Dipper calibreren

Frederick E. Terman

Honourable Member

Ik vraag me wel af hoe de frequentie zo veel kan verlopen dat het op die afstemschaal merkbaar wordt.

Controleer desnoods eerst even de diode. Misschien is die ietsje gaan lekken waardoor de kringbelasting groter is geworden.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
mel

Golden Member

Goed idee FET, zal ik eens gaan doen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Arco

Special Member

Ik heb die ook gehad, verloopt inderdaad niet spontaan zomaar... (of hij moet behoorlijk gevallen zijn)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

Op 18 januari 2018 10:44:56 schreef mel:
Of, is daar een frequentiecounter an vast te maken?
Is er iemand die dit herkend, of heeft hij een idee?

9V batterij goed? Een frequentiemeter kan je los koppelen met een kleine C als de dipper op de stand oscilleren staat.

Arco

Special Member

Schema is er in ieder geval wel. (schema is van Heathkit LDM-815 = Monacor LDM-815 = Altai KTM-6)

http://mpl.jp/ivent_photo/LDM-815_SCHEM.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hubie

Special Member

Ik heb ook zo'n dipper gehad,ze waren onder minstens 10 merken verkrijgbaar,MFJ verkoopt hem vandaag de dag nog steeds.
Als er geen onderdelen kapot zijn zou je een x-tall in de connector kunnen prikken waar je normaal de spoel in prikt.(zie handleiding) en dan trimmen tot de schaal weer klopt.
Wel een ijzersterk ontwerp wat al meer dan 40 jaar meegaat.

http://www.mfjenterprises.com/Product.php?productid=MFJ-201

Edit\ @mel In een Electron stond jaren geleden bij "reflecties"van O.M. PA0SE een mod voor deze dipper om er een counter aan te hangen.Een keramisch C-tje en een 3,5 mm busje.
Meer was het niet.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Als er geen onderdelen kapot zijn zou je een x-tall in de connector kunnen prikken waar je normaal de spoel in prikt.(zie handleiding) en dan trimmen tot de schaal weer klopt.

Dat werkt niet. De dipper zal oscilleren op de kristalfrequentie, hoe de afstemming ook staat (daar is het een kristal voor).
Hooguit kun je de amplitude zo variëren of hem zelfs laten afslaan.

Om hoeveel afwijking gaat het eigenlijk? Van een paar streepjes moet je niet wakker liggen; de dipperfrequentie moet je tóch altijd controleren - traditioneel met een ontvanger.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

OK FET,
dan maar een counter er aan hangen zou ik zeggen en dan trimmen.
Ik heb geen idee in welke Electron die mod stond.

Die dipper had ook last van meerdere valse dippen.
De grootste uitslag op het metertje was de juiste dip.

[Bericht gewijzigd door Hubie op donderdag 18 januari 2018 23:31:45 (31%)

RAAF12

Golden Member

Een C'tje aan collector Q1. Ik zou met 22pF beginnen en kijken of de counter wat doet. Of een buffertrap maken bijv. http://pe2er.nl/ldm-815/07-ldm-bnc-rf-out.jpg

mel

Golden Member

Ik ben met het schema erg blij :)
En de afwijking is gekomen doordat het ding een paar keer gevallen is. |:(
Maar ik ga m weer geheel herstellen, voor zover mogelijk, en zeker de "counter" optie gaan proberen.Ik ga ook kijken of ik het voetje , waar de spoelen in moeten, kan vervangen, misschien door een X-tal voetje, aangezien hij gebarsten is door de val.Iedereen heel hartelijk bedankt, Ik ga er mee aan de slag.
Word vervolgd ..:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
blackdog

Golden Member

Hi,

Misschien is het handig als ik wat uitleg probeer te geven over het dipper schema?

Ik heb wat kaders in het schema getekend, welke de verschillende onderdelen aangeven, dit zoals boven in het orginele schema staat aangegeven.

Blauw is de detector.
Groen is de HF Oscillator.
Rood is de Audio Oscillator.
Oranje zijn de HF frequentie bepalende onderdelen.
http://www.bramcam.nl/Diversen/Dipper-01

Q1 is dus de HF oscilator en de frequentie wordt bepaald door de spoel die je er in prikt en de variabele condensator C1 a+b.
Als op de lage frequenties er al een grote afwijking is, dat is dit vaak een mechanisch probleem.
Neem het spoeltje dat de middengolf frequentie beslaat, en dan zeg 20% vanaf de lage kant moet de frequentie redelijk goed kloppen.
Klopt het bereik van dit spoeltje helemaal niet, dan zou de knop verschoven kunnen zijn.
Een andere mogelijkheid is een beschadiging van de afstemcondensator...

Voor de duidelijkheid, een dipper is geen precisie instrument, het geeft je een indruk, ik heb hem vroeger heel handig instrumentje gevonden :-)

HF - Groen
De onderdelen in het oranje kader bepalen de frequentie van de dipper schakeling.
De collector van Q1 heeft een in verhouding lage impedantie en daarom zit daar dan ook de detector schakeling aan.
De impedantie zal kleiner zijn dan R6 van 2k2 met daaraan parallel R1 van 4K waardoor je uitkomt ruim beneden de 2K als impedantie.
Door deze lage impedantie is dit punt minder gevoelig voor belastingen.
R4 die voor een stabiel DC punt is van Q1, heeft een condensator C5, deze zorgt er voor dat de versterking van Q1 hoger wordt bij de hogere frequenties.
Een simpele Fetje als source volger kan je aan de collector van Q1 via een koppel condensator knopen om b.v. een counter aan te sturen
en dan wel met een 47Ω weerstand naar de BNC uitgang voor de counter uitgang.

Detector - Blauw
Daar is verder weinig aan uit te leggen zo simpel.
Deze stuurd het metertje aan en het metertje geeft daarbij het niveau aan van de wisselspanning die op de collector aanwezig is.
Kom je met het dipper spoeltje in de buurt van een afgestemde kring en komt de dipper frequentie overeen,
dat wordt er meer of minder enegie uit de dipper oscillator getrokken, wat je dan ziet aan de uitslag van de meter, dit omdat de AC spanning op de collector hiermee varieerd.
Als je een gevoelige hoofdtelefoon aansluit, kan je horen of er ook modulatie op het signaal aanwezig is, dit als de eigen audio oscillator uit staat.

Audio oscillator - Rood
Dit is een simpele brug RC oscillator, en de energie wordt afgetakt op het knooppunt van C9 en C10.
Het audio signaal wordt ingekoppeld op het knooppunt van R3 en R5.
R3 en R5 zou 1 weerstand kunnen zijn voor Q1, daar deze weerstanden nodig zijn voor de DC basis instelling van Q1.
Door dit handigheidje van het opsplitsen, kan Q1 nu gemoduleert worden door het audio signaal, dat door Q2 wordt opgewekt.
Dit natuurlijk alleen als de schakelaar S2b in de goede stand staat en R13 aan de +9V verbonden is.

Dan hebben we nog de potmeter VR1 van 10K.
Dit is eigenlijk een regelbare voeding voor de transistor Q1, hoe hoger de de spanning op de loper van VR1, hoe harder de transistor Q1 oscileert.

En als laatste R7, C6 en C8, de elco C8 ontkoppeld de voeding voor lagere frequenties en staat over de batterij als de dipper is ingeschakeld.
R7 is de serie weerstand voor de meter als je de batterijspanning wilt meten.
En als laatste C6 deze is voor ontkoppeling van de voedingspanning van Q1.

Ik hoop dat dit een beetje helpt.

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Als het ding inderdaad gevallen is, kan de afstemcondensator vervormd zijn. Kijk of de platen nog netjes in het midden zitten of stel dat bij.
Je kunt ook de buitenste platen iets verbuigen (heel weinig!) om e.e.a. kloppend te maken.
Veel c's hadden zelfs gesegmenteerde buitenste platen om makkelijk te kunnen 'tweaken'....

https://kraltp.home.xs4all.nl/Tips-en-trucs/condensatoren/c_rep_1a.jpg

Het betreffende voetje is een voetje voor een FT-243 kristal. (die kristallen passen ook zo in de dipmeter)

https://i.ebayimg.com/thumbs/images/g/2~oAAOSwsBtaKvir/s-l225.jpg

[Bericht gewijzigd door Arco op vrijdag 19 januari 2018 12:16:06 (19%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
mel

Golden Member

Heren, ik weet het:)
En blackdog, ik weet hoe een dipper werkt :)
Maar iedereen bedankt voor de info.
En die voetjes voor die X tallen heb ik hier nog zat.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
pietplof

Golden Member

Mel; ja, jij weet wel hoe een dipper werkt.
En ,met jou, vermoedelijk nog tientallen collegae.
Maar er zijn zeker ook lieden, waaronder ondergetekende, die bar blij zijn met deze uitleg van Blackdog. Hulde!
Hij ( Bd) dus moet zich vooral niet geremd voelen en zeker doorgaan met uitleg omtrent schakelingen.

festina lente

als het niet heel juist moet zijn dan kunnen die streepjes er nog mee door maar als ge juist wilt weten waar de freq juist ligt doet een zender ontvanger het nodige.
- dippen
- zender aan en dipper vlak voor de zender/ontvanger plaatsen -- bijna ertegen zelfs
- zet toestel op FM of AM
- zoek +/- de freq op de dipper en zoek op uw zender rond die freq
je zal direct zien waar je zit door de volle S9+++
die streepjes kunnen er ver naast zitten !!
opgepast : sommige hedendaagse zenders zijn heel goed afgeschermd vanbinnen
sommigen doen het reeds met de dipper over het klavier andere doen het enkel over de display, dus beetje zoeken
dit is één van de beste oplossingen als het juist moet zijn

evdweele

Overleden

Kan je voor het meten van de oscillatorfrequentie niet een lusje aan het eind van een coaxkabel gebruiken die aan je frequentiemeter zit?
Het lusje - 1 of meer windingen tussen binnenader en buitenmantel - hou je in de buurt van de spoel van de dipmeter.
De beïnvloeding is dan maar heel gering.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Ik denk dat de dipper niet veel meer gebruikt wordt door radioamateurs.
Zoals Blackdog al aangaf,het is slechts een grove indicatie.
Een gevoelige counter met een oppik spoeltje is vele malen nauwkeuriger.
Om een signaaltje te injecteren in een HF kring kan je vandaag de dag een meetzendertje kopen voor een paar tientjes.Edit\ Met LCD en 3 cijfers achter de komma.
Desalniettemin was het een nuttig meetinstrument,zeker in de jaren 50,60.
Een counter en een meetzender waren toen onbetaalbaar.
Zo heb ik hier een advertentie in een RB waar een Grundig counter met nixiebuisjes staat.
Voor die prijs kon je toen 3 nieuwe auto's kopen. ;-)

mel

Golden Member

Een dipper kan als oscillator werken, maar ook in de "uit"stand, als absorbtiemeter.
Tevens kan je m gebruiken als kristallentester.
En ik zal nog wel wat vergeten zijn :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Dippers werden ook zelfgemaakt door amateurs.
Hier een foto uit het RSGB Handbook van de dipper van G3HBW.
Een stukje noeste huisvlijt.

Hubie

Special Member

Kijk,dit is ook leuk voor de buizen fanaat.
Ik zat even te snuffellen in de Barend bouwboekjes.
Een echte griddipmeter met een EM84 of EM87.
Ik heb nog 4 stuks EM87 en 5 maal EM84 in voorraad,allemaal splinterNOS.
Ga ik dat bouwen? Nee natuurlijk niet.
Maar alleen het idee al dat je maar even een la open moet trekken om iets te maken geeft een fijn gevoel.
Het is waarschijnlijk een onschuldige afwijking waar je verder geen mens kwaad mee doet. ;-) ;-)

P.S. Die Barend is ook een cultuurbarbaar hoor (even 10 Octal buizen kapotslaan om een spoel op de buisvoet te wikkelen) Beheaded zouden onze Engelse vrienden zeggen. ;-)
Octal buisvoeten zijn gewoon los te koop.

https://www.tubesandmore.com/

RAAF12

Golden Member

Op 19 januari 2018 20:13:54 schreef mel:
Een dipper kan als oscillator werken, maar ook in de "uit"stand, als absorbtiemeter.
Tevens kan je m gebruiken als kristallentester.
En ik zal nog wel wat vergeten zijn :)

Yep :-) Een dipper is ook geschikt om de waarde van een onbekende L of C te bepalen, de Q meting van een kring en de parallel capaciteit bepalen bij een kristal. Frithjof Sterrenburg heeft er uitgebreid over geschreven in het boek Ontvangers (va pag. 227) In 1970 (en later) was dat zeer bruikbare info.
Evt kan ik de 6 pagina's over dippers wel scannen of staat het hele boek ergens online...
Voor degenen die wat later hebben ingeschakeld
F.A.S Sterrenburg
https://www.circuitsonline.net/forum/view/121523/last#highlight=sterre…

evdweele

Overleden

Het resultaat van noeste huisvlijt heb ik hier liggen.
Ooit eens gekocht op een beurs van de NVHR (Nederlandse Vereniging voor de Historie van de Radio).
Niet omdat ik zo'n behoefte had aan een griddipper (rooster dipmeter), maar omdat ik hem zo mooi gemaakt vond.

De kast is van messing plaat, 1,5mm dik en grijs hamerslag gespoten.
Het front met de bedieningsknoppen en µA-meter is van aluminium.
De aansluitbussen voor de spoel zijn gemonteerd in 8mm dik plexiglas.

Er zitten 6 spoelen bij: 12-18MHz, 18-30MHz, 30-50MHz, 50-80MHz, 80-130MHz en 130-200MHz.
De spoelen voor de 3 hoogste frequentiebanden zijn van 4mm dik messing.
De huisjes van de 3 spoelen voor de lagere frequenties zijn van plexiglas.
De buis is een dubbeltriode 12AT7 (ECC81).
Het geheel weegt 2250 gram.

Klik op de foto's voor groter

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Een prachtig apparaat Ed.
Daar zit een paar honderd uur knutselplezier in.Zeer mooi gemaakt.
Vakmanschap!
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig wie die dipper gemaakt heeft.

[Bericht gewijzigd door Hubie op zaterdag 20 januari 2018 16:30:39 (23%)

een moderne versie is de dipit van de duitse qrp club, zie http://www.qrpproject.de/UK/DipItUk.html
Etienne

Hubie

Special Member

Een mooi apparaat Etienne.
Een dipper 2.0 !