Zekering springt bij bedienen schakelaar

Op 17 januari 2018 15:46:28 schreef evdweele:
Is dit probleem plotseling opgetreden of heeft iemand iets veranderd?

Zonder antwoord op deze vraag door TS wordt is het een zinloze discussie.

Doe ik. Zie hieronder

Op 17 januari 2018 19:18:51 schreef evdweele:
[...]Maak van 'wordt' maar 'is'.
Op de allerbelangrijkste vraag wordt geen antwoord gegeven. Dan is er dus blijkbaar geen probleem.
Einde discussie.

[Bericht gewijzigd door ohm pi op woensdag 17 januari 2018 19:55:49 (32%)

Testman zegt: kwestie van niet opletten met aflassen, of niet door 1 persoon aangelegd..

Ik vind: Kwestie van verkeerde kleuren gebruikt en of niet voldoende gelabeld.

@ ohm pi, ik vind dat het zinvol is om hier opmerkingen te plaatsen dat er een verloedering aan de gang is over draadkleuren.
Kijk even naar de plaatjes een bruine draad aan L1 en ook aan het schakelcontact 1, dat hoort zwart, dat plaatje komt van de site van een erkende handelaar, ook het plaatje met een groene ipv groen/gele draad als aarde die ook nog aan de lamp zit en niet aan het armatuur dat voor het gemak maar helemaal niet getekend is.
Nog even en je kunt er nog minder mee dan de bijbel en krijg je allemaal verschillende geloven.

Steek eens een stekker met lamp in het stopcontact en zie of de schakeling werkt.

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.

gezien de hoeveelheid stof op de niko behuizingen is het niet oud. wel raar om 2 wartels niet te gebruiken maar achterdoor de behuizing te gaan.

tis in BE sowiso, gezien het wcd..

het is met ymvk kabel gemaakt dit, geen hond die voor 3 meter een rol bruin, grijs, zwart bestelt. je mag de blauwe omkleuren, maar niet geelgroen, dus afgezien van het vergeten om te kleuren mag het wel zo..

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 17 januari 2018 19:00:10 (16%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

geen hond die voor 3 meter een rol bruin, grijs, zwart bestelt.

Label het dan goed.
Je zou alle draden in een kabel zwart kunnen maken met nummer erop en tijdens installatie de aders kleuren met bv krimpkous.

dat dit niet werkt is iets anders, maar zo wordt het wel gedaan bij een schakelaar. ik zou dan wel de P op bruin houden maar ok. ik denk dat het een las is die niet klopt, blauw van de schakelaar bij de nul gelast..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Op 17 januari 2018 18:09:26 schreef ohm pi:
[...]Zonder antwoord op deze vraag door TS wordt het een zinloze discussie.

Maak van 'wordt' maar 'is'.
Op de allerbelangrijkste vraag wordt geen antwoord gegeven. Dan is er dus blijkbaar geen probleem.
Einde discussie.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Misschien een rare gedachte, maar als het een nieuwbouw is en aangelegd door een erkend electricien, waarom bel je die electricien dan niet, dat er iets niet werkt zoals zou moeten?

Shiptronic

Overleden

Op 17 januari 2018 19:18:54 schreef Kilian:
Misschien een rare gedachte, maar als het een nieuwbouw is en aangelegd door een erkend electricien, waarom bel je die electricien dan niet, dat er iets niet werkt zoals zou moeten?

Ook mijn idee, garantie ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

De situatie zoals afgebeeld heeft nooit gewerkt. Na de oplevering heb ik enkel een lamp gemonteerd en de respectievelijke kleuren bij elkaar gestoken dmv lasklem.

Laten we zeggen dat het niet de prioriteit van de elektricien is om voor zoiets alles te laten vallen en eens binnen te springen.

Stopcontact werkt want de garage gaat op en neer.

Dan is te hopen dat je de electriciën nog niet betaald hebt.
Zijn werk is nog niet af. (garantie)

je hebt zelf alles gelast dus bij de lamp? dan heb je het zelf fout gedaan denk ik. de blauwe van de schakelaar moet op de lamp, weet niet of er nog meer lasdozen zijn. je zou dus 2 blauwe op de lamp kunnen hebben. normaal is dat niet zo.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Klopt, uit het plafond komen 2 blauwe, 2 groene en 2 bruine.

mel

Golden Member

Die elektrieker bellen en vragen of hij de GOEDE kleuren wil aanbrengen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Om de lamp op korte termijn aan het werk te krijgen, denk ik dat je kan proberen de twee blauwe draden aan de twee aansluitklemmen van de lamp te maken. Daarna is het absoluut aan te raden dit advies op te volgen:

Op 17 januari 2018 20:30:15 schreef mel:
Die elektrieker bellen en vragen of hij de GOEDE kleuren wil aanbrengen..

Tenzij het natuurlijk zo is, dat de elektrieker alléén maar het stopcontact aangelegd heeft, en je zelf de lamp en de schakelaar erbij gemaakt hebt.
Ook dan is het aan te bevelen de goede kleuren te gebruiken.

bruin is fase, 1 blauwe is nul en 1 blauwe is schakeldraad. zeker met ymvk kabel gemaakt dit..

de blauwe uit elkaar halen, dan weet je zo of de schakelaar geen sluiting meer maakt. zo ja beide blauwe op de lamp zetten..

zo niet is er nog ergens een las in de bedrading die verkeerd zit.

[Bericht gewijzigd door testman op woensdag 17 januari 2018 20:57:08 (14%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Jan Petters,
Je doet er verstandig aan om alles te laten zitten zoals het zit en alles over te laten aan de electriciën!!

evdweele

Overleden

Dat is ook mijn idee.
Soms moet je erkennen dat bepaalde werkzaamheden je kunde en kennis te boven gaan.
Daarbij heeft de elektricien de fout gemaakt door verkeerde draadkleuren te installeren.
Elektriciteit is niet iets waar je lichtzinnig mee moet omgaan. Elektrocutie en brandgevaar liggen op de loer.

Verder zal de schakelaar moeten worden vervangen.
Die heeft het vast niet prettig gevonden om de fase met de nul door te verbinden.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

niko gebruikt bronzen contacten op de messing strips in hun schakelaars, in woonhuizen zitten B16 automaten, dus moet wel goedkomen. je schakelt er ook geen cirkelzaag mee, maar een ledlamp van 9W wrs..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
mel

Golden Member

Op 18 januari 2018 11:14:02 schreef testman:
niko gebruikt bronzen contacten op de messing strips in hun schakelaars, in woonhuizen zitten B16 automaten, dus moet wel goedkomen. je schakelt er ook geen cirkelzaag mee, maar een ledlamp van 9W wrs..

Hoezo LED lamp? Gewoon volle sluiting tussen Fase en nul..Trekt bet een aardig vlamboogje hoor :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

heb dat vaker gezien en met storingen tegengekomen, kortsluiting in verlichting, maar de schakelaar is dan lang niet altijd gaar, met een C16 automaat is de kans wel groter doorgaans, maar meestal worden schakelaars juist gaar van inductieve of capacitieve lasten schakelen. ik zou die nieuwe schakelaar nog best in durven zetten voor een dergelijke last als een 9W ledlamp of 60W gloeilamp te schakelen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
evdweele

Overleden

Heb je wel eens een schroevedraaier tussen de fase en de nul gestoken? Ik wel.
Het opzoeken van de sleutel van de meterkast duurde me te lang en die groep móést spanningsloos. Dan maar op de grove manier.
Het kostte wel meer dan een millimeter van de punt van de schroevedraaier...
En het was een heel gewone 16A smeltpatroon.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

geloof ik wel, dat is een heel andere metaalsoort als waar de contacten in een schakelaar van gemaakt zijn. als je dat met een gegoten stuk gereedschap als een steeksleutel doet vonkt het nog harder.

voor dergelijke dingen heb je toch wel een stukje draad bij?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bekijk ook eens of je schakelaar nog correct werkt.
Hij kan vast- of doorgebrand zijn.

[Bericht gewijzigd door Chris ghislain op donderdag 18 januari 2018 13:27:12 (28%)

Zolang ik weet hoe ik moet liefhebben, weet ik dat ik nog leef.