Versterker bouwen

Ik wil een versterker bouwen van minimaal 100w en 12 volt. Wat heb ik daar voor nodig?

pa3gws

Golden Member

Onderdelen en een heel goed schema. ;-)
Heb je ervaring met elektronica?
Want 100 Watt op 12 volt is niet echt een simpel versterkertje.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Een stuk meer informatie.

Ben je op zoek naar een bepaalde versterker techniek?
Moet het zo energiezuinig mogelijk zijn?
Wil je hem helemaal discreet zelf bouwen of gebruik maken van modules?
Stereo of mono?
Welke luidspreker impedantie?
Waar wil je hem gebruiken? (ik vermoed een auto oid)

hoeveel kennis heb je van elektronica? Voor 100w over 12v heb je iig een step-up voeding nodig. Intern heb je een eindtrap nodig van minimaal 28v (theoretisch minimum bij 8 ohm speakers).

Arco

Special Member

Hoog vermogen bij zo'n lage voedingsspanning is lastig.
Je kunt de TPA3116D2 nemen, maar die haalt iets van 75W bij 12v, voor 100W heb je meer prik nodig...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 26 januari 2018 17:56:33 schreef Arco:die haalt iets van 75W bij 12v

Waar haal je dat vandaan?

Ziet eruit als een normale versterker zonder step up converter. Ze geven zelf ook aan 15w @ 8 ohm @ 15v (en dat is niet aan te horen waarschijnlijk)

Arco

Special Member

Was wel bij 2 Ohm belasting... (waarde in grafiek verdubbelen want beide helften staan in bridge)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Waarom eigenlijk 12V bij dat vermogen?

LetterHenk

Golden Member

Zo op de gok wat toepassingen op accuspanning 12V:
Imponerende kratradio
Carnavalswagen
Boem Boem, In een auto, voor op de ontmoetingsparkeerplaats

Action expresses priorities LH
pa3gws

Golden Member

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Wat voor versterker is wel simpel en goedkoop om te maken? Ik wil wel goedkoop uit zijn... ?

Heb wel veel kennis maar ben nog maar 12 jaar. Ik weet nog niet heel veel van soorten versterkers. Ik heb 1 speaker van 3 inch en 3 wat. En een subwoofer van 12 inch. Denk dat ze wel meer stroom aankunnen dan 0.6a en 9v.ik hoef ook weer niet het hele huis aan het trillen te hebben maar ik wil wel iets meer decibellen

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 27 januari 2018 17:30:53 (68%)

Iets van een Watt of 10 kan net op 12V. Zoek gewoon eens op Ebay, daar vind je genoeg van die kleine versterkertjes.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Willie W

Golden Member

Hier op de site staat ook een 10Watt versterker voor zelfbouw.

https://www.circuitsonline.net/schakelingen/3/audio/10-watt-versterker…

Dat kost niet veel en je leert er veel van, met die ervaring kun je later wat grotere projecten maken.

Imponerende kratradio
Carnavalswagen

Daar kun je ook kiezen om 2x12V te gebruiken.

Maar het is veel simpeler, de eis van 100W is boterzacht. Begin nou eens met 2x10W of 20W.

120 echte watts of 120 verkoopwatts?

En bij hoeveel vervorming?

Last but not least: Waarom 120W?
20W + goede speakers gaat tich keer harder dan 120W + brakke laagrendement speakertjes

Overigens: Dat hierboven gelinkte JVC ding heeft maar 2x40W (of 60W @ 2ohm) en ook nog eens bij 1% vervorming)

Shiptronic

Overleden

Op 26 januari 2018 19:59:44 schreef Matthijsknutselparadijs:
Ik heb 1 speaker van 3 inch en 3 wat.

Waar moet de andere 97 Watt naar toe ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Graag sluit ik me aan bij eerdere kritische reacties:

* hoe kom je aan die 100 watt? het is inderdaad nogal wat om uit 12V te persen, en 100 watt kan verdomd veel herrie maken, is dat echt wat er verlangd wordt? [[latere edit]] en jawel je moet dan ook luidsprekers hebben die al die 100 watt kunnen verteren.

* hoe kwalitatief moet het geluid zijn? Karnavalsschlagers overleven het wel bij 10% THD maar de violen van Mantovani of Sigiswald Kuijken zijn delicater. Toegegeven: die behoeven ook niet zoveel herrie, in de meeste toepassingen.

Dat alles gezegd zijnde: er was ooit een fraai schema in Elektuur (sic!), een buizenachtige balansversterker maar dan met voeding uit een autobatterij en een nettransformator voor de uitgang, expliciet bedoeld voor "veel kabaal weinig kwaliteit" - en naar aloude traditie was die kwaliteit dan nog best acceptabel. Ik denk dat ze het "Stentor" gedoopt hadden.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Jammer dat je je woonplaats niet ingevuld hebt.
In Groningen zit www.DJOG.nl , daar kunnen kinderen voor een paar euro entree een versterker bouwen.

Heb een 12 inch speaker uit een orgel maar heb geen idee hoeveel wat die is

Willie W

Golden Member

Staat er geen nummer of merk op die speaker?

Nee. Dat is het nou juist, de letters zijn eraf...

Ik woon trouwens in Alblasserdam.

Heb hem opgezocht op marktplaats. Volgens mij is ie 30w.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 27 januari 2018 17:32:15 (49%)

High met Henk

Special Member

Even ter indicatie.
In mijn garage heb ik een akai am2600 staan.
Ik heb er 2 speakers (karllsson model) staan, vermogen onbekend, maar oud en groot

Bij slecht 10W op de powermeters beginnen al mijn buren en gezinsleden te klagen en rammelt elk stuk gereedschap in mijn garage.

Binnen heb ik zelfbouw zuiltjes aan een technics su 8099.
Die kan ik op 80 W uitsturen zonder problemen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 26 januari 2018 19:59:44 schreef Matthijsknutselparadijs:
Heb wel veel kennis maar ben nog maar 12 jaar. Ik weet nog niet heel veel van soorten versterkers. Ik heb 1 speaker van 3 inch en 3 wat. En een subwoofer van 12 inch. Denk dat ze wel meer stroom aankunnen dan 0.6a en 9v.ik hoef ook weer niet het hele huis aan het trillen te hebben maar ik wil wel iets meer decibellen

dan heb je al zeker geen 100 echte Watts nodig. ik heb een eindversterker gebouwd met 100W erin, ECHTE 100W.
dat ding heeft een 700W transfo die al aardig wat geld kost, om nog maar te zwijgen van de condensatorbank die erbij komt voor de afvlakking. met goeie speakers ben je dan in staat om zomaar 120-130dB te produceren.
als ik die versterker op de zolder aanzette, dan hoorden de buren het 3huizen verder ook nog spelen.

je hebt ABSOLUUUT geen 100W nodig. een deftige 1W versterker met goeie luidsprekers leveren je ook al 90dB of meer.

nu wat uitleg.
als jij crappy speakers koopt met een gevoeligheid van 81dB.
dan produceert die speaker 81dB met 1W vermogen op 1m voor die speaker.
met 2W vermogen haal je 84dB, met 4W vermogen haal je 87dB, met 8W haal je 90dB, met 16W haal je 93dB, met 32W haal je 96dB, met 64W haal je 99dB, met 128W geraak je boven de 100dB.

neem je nu goeie speakers van 93dB, dan halen die al 96dB met 2W versterker, 99dB met 4W en boven de 100dB met een 8W versterkertje.

zeker als je iets draagbaar wil maken met een accu voeding erin, ga je het beste voor een laag vermogen versterker en investeer je in goeie luidsprekers.
staar je ook niet blind op al die grote vermogens die je in de reklames zit. 1 echte Watt versterker maakt ook al veel kabaal.

ik zou ook geen versterker zelf bouwen, kost je een pak geld aan printplaat en onderdelen. koop je ergens zo een klasse D printplaatje op internet. voor 5-10€ ben je er dan al

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken
High met Henk

Special Member

Of gewoon even een autoversterker opscharrelen
Heb er 1 gekregen van mede forum lidxen 1 gekocht voor 2.5 euro op rommelmarkt

Koop je nog geen bouwpakket voor

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Kan ik een 10w versterker op een 3w speaker aansluiten?
Heb trouwens geen geld.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 27 januari 2018 17:32:52 (19%)