trekschakelaar onder bureau

hoeft niet, niko hydro is er in 2 polige 16A schakelaar ean 5413736277274

onderbak enkel, met dubbele spruit ean 5413736282766

https://www.elektrototaalmarkt.nl/pimg/700-31705_productfoto_normaal_product4159669/0/normaal/niko-new-hydro-schakelaar-159669.jpg

https://www.hollandlamp.nl/img/products/4330411.gif

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 27 januari 2018 10:54:55 (46%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

ts had al spatwaterdicht van niko, huidige versie opvolger ervan.

tevens heb je anders weer een opbouwrand en wipper nodig met een gewone schakelaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 januari 2018 02:01:47 schreef testman:
bij mij ook geen solid state dingen, heb er zat liggen, maar alleen ohmse lasten en als vervanging van bestaand spul. je hebt er ook altijd een kleine lekstroom door.[....]

't Draait anders hier al zo'n 10 jaar zonder problemen. :) Daarvoor een gewoon relais met een optocoupler ervoor mèt problemen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Op 26 januari 2018 22:11:22 schreef Tidak Ada:
Ik heb dat geregeld door met de 5V van USB en solid-state relais te schakelen, dat printer, monitor, scanner en audio aanschakelt (Stekkerblok met overspanningsbeveiliging).

Geen problemen. Zodra de PC voeding opkomt gaat de rest ook aan en wel zonder inbrandende contacten. ;)

Dat werkt inderdaad perfect, die zelfde constructie hangt al jaren onder mijn bureau, gewoon met een standaard OPTO22 SSR

Een zero-cross ding, dus beter kan niet voor capacitieve lasten.

met het capacitieve en inductieve vermogen wat er hier opzit zou ik er nog niet aan willen, mede omdat zo'n ding ook wat warmte gaat dissiperen.

de hifi is geen punt voor de relais hier, heb dat allemaal in een stekkerblok ingebouwd en dat werkt al jaren met een 8A ac1 relais, een 5 tal trafo's schakelt dat relais. maakt evenveel schakelingen als het andere relais wat wel vaker stuk ging. het probleem is een 6 tal smps voor de pc, waarvan 1 een 700W is. voorheen schakelde ik de ups steeds, bij een APC zit daar niet voor niks een flink 25A relais in. upsjes van vage merken hebben vaker printrelais van 8A voor een 500VA model, die bakken nogal in.

nu zit er een merlin gerin pulsrelais van 16A in. voordeel is dat ik deze makkelijker kan vervangen nu, voorheen was het sloopwerk want de printrelais die dat werk eerst deden zaten ook in een stekkerblok gebouwd, 16 schroeven eruit, onder de werkbank weggewerkt. werkt dit relais ook niet, dan komt er een dikke weerstand als inschakelvertraging bij..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Warmte? Zo'n ding verstookt grofweg 1W per ampere, dus je moet royaal wat last er aan hangen om z'n ding een beetje warm te krijgen.

Nu hangen er alleen nog SMPS-en op, maar voorheen een paar dikke 17" monitoren (Boinggg) en een rinkern van de versterker. No worries.

Dat was op zo'n dikke opto brick.

Ik heb hem vorig jaar vervangen door een omron mini SSR die ik in een tussenstekker gefrut heb.

Twee TFT's, een smps-je voor een ampje en een conventionele trafo voor een bureaulamp. No problemo, alweer bijna een jaar probleemloos.

die onderste ssr van 2A ben ik al vaker tegengekomen in printen van airco's waar men er alleen de 30W buitenfan mee aanstuurt, compleet weggefikt.

de bovenste heb ik nog liggen, 25A 240V model, die van de foto zou ik niet nemen, 120V model..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 januari 2018 19:19:10 schreef Sine:
Warmte? Zo'n ding verstookt grofweg 1W per ampere, dus je moet royaal wat last er aan hangen om z'n ding een beetje warm te krijgen.

Nu hangen er alleen nog SMPS-en op, maar voorheen een paar dikke 17" monitoren (Boinggg) en een rinkern van de versterker. No worries.

Dat was op zo'n dikke opto brick.

[bijlage]

Ik heb hem vorig jaar vervangen door een omron mini SSR die ik in een tussenstekker gefrut heb.

[bijlage]

Twee TFT's, een smps-je voor een ampje en een conventionele trafo voor een bureaulamp. No problemo, alweer bijna een jaar probleemloos.

Ik heb er zo een, maar dan voor 20A. Zit op een dikke koelvin, maar wel in en gesloten behuizingkje

Gewoon uit de Volks-Republiek. Kostte als ik me goed herinner nog geen €10,-

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Heh die opto 22 is uit de 80's gok ik ;)

Koelvin was zelfs met die CRT's er aan totaal niet nodig, ding zat in een dicht kunststoffen doosje.

heb een kastje gezien waar de hittepanelen boven de kassa's in een winkel mee gestuurd werden, dat was in de fik gegaan door de warmte van die ssr's bij elkaar, 10kW aan heaters erop. de nieuwe kast was dan ook 4x groter, van staal en van ventilatie voorzien.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Dan heb je het over heel andere vermogens ja.

Ik weet ergens een kast staan van een elektrische naverwarming van een HVAC systeem(lucht wordt met een water circuit voorverwarmd tot 16 graden, de rest gebeurt elektrisch) daar zitten een vijftien sets van drie flinke SSRs per heater (3fasig)

Geen idee wat het totale vermogen is, maar dat is niet weinig, en die zitten dan ook op flinke koelblokken.

Maar voor een toepassing als deze ... meh, het ding verstookte hooguit 2 a 3W

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 27 januari 2018 20:52:29 (15%)

Tidak Ada

Golden Member

Kortgeleden nog een filmpje (YouTube) over SSR's gezien, die de eletroden van een vlamboogoven stuurden. Enige honderden kA (misschien wel MA)....

https://www.youtube.com/watch?v=_j2jESz7Zl8

https://youtu.be/JKxmB32qpqE

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †