En die Kabel verplicht ophangen voor de werkzaamheden beginnen.
Overleden
En die Kabel verplicht ophangen voor de werkzaamheden beginnen.
Special Member
Als je leven je lief is lijkt me dat inderdaad niet overbodig.
In de grotere windtubines bevindt zich altijd een servicekraan, dat betekent dat er ook een luik moet zijn om eventuele grote onderdelen naar binnen te halen. Door datzelfde luik kun je dus ook naar beneden afdalen. In mijn tijd als windmolenelektriker bij een duitse windmolenbouwer gingen we niet eerder naar boven als dat de generator afgeschakeld was, het geheel losgekoppeld van het net en de rotor vastgezet was op de remmen. We waren verplicht om een onze heilige die-eenheid mee te nemen: helm, veiligheidsschoenen en harnas. Het eerste tweetal dat boven was, liet zo snel mogelijk de lier zakken om oa een reddingsvaatje omhoog te brengen waarin oa een heel lang touw en een hulpmiddel om je gecontroleert naar beneden te laten gaan zat. Je harnas ging gewoon mee de gondel in. Was plicht. Er waren van die slimmerikken die dat niet deden, vanwege teveel moeite, maar als collega's werden wij ook geacht deze slimmerikken er op te wijzen hun harnas op te halen, en indien niet via de porto de teamleider beneden te waarschuwen.
Dus wat daar boven is gebeurd met deze twee mensen is meer dan verschrikkelijk, maar ik vraag me nog steeds af hoe het mogelijk is dat twee mensen geen mogelijkheid hadden om via het lierluik naar beneden te komen. Tot de tijd dat er uitsluitsel komt van de diverse onderzoeken, is er alleen maar giswerk mogelijk. Dat er brand is ontstaan is duidelijk, de rest een groot vraagteken.
Zoef de Haas spreekt over een warm gelopen tandwielkast.
Het verhaal is dat het windmolenpark buiten bedrijf was i.v.m. onderhoud aan de molens.
Bij een molen die buiten werking is loopt de tandwielkast niet warm.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat een aantal molens in het park reeds in bedrijf was na afronding van het onderhoud en er bij 1 na het onderhoud een probleem met de tandwielkast was ontstaan.
Vervolgens is dan een mogelijkheid dat 2 monteurs naar boven zijn gegaan om het probleem te fixen terwijl de molen in bedrijf was dan wel terwijl de 10kV nog op de trafo stond.
Bij een kortsluiting is brand dan mogelijk.
Op 28 juli 2018 17:04:43 schreef LeovanWallenburg:
Zoef de Haas spreekt over een warm gelopen tandwielkast.
Het verhaal is dat het windmolenpark buiten bedrijf was i.v.m. onderhoud aan de molens.
Bij een molen die buiten werking is loopt de tandwielkast niet warm.
Een mogelijkheid zou kunnen zijn dat een aantal molens in het park reeds in bedrijf was na afronding van het onderhoud en er bij 1 na het onderhoud een probleem met de tandwielkast was ontstaan.
Vervolgens is dan een mogelijkheid dat 2 monteurs naar boven zijn gegaan om het probleem te fixen terwijl de molen in bedrijf was dan wel terwijl de 10kV nog op de trafo stond.
Bij een kortsluiting is brand dan mogelijk.
Ik zie monteurs hier in de buurt nooit aan draaiende molen werken. Ze worden stil gezet, kort daarna komt het busje met de monteur.
kort daarna komt het busje
busje komt zo!
Wat ik heb gemeld is van eerdere publicaties direct na het ongeval, details weet ik dus niet,ik ben er niet bij geweest, alleen dat het zeer tragisch is.
Groetjes Hans.
Golden Member
Probleem blijft dat je drie man niet tegelijkertijd langs het touw kunt laten afdalen. Dat gaat alleen één voor één. Het touw moet namelijk na de abseilrem onbelast zijn, anders slaat de rem vast.
Golden Member
Op 29 juli 2018 12:04:45 schreef Tidak Ada:
Probleem blijft dat je drie man niet tegelijkertijd langs het touw kunt laten afdalen. Dat gaat alleen één voor één. Het touw moet namelijk na de abseilrem onbelast zijn, anders slaat de rem vast.
Als de boel in de fik staat, zal het iedereen een zorg zijn of de rem vastloopt.. Toch?
Met abseilrem zal Tidak wel bedoelen het systeem dat zorgt dat een abseilende monteur met gecontroleerde snelheid kan dalen. Die rem wil je dus niet geblokkeerd hebben, want dan kan de monteur niet meer ontsnappen en blijft ie onder de molen bungelen tot het touw doorsmelt.
Niet de rem van de wieken of iets dergelijks.
Moderator
Speculeren, wie zijn best doet kan het leren ....
Golden Member
Voor zover ik weet is er nog geen afsluitende rapportage met bijbehorende conclusie geproduceerd laat staan geplubiceerd.
,,het" is dus puur gissen..en zoals mijn oude docent theoretische elektriciteitsleer regelmatig debiteerde: gissen is missen...meten is weten.
Golden Member
@Ledlover:
Inderdaad, dat bedoel ik
Vroegah deed je dat door het gefixeerde deel van het touw van voren onder je kruis door te halen en dan, voor rechtshandigen, over je rechter schouder te halen en in je linkerhand te nemen. Het gefixeerde deel in je rechterhand. Door je linker arm naar voren of naar achteren te bewegen kon je dan respectievelijk sneller of langzamer gaan. Harnassen bestonden nog niet en je aambeien schroeiden vanzelf weg. Evenals je nek als je zo stom was om alleen maar een T-shirt te dragen.....
Dat was het echte abseilen. Later kwamen er allerlei technische snufjes om het aangenamer en veiliger te maken o.a. de abseilrem.
Golden Member
@heer Plof: Is een onderdeel van ongevalspreventie niet ook dat je scenario's "bijelkaargist" die zich nog niet hebben voorgedaan maar die zich realistischerwijs zouden kunnen voordoen en waar je een draaiboek voor klaar wilt hebben liggen?
Golden Member
Met een draaiboek in de hand kán je niet abseilen en als je het bij elkaar gist, heb je ook nog kans dronken te worden en dat maakt het nog gevaarlijker
Golden Member
Hmm... goed punt. Een kevlar draaiboek dat ook dienst doet als handvat of aambeibeschermer bij het abseilen?
Golden Member
Ik ben ooit eens op bezoek geweest in een windmolen (die gewoon aan het draaien was).
Toen kregen we ook een harnas en moesten we langs een laddertje naar boven waarbij je jezelf vastklikte aan een rail die enkel naar boven mee schoof.
Zouden ze voor noodgevallen niet zoiets aan de buitenkant kunnen maken maar dan met een gecontroleerde snelheid naar beneden?
Golden Member
Heer Maarten; ja , voordat een ramp ( brand, explosie enzovoort en zo verder) heeft plaatsgevonden ga je inderdaad heel veel scenario's bedenken en daar zijn heel erg vergezochte situaties bij mogelijk.
Daar ga je dan zoveel mogelijk tegenmaatregelen bij bedenken opdat je , als het moment daar is, de schade maximaal kunt beperken.
Waarbij er heel vaak een frictie optreedt tussen de veiligheidsfunctionaris en de betaalmeester.
Maar, zoals in dit geval, heeft de ramp plaatsgevonden en heeft men voor de waarheidsvinding helemaal niks aan gissen.
aambeien schroeiden vanzelf weg
De beste remedie is, droog houden, weinig zon en veel wind!
Groetjes Hans.
Nood-afdaling in een moderne windmolen, mt z'n 2-en kan het dus prima. En buitenom voor de veiligheid:
https://www.youtube.com/watch?v=HuVlSyv-JF0
en deze:
https://www.youtube.com/watch?v=q2MXmsvzB9A
(persoonlijk moet ik er niet aan denken trouwens)
Golden Member
Ja doeg, met meer dan één touw....!
Wel zou het 'buddy system' uit de tekening in de post van Leo mogelijk zijn, hoewel ik daar toch bedankingen bij heb. Zo'n touw kan statisch 2,5 ton hebben, maar dynamisch een flink stuk minder.
Het tempo in het eerste filmpje is ook erg langzaam in een noodsituatie. Filmpje twee is wat dat betreft realistischer!
Maar ook daar wordt gebruik gemaakt van en tweede (rem)lijn.
Niet duidelijk wordt getoond hoeveel tijd er nodig is om aan de vlucht te beginnen, dus luik open, giek naar buiten, aanhaken van hoofdtouw en remlijn en het uitstappen. Verder gaat het maar om één persoon.
@maartenbakker:
Ik had jouw 'bij elkaar gist' begrepen als 'bij elkaar grist', vandaar.
bij brand is de snelheid om weg te komen van de brandhaard juist belangrijk, nog een boel handelingen doen is geen handig iets als de rookwalmen en vlammen langs je af gaan, met wat wind op die hoogte ook niet makkelijk. nu is dat harnas al aanhebben al een heel deel, want die dingen gaan in paniek niet bepaald op de juiste manier. de brandweer heeft die harnassen voor de hoogwerker in een vest gebouwd, trekt makkelijker aan.
Golden Member
Is het niet verplicht om DIRECT na het betreden van de ruimte ALLE nooduitgangen te testen? En moeten er niet meer dan 1 zijn? Dit is namelijk in schakelruimtes wel het geval.
Iedere "veligheidshandeling" heeft een kosten/baten verhouding. Te makkelijk wordt gezegd: "och, dat kost maar een minuutje", maar op zeg duizenden buschauffeurs die voor iedere rit een rondje om de bus moeten maken om de lichten te controleren, dat tikt behoorlijk aan.
Dat van "meerdere vluchtwegen" is iets waarvan de kosten bij een windmolen exorbitant zijn. De risicos reduceren probeert men dan met andere maatregelen te bewerkstelligen.
Golden Member
Nou. dat van meerdere vluchtwegen staat zelfs in het laagspanningsbesluit, dacht ik.
En overal waar ik kom, ben je verplicht om direct na binnenkomst te controleren of de vluchtwegen bereikbaar zijn.Ook of de deuren niet op slot zitten of zo.