220v 3 fase motor aansluiten op 230v netstroom

https://imageshack.com/i/po4lpe0Hj
https://imageshack.com/i/pof4FkZAj

Hallo,

Ik heb hulp nodig met het aansluiten van mijn boormachine.
Deze kolomboormachine heb ik afgelopen week gekocht in Belgie.
Nu heeft deze een 3 fase 220V motor 4 aardig bedraad.

Hierbij een foto van het motor plaatje en hoe hij aangesloten was voor we hem los haalde in belgie.

Ik zou hem graag of op 230V netstroom of 380V nederlands krachtstroom aansluiten.

Kan iemand mij vertellen hoe?
Alvast heel erg bedankt voor de hulp!

Met vriendelijke groet,

Romano

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Sorry hierbij links naar de afbeeldingen ze zijn tegroot om hier te uploaden zie ik nu.

https://imageshack.com/i/pof4FkZAj

https://imageshack.com/i/po4lpe0Hj

benleentje

Golden Member

Graag een foto van de klemmenkast van de motor zelf.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Hallo Ben,

Helaas gaat dat niet deze zit ingebouwt in de kop van de boormachine om hier bij te kunnen komen moet ik hem eerst half demonteren.

Ik heb zegmaar 2x zwart waarvan 1 aarde is.
1xbruin en 1x blauw
De blauwe, bruine en 2e zwarte zijn alle 3 fase.
Er is geen nul.

pamwikkeling

Special Member

Motor in laagste toerental schakelen (Driehoek) en
aansturen vanuit een frequentie sturing die
- geschikt is voor 1.1 kW en
- gevoed wordt uit 230V 1 fazig.

Er voor zorgen dat je een vector sturing hebt.

Ding heeft dus een 2 toeren motor.
Is ooit gemaakt voor een 3x220Vac net.
Het aansluit kastje van de foto zit nog voor de keuze schakelaar, en is volgens mij alleen 3fasen en een aarde.

Nou heb je de pech dat Arboga z'n motoren in de machine integreerd.
Als er ergens een plek is waar de motorwikkelingen uitkomen, dan is dit achter de 2 toeren schakelaar.

Je kunt de machine ook van een frequentie regelaar voorzien.
Type 1x230V input en 3x220 of 230V output.
Alleen heeft dit nogal wat haken en ogen.
Regelaar moet 2 motor settings aankunnen, ivm 2 toeren motor.
En zal dus via een input moeten weten welke setting er gebruikt wordt.
En de motor moet stilstaan als je omschakeld.

4 mensen voor me die sneller typen.

Op 15 januari 2018 21:00:14 schreef pamwikkeling:
Motor in laagste toerental schakelen (Driehoek) en
aansturen vanuit een frequentie sturing die
- geschikt is voor 1.1 kW en
- gevoed wordt uit 230V 1 fazig.

Er voor zorgen dat je een vector sturing hebt.

Waarom de laagtoeren wikkeling en niet de hoogtoeren wikkeling ?

De draden op de foto in het kastje de bovenste kwamen bij de meneer in belgie direct uit zijn stoppenkast. Die hebben we dus los gehaald, de onderste komen uit de boormachine.
Er is dus helemaal geen mogelijkheid deze motor aan te sluiten zonder frequentie regelaar?

De kolomboor heeft namelijk een kruistafel met langsvoeding waarvan de motor het dus ook niet doet.
Als ik hem gewoon op 230v aansluit en de extra zwarte kabel (fase) dus niet aansluit doen de koelpomp en machine lamp het wel. Maar de motor van de boormachine en van de tafelvoeding dus niet.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Zoek op steimetz.
Dat is een manier om het motortje op 1 fas te laten lopen.
Ik heb begrepen dat er meerdere motoren op je kolomboormachine zitten?
Dan zul je toch het hele zakie uit moeten zoeken hoe het zit.

Misschien kan de motor ook op 3 fase 400 Volt. Dan zou de motor nu in driehoek moeten staan.
Maar nader onderzoek is noodzakelijk.

Oei ik zie dat het een twee-tierenmotor is. Steinmetz zal de enigste oplossing zijn, gaat wel gepaard met een behoorlijk koppelverlies.

[Bericht gewijzigd door Toeternietoe op maandag 15 januari 2018 22:03:24 (17%)

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
pamwikkeling

Special Member

@ HD13 Bij een Dahlander motor heeft de motor in zijn laagste toerental het grootste koppel. Dit kan behouden blijven bij een vector sturing.

Een nog betere oplossing zou een frequentie sturing zijn op 400V en de V/f kromme instellen op 220V bij 50Hz. In dat geval kan TS ook bijna het volledige hogere toerental benutten met behoud van koppel.

jerome

Golden Member

Het eenvoudigste lijkt mij een 3~ 400-230V trafo proberen scoren.

Op 15 januari 2018 22:17:55 schreef pamwikkeling:
@ HD13 Bij een Dahlander motor heeft de motor in zijn laagste toerental het grootste koppel. Dit kan behouden blijven bij een vector sturing.

Een nog betere oplossing zou een frequentie sturing zijn op 400V en de V/f kromme instellen op 220V bij 50Hz. In dat geval kan TS ook bijna het volledige hogere toerental benutten met behoud van koppel.

Moet de V/f kromme dan niet 400V/87Hz zijn voor de laag toeren wikkeling ?

Trafo lijkt me in dit geval ook de beste oplossing.
Dan krijgt je feedmotor ook meteen de juiste spanning, verwacht dat dit ook een 3 fase type is.
Bedenk me net is de feedmotor wel 3 fase ??
Koelpomp en verlichting hebben waarschijnlijk genoeg aan fase/nul.

@Romanod18,
Kun je van de feedmotor ,koelpomp en bedienpaneel foto's maken ?

Op 15 januari 2018 21:40:35 schreef Romanod18:
Als ik hem gewoon op 230v aansluit en de extra zwarte kabel (fase) dus niet aansluit .... Maar de motor van de boormachine en van de tafelvoeding dus niet.

Een driefase motor die maar op 2 fasen is aangesloten zal gaan brommen. Ik zou verwachten dat je dat hoort en had zullen rapporteren als dat het geval was geweest.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
pamwikkeling

Special Member

@ HD13 uiteraard moet het 400V bij 87Hz zijn en niet 220V bij 50Hz.
Mea culpa, mea maxima culpa

400V bij 90Hz zou nog beter zijn, dan krijg je bij 50Hz 220V in plaats van 230V

De voorgestelde trafo zal ook werken.

benleentje

Golden Member

Er is dus helemaal geen mogelijkheid deze motor aan te sluiten zonder frequentie regelaar?

Ik zou niet weten waarom niet? De motor van bovenstaande plaatje kan daar gewoon op draaien. Je moet moet wel de bekabeling scheiden van de motor en de rest. Want die kan blijkbaar op gewoon 230V enkel fase werken.

En die andere motoren van de kruistafel daar hebben we nog geen info over en kan er dus ook niets over zeggen. Zit er ook nog een besturingskast? maak anders wat meer foto's ook van het geheel en de andere motoren.

[Bericht gewijzigd door benleentje op dinsdag 16 januari 2018 19:40:33 (30%)

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
GJ_

Moderator

Op 16 januari 2018 19:38:52 schreef benleentje:
[...]Ik zou niet weten waarom niet? De motor van bovenstaande plaatje kan daar gewoon op draaien.

TS heeft 3x400V, die motor is 3x230V.

Zonder gegevens van de motoren is het gissen.
Het plaatje wat we te zien krijgen is van de totale machine aansluiting en deze geeft waarschijnlijk aan dat de ene motor 2780 rpm en de andere 1310 rpm draait. Een dhalandermotor zal in beide standen geen 3,1 amp trekken. Als dit het geval is kunnen ze beiden in ster aan gesloten worden en moet er een nul bij voor de lamp en de pomp

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Op 16 januari 2018 23:10:09 schreef Hunebedbouwer:
Zonder gegevens van de motoren is het gissen.

Dat denk ik niet. Ten eerste betwijfel ik of er wel een motorplaatje is, ten tweede staan er duidelijk twee toerentallen en één spanning. Dat geeft echt maar serieus weinig hoop voor een mogelijkheid om direct op 400Vac aan te sluiten.

benleentje

Golden Member

Ik zie dat ik verkeerd gelezen heb. TS wil geen Frequentie regelaar gebruiken.
Dan word het een dure 3 fase transformator,3 losse dezelfde transformatoren of een andere motor plaatsen.

Ik heb nog van mijn kolom boormachine een dahlander motor liggen maar dan voor 380V. En ik wou via een FO omdat ik geen 3 fase heb.
Dus als TS geïnteresseerd is kan hij de motor overnemen en zal nog even alle gegevens van de motor posten.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ts als je slecht bij de topmotor kunt komen, kun je dan wel bij de kruistafelmotor om de gegevens af te lezen?
Dat er maar 1 x 220 volt wordt weer gegeven kan ook betekenen dat alle gebruiker van de machine op 220 volt werken.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
GJ_

Moderator

Dat zit er dik in natuurlijk. Op 3x230V om precies te zijn. Dat is een risico als je iets in België koopt.