Buizenampje in een Philips 2121 luidspreker

Ik zou hier eigenlijk geen meesterzanger voor gebruiken...
Die beige radiodistributie speakers zijn daar een stuk beter voor geschikt.

De meesterzanger heeft ook nog een laagspanningsvoeding nodig voor de veldspoel. Ik weet verder ook niet of die het vermogen van een el84 aan kan.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
mel

Golden Member

Ik ben al een ouwe l*l, maar ik heb nog nooit van een meesterzanger gehoord(behalve Pavarotti dan), Wat is dat voor een ding?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

http://www.hupse.eu/radio/speakers/2180.htm

Op 22 januari 2018 18:32:01 schreef mel:
Ik ben al een ouwe l*l, maar ik heb nog nooit van een meesterzanger gehoord(behalve Pavarotti dan), Wat is dat voor een ding?

Er zit een toonfilter op origineel... maar denk niet dat ie nog werkt..zullen toch een paar condensatoren inzitten uit 1931.. ik wil het buiten het circuit laten. gewoon eindtravo naar speaker. toonregeling heb ik al in mijn voorversterkercircuit zitten.

Verder zie ik er geen voeding op zitten ... alleen speakerdraden naar de travo en dan naar het schakelknopje. Weet ook niet of het ding idd een el84 aankan.. geen idee voor welke specificaties het gebouwd is..

Misschien iemand die er wat meer over kan vertellen.. mocht het niet lukken kan er altijd nog een ander speakertje in met uitgangstravo maar het leek mij wel leuk om het weer aan de praat te krijgen.

Weet ook niet waar het ding voor gebruikt werd.. radio of platenspeler.. zou graag willen weten wat voor eindtrap dit ding gewend is.

Het ding is effe te waardevol om als gitaarspeaker te misbruiken. Voor alleen de speaker betaal je al 50 a 100 euro.

Blijkbaar heb je dus een model met permanente magneet.

@ Mel: normaal verstaat men onder Meesterzanger de onderstaande speaker:
http://www.vintageradio.nl/luidsprekers/Foto's/Philips%202011%201929%20(voor2).jpg

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!
evdweele

Overleden

Op 22 januari 2018 18:32:01 schreef mel:
Ik ben al een ouwe l*l

Nog net niet oud genoeg :-)
Mijn grootouders hadden zo'n speaker, samen met een Philips 2511 radio.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Op 22 januari 2018 19:11:39 schreef Ledlover:
Het ding is effe te waardevol om als gitaarspeaker te misbruiken. Voor alleen de speaker betaal je al 50 a 100 euro.

Blijkbaar heb je dus een model met permanente magneet.

@ Mel: normaal verstaat men onder Meesterzanger de onderstaande speaker:
[afbeelding]

Dat is m niet idd. heb het ding voor 40 euro gekocht.. vond ik al een hoop geld voor zo'n oud ding. achterfront mist maar verder nog origineel.

evdweele

Overleden

Kan je hier een foto laten zien?
Voor zover ik weet is de getoonde foto de enige echte Meesterzanger die ooit heeft bestaan.
Wel in 2 formaten, maar hetzelfde model en beide in bakeliet.

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 22 januari 2018 19:47:32 (20%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Op 22 januari 2018 19:30:05 schreef evdweele:
[...]Nog net niet oud genoeg :-)
Mijn grootouders hadden zo'n speaker, samen met een Philips 2511 radio.

fl.330 in de jaren 30,dat moet toen een kapitaal geweest zijn.

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

@mel: het heeft er eigenlijk niks mee te maken hoor, maar de naam móet welhaast een verwijzing zijn naar "Die Meistersänger von Nürnberg" en nee dan gaat het niet over de processen in 1945-1947 maar wel over een opera van ene meneer Wagner.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Shiptronic

Overleden

Ik zeg bluetooth en een classe D versterker erin :)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Hubie

Special Member

@d-lab
Misschien dat een AX84 wat voor je is.
Een project voor een gitaarversterker wat al jaren loopt.

http://ax84.rru.com/media/ax84_m39.pdf

http://ax84.rru.com/hioctane.html

[Bericht gewijzigd door Hubie op maandag 22 januari 2018 20:08:47 (14%)

Heb er zo geen foto van maar heb al wat meer info. Heb m net door gemeten en heb weerstand... zowaar plopjes van de multimeter in de luidspreker.
Het is mogelijk een el84 eindtrap te gebruiken zolang het maar onder de 6 watt blijft.. dat is wel te realiseren.

heb even de uitgang van m'n pc eraan gehangen en het ding werkt gewoon nog!

Chassis zal ik inbouwen zonder gaten te boren om het ding mooi te houden en eventueel weer terug naar origineel te bouwen... dat kleine beetje respect heb ik er wel voor. maar gitaar gaat het wel worden.

wordt vervolgd..

evdweele

Overleden

Een uitgangsvermogen van 6 watt kon wel eens teveel zijn voor een echte Meesterzanger.
De radio waar deze luidspreker werd bijgeleverd, de Philips 2511, had een eindbuis C443 die slechts 2,5 watt kon leveren.

Het zou jammer zijn als de oude luidspreker door je gitaarspel direct aan flarden wordt gereten.

Edit: Mijn leesvaardigheid wordt er met de jaren niet beter op.
Het typenummer staat heel netjes in de titel van dit topic. Ik werd op het verkeerde been gezet door de aanduiding "Meesterzanger".

Dan moet dit hem zijn:
https://www.radiomuseum.org/images/radio/philips_radios/2121_20049.jpg
https://www.radiomuseum.org/r/philips_2121.html

Volgens de informatie op de websites van de NVHR en Radiomuseum.org heeft deze luidspreker geen naam, alleen het typenummer 2121.

[Bericht gewijzigd door evdweele op maandag 22 januari 2018 21:08:57 (48%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Zelfde speakerunit als in de eerder getoonde speaker, maar dan met een permanente magneet in plaats van de elektromagneet.

Volgens John Hupse's site mag ie 6w hebben. Met een single ended el84 zou dat dan nog wel goed moeten gaan zolang je die eindtrap niet gaat lopen oversturen voor de gitaarsound. Het gemiddelde vermogen wordt dan te hoog.

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

dat is m inderdaad.

ik ga voor 3 watt.. moet genoeg zijn.

[Bericht gewijzigd door d-lab op maandag 22 januari 2018 21:47:31 (52%)

evdweele

Overleden

Toch vraag ik me af waarom je deze bijna 90 jaar oude luidspreker zou willen gebruiken.
Een vergelijking met de huidige generatie luidsprekers is nauwelijks mogelijk.
Een koektrommeltje tegenover een pauk van een symfonieorkest.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Hubie

Special Member

Een gewone luidspreker op een gitaarversterker aansluiten is zowiezo een slecht idee.
Niet voor niets worden er voor gitaarversterkers speciale luidsprekers gemaakt( Fane,Celestion,Jensen etc.etc.)
Zo heb ik vroeger heel wat buizenradio's opgeblazen.
Een booster met 2 torren en dan aansluiten op de P.U. ingang.
Dat gaf een geweldig geluid maar met een lang aanhoudende toon(sustain)of feedback ging eerst de speaker aan vellen en daarna rokende weerstanden.En soms een EL84 meltdown. ;-)

Tidak Ada

Golden Member

In het algemeen werd de veldspoel van zo’n electrodynamische speake verzorgd door deze als smoorspoel in het Pi-filter achter de hv gelijkrichter te gebruiken .

Die “meneer” Richard Wagner had overigens wèl politieke ideeën, die bij de Nüremberg processen zouden hebben gepast....!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Los van dat je de schakeling rondom de condensatoren niet nodig hebt of niet wilt gebruiken, het is niet gezegd dat de condensatoren slecht zijn. Zelfs papiercondensatoren konden wel lang meegaan als ze zorgvuldig en met dure materialen geconstrueerd waren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
KGE

Golden Member

Ook leuk om voor zo'n oud speakertje te gebruiken: een ECL86
Heb je ook nog een voorversterker trapje.
Gekoppeld aan een Amroh Muvolett uitgangstrafootje haal je er zo'n Watt of drie uit. Schema's zijn er genoeg te vinden.

In het verleden eens een stereo eindtrapje mee gemaakt. Is wat dun in het laag maar verder klinkt het prima.

mel

Golden Member

Een gitaar, zeker als je een beetje hard erop plukt, kan rare golfvormen geven.En DAARDOOR gaat de speaker kapot,De conus kan het gewoon niet aan.
Een buizenversterker heb ik nog nooit kapot gespeeld...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Begin er idd wat moeite mee te krijgen om het ding kapot te spelen.. maar eens een ander schema opzoeken.. voor een mp3 spelertje op buizen uiteraard.

Misschien kan je beter hier even kijken, kan best van de opbrengst van die meesterzanger.. https://www.tube-town.net/ttstore/index.php?cat=518&MODsid=sl8b9qej7bk…

Transistors are Cool Tubes are Hot

Mooie site en goedkoop ook!

IK heb m op marktplaats gezet...

Heb nog een MArshall 1922 cabinet staan.. heb het schemaatje voor de Marshall 18 versterkertje gevonden.. niet bijzonder moeilijk zo te zien...

Dank voor the brainwave. kijken wat dat luidsprekertje oplevert.