Aardlek

Zojuist ging het licht uit, oorzaak een aardlek in de vaatwasser. Ding heeft altijd op een aparte groep gestaan samen met de wasautomaat, want destijds mochten wasapparaten niet via de aardlekschakelaar worden aangesloten. Nu heeft zo'n 4 maanden geleden de netbeheerder alle woningen voorzien van nieuwe groepenkasten en nu loopt alles via de aardlekschakelaar. Ik heb de vaatwasser maar even uit gelaten, maar de vaat welke er nog in staat moet toch nog even worden afgewerkt. Ik heb even gemeten en tussen fase en aarde meet ik 15K weerstand, dus daar piept de aardlek op uit, er loopt dan 65mA lekstroom. Wat gebeurt er als ik de stekker omdraai, dan zit dat lek tegen nul gaat dan ook de aardlek er uit? 15K tegen nul geeft geen 65mA lekstroom en in theorie zou het moeten kunnen volgens mij. Ik ga het toch proberen morgen, want dan heb ik daglicht. Uiteraard is dat geen oplossing en zal toch de oorzaak moeten oplossen, dus beste kijkers, geen paniek in de tent.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Anoniem

Hans,

als ik dit zo lees heb je of een aardlek in het netfilter of in de bedrading. Wat ik heel vaak ben tegen gekomen was dat de bedrading in de deur de oorzaak was. Dit kan zijn in het scharnierpunt van de deur of aantasting door lekkage in het glansspoel reservoir.

succes morgen.

Wat gebeurt er als ik de stekker omdraai, dan zit dat lek tegen nul gaat dan ook de aardlek er uit?

Dat weet je pas wanneer je het probeert.
Evengoed zit er een even groot lek tussen de aarde en de (nu) nul.

Als je verder niet teveel aan hebt zal het goed gaan, maar net wat je zegt de storing moet er wel uit.

Omdraaien van de stekker maakt niets uit, want zowel de fase als de nul moeten gelijk aan waarde zijn door de ALS.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Aardlekschakelaar
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
mel

Golden Member

Je moet een ALS zien als een Wip uit de speeltuin.
Beide kanten evenzwaar, blijft hij keurig in het midden. Een kant zwaarder,(meer stroom vanwege een aardfout)dan klapt hij om.OOK de stroom in de nul.!

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Als het lek naar aarde dichter bij de nul zit dan bij de fase kan het net het verschil maken tussen wel- of niet afschakelen van de aardlekschakelaar.
Maar op het moment dat de thermostaat uitschakelt gaat het dan alsnog mis als die toevallig de nul (eerder) schakelt. Je hebt hier praktisch weinig aan.

Ik kom lekken vooral tegen in oude verwarmingselementen.

EricP

mét CE

Beetje afhankelijk van waar het lek zit. Maar met een beetje mazzel, werkt het wel. Ik jouw situatie zou ik het gewoon proberen, in het ergste geval zit je nog een keer in het donker.

Het mag duidelijk zijn dat het apparaat wel ff aandacht nodig heeft.

Voor het gemak ga ik er wel ff vanuit dat bij jou de nul ongeveer aan aarde ligt - en dat je geen 'oud' stelsel hebt en tussen 2 fasen 230V hebt. Dan schiet het natuurlijk niet op.

Omdraaien van de stekker maakt niets uit, want zowel de fase als de nul moeten gelijk aan waarde zijn door de ALS.

Je omschrijft dus zelf dat het heel veel uit maakt. Immers... als je een lek van fase naar aarde hebt, dan zal daar 230V (of iets in die buurt) staan. Lekken zijn meestal wel een soort van Ohms, dus je kunt de stroom uitrekenen. Draai je nu de stekker om, dan zit je lek opeens tussen nul en aarde. Aangezien het potentiaalverschil tussen nul en aarde bij benadering nul is (nogmaals: onder voorbehoud dat je geen 'oud' net hebt), zal de stroom ook bij benadering nul zijn. Daarmee is het probleem 'opgelost' voor het moment...

[edit, Aart was me net voor]Dat kan natuurlijk. Maar het hoeft niet. Kwestie van mazzel hebben (of niet).[/edit]

er moet stroom gaan lopen om de aardlek te laten trippen, met een TN-S stelsel hangt de aarde aan de nul in de HAK, er is dus amper spanningsverschil tussen de 2 geleiders. zit er een klein lek in dan loopt er wel stroom genoeg tussen aarde en fase om de aardlek te laten trippen, maar niet genoeg als de stekker omgedraaid wordt. immers is er moeilijker 25ma lekstroom te verkrijgen met maar 1V spanningsverschil tussen aarde en nul. is de groep zwaarbelast of is het spanningsverschil tussen aarde en nul hoger ( ander stelsel ) dan tript de aardlek wel. soms tript die dan als je een bepaalde verbruiker aanzet, maar zit de lek dan wel ergens anders..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het werkt dus niet, ik heb nog niet alle postings gelezen, maar weet wel waarom het niet gaat. Als tegen de fase 15K naar aarde gaat, dan krijg ik ook via de motoren en alles wat in de machine ziet ook een lek aan de andere poot van de stekker, komt die dan de fase van het stopcontact tegen, dan is het daaaaag! als. en piept hij er uit. In bed over de problemen nadenken geeft meestal wel de oplossing, nu op zoek gaan naar het lek, jullie horen het nog wel.

Groetjes Hans

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
High met Henk

Special Member

DO NOT TRY THIS AT HOME WARNING!!!

even naar aanleiding van het verhaal hierboven:
stel even je koppelt de aarde van het appraat los en knoopt die bij de nul of bij de fase... Dan zou je kunnen bepalen aan welke kant je moet gaan zoeken!

Ding natuurlijk wel compleet isoleren dan.

FF HYPOTHETISCH DUS....

DOE DIT NOOIT HETZIJ JE EEN ABSOLUTE EXPERT BENT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(misschien achter een veiligheidstrafo zou het wel kunnen ook, net ff iets veiliger)

maar dan zou je ook kunnen meten of er spanning op het appraat staat als je de aarde losgooit, hoewel een filter dan weleens parten zou kunnen spelen.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 21 januari 2018 11:53:38 (24%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dat kan ik veel eenvoudiger vast stellen, ik zet gewoon de deur open en dan is het hoofdcontact onderbroken en wat er dan nog aan de stekker hangt zijn het netfilter en de trafo van de electronica. Ook dan heb ik nog een lek, dus eerste verdachte is hier het netfilter, alleen nog even uitvinden waar deze zit, ik vermoed ergens onderin.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 21 januari 2018 00:39:14 schreef Zoef de Haas.:
.....want destijds mochten wasapparaten niet via de aardlekschakelaar worden aangesloten.

Het mocht wel, maar fabrikanten van die machines hebben zich jarenlang verzet tegen de verplichting om een wasmachine achter een 30mA aardlek te zetten. De reden: ze waren niet in staat om de lekstroom laag genoeg te krijgen.

Op 21 januari 2018 11:51:53 schreef High met Henk:
DO NOT TRY THIS AT HOME WARNING!!!..

stel even je koppelt de aarde van het appraat los en knoopt die bij de nul of bij de fase...
Ding natuurlijk wel compleet isoleren dan.

FF HYPOTHETISCH DUS....

DOE DIT NOOIT HETZIJ JE EEN ABSOLUTE EXPERT BENT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

..

/off topic start
Pas moest ik op zolder een extra WCD aanleggen, uit het zicht.
Op de voorzolder de verdeeldoos opengemaakt vanwaar de leiding zou moeten vertrekken.
Zie ik dat nou goed???
Verrek er is geen aardedraad die naar de meterkast beneden loopt. De vorige bewoners hebben een aardedraad geinstalleerd, vanaf de nul ader in die verdeeldoos. De hele zolder hangt aan een virtuele aarde. (jaren '70 huis).
Zucht... ik weet wat er op mijn "to do" bijkomt.
//off topic end

TonHek
P.s.
Ik probeer nu te bedenken waar het gevaar precies zit. Ja, op zolder. Die kan ikzelf wel inkoppen :-)
De rest van het huis is wel in orde. Tevens bij "de grote verbouwing" een 15 jaar terug is 2x 30mA en 1x 20mA aardlek geinstalleerd.

[Edit] testman, rew en meander hieronder: Bedankt voor de uitleg, Ik ga het z.s.m.corrigeren. Heb nog even in de MK gekeken, het is inderdaad geen 20mA maar een 3de 30mA.
Er zijn op dit moment geen gebruikers met randaarde op zolder. Het gevaar is er nu dus even niet.
Voor de verbouwing hing hier een "open" gasgestookte Warmwater&CV toestel met een randaarde stekker aangesloten op zo´n verkeerd WCD. In de meterkast was nog geen aardlek. Je zou je kunnen voorstellen dat de CV leiding de aanvoer voor de aarde op zolder was, nul en cv-leidingen samen met de virtuele geel/groen aarde hingen aan elkaar Met het weghalen van alle WW en CV op zolder, het installeren van aardlek...... is de onveilige situatie op zolder ontstaan. Nee het is natuurlijk niet goed te praten dat de CV-leiding destijds een actief gedeelte van de veiligheidsaarde voor z'n rekening nam. Dat WW&CV toestel is door de vorige bewoners, van onder de trap op de begane grond, naar de zolder verhuisd.

[Bericht gewijzigd door TonHek op maandag 22 januari 2018 13:17:07 (31%)

The fastest way to succeed is to double your failure rate.

een 20ma aardlek die zijn erg zeldzaam als in niet voorkomende, zeker weten dat het geen 10ma of 3F model was?

als je op zolder geen aarde hebt, dan staat de cv ketel niet daar van de bouw uit, anders was er wel een aarde geweest. dit is echter niet zeldzaam, tijd terug nog een storing gehad in een jaren 30 huis, daar zaten overal randaarde wcd's op de verdiepingen, maar de aarde eindigde her en der in dozen. de reden was snel duidelijk, men had in de oude buizen naar de 1e verdieping op de begane grond waar nog wel aarde in de centraaldoos zat 2x schakeldraad, 2x blauw en 2x bruin zitten, daar was niks meer bij te krijgen. er zat ergens in de muur of onder de vloer een extra lasdoos, want in de stijglijn naar boven achter de schakelaar van de overloop zaten maar 4 draden, je kon zonder sloopwerk er dus niet meer bij. ik vermoed dat het huis ooit was aangepast naar een centraaldoos systeem, maar niet helemaal juist..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 21 januari 2018 14:21:14 schreef TonHek:
P.s.
Ik probeer nu te bedenken waar het gevaar precies zit. Ja, op zolder. Die kan ikzelf wel inkoppen :-)

In den beginne bedacht men dat als je de buitenkant van de wasmachine aard, en binnenin komt de fasedraad tegen de metalen buitenkant van de wasmachine, dan floept de stop er wel uit. Leuk bedacht, maar murphy komt met een nieuwe fout in de wasmachine: de boel wordt nat, er ontstaat een geleidend pad van ongeveer 5k tussen de fasedraad en de buitenkant. Stop niet uit. Wel een dode gebruiker: er kan zomaar 40mA door de gebruiker naar aarde lopen.

Om dit te voorkomen is de aardlek bedacht. Enerzijds: zodra die fout begint, gaan er dingen mis en regel je dat eea gerepareerd wordt. Anderzijds, mocht die 40mA door je vrouw heen gaan lopen, dan floept op dat moment de aardlek er uit, met een grote kans dat ze dat overleeft.

Maar er is nog een scenario. Stel dat er een 22 ohm verbinding tussen de fasedraad en de buitenkant ontstaat. Te weinig stroom om de stop er uit te trekken, maar ruim voldoende voor de aardlek. Maar bij jou zolder gaat dit gewoon net zo lang door (geen aardlek!) totdat de boel in lichterlaaie staat.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Vaak zit het netfilter direct daar waar het snoer het apparaat binnenkomt. Overigens hoeft de opendeur test niet altijd te werken als er niet dubbelpolig geschakeld wordt. Het kan in dat geval zelfs het verwarmingselement zijn.

@TonHek

Het gevaar is dat de nul een actieve geleider is. als nu om wat voor rede dan ook een slecht contact in je nul ontstaat en er redelijk wat stroom door loopt, dan komt er een spanning te staan ten opzichte van de 'echte' aarde. (Dit slechte contact kan ergens ontstaan tussen lasdoos en trafohuisje). Als de aardedraad dus aan die nul hangt komt de behuizing van alle apparaten onder spanning te staan, iets wat je zeker niet wilt. Mijn advies: snel verhelpen.

Spanning staat en stroom gaat!
mvdk

Golden Member

Maar er word toch al aan een bepaalde boosdoener gedacht? Er word toch over het netfilter gesproken? Dat is toch gewoon even die condensatortjes losmaken uit de aansluitklem? Om de stekker om te draaien is het zwaarste werk al gedaan, de machine naar voren halen. Zo'n afdekplaat is er toch zo af, of zit dat bij een vaatwasser allemaal veel ingewikkelder?

netfilter in vaatwasser gaat zeer zelden stuk, ik denk eerder aan element of pomp die rot is. als de aardlek niet meteen eruit gaat, maar pas na 10 minuten zal het eerder element zijn of een lekkage welke over elektrische verbindingen spuit.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Opgelost! Toch wel het netfilter, doch niet het filter zelf, maar geloof het of niet, er zat een grote spin tussen de fase en aarde. Ooit weleens eerder gehad met een rat, maar dit is toch wel bijzonder. Eergisteren was het nog een lek van 15K, vandaag was het al een stuk minder. Iedereen bedankt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Hebben we hier ooit gehad op oudjaar met de hoogspanning, fijn om te zien, niet om mee te maken. De kast had een gat waar je vuist door kon, een bout lag 20m verder in de loods.
wel fijn om te zien dat er ook dan een medewerker van het energiebedrijf snel ter plaatse was.

Anoniem

Op 22 januari 2018 17:43:16 schreef Zoef de Haas.:
Opgelost! Toch wel het netfilter, doch niet het filter zelf, maar geloof het of niet, er zat een grote spin tussen de fase en aarde. Ooit weleens eerder gehad met een rat, maar dit is toch wel bijzonder. Eergisteren was het nog een lek van 15K, vandaag was het al een stuk minder. Iedereen bedankt.

Groetjes Hans.

Daar had ik in de eerste reactie naar jou op gewezen.......

Daar had ik in de eerste reactie naar jou op gewezen.......

Dat klopt inderdaad, maar ik kon dat netfilter niet vinden. Het zit helemaal onderin de machine een beetje verscholen achter het frame aan de voorzijde en dit heb ik als laatste open gemaakt. Overigens had ik zelf daar ook al zo'n idee van, maakt verder niet uit het is opgelost en dat is het voornaamste, nogmaals bedankt.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Op 21 januari 2018 15:31:43 schreef rew:
[...]
In den beginne bedacht men dat als je de buitenkant van de wasmachine aard, en binnenin komt de fasedraad tegen de metalen buitenkant van de wasmachine, dan floept de stop er wel uit. Leuk bedacht, maar murphy komt met een nieuwe fout in de wasmachine: de boel wordt nat, er ontstaat een geleidend pad van ongeveer 5k tussen de fasedraad en de buitenkant. Stop niet uit. Wel een dode gebruiker: er kan zomaar 40mA door de gebruiker naar aarde lopen.

Dat is een sterk verhaal, maar niet juist. Bij een geaarde machine zijn alle aanraakbare metalen delen met de aarde verbonden. De machine kan dus nimmer aan de buitenzijde onder spanning staan, mits het aardcircuit in orde is.
Bij een hoogohmige fout zal de stroom die naar aarde vloeit klein zijn. De stroom kan doorgaans zo groot worden als de zekering in de groep toelaat. Een fikse sluiting doet de zekering direct aanspreken.
Zolang de zekering heel blijft, omdat de stroom niet hoog genoeg is, kan er wel brand ontstaan. Er kan ruim 3500 watt vermogen gestookt worden en dat levert een flinke warmteontwikkeling op.
Hier komt het voordeel van de ALS op de voorgrond. Een aardstroom kan niet hoger worden dan 30mA.
Verder is deze stroom is zo laag dat in het geval deze door het menselijk lichaam gaat, deze niet dodelijk is.

vergeten

Golden Member

Op 21 januari 2018 00:39:14 schreef Zoef de Haas.:
Ik heb even gemeten en tussen fase en aarde meet ik 15K weerstand, dus daar piept de aardlek op uit, er loopt dan 65mA lekstroom.

Welke wet van ohm heb jij gebruikt? :)
Ik kom maar aan 15,33 mA (230/15K)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.