Chronotherm thermostaat geeft te hoge temperatur aan

Sine

Moderator

Een modulerende thermostaat KAN zomaar 10%+ in stookkosten schelen!

Plus dat je ketel niet meer zo vaak staat te pendelen maar langer op het minimale vermogen staat te bakken.

60 graden ketelwater is al hoog, voor HR wil je eigenlijk in ideaalgeval onder de 53graden retour blijven.

het nadeel is als je 1 graad bij wilt stoken, de thermostaat dan op zo'n laag pitje gaat stoken dat het 45 min duurt eer die graad erbij is gekomen. de aan/uit thermostaat hier schakelt max 6x per uur. een ketel die constant op een laag pitje stookt trekt ook constant een dikke 100W weg, pomp en ventilator verbruiken ook energie.

ik heb de schakeltijden krap ingesteld, ketel slaat ook pas dan aan, niet van tevoren al. het is net warm in huis als ik thuis kom, als de radiators nog warm zijn merk je daar het meeste van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Onzin!

Opstoken doen ze voorzichtig (lees: zo economisch mogelijk) dan bereikt de temperatuur het setpoint op het moment dat het programma dat vraagt.
(ofwel, als jij instelt dat het bij thuiskomst 19 graden moet zijn dan is het 19 graden op dat tijdstip, de ketel heeft dan misschien al een uur gestookt)

Doe je een handmatige verstelling zal de ketel dat met vol vermogen gaan bijstoken.

Arco

Special Member

Ik heb wel het gevoel dat modulerende thermostaten niet altijd even veel besparing geven, wel een gelijkmatige temperatuur.
Ze houden geen rekening met het punt waarop een ketel het meeste rendement geeft. (20% modulatie zal niet hetzelfde resultaat geven als 20% aan / 80% uit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Gezien voorgaande is het moeilijk in mijn geval dus te beoordelen of mijn nieuwe automatische niet modulerende thermostaat dus zuiniger zal zijn of juist niet. S avonds gaat ie nu wel netjes op een vaste tijd uit, terwijl ik vroeger pas bij naar bed gaan de thermostaat uitzette maar ook wel eens vergat. S ochtends gaat ie dan wel daarentegen wel weer op gezette tijden aan, en dat is wel prettig maar heeft dus ook weer nadelen dat ie eerder altijd aangaat met voorverwarmen. Is daarom uiteindelijk een automatische thermostaat met programmering in principe toch zuiniger dan een eenvoudige thermostaat die je zelf steeds aan moet zetten ? Algemeen gesproken dan...

*hier heb ik geen app voor nodig
Sine

Moderator

dan heb je het over handmatig vs automatisch en dan van beiden nog modulerend of aan/uit

Dus vier gevallen, de automaat is een gevalletje comfort tegen kosten. Een handmatige kun je vergeten, maar kun je niet eerder aanzetten. Hoeveel je daar dus mee bezuinigd of niet ligt aan je zelf.

Ik durf rustig te zeggen dat modulerend zuiniger is, ZEKER bij een HR ketel waar je doel is het retour ketel water zo laag mogelijk in temperatuur te houden.

@Arco,
Dat lijkt inderdaad te verschillen tussen verschillende fabrikanten.

Ik heb ervaring met een remeha ketel en een honywell en een remeha thermostaat.

De thermostaat van de fabrikant is het vriendelijkst voor de ketel (en voor de beurs waarschijnlijk) maar staat enkele tienden graden temperatuursverandering toe.
De honeywell (chronotherm modulation) wilde het met deze ketel iets TE goed doen. De temperatuur bleef binnen 0.1o constant ... maar de ketel keer veel meer starts voor zijn kiezen dan met de remeha isense.

Ik vermoed zomaar even (aanname gezien mijn beperkte tests) dat de thermostaat van de fabrikant zomaar eens wat beter met de ketel en zijn werkpunt kan omgaan dan een thermostaat van fabrikant X

kwestie van de hysterisis aanpassen. heb een goedkoop ding ergens liggen waar je dat met een jumper kon, 1 of 2 graden hysterisis. 2 graden is erg veel voor een woonhuis.

0,1 graden hysterisis is erg weinig, dan loopt de ketel bijna constant op een laag pitje, zeker als het waait..

ik heb best wat weer afhankelijke regelingen ingeregeld gehad, van landis en gyr en siemens tegenwoordig, remeha, cenvax. de duurdere kun je op 0,1 graad instellen mbt temperaturen, zowel gewenste temperatuur als aanvoer water temperatuur. zitten erg veel instellingen in die regelaars, meerdere tijdklokken, aanwarm temperatuur verhoging, regelinvloed van elke gekoppelde sensor, retour sensor beinvloeding, gebouw tijdconstante en nog een zut meer. de moeilijkste temperatuur om dergelijke regelingen goed te krijgen is een graad of 15-18 buiten. dan wil de eco regeling vaak de boel uitlaten, maar mensen vinden het zeker in de ochtend nog te koud.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

1o is al onaangenaam veel!

Dit doet die iSense:
Kamertemperatuur (zoals gemeten door de thermostaat)

Modulatie niveau

Ketel en retourwater temp

En voor de volledigheid, de buitentemperatuur.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 27 januari 2018 19:33:30 (13%)

Op 27 januari 2018 14:33:54 schreef Sine:
Opstoken doen ze voorzichtig (lees: zo economisch mogelijk)
....
Doe je een handmatige verstelling zal de ketel dat met vol vermogen gaan bijstoken.

Klopt.... Maar in theorie is het kwa energie-om-te-stoken het efficientst om zo kort mogelijk voor thuiskomst zo hard mogelijk te stoken om het precies bij thuiskomt warm te hebben: Nu heb je zo min mogelijk warmte naar buiten verloren.

Als je zo in een half uur de boel op temp hebt, kan je er ook een uur over doen, met half-zo-hard stoken, maar dan verlies je het dubbele aan energie naar buiten (als het huis op buitentemp begon).

Dit alles wordt natuurlijk gecompliceerd doordat het huis niet op buiten-temp begint, de CV efficienter wordt naarmate hij minder vermogen hoeft te leveren enz. enz. Kans dat zo'n chronotherm dit helemaal correct kan optimaliseren lijkt met nihil. Dicht bij komen ja, helemaal optimaal: nee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Chronotherm versie antiek type aan/uit?

Nee.

De modulerende? Misschien, in ieder geval close.

Opstoken met volle bak power is wat energie verlies betreft het gunstigst inderdaad, maar voor het ketel rendement het slechtste wat je kunt doen.

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 27 januari 2018 21:17:31 (43%)

Opstoken en optimalisering zit wat lastiger in elkaar dan je op het eerste gezicht denkt. In de berekening en selectie van radiatoren of vloerverwarming of wat er zit wordt rekening gehouden met een overcapaciteit om aan te warmen . Die berekening wordt alleen gemaakt bij de ontwerp buiten temperatuur . Die overcapaciteit hangt ook af van de tijdsduur dat je naar nachtverlaging gaat en hoeveel nachtverlaging en de "zwaarte " van het gebouw.
Dan is er de thermostaat of de regeling en is de vraag of je bij hogere buitentemperaturen dan ontwerp aanwarmt met de maximale aanvoertemperatuur of dat daar een stooklijn op zit . Over het algemeen kun je beter niet met max aanvoertemp aanwarmen , de meeste regel techneuten doen dat echter wel en dan vinden ze het vreemd dat het doorschiet .
Het ketelrendement hangt af van de watertemperatuur maar meer met de retourtemp dan de aanvoertemp . Maar het is beter om rustig aan te stoken .
Of het qua rendement als er niet wordt gecondenseerd zoveel uitmaakt is de vraag . Zonder premix brander is het rendement het hoogste bij ontwerpvermogen . Met premix brander wordt de luchthoeveelheid in deellast terug geregeld zodat het rendement hoog blijft maar gegevens daarvan weet alleen de fabrikant .

En dan hebben we het nog niet gehad over het waterzijdig inregelen van de installatie, zodat het cv water de maximale hoeveelheid warmte afgeeft in de radiator door een optimale verblijfstijd in de radiator en er niet met een rotgang heet ingaat en er net zo heet weer uitkomt.

Ik proef een beetje dat TS een klokthermostaat gekocht heeft ter vervanging van zo'n handbediend draaiding in de verwachting energie te besparen. Ik denk dat de besparing erg afhankelijk is van de mate van discipline bij de bediening met de hand en dat daar best wat te halen valt, maar dat de grootste winst, zoals al aangegeven, in het comfort zit.

Ik kan me de tijd nog goed herinneren dat ik wakker werd in een koud huis, naar beneden sprintte om de thermostaat hoger te zetten, en tegen de tijd dat ik de deur uitging was het huis ongeveer op temperatuur. Een paar maanden heb ik ook nog in een huis met gaskachels gewoond. Die waren wel snel met het opwarmen van de ruimtes waar ze stonden. Ervaring met verwarming met kolenkachels heb ik niet, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Zeker als je geen personeel hebt die een paar uur voor jíj wakker wordt de kachel voor je aansteekt.