binnenshuis als er geen schade mag zijn, heeft CO2 wel een voordeel. het koelt idd enorm af en het is verstikkend voor de brand.
in open lucht helpt dat niet. die bak die in brand staat, is gevuld met stookolie. eens dat brand en prutteld, is dat enorm heet. dat koelt een CO2 blusser niet zomaar af. een vlam van 3meter hoog straalt zoveel warmte uit dat die CO2 direct verdampt.
schuimblusser is goed voor grote lokaties, zoals een vliegtuighangaar, als je daar water en schuim mengt, krijg je een enorm deken.
poeder is echt desastreus voor het achtergebleven spul. als je daarmee een auto blust, mag je die afvoeren. spreek uit ervaring. heb al 3x een auto geblust. alles van blank metaal wordt volledig roest na een dag, alles van koper contacten is omzeep. het poeder krijg je ook nooit uit de tapijten of stoffen zetels. als ik een brand moet blussen, is het altijd afwegen wat de meeste schade veroorzaakt. de brand of het blusmiddel.
bij een lekke benzineleiding met brand, zowieso poeder want zo een brand vernietigd alles.
een electrische brand in een auto, gewoon accu afkoppelen. eventueel met geweld de accupool eraf kloppen
frietketel of andere vet/olie brand, verstikken met deken. daar helpt NIKS van bovenstaande blusmethodes op.
metaalbrand: gaan lopen
en als je aan een auto last, zet 2-3 brandblussers in de buurt van je lasapparaat. ik garandeer je, de eerste brandblusser loop je gewoon voorbij in de paniekreactie. en zet de hele garage vol met blussers, elke hoek, elke deur.... want je weet ze niet meer staan op dat moment