Vraag over solderen: vampier

Hi guys

Ik ben ten einde raad. Ik besef dat mijn vraag niet over electronica gaat, maar ik smeek de moderators om dit toch te laten passeren, want in feite gaat het toch over solderen ? please please ? :?

Wat is er aan de hand. Wel, het betreft een vampier met gebroken vleugel. (zie foto). Deze hanger is volgens mij op koperbasis, met ofwel verzilvering of vernikkeling. Ik heb geprobeerd de vleugel eraan te solderen met een 100W bout en Stannol soldeertin. Helaas, het tin wil wel hechten aan de vleugel, maar het geheel is zo broos dat bij de minste manipulatie het terug afbreekt.

Vandaar mijn vraag: hoe pak ik dit best aan.

Het is een voorwerp met zeer emotionele waarde voor haar, dus please , if anyone can fix this, reward promised !

Zie foto, ik hoop dat er iemand een gouden tip heeft... het is enorm belangrijk...

https://www.uploadarchief.net:443/files/download/resized/20180115_134823.jpg

When all else fails, there is always my big hammer...

Misschien is hardsoldeer of zilversoldeer een optie.
Anders even laten doen door een goede juwelier of zilversmit.

Ik kom net van bij een juwelier.

Hij zegt dat hij me niet kan helpen. Is nochtans een bekwame juwelier, maar hij zegt dat hij niet over het materiaal beschikt om dit te doen.

Kunt u me meer vertellen over hardsoldeer ?

Kan ik dat zelf met mijn soldeerbout doen ?

[Bericht gewijzigd door steve c op zaterdag 20 januari 2018 16:28:32 (21%)

When all else fails, there is always my big hammer...
evdweele

Overleden

Een juwelier edelsmid is het eerste waar ik aan zou denken.
Door het zelf te doen breng je misschien nog meer schade aan omdat je niet weet van welk metaal de hanger is gemaakt.
Een juwelier edelsmid heeft daar meer kijk op en heeft ervaring met het verwerken van zulke materialen.

Mijn moeder had een set heel fragiele zilveren(?) theelepeltjes die wel eens braken en een tinnen theeservies waar af en toe versieringen afbraken. Die liet ze ook door een zilversmid repareren.

Edit: Te laat zie ik.
Een second opinion bij een andere juwelier/edelsmid vragen?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

oeps dat zal moeilijk zijn
Zamak (ook: Zamac of ZAMAK) is een handelsmerk voor een groep legeringen met zink als belangrijkste component. De legeringen hebben een relatief laag smeltpunt en kunnen gemakkelijk worden gegoten. De belangrijkste componenten zijn zink en aluminium, met kleine hoeveelheden magnesium en koper.

mal maken en in gieten met Giethars Resin Sieraden
https://www.youtube.com/watch?v=C6tH0CFmqBA

https://www.youtube.com/watch?v=H_FVvbiz-6M

https://www.youtube.com/watch?v=-daK0wBEA3E

Ik heb geen spijt dat sommige mensen verloren zijn gegaan met de tijd, maar de tijd verloren is gegaan met sommige mensen
TinusTech

Golden Member

Niet elke juwelier heeft genoeg kennis en spullen voor dit soort reparaties. Kijk even verder of ga niet naar een juwelier maar naar een edelsmid.

pa3gws

Golden Member

Is een goede twee componenten lijm niet een betere oplossing.
Ik heb hele goede ervaring met Griffon combi snel-rapide

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Mijn eerste gedachte was ook dat het van zink gemaakt is. Dat is namelijk heel eenvoudig te gieten, maar niet te solderen. Misschien kun je met een soldeerbout die op 450 graden gezet kan worden het aan elkaar smelten.

[Bericht gewijzigd door Fuzzbass op zaterdag 20 januari 2018 16:45:26 (28%)

Mijn echte naam: Joris | Mijn elektronica website: Fuzzcraft.com
TinusTech

Golden Member

Tweecomponentenlijm (epoxy) kan een oplossing zijn, maar alleen als de breukvlakken brandschoon zijn. Omdat TS. al geprobeerd heeft te solderen, heb ik er daar geen vertrouwen meer in.

evdweele

Overleden

Met een heel hoge temperatuur zou ik het niet aandurven. Misschien smelt het metaal dan wel.

Ik heb zelf een keer een ornament aan de tafelbel van mijn overgrootmoeder gesoldeerd met een gasvlam uit een soldeerbrander. Maar die tafelbel was van messing.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Op 20 januari 2018 16:28:01 schreef steve c:

Kunt u me meer vertellen over hardsoldeer ?

Kan ik dat zelf met mijn soldeerbout doen ?

Dat kun je beter vergeten als je de spullen en vaardigheid niet hebt. Hoe wel weet ik niet. Ik zou zelf er gaatjes in boren voor verbindings pennetjes en dan epoxy proberen. (als ik niet weet waar het van gemaakt is.
Als het koper is heb je een echt goede soldeerbout nodig. 100W zegt op zich weinig. Zeker als het bv Chinese Watts zijn.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Als de breukvlakken goed op elkaar aansluiten, werkt secondenlijm ook goed. (wel met ipa schoonmaken/ontvetten eerst)
En goed laten drogen voor je de zaak beweegt.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Als er al tin aan de vleugel zit kun je hardsolderen vergeten.

Ook secondenlijm is niet geschikt als het op de huid wordt gedragen. Secondenlijm wordt op den duur aangetast door water, denk aan transpiratie.

Tweecomponentenlijm is waarschijnlijk de beste optie.
Ik zou er een stukje dun metaaldraad achter lijmen voor de stevigheid. De vleugel zit anders met een paar heel kleine raakvlakken vast en breekt dan direct weer af.

reading can seriously damage your ignorance

HO LEE CHIT !

Hebben we terug al veel bijgeleerd.

OK. over die tweecomponentenlijm dan...
1. het raakvlak van die vleugel met de body is echter wel héél minimaal...

2. dus het idee om daar een versterkingsdraad bij te lijmen lijkt me wel aan de orde....

3. Het metaal heeft een roze/bruine kleur als ik het zilver (Nikkel ?) er af krab... maar gaat een 2compo lijm dan hierop wel hechten ?

When all else fails, there is always my big hammer...
pa3gws

Golden Member

Als je een goede lijm gebruikt zal het wel goed gaan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Op 20 januari 2018 17:09:46 schreef hennep:
...
Ook secondenlijm is niet geschikt als het op de huid wordt gedragen. Secondenlijm wordt op den duur aangetast door water, denk aan transpiratie.
...

Dat valt toch wel heel goed mee. Sinds ik de opalite plaatjes op mijn koninginnen kleef met secondelijm, verliezen ze die niet meer. Met de meegeleverde lijm was dat iets heel anders. In een bijenvolk is constant vocht aanwezig.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

Mijn vrouw maakt bijouterie als hobby en komt ook regelmatig met zulke ornamenten die ze gebroken heeft. Gewoon solderen gaat niet. Soms plakt het een beetje aan elkaar maar de sterkte is nul. Hardsolderen lukt mij ook niet .Er is zoveel warmte nodig zodat het stuk zelf wegsmelt/verbrand voor het soldeer vloeit, waardoor het tevens niet hecht.
Het meeste sucses heb ik met een lijm op polymeer basis.Eerst
frees ik aan de achterkant een V groef of en probeer een gleufje over de breuk te frezen waar een verstevigingsdraadje
in komt Vervolgans vullen met lijm, laten drogen(24u) bijslijpen met dremel en bijwerken met lijm ,bijkleuren enz.
Succes na heel veel prutswerk ongeveer 50%.

Mijn vrouw maakt bijouterie als hobby en komt ook regelmatig met zulke ornamenten die ze gebroken heeft.

Zou u eventueel kunnen adviseren welke epoxylijm u hiervoor gebruikt ?

Ik begin meer en meer te begrijpen dat dit met een lijm zal moeten gebeuren, doch er zijn zoveel soorten....

die 50% verontrust mij wel wat....;-(

ps. ik zat zopas te denken, zou 'hotglue' uit mijn lijmpistool helpen ?

When all else fails, there is always my big hammer...

@buckfast_beekeeper
Ik heb zelf ook buckfast bijen en bij mij gaan de koninginnen niet langer mee dan drie jaar voordat ze worden vervangen.
Ik heb ooit een oor aan een koffiemok (met emotionele waarde) gelijmd met 2s lijm. Dat mocht ik door het afwassen ieder half jaar opnieuw doen.
Als het vleugeltje na 4 jaar ongemerkt afbreekt en wordt verloren zou dat jammer zijn, het had emotionele waarde.

Mogelijk kun je er een draad achter solderen met tin. Dan zou ik geen koperdraad gebruiken, te zwak, maar het vertinde ijzerdraad dat tegenwoordig aan steeds meer componenten zit.

reading can seriously damage your ignorance

Op 20 januari 2018 17:35:27 schreef steve c:
[...]
Zou u eventueel kunnen adviseren welke epoxylijm u hiervoor gebruikt ?

De lijm die ik gebruik is op basis van een polymeer, althans dat staat op de tube. Deze van mij zit in zo'n zelfde tube als silicone.Ik vind ze hier alleen in wit en zwart.Ik heb er eens een demonstratie van gezien en daar was vanalles aan vanalles gelijmd, zoals een spijker op glas. Het ding was er niet af te krijgen. Ik heb er ooit het handvat van de deurklep van mijn buur zijn auto mee gelijmd die afgebroken was. Het ding heeft nog jaren meegegaan ondaks veelvuldig zwaar gebruik.

evdweele

Overleden

Een ander idee, waarbij de vleugel wel stevig aan het lichaam wordt bevestigd:
Knip of zaag van dun metaal, koper of aluminium, een plaatje dat overeenkomt met de buitenmaten van de vampierfiguur.
Lijm daarop de hanger.
Alleen door de openingen is het verstevigingsplaatje te zien, dat je bijvoorbeeld zwart verft.

Hier heb ik de openingen even opgevuld met groen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
pa3gws

Golden Member

Op 20 januari 2018 17:35:27 schreef steve c:
[...]ps. ik zat zopas te denken, zou 'hotglue' uit mijn lijmpistool helpen ?

Dat op zeker NIET !!

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

De andere vleugel op dezelfde manier eraf breken dan is hij weer symetrisch en draagbaar.

Knip of zaag van dun metaal, koper of aluminium, een plaatje dat overeenkomt met de buitenmaten van de vampierfiguur.
Lijm daarop de hanger.
Alleen door de openingen is het verstevigingsplaatje te zien, dat je bijvoorbeeld zwart verft.

Dit lijkt me een super idee !

De achterkant is inderdaad toch maar om tegen de huid te dragen, dus zou dit in principe een oplossing kunnen zijn...

een plastic dun plaatje should do the job right ? ;)

een metalen plaatje kan ik misschien ook maken ?

question: verlijming dan nog steeds met die 2 compo ?

[Bericht gewijzigd door steve c op zaterdag 20 januari 2018 18:27:52 (11%)

When all else fails, there is always my big hammer...
pa3gws

Golden Member

Lijmen met 2 componentenlijn kan nog steeds prima.
Als je het plaatje achter de vampier over de hele oppervlakte van de vampier maakt.
Dan kan je als de lijm goed droog is kan je de gaten in de vampier ook weer open maken.
Dan zie je er uiteindelijk niets van. :-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.