Schemerschakelaar nabouwen

Hier ben ik weer,

Ik was van plan om deze schemerschakelaar na te bouwen met zelf gekochte componenten. De relais kon ik niet bestellen waardoor ik een HJR4102E-L-12VDC heb besteld. Ik heb de schakeling vervolgens op een breadboard gemaakt en proberen uit te testen, maar mijn load lichte niet op. Heb de schakeling meermaals overlopen en gecontroleerd met multimeter of de componenten die ik kon testen werkten. De multimeter geeft 2.6mA bij 12V als ik deze tussen de voeding en het breadboard schakel. Ik heb geen idee waar het aan kan liggen, hebben jullie misschien enkele ideeën?

De schakeling is weergegeven in volgend schema: (output 3 van de relais heb ik met niets verbonden, moet dit wel?)

Arco

Special Member

Je zegt niet wat er wel of niet goed/fout gaat...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 januari 2018 11:59:00 schreef Arco:
Je zegt niet wat er wel of niet goed/fout gaat...

Ow sorry. De load (LEDs) licht niet op. Als ik mijn multimeter tussen de voeding en het breadboard schakel, dan vloeit er een stroom van 2.6mA bij 12V (neemt toe als spanning stijgt). Maar bij het aanpassen van de potentiometers veranderd er niets.

Meet eens de spanningen op pinnen 2 en 3 en dit 2keer, eenmaal als de LDR verlicht is en in het donker staat.

P2 op max weerstand zetten als je meet.

LDmicro user.

Als ik de spanning op pinnen 2 en 3 van het relais meet, dan meet ik 0V, in alle toestanden van P2 en lichtintensiteit.

Als ik de spanning over de transistor meet hoor ik het relais wel klikken. Als ik pin 1 en 2 van IC1 kortsluit klikt het relais ook

[Bericht gewijzigd door MaximeRector op donderdag 25 januari 2018 12:50:08 (12%)

Niet op het relais maar aan de opamp.

edit: heb je gezien welke aansluitingen je moet gebruiken van het relais?

[Bericht gewijzigd door MGP op donderdag 25 januari 2018 12:55:07 (51%)

LDmicro user.

Op 25 januari 2018 12:49:25 schreef MGP:
Niet op het relais maar aan de opamp.

edit: heb je gezien welke aansluitingen je moet gebruiken van het relais?

Belicht 1.4V
Donker 9.6V

Pff..., ik moet 4 metingen hebben

2 en 3 belicht en
2 en 3 donker

LDmicro user.

Ik heb het relais als volgt geschakeld

Dan is dat ok, nu de metingen nog.

LDmicro user.

Op 25 januari 2018 12:58:41 schreef MGP:
Pff..., ik moet 4 metingen hebben

2 en 3 belicht en
2 en 3 donker

Ah ik begreep over 2 en 3 en niet tussen 2 en 3 en grond.

Belicht:
2: 8.6V
3: 9.6V

Donker:
2: 0.11V
3: 10.0V

Dan kan het niet werken, je zult R1 moeten verhogen naar 47K.
Je hebt de juiste LDR niet, maar met R1 aan te passen zal het wel werken.

Als die belicht is moet de spanning op pin2 hoger zijn dan pin3.
Bij donker moet pin 2 lager zijn dan pin3, dat is goed.

Ik moet nu weg, hopelijk kan iemand anders overnemen.

LDmicro user.

Op 25 januari 2018 13:12:03 schreef MGP:
Dan kan het niet werken, je zult R1 moeten verhogen naar 47K.
Je hebt de juiste LDR niet, maar met R1 aan te passen zal het wel werken.

Als die belicht is moet de spanning op pin2 hoger zijn dan pin3.
Bij donker moet pin 2 lager zijn dan pin3, dat is goed.

Ik moet nu weg, hopelijk kan iemand anders overnemen.

Bedankt voor je hulp!

Ik heb R1 verwisseld met een 47k. De schakeling werkt echter nog steeds niet.

De spanningen op pin 2 en 3 zijn wel al correct (volgens wat MGP zei)
Belicht:
2: 10.3V
3: 5.9V

Donker:
2: 0.05V
3: 6.0V

Als ik pin 2 en 3 met elkaar verbindt, dan sluit de relais wel. Idem als ik de C en E van de transistor met elkaar verbindt.

Arco

Special Member

Als die spanningen zijn zoals je zegt, moet de uitgang (pin 1) ook schakelen bij licht/donker...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Je hebt wel LD1 en R9 in je schakeling zitten. een LM393 heeft een open collector uitgang.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Arco

Special Member

Zelfs zonder LD1 en R9 zou 't moeten werken, maar netjes is het niet.
(basis wordt actief laag getrokken, en zweeft indien inactief. Door de relatief grote belasting door het relais zal de basis wel hoog blijven)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb R1 vervangen in 147k en kom andere waarden uit

Belicht:
2: 10.66V
3: 10.2V

Donker:
2: 0.05V
3: 10.2V

De spanning op pin 1 van IC blijft in licht en donker +-10.2 V

Zijn er nog punten di ik kan controleren?

[Bericht gewijzigd door MaximeRector op donderdag 25 januari 2018 15:28:55 (11%)

Op 25 januari 2018 14:05:22 schreef Hugo Welther:
Je hebt wel LD1 en R9 in je schakeling zitten. een LM393 heeft een open collector uitgang.

LD1 en R9 zitten in mijn schakeling. Bij het verbinden van pin 1 en 2 van IC1, schakelt de relais en brandt LD1

Arco

Special Member

Dan is er wat mis in de schakeling, of het ic is overleden bij het kortsluiten van de pinnen... ;)
Pin 2 hoger als pin 3: uitgang laag
Pin 2 lager als pin 3: uitgang hoog (via pull-up)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Net een nieuwe IC gestoken, geen effect. Is het mogelijk om nog ergens anders metingen te doen?

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 25 januari 2018 17:41:55 schreef Sine:
Waar heb je pen 8 van het ic mee verbonden ?

Ik zie net dat het beiden IC1's zijn. Pin 8 van de bovenste IC heb ik met niets verbonden en van de onderste IC met de 12V voeding

Arco

Special Member

Het zijn ook niet 2 ic's; beide comparators zitten in hetzelfde huisje... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com