Chronotherm thermostaat geeft te hoge temperatur aan


Vanmorgen stond de thermostaat op 19,5 C dus redelijk normaal... Misschien dat door het ophangen en vasthouden van de thermostaat behuizing de temperatuur wat hoger werd gemeten.. Het is trouwens een Chronotherm IV en niet 3 dus.

[Bericht gewijzigd door Bart64 op 25 januari 2018 11:21:50 (12%)]

*hier heb ik geen app voor nodig

natuurlijk gaat de temperatuur omhoog als je het ding vasthoud, tevens hebben deze thermostaten een zelf lerende functie welke nog moet ingeleerd worden. als het ding de gebouw eigenschappen eenmaal weet dan stookt ie veel stabieler. de aanwarmtijd in de ochtend en hoe lang de cv aan moet zijn om 0,5 graden erbij te krijgen leert hij onder andere..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
vergeten

Golden Member

Op 25 januari 2018 11:36:09 schreef testman:
natuurlijk gaat de temperatuur omhoog als je het ding vasthoud, tevens hebben deze thermostaten een zelf lerende functie welke nog moet ingeleerd worden.

Werkt alleen als die dmv de stelschroefjes (III), is ingeschakeld, anders blijft hij dom!
Voor de IV moet die in het menu ingeschakeld zijn, adaptief=zelflerend optie 1.

Op 24 januari 2018 23:07:33 schreef Bart64:
Ik heb sinds kort een digitale weekthermostaat programmeerbaar van Honeywell Chronotherm, helaas geeft de omgevingstemperatuur een paar graden te hoog aan. Is dit misschien te calibreren in de settings ? Ik heb al een reset gedaan. Het is een type 4 (niet 3 zoals per abuis eerder vermeld).

RTFM, staat daar gewoon beschreven. :)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.
High met Henk

Special Member

hahaha, die montage had ik ook: ik heb de thermostaat (Isense van Remeha) in de woonkamer/keuken hangen wat bij mij toch wel ca 80% van de benedenverdieping in beslag neemt..

MAar had hem op de kast gehangen waar de wasmachine en droger in stond: de kast werd harstikke warm en de omgeving harstikke koud.. Toen maar paar afstandbussen gemonteerd en probleem was weg.

to all newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).

Op 25 januari 2018 12:43:49 schreef vergeten:
[...] Werkt alleen als die dmv de stelschroefjes (III),

Mijn Chronotherm III is gewoon vanzelf gaan leren. Gewoon zonder prutsen opgehangen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
vergeten

Golden Member

Dan stonden de schroefjes goed! :)
Niets gaat vanzelf alleen de zonsopkomst en ondergang!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Ik begrijp dat de thermostaat niet modulerend is tov de vorige die er zat, maar in de specificaties met aanwarmen en zo lijkt het wel of deze toch modulerend gedrag vertoont, tezamen met het inleren. De Chronotherm modulation heeft deze functie wel met een Openterm aansluiting waardoor de batterijen niet meer nodig zijn. Deze ziet er uiterlijk ook precies hetzelfde uit. Mijn ketel heeft echter wel een aparte aansluiting voor 24v kamerthermostaat waarop de chronotherm nu is aangesloten, maar kan ik ook de vorige OT aanlsluiting gebruiken of niet ? M.a.w. is OT meer dan aan uit op 24 Volt?

*hier heb ik geen app voor nodig
vergeten

Golden Member

zelflerend en modulerend zijn 2 geheel verschillende dingen.
Zelflerend = aanpassen naar het opwarmgedrag van het huis.
Modulerend = dat brandervlamhoogte wordt aangepast aan de warmtevraag. (is maximaal bij douchen of bad laten vollopen)

Het aansluiten van een schakelende thermostaat in de ketel vindt plaats op andere klemmen/aansluitingen dan een modulerende thermostaat.
Dat is ketelafhankelijk, en we weten nog niet welk merk en type ketel je hebt.
(soms moet in het ketelmenu ook wat worden veranderd)

Fotootje van de aansluitstrook is ook erg praktisch!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, en toch wordt het wel eens anders begrepen.

Het is een Intergas HR ketel van de woningbouw, er is op de aansluitstrook een extra aansluiting voor een gewone kamerthermostaat op 24 V. Die heb ik dus gebruikt en hij werkt ook prima nu. Het inleren heeft ie ook al gedaan want hij begint s ochtends al voor de tijdtemperatuurinstelling voor te verwarmen. Maar ik heb begrepen dat er verschillende protocollen zijn voor de Opentherm technologie (op wikipedia). Ik weet alleen niet welke dat is voor de cv en of die ook gebruikt wordt ofdat het moduleren alleen geldt voor de verwarming van het douche en kraanwater. De handleiding van deze ketel is daarin verder niet zo duidelijk. Maar het kan wel veel gas besparen begrijp ik tot wel 20% dus...maar geldt dat ook voor de cv ??... daarom weet ik niet of ik beter de oude modulerende thermostaat kan gebruiken zonder tijd en dag programma's... Het voordeel is wel dat ik nu de cv niet meer vergeet uit te zetten s avonds (vaak te laat nl) en dat ik smiddags de cv een paar uur uit kan zetten ...om wat meer gas automatisch te sparen

*hier heb ik geen app voor nodig
PE9SMS

Special Member

Een thermostaat kan modulerend of aan/uit zijn. Een modulerende thermostaat werkt altijd via een bepaald communicatie protocol. Hij geeft immers steeds het gewenste setpoint door voor de CV aanvoer temperatuur. En aan de hand van die gewenste aanvoer temperatuur stelt de ketel weer zijn vlamhoogte bij. Dat is wat ze bedoelen met moduleren. Er zijn fabrikantspecifieke communicatie protocollen en er is het min of meer algemene OpenTherm protocol. Als je ketel een OpenTherm aansluiting heeft kan je daar een OpenTherm thermostaaat op aansluiten. En dit alles heeft dus betrekking op het CV deel, verwarming via de radiatoren dus. Met het warme water uit de kraan heeft dit niks te maken. Alhoewel de ketel intern ook in dat geval zal moduleren. Dat staat echter los van het type thermostaat.

Het is me nooit duidelijk geweest waarom ze het 'Opentherm' hebben genoemd, er is niks 'open' aan...
(als je het wilt gebruiken moet je 3000 euro per jaar betalen en een NDA ondertekenen... ;) )

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Ik begrijp dus dat een modulerende thermostaat dus wel zuiniger is dan een gewone kamerthermostaat, dat was nl mijn laatste vraag , wat betreffende de cv vraag dan naar warmwater. Is dit te controleren aan de hand van de watertemperatuur bv van de radiatoren >? Dus bij aanwarmen koeler/of juist warmen dan bij de gewenste kamertemperatuur. Dit omdat de turboventilator nl varieert tijdens de vraagbehoefte en dit gerelateerd is aan het verbruik van de ketel (volgens de handleiding nl kan je hiermee het vermogen ook aanpassen nl met de snelheid van deze ventilator)

*hier heb ik geen app voor nodig

de ventilator blaast de lucht in de brander, als dat ding dus vol vermogen draait is de gasvlam ook op zijn grootste. in m'n ketel servicemenu kan ik het max ketelvermogen instellen in stappen van 20%. van de bouw uit stond deze dus op 80%, nu 100%. temperatuur 60 graden voor de cv, voor het rendement beter als 90 graden max.

hier zat ook zo'n woningbouw modulerend thermostaat kreng, 45 min verder en de kiet is nog niet warm. in de ketel het soort thermostaat aangepast, ook de andere klemstrook gepakt voor aan/uit thermostaat. nu hangen er 2 klokthermostaten uit de chronotherm reeks op, 1 ervan gekoppeld met de airco zodat die niet steeds de cv laat aanslaan en andersom.

voor het gevoel werkt een weer afhankelijke regeling het fijnste, radiatoren blijven dan warm ipv steeds aan/uit te gaan. zeker als het koud is en waait heb je het niet zo snel koud dan, echter niet goedkoper in stoken.

[Bericht gewijzigd door testman op 27 januari 2018 12:49:01 (15%)]

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Een modulerende thermostaat KAN zomaar 10%+ in stookkosten schelen!

Plus dat je ketel niet meer zo vaak staat te pendelen maar langer op het minimale vermogen staat te bakken.

60 graden ketelwater is al hoog, voor HR wil je eigenlijk in ideaalgeval onder de 53graden retour blijven.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

het nadeel is als je 1 graad bij wilt stoken, de thermostaat dan op zo'n laag pitje gaat stoken dat het 45 min duurt eer die graad erbij is gekomen. de aan/uit thermostaat hier schakelt max 6x per uur. een ketel die constant op een laag pitje stookt trekt ook constant een dikke 100W weg, pomp en ventilator verbruiken ook energie.

ik heb de schakeltijden krap ingesteld, ketel slaat ook pas dan aan, niet van tevoren al. het is net warm in huis als ik thuis kom, als de radiators nog warm zijn merk je daar het meeste van..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Onzin!

Opstoken doen ze voorzichtig (lees: zo economisch mogelijk) dan bereikt de temperatuur het setpoint op het moment dat het programma dat vraagt.
(ofwel, als jij instelt dat het bij thuiskomst 19 graden moet zijn dan is het 19 graden op dat tijdstip, de ketel heeft dan misschien al een uur gestookt)

Doe je een handmatige verstelling zal de ketel dat met vol vermogen gaan bijstoken.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Ik heb wel het gevoel dat modulerende thermostaten niet altijd even veel besparing geven, wel een gelijkmatige temperatuur.
Ze houden geen rekening met het punt waarop een ketel het meeste rendement geeft. (20% modulatie zal niet hetzelfde resultaat geven als 20% aan / 80% uit)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - www.arcovox.com

Gezien voorgaande is het moeilijk in mijn geval dus te beoordelen of mijn nieuwe automatische niet modulerende thermostaat dus zuiniger zal zijn of juist niet. S avonds gaat ie nu wel netjes op een vaste tijd uit, terwijl ik vroeger pas bij naar bed gaan de thermostaat uitzette maar ook wel eens vergat. S ochtends gaat ie dan wel daarentegen wel weer op gezette tijden aan, en dat is wel prettig maar heeft dus ook weer nadelen dat ie eerder altijd aangaat met voorverwarmen. Is daarom uiteindelijk een automatische thermostaat met programmering in principe toch zuiniger dan een eenvoudige thermostaat die je zelf steeds aan moet zetten ? Algemeen gesproken dan...

*hier heb ik geen app voor nodig
Sine

Moderator

dan heb je het over handmatig vs automatisch en dan van beiden nog modulerend of aan/uit

Dus vier gevallen, de automaat is een gevalletje comfort tegen kosten. Een handmatige kun je vergeten, maar kun je niet eerder aanzetten. Hoeveel je daar dus mee bezuinigd of niet ligt aan je zelf.

Ik durf rustig te zeggen dat modulerend zuiniger is, ZEKER bij een HR ketel waar je doel is het retour ketel water zo laag mogelijk in temperatuur te houden.

@Arco,
Dat lijkt inderdaad te verschillen tussen verschillende fabrikanten.

Ik heb ervaring met een remeha ketel en een honywell en een remeha thermostaat.

De thermostaat van de fabrikant is het vriendelijkst voor de ketel (en voor de beurs waarschijnlijk) maar staat enkele tienden graden temperatuursverandering toe.
De honeywell (chronotherm modulation) wilde het met deze ketel iets TE goed doen. De temperatuur bleef binnen 0.1o constant ... maar de ketel keer veel meer starts voor zijn kiezen dan met de remeha isense.

Ik vermoed zomaar even (aanname gezien mijn beperkte tests) dat de thermostaat van de fabrikant zomaar eens wat beter met de ketel en zijn werkpunt kan omgaan dan een thermostaat van fabrikant X

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

kwestie van de hysterisis aanpassen. heb een goedkoop ding ergens liggen waar je dat met een jumper kon, 1 of 2 graden hysterisis. 2 graden is erg veel voor een woonhuis.

0,1 graden hysterisis is erg weinig, dan loopt de ketel bijna constant op een laag pitje, zeker als het waait..

ik heb best wat weer afhankelijke regelingen ingeregeld gehad, van landis en gyr en siemens tegenwoordig, remeha, cenvax. de duurdere kun je op 0,1 graad instellen mbt temperaturen, zowel gewenste temperatuur als aanvoer water temperatuur. zitten erg veel instellingen in die regelaars, meerdere tijdklokken, aanwarm temperatuur verhoging, regelinvloed van elke gekoppelde sensor, retour sensor beinvloeding, gebouw tijdconstante en nog een zut meer. de moeilijkste temperatuur om dergelijke regelingen goed te krijgen is een graad of 15-18 buiten. dan wil de eco regeling vaak de boel uitlaten, maar mensen vinden het zeker in de ochtend nog te koud.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

1o is al onaangenaam veel!

Dit doet die iSense:
Kamertemperatuur (zoals gemeten door de thermostaat)

Modulatie niveau

Ketel en retourwater temp

En voor de volledigheid, de buitentemperatuur.

[Bericht gewijzigd door Sine op 27 januari 2018 19:33:30 (13%)]

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Op 27 januari 2018 14:33:54 schreef Sine:
Opstoken doen ze voorzichtig (lees: zo economisch mogelijk)
....
Doe je een handmatige verstelling zal de ketel dat met vol vermogen gaan bijstoken.

Klopt.... Maar in theorie is het kwa energie-om-te-stoken het efficientst om zo kort mogelijk voor thuiskomst zo hard mogelijk te stoken om het precies bij thuiskomt warm te hebben: Nu heb je zo min mogelijk warmte naar buiten verloren.

Als je zo in een half uur de boel op temp hebt, kan je er ook een uur over doen, met half-zo-hard stoken, maar dan verlies je het dubbele aan energie naar buiten (als het huis op buitentemp begon).

Dit alles wordt natuurlijk gecompliceerd doordat het huis niet op buiten-temp begint, de CV efficienter wordt naarmate hij minder vermogen hoeft te leveren enz. enz. Kans dat zo'n chronotherm dit helemaal correct kan optimaliseren lijkt met nihil. Dicht bij komen ja, helemaal optimaal: nee.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Chronotherm versie antiek type aan/uit?

Nee.

De modulerende? Misschien, in ieder geval close.

Opstoken met volle bak power is wat energie verlies betreft het gunstigst inderdaad, maar voor het ketel rendement het slechtste wat je kunt doen.

[Bericht gewijzigd door Sine op 27 januari 2018 21:17:31 (43%)]

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Opstoken en optimalisering zit wat lastiger in elkaar dan je op het eerste gezicht denkt. In de berekening en selectie van radiatoren of vloerverwarming of wat er zit wordt rekening gehouden met een overcapaciteit om aan te warmen . Die berekening wordt alleen gemaakt bij de ontwerp buiten temperatuur . Die overcapaciteit hangt ook af van de tijdsduur dat je naar nachtverlaging gaat en hoeveel nachtverlaging en de "zwaarte " van het gebouw.
Dan is er de thermostaat of de regeling en is de vraag of je bij hogere buitentemperaturen dan ontwerp aanwarmt met de maximale aanvoertemperatuur of dat daar een stooklijn op zit . Over het algemeen kun je beter niet met max aanvoertemp aanwarmen , de meeste regel techneuten doen dat echter wel en dan vinden ze het vreemd dat het doorschiet .
Het ketelrendement hangt af van de watertemperatuur maar meer met de retourtemp dan de aanvoertemp . Maar het is beter om rustig aan te stoken .
Of het qua rendement als er niet wordt gecondenseerd zoveel uitmaakt is de vraag . Zonder premix brander is het rendement het hoogste bij ontwerpvermogen . Met premix brander wordt de luchthoeveelheid in deellast terug geregeld zodat het rendement hoog blijft maar gegevens daarvan weet alleen de fabrikant .

En dan hebben we het nog niet gehad over het waterzijdig inregelen van de installatie, zodat het cv water de maximale hoeveelheid warmte afgeeft in de radiator door een optimale verblijfstijd in de radiator en er niet met een rotgang heet ingaat en er net zo heet weer uitkomt.

Ik proef een beetje dat TS een klokthermostaat gekocht heeft ter vervanging van zo'n handbediend draaiding in de verwachting energie te besparen. Ik denk dat de besparing erg afhankelijk is van de mate van discipline bij de bediening met de hand en dat daar best wat te halen valt, maar dat de grootste winst, zoals al aangegeven, in het comfort zit.

Ik kan me de tijd nog goed herinneren dat ik wakker werd in een koud huis, naar beneden sprintte om de thermostaat hoger te zetten, en tegen de tijd dat ik de deur uitging was het huis ongeveer op temperatuur. Een paar maanden heb ik ook nog in een huis met gaskachels gewoond. Die waren wel snel met het opwarmen van de ruimtes waar ze stonden. Ervaring met verwarming met kolenkachels heb ik niet, maar ik kan me er wel iets bij voorstellen. Zeker als je geen personeel hebt die een paar uur voor jíj wakker wordt de kachel voor je aansteekt.