contacten elkaar beginnen te raken 1 van de contacten een beetje zijdlinks verschuift over het andere contact en daarmee de contacten "reinigd".

Zie je tekening tegemoet.

GJ_

Moderator

Nihil, de kans is groter dat je ze verkeerd aangesloten hebt.

Thevel

Golden Member

Op 15 januari 2018 15:02:32 schreef Ditech81:
Ik heb persoonlijk toch het idee dat het relais niet goed is .... hoe groot is die kans, 2 defecte relais

Staat er een merk/type op het relais?

Bij gebrek aan zinnige medewerking van de TS, ga ik z'n vraag beantwoorden: Deze heeft een erg lage geleidingsweerstand tussen de contacten. http://nl.farnell.com/2103577
Uit m'n hoofd ongeveer 0.2 mOhm. Dat is 100-1000x beter dan een standaard relais.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Zonder schema of zelfs maar het merk en type relais valt er geen zinnig woord over te zeggen, en sluit ik me aan bij de rest: je hebt het relais verkeerd aangesloten, bijvoorbeeld over een ingebouwde vrijloopdiode of een tweede relaisspoel.

De kans dat twee willekeurige nieuwe relais exact het zelfde defect vertonen is minder dan nihil; het is onmogelijk.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

weerstand toevallig gemeten met spanning erop? een kleine DC lekspanning doet een weerstand meting nogal afwijken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Wat TS "de computer" noemt vormt kennelijk een behoorlijke belasting voor de potmeter schakeling.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dat denk ik niet, want zonder het relais werkt het kennelijk wel goed.

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com

Teken het schema eens. Plaats je een potmeter in serie met de spoel? Dan trekt het contact niet voldoende krachtig aan rn krijg je overgangsweerstand.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
GJ_

Moderator

Er hoeft maar een klein stofje tussen de contacten te zitten om toch aan een hoge weerstand te komen. Een keer een belasting aan en uitschakelen helpt dan prima. Gewoon een 5W ventielspoel of zo.

evdweele

Overleden

In een ver verleden werden Siemens Kamm-relais gebruikt voor zelfs microfoonsignalen te schakelen.
Dat ging jaren achtereen goed zonder dat sprake was van een contactweerstand.
De huidige geheel gesloten relais zijn veel minder gevoelig voor stof en andere verontreinigingen.

Ik denk, net als anderen, dat de TS toch een fout heeft gemaakt.
Maar zolang er geen (duidelijk) schema van de schakeling en de aansluiting op de computer is, blijft het gissen naar de oorzaak.

[Bericht gewijzigd door evdweele op dinsdag 16 januari 2018 11:52:20 (15%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Ik zie in diverse data sheets van 12 V relais een coil resistance van 1800 Ohm. Wel erg toevallig dat TS deze waarde meet over de contacten. Als de schakeling met een gewone handbediende schakelaar goed werkt, dan wordt er zo goed als zeker een fout gemaakt bij het aansluiten van het relais.

Ik denk dat TS de spoel in serie met de potmeter zet, en zo probeerd te schakelen.

Dat denken wij hier allemaal, maar TS houdt blijkbaar vast aan zijn eigen idee dat de relais kapot zijn. Maar hij reageert niet meer, dus laat verder maar.