spanning / stroom sigarettenaansteker

Besten,

in mijn wagen heb ik verschillende sigarettenaanstekerbussen.
Allen werken normaal , alleen met eentje heb ik een probleem.
Doe ik er de sigarettenaansteker in dan popt hij er na enkele seconden rood gloeiend uit. Perfect zou je denken, echter sluit ik iets anders zoals een gps of een fm zendertje met bluethoot en usb stick dan willen deze niet werken. Gps batterij opladen gaat ook niet.Deze werken wel op de ondere bussen.Vroeger heeft het wel gewerkt.Het lijkt wel of hij alleen werkt als er flinke stroom nodig is. Iemand enig idee hoe dit komt?

bedankt,

Etienne

Arco

Special Member

Al eens goed schoongemaakt? Kontakten kunnen behoorlijk smerig worden met zo'n aansteker die erin gebruikt wordt...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
RAAF12

Golden Member

En stevig aandrukken, zit er een verend contact na de eventuele zekering in de plug?

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op vrijdag 19 januari 2018 18:31:49 (16%)

Al goed schoongemaakt . De aansteker wordt is overigens nog nooit gebruikt, buiten een paar keer om te testen. In de auto wordt niet gerookt.

Ik zal de stekkers nog eens nakijken , maar de toestellen doen het wel in alle andere contactdozen , alleen in deze ene niet.
Op de sigaretten contactdoos op mijn voeding werkt ook alles perfect.

Het lijkt echt of het ding geen kleine stromen kan leveren.
Ik zal morgen eens proberen met een lamp of deze wel wil branden

wrs maakt de oplader slecht contact met de middenpen, als de stekker niet goed klemt schuift deze er ook weer uit. als je de stekker aandrukt werkt het wel?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
jerome

Golden Member

Een sigarenaansteker neemt stroom langs de zijdelingse contacten. Andere adapters hebben de centrale kop van het schroefje of klinknagel nodig als geleider. Meestal volstaat het dan om met een vlakke schroevendraaier te gaan krassen op dat centrale bobbeltje, indien het aanwezig is. Verwijder dan wel de zekering of doe een rietje over de schroevendraaier als je niet beschikt over geïsoleerd gereedschap.

Arco

Special Member

Ik heb ook wel gemerkt dat er niet echt een standaard schijnt te zijn voor die dingen.
Veel stekers passen niet of slecht in de contactdozen...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Vaak is ook de zijkant van de bus van het contact niet helemaal dicht. Dan kunnen de zijcontacten van de steker daar net in vallen. Heeft mij ook al eens wat zoekwerk gekost...

Matig voorbeeld van wat ik bedoel:
http://galandwebwinkel.nl/uploads/products/600x450/Sigaretten-aansteker-12v-(c)20330035.jpg

Sowieso is het een ***systeem. Op vakantie vaak een koelbox mee (*slechts* ~6 ampere), al zeker 7-8 verschillende stekers gesloopt (danwel vervangen na de eerste sporen van gesmolten plastic), ondanks dat ik ze juist uitzoek op zoveel mogelijk contactoppervlakte... (Zowel tip alsook vooral de overgangen van en naar de zekering!!!)

[Bericht gewijzigd door r-p op vrijdag 19 januari 2018 21:44:08 (12%)

de punt van die stekkers is rommel, alleen 1mm contactdruk op de punt bij die stromen, vaak soldeert de zekering in die stekker zichzelf dan los. de veer in de punt drukt meestal de stekker naar buiten, zeker onder het rijden..

je zet er beter een xlr oid in om een koelbox aan te sluiten. evt een contra xlr met 2x 2,5mm2 die je ergens langs de stoel uit laat komen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer