microcontroller motor controller

Ik heb ergens tussen mijn rommel een pic 16f628 gevonden.
Zou die graag gebruiken om een motortje aan te sturen.
Dat is mij al gelukt toevallig zat er op beentje A6 een ledje die aan en uit ging
ik heb de motor daar op aangesloten en dat werkte motor draaide aan uit
nu zag ik op picbasic.nl dit schematje staan

Er staat een transistor in
Waarom doen ze dit zo omslachtig
als ik de motor op 5 volt wil aansturen het is ook een 5v motor
kun je dit schema dan toch gebruiken dit werkt ook ik heb deze geprobeerd

Arco

Special Member

Je kunt een motor niet op een i/o port aansluiten, daar is die absoluut ongeschikt voor (de stroom is veel te hoog en de in/uitschakelpieken veroorzaken latch-up)
Neem een transistor zoals in het schema (en zet een diode over de motor, anders overlijdt de transistor ook)

@rew: Maar hoe lang blijft het werken?... ;)
Vooral in en uitschakelen van dat soort inductieve lasten nekt de poort en de diodes door latch-up...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 23 januari 2018 22:07:35 (22%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Je microcontroller kan officieel maximaal zo'n 20mA leveren met dat output poortje. In de praktijk is tot zo'n 50mA niet direct een enorm probleem. Vroeger ging de boel dan meteen stuk, maar tegenwoordig houdt het 't best wel een tijdje uit.

Zo'n 99% van alle motoren heeft meer tot VEEL meer aan stroom nodig. Dan heb je zo'n transistor nodig er tussen. Een goede transistor kan tot een paar honderd keer versterken, alhoewel de exemplaren die grotere stromen aankunnen vaak ook weer minder. Die '337 is een beetje een tussen-model. Redelijk wat stroom en ook nog een heel redelijke versterking (meer dan 100 in ieder geval).

@arco: Hij zegt dat het werkt, dus hij heeft kennelijk een heel klein motortje. Van die telefoon-vibrator motortjes die doen het vaak prima op 20mA.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 23 januari 2018 21:52:59 (11%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

De ontkoppelcondensators vind de TS waarschijnlijk ook onzin, want zonder werkt het toch ook.

@TS: als je je motortje nu tussen 2 uitgangen hangt, kun je door de ene hoog en de andere laag te zetten, of andersom, het motortje linksom en rechtsom laten draaien. Beide uitgangen hoog of laag (maakt niet uit, als ze maar hetzelfde zijn) laten het motortje stilstaan. Je komt er vanzelf achter waarom dit een slecht idee is, nog afgezien het geval dat je een groter motortje wilt gebruiken, of een motortje op meer dan 5V; als je mazzel hebt (en een heel klein motortje) werkt het een tijdje, maar het is ook zomaar mogelijk dat je controller na een paar minuten met zijn pootjes omhoog gaat liggen.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Bij elektronica is de "dead bug" ligging niet altijd kapot hoor! :+

Waar ook gerenommeerde bedrijven als "adafruit" voor die kleine stepper aanraden om drivers te gebruiken, heb ik dat getest en meer dan een miljoen stappen gedaan zonder dat m'n arduino kapot ging.

Het hangt dus sterk af van hoe zwaar die "5V motor" is die het op een output van een PIC doet. Als dat gewoon een 10-20mA motortje is, dan gaat dat gewoon binnen specs jaren goed.

(Tip: (waarschijnlijk gaat dit perongeluk goed, net als bij mij toen ik die stepper aan het testen was): maak de pin in het gegeven schema: "OUTPUT 0" als de motor uitmoet. Dan spaar je de vrijloopdiode in de MCU de piekstroom en loopt die door de bottom-side output mosfet)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik ben het volledig met sparkyGSX eens, ik persoonlijk vindt het ook geknoei om het op deze manier te doen. Wat is het voor moeite om een transistor er tussen te zetten met een vrijloop diode, of bijv. een L293D "als de motor niet te zwaar is" om de motor links en rechtsom te laten draaien en eventueel in toeren te regelen.

Het zal misschien in dit geval toevallig goed gaan, maar het is niet de weg.

@ TS,

Hier een voorbeeld.

https://www.circuitsonline.net/artikelen/view/54

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Dit gaat per gratie van een onbelast motortje als je het asje even tegenhoudt is de uitgang stuk.

In een ver verleden had een MCU uitgang niet genoeg power om een led aan te sturen. Zeker niet als je de led tussen de pin en de ground zette. Tegenwoordig doet niemand daar meer moeilijk over.

Zolang je niet weet wat voor motortje het is en of z'n nominale en misschien wel kortsluitstroom onder de 20mA zit, dan vind ik het voorbarig om vuur en brand te gaan roepen dat dingen kapot gaan.

Dus: 99% van de motoren trekt te veel voor een MCU pin. Deze misschien niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

@ rew,

Stel dat je docent bent, dan ga je dit toch niet als voorbeeld aandragen omdat het misschien toevallig goed gaat omdat de motor niet teveel stroom trekt.

Wat maakt een paar componenten nu uit voor zoiets, en nu niet beginnen van ja maar als je er 100000 moet maken dan..... :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
buckfast_beekeeper

Golden Member

Waarom moeten we een autogordel dragen, zonder kan je toch ook met de auto rijden?

Volgende vraag van TS, nu heb ik 5 motortjes aan de µC gehangen en nu doet ie het niet meer. Met 4 ging het nog wel.

Je kan beter vanaf het begin goede gewoonten aanleren bij het ontwerpen.

@rew: In een wat verder verleden waren 99% van de leds 20mA. Nu vind je net zo makkelijk exemplaren van 2mA en zelfs 1mA. 100µA en 10µA zijn in opgang. Er zullen heel weinig uitgangen zijn die geen 2mA aan kunnen. Wat gebeurd er met je µC als je alle uitgangen gelijktijdig 20mA laat sourcen? In dit geval 16 maar het kunnen er net zo goed 32 of meer zijn.

@Lambiek: iemand die 100 000 exemplaren gaat maken, die weet hopelijk wat hij aan het doen is en komt die vraag hier niet stellen.

Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.

In deze sta ik met rew, een tor of externe clamping toevoegen waar dat werkelijk niet nodig acht ik niet elegant. Als het binnen spec is dan is dat zo, en ook torren kunnen stuk.
Je ziet in een meer extreem voorbeeld ook wel eens een BC547 achter een NE555 :+

Het kan wel prettig zijn als de elektronica robuust is bij voor de hand liggende software issues, zoals bijvoorbeeld hangen of inschakelen zonder firmware. Daar offer ik wel eens een pulldown voor.

Lambiek

Special Member

Op 24 januari 2018 10:30:00 schreef buckfast_beekeeper:
Je kan beter vanaf het begin goede gewoonten aanleren bij het ontwerpen.

Precies.

iemand die 100 000 exemplaren gaat maken, die weet hopelijk wat hij aan het doen is en komt die vraag hier niet stellen.

Moet je niet zeggen, kijk maar eens naar een hoop van die Chinese brol. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 24 januari 2018 09:33:27 schreef Lambiek:
Stel dat je docent bent, dan ga je dit toch niet als voorbeeld aandragen omdat het misschien toevallig goed gaat omdat de motor niet teveel stroom trekt.

Als docent wil ik de leerlingen het volgende aanleren: Als je twee dingen op mekaar aansluit, dan moet je nagaan of de boel niet stuk gaat en zo. Dus: ledje op pinnetje van microcontroller: wat kan de microcontroller leveren, wat voor stroom laat je door je ledje lopen?

Motor op microcontroller: zoek de max stroom van de motor op, zoek de max stroom van de microcontroller op, vergelijken. Afhankelijk van het resultaat: Direct aansluiten of er moet iets tussen.

En als je iets er tussen zet (relais, bipolaire tor, of mosfet)... wederom: past het?

Dat "past de ingang van de volgende stap op de uitgang blijft gelden: Denk aan: "ik heb een 12A motor en ik heb in de rommelbak een 2N3055 gevonden, werkt dat?". Dat gaat gewoon 3x op hetzelfde verhaaltje fout:

De fabrikant claimed 15A, maar het is verstandig meer marge te nemen dan wat je hebt met de 12A die de motor zou gebruiken.

De versterking is maar "minimaal 5" (bij 10A), dus je moet er zo'n 2.4A aan stroom induwen in de basis! Gaat niet op de microcontroller.

Een BC547 of BC337 gaat niet werken omdat die niet eens genoeg basis stroom kan leveren!

Dus... Ja, het schema laten zien met een motor in de collector van een tor, tuurlijk. Maar het belangrijkste wat je moet blijven doen is: je afvragen: "Past het?" Kan de uitgang aan wat de volgende ingang van hem verwacht?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Oké, maar ik ben van mening dat je een elektromotor "hoe klein ook" niet kunt vergelijken met een led.

Maar goed, hoe je het hier boven schrijft, kan ik een heel eind in mee. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.