draadloos afstandbediening

Hallo, ik heb een draadloos afstandbediening per ongeluk op hoofdstroom aangesloten van een 12 volt accu en het is doorgebrand .
ik heb naar de print gekeken maar zie nergens dat het verbrand is.
Als ik de afstandsbediening knopjes indruk hoor ik het klikken maar gaat niet op en neer.
wat is dan eigelijk kapot.
gr wilmar

[Bericht gewijzigd door Wilmar op maandag 15 januari 2018 16:27:31 (23%)

W.M. van Gilst
RAAF12

Golden Member

Eerste idee is; als het verkeerd is aangesloten kan er een relaiscontact verbrand zijn. Het ding werkt op 12V DC is de accu omgepoold geweest? Met een duidelijke, scherpe foto, merk type van het apparaat en opschrijven wat er precies fout is gegaan tijdens het aansluiten kan wel helpen. Is dit een garagedeur opener? in out on off dat is nog wel te lezen op de afstandsbediener....

Dat je hoort klikken is sowieso een goed teken. Relais met wisselcontacten?

Bedankt voor je reactie .
Het is voor lier en ook voor kipper .
Het is zo ik had twee draadloos besteld en op een lier gezet en doet het prima het zat al een relais op een lier dus lukte goed en toen heb ik op een andere lier ook opgezet maar dat blokje dacht ik een relais te zijn dus niet toen is het eigenlijk hoofdstroom van een12 volt aangesloten en nu wilt her niet
Is de foto nu duidelijker?

W.M. van Gilst
RAAF12

Golden Member

Ja zeker dat is goed te zien. Komen er uit beide relais klikgeluiden? Zo ja, dan kan je meten of de schakelcontacten nog werken. Als er per ongeluk 12V op een gesloten contact is gezet verbrand dat. Dan is de oplossing een nieuw relais erin zetten.

Hoe ziet deze relais uit .
Ja als ik op een afstandsbediening in indrukt hoor ik één klik en dan op uit indrukken hoor ik weer één klik ( bedoeld u dat)

W.M. van Gilst
RAAF12

Golden Member

Die beide zwarte blokjes zien er uit als relais. De tekst erop is een beetje vaag op de foto en is niet goed te lezen met mijn oude ogen. DC kan ik nog net lezen. Gelijkstroom.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op maandag 15 januari 2018 19:06:12 (12%)

Ja dat klopt het is moeilijk te lezen op de foto kan ik het ook niet.
Als ik 2 relais opzet zou het dan weer werken denkt u?

W.M. van Gilst
RAAF12

Golden Member

Als beide relais klikgeluiden veroorzaken denk ik dat het daarmee opgelost is. Wellicht is er maar een relais defect, maar dat is te meten. Met een Ohmmeter of doorgangspieper bijvoorbeeld. Als er een typenummer op het relais staat is er zo via Google of een webshop een gelijkend exemplaar te vinden.

Ja ik had het doorgemeten alle drie soldeerpuntje doet het behalve naar gele of een witte draad dus is het kapot zeker

W.M. van Gilst

Zit er in de 12V die je schakeld niet ergens een (glas)zekeringetje die er uit ligt?
Heb je die 12V nog gemeten?

In een afstandsbediening bedoeld u

W.M. van Gilst
Thevel

Golden Member

De foto is te onscherp om te lezen welk type relais er in zitten.
Kun je een scherpe foto maken van het relais?
Ook een foto van de onderkant van de print zal handig zijn.

Oké over half uur kan ik de foto’s maken dan hopen dat scherp is

W.M. van Gilst

Niet drie punten maar twee kon ik het meten de relais

W.M. van Gilst

deze relais zijn 5V, hoop dat er niet iets anders stuk is omdat er 12V op heeft gestaan. wrs een contact weggebakken, lijkt op een heen/terug, op/neer, linksom/rechtsom motor sturing?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ja klopt linksom en rechtsom en één relais meet ik 2 punten en de andere meerdere punten
En de glaszekering is er niet bij

W.M. van Gilst

Waar de pijltje (poten)staat doet de contact alle vier aan overkant en de andere 3 poten doet niets .
Is dat ook kapot?

W.M. van Gilst
Thevel

Golden Member

Als ik het goed begrijp hoor je de relais schakelen, je kan met een universeelmeter wat metingen doen.

Tussen A en B zit de spoel van het relais, als je schakelt met de afstandsbediening moet je wisselend 0V of 5V meten.
Pen 1, 2 en 3 is een wisselcontact waarvan pen1 het middencontact is.
Met de universeelmeter in de "piep stand" kun je meten of de contacten schakelen.
Pen2 van relais2 word niet gebruikt.

Ik zal het proberen bedankt

W.M. van Gilst

Die zekering die ik bedoel zit in de 24V 12V die je schakeld, die komt ergens vandaan en daar zit ergens een zekering,je kunt ook op de draden meten en kijken of daar die 24V 12V nog wel op staat.

Dat blokje waar je pijl bij staat is niet kapot je relaiss schakelen immmers wel.

oké dan is de blokje waar de pijl staat prima.
En zekering van de 12v is goed.

W.M. van Gilst

En waar kan ik het relais kopen op een site kan ik het niet vinden
Chansin
CR-1H-05VDC-1HS (T78)
15A/125VAC
20A/14VDC
of mag het anders type zijn?

W.M. van Gilst

Doe anders eerst de metingen zoals Thevel die zo mooi voor je heeft uitgetekend en uitgelegd, misschien is er toch nog iets anders aan de hand.

Die relaiss zijn wel een standaard maat denk ik en kun je ook een ander merk voor nemen misschien weet iemand iets uit zijn hoofd.

Dank u allen die mij wil helpen, maar de vraag is (bent aan het leren) op welke stand moet de meter staan en het word duidelijk uitgelegd maar ik weet niet hoe moet ik de rode draad op 1 zetten en zwarte draad op A en op B zetten .
nr 1 pootje doorgebrand en opnieuw gesoldeerd en maak wel een verbinding met A (alle twee relais)

[Bericht gewijzigd door Wilmar op zaterdag 3 februari 2018 15:32:08 (18%)

W.M. van Gilst