Printplaat relax zetel

Hopelijk heb ik mijn allereerste post op dit forum in de correcte rubriek geplaatst?

Een collega van me heeft een relax zetel dat niets meer doet nadat hij de relax zetel wou verschuiven als deze nog in de stekker zat.
De transfo (230V naar 24V) was ooit eens stuk. Deze werd vervangen door een nieuwe transfo dat achter de zetel stond.

Bij het vertrekken van de zetel is er een draad van de transfo losgekomen (geen idee of dit de primaire of secudaire kant was) en mogelijks heeft deze kortsluiting gemaakt. Er was alvast een automaat in zijn zekeringkast afgevallen.

Aan de hand van een bron heb ik eens 24V op de motor gezet, deze werkt nog in beide richtingen als ik de polariteit omwissel. Deze is dus nog goed.

De transfo is ook nog goed, de primaire spanning is 230VAC en de secundaire spanning is 24VDC.

Het eerste component op de printplaat is een bruggelijkrichter, hierop meet ik totaal geen spanning. Vermoedelijk zal deze dus stuk zijn?
Helaas vind ik op internet niet hetzelfde type en ook niet echt een gelijkwaardig type. Ik geraak er niet echt aan uit was de letters en cijfers betekenen op de gelijkrichter.

Mijn vraag is dus... door wat kan ik de gelijkrichter vervangen of waarmee moet ik rekening houden in mijn zoektocht?

Alvast bedankt!

Het eerste component op de printplaat is een bruggelijkrichter, hierop meet ik totaal geen spanning. Vermoedelijk zal deze dus stuk zijn?

Is de kabel tussen de transformator en deze print nog heel ? Kabels en connectors zijn zwakke punten bij dit soort zetels.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
vergeten

Golden Member

Volgens mij staat hij er hier wel tussen. (zie bijlage)

Op 17 januari 2018 00:06:15 schreef M4TTHI4S:
Hopelijk heb ik mijn allereerste post op dit forum in de correcte rubriek geplaatst?

Dat heb je prima gedaan welkom.

De transfo is ook nog goed, de primaire spanning is 230VAC en de secundaire spanning is 24VDC.

Hier gaat iets mis er komt geen 24VDC uit een trafo.

De bruggelijkrichter heeft een ingang waar AC bij staat daar gaat een wisselspanning in die uit de trafo komt. Die meet je dus met je meter op de AC stand.
De aan de uitgang van die bruggelijkrichter (+ en -) staat een DC spanning ofwel gelijkspanning.
Die meet je dus met je meter op de DC stand.
Als je dat niet goed doet en je meet wisselspanning op de DC stand (of andersom) dan zie je bijna geen spanning.
Zoek eens naar een zekering ergens aan de "230v" kant van de trafo of elders op de print en meet of die nog in orde is/zijn (doorpiepen).

Dat witte ding (R1) waar 0,5 Ω op staat, is de stroommeet weerstand die staat in serie met de motor, kan ook onderbroken zijn doormeten dus.
Het begint natuurlijk met het meten van de spanning die uit de trafo komt (24v? AC) zonder dat gaat het nooit werken, en het controleren van de bedrading.

De relais de 2 zwarte blokjes worden zo te zien gestuurd door de transistors op de print. veel verder kom ik met zo weinig info niet.

Maak een foto van de onderkant van die print en plaats die in je bericht en geef het typenummer en merk van de stoel.

Dat is hier op CO bijna een vereiste om goed geholpen te worden.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Voor 24 Volt? Dan komt het niet zo nauw. Gewoon eentje kiezen die de juiste afmetingen heeft.

https://www.eoo-bv.nl/27-brugcellen

Thevel

Golden Member

De brugcel is een 600V 6A exemplaar.
Deze mag je vervangen door een zwaardere, Deze bijvoorbeeld.

Thx iedereen voor de snelle reply's!

Het was een typfoutje van mij, secundaire spanning van de transfo is 24VAC.

Deze 24VAC komt ook toe op de connector op de printplaat.
Het volgende component is de bruggelijkrichter en hier meet ik geen spanning op (Fluke meter geeft automatisch weer of het AC of DC is, dus foutief gebruik van meter is uitgesloten).

De weerstand R1 heb ik doorgemeten, deze is niet onderbroken.

In bijlage de gevraagde achterkant van de printplaat.
Zoals jullie zien is van de condensator wel reeds een soldeerpunt hersteld, deze was blijkbaar losgekomen.

Merk en type van de zetel is helaas niet bekend.

Dus de voorgestelde bruggelijkrichters kunnen dienen als veilige vervanger? Deze is dus waarschijnlijk ook stuk?

tussen de stekker en de brugcel zijn de printsporen weggevlamd! door een kortsluiting zo te zien, dus ik zou even meten of er in de brucel of erachter kortsluiting zit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Dat verdampen van spoortjes gebeurt meestal niet zo netjes als hier.... Volgens mij betekent het dat het HEEL snel is gebeurd.

Die brugcel zal wel op z'n donder hebben gehad.

Als je gaat meten aan een circuit wat niet doet wat je wilt, dan moet je voordat je onderdelen gaat vervangen van het onderdeel dat je verdenkt eerst de input en dan de output meten. Hier is de input de AC. Had je die op de pennen van de gelijkrichter gemeten, dan had je gezien dat daar al iets mis is....

De bruggelijkrichter moet echter wel behoorlijk op z'n donder hebben gehad. Dus: controleer of ie het nog doet. Met de meter in diode stand, moet je 1000-1400mV meten met rood op AC en zwart op +, en met rood op - en zwart op AC.

Zo'n diodebrug is een best wel lomp ding. Voor een paar cent heb je er 1 die 10x dikkere specs heeft dan je nodig hebt. Jij hebt hier iets van 6A, 50V nodig en ze stoppen er een 600V exemplaar in! Dus bij het zoeken naar een vervanger: minimaal 6A, minimaal 50V.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Op 17 januari 2018 04:06:53 schreef M4TTHI4S:
Thx iedereen voor de snelle reply's!

Het was een typfoutje van mij, secundaire spanning van de transfo is 24VAC.

Wist je dat je al geplaatste berichten (met bijvoorbeeld fouten) na het plaatsen nog kunt bijwerken?(rode zeskant)
Wees er wel voorzichtig mee want als er al op gereageerd is met een qoute, dan klopt het vervolg niet meer. Je kan er dan als voorbeeld bijzetten: Edit: 24VDC moet 24VAC zijn.

Deze 24VAC komt ook toe op de connector op de printplaat.
Het volgende component is de bruggelijkrichter en hier meet ik geen spanning

Dus als je op de connector wel spanning hebt en ±1.5cm verder op de gelijkrichter (AC aansluiting) niet, dan gaat er geen lampje branden (sorry uit :) ) bij jou?

De weerstand R1 heb ik doorgemeten, deze is niet onderbroken.

Dat is mooi dan is dat ook uitgesloten. (hoewel de echte reden nu wel bekend is)

In bijlage de gevraagde achterkant van de printplaat.

zie je hoe belangrijk foto's zijn! Het gevolg van een probleem zit aan de onderkant.

Merk en type van de zetel is helaas niet bekend.

Dat is nou jammer er moet ergens wat op staan op de trafo of stoel!

Dus de voorgestelde bruggelijkrichters kunnen dienen als veilige vervanger?

Veilig niet wel minstens even krachtig mbt stroom en spanning.

Deze is dus waarschijnlijk ook stuk?

Dat hoeft niet er kan aan de onderzijde van de print kortsluiting zijn gekomen, bijvoorbeeld als de print los in een metalen doosje zit.
Meet eerst de gelijkrichtbrug door (hoe, dat schreef @rew al eerder Gepost woensdag 17 januari 2018 10:15:12 ) en als die goed lijkt breng dan de gele doorverbindingen aan met draad en test opnieuw.

Meet ook of de soldering met die zwarte vlek eromheen nog wel goed contact maakt met de kathode(streep) van diode D1. (tevens + gelijkrichter)
Dat moet nul ohm zijn. Anders desolderen, goed schoonmaken en opnieuw solderen.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Thx iedereen voor de hulp!

Ik heb me geregistreerd op dit forum voor dit probleem, omdat ik niet echt kennis heb over elektronica/printplaten.
Maar nu jullie het zeggen had ik het eigenlijk zelf moeten weten dat de verbinding op de printplaat onderbroken is tussen bruggelijkrichter en toekomende spanning.

@ vergeten:
De weerstand tussen de "soldering met zwarte vlek" en kathode is 1ohm. De weerstand tussen de "soldering met zwarte vlek" en de diode D1 is ook 1ohm.

Hoe kan ik best de printplaat correct herstellen tussen de inkomende spanning en de bruggelijkrichter? Herstellen door 2 draadjes van 0,75mm² te solderen of is er een betere oplossing die haalbaar is?

Die "zwarte vlek" is meest koolstof en dat is geleidend en zal storing geven in de toekomst, dus even schoonmaken, als het ook in de print zit dat ook wegkrabben.

vergeten

Golden Member

Op 18 januari 2018 01:38:13 schreef M4TTHI4S:

@ vergeten:
De weerstand tussen de "soldering met zwarte vlek" en kathode is 1ohm. De weerstand tussen de "soldering met zwarte vlek" en de diode D1 is ook 1ohm.

Hoort nul te zijn, maar kan een meetfout zijn.
Als je de meetpennen tegen elkaar houdt wat je meter dan aanwijst moet je van die 1 ohm aftrekken.
(of voor het meten je meter nullen als dat erop zit.)

Hoe kan ik best de printplaat correct herstellen tussen de inkomende spanning en de bruggelijkrichter?

Dat had ik al aangegeven met die twee gele lijntjes. (wel lezen he! :) )

Herstellen door 2 draadjes van 0,75mm² te solderen of is er een betere oplossing die haalbaar is?

Prima, Alleen een nieuwe print is nog beter. :)

Weet je nou al of de bruggelijkichter nog OK Is?
Zonder die wetenschap heeft het geen zin om verder te "repareren".

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ik vind ook de ring een millimeter buiten de soldeer-pad van de pluspool van de condensator er erg vaag eruit zien. Alsof deze is losgerukt van de rest van de print (al zou deze er dan 'op' moeten liggen, maar lijkt er 'onder' te liggen). Wellicht is dat optische illusie, maar anders is dit overbruggen met een stukje draad ook aan te raden (bv. van diode, via pluspool condensator naar bruggelijkrichter).

Bij deze wil ik jullie bedanken voor de geboden hulp!
Na het vervangen van de bruggelijkrichter werkt alles weer.

En hoe zat het met die spoortjes? Mijn motivatie om hier te proberen te helpen is dat ik er wat van leer.... Dus ik wil hier leren of die spoortjes als ze er zo uit zien het nog doen, of dat het optisch bedrog is dat het lijkt dat ze weg zijn....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

die spoortjes zijn weg, dat zeggen die zwarte vegen rondom de brugcel en stekker ook al..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik vraag me toch af hoe je daar zo'n vermogen kan door trekken dat BEIDE spoortjes zo net wegbranden. Het ging met een klap dus die zijn even enorm belast geweest.
Ik was aan het denken, kortsluiting in de brug mss, als het een flinke trafo is kan die idd de zekering in de verdeelkast eruit gooien.
Maar het kan ook los staan van elkaar, brug in sluiting, sporen eruit gebrand, daarna de zetel verzet en de primaire losgetrokken waardoor de zekering eruit ging.
Op de print zelf zie ik niet meteen ergens een punt waardat er zo'n grote stroom heeft gelopen, buiten die ene poot van de elco. In elk geval, brug eruit, nieuwe erin, specs van minstens een 40V en 6A of hoger. En steek er ergens een smeltzekeringetje van een 10A bij tussen voor het testen (mag zeker blijven zitten) als er nergens een extra veiligheid op zit. Die zou je zwevend kunnen monteren (houder met kabeltjes) aan de 24V zijde van de trafo.

trafo's van deze stoelen zijn in de regel veel te krap berekend, maar omdat het gewikkelde trafo's zijn en de belasting maar kortstondig is, gaat het lang goed. doorgaans staat in de handleiding dat je maar zoveel bewegingen kunt doen en dan weer moet wachten voor de trafo is afgekoeld.

ts zegt dat de voeding een DC type is, wat niet klopt want er hoort een AC trafo bij. anders was de brugcel niet nodig immers. ik vermoed dat de oude trafo dus is overleden door teveel achtereen gebruiken, en de nieuwe trafo een heel stuk zwaarder is welke dus niet meer ingebouwd kan worden, maar ook zoveel stroom levert dat printsporen wegfikken.

waar rook was, werkt nu iets niet meer