Groepenkast vervangen

ik denk dat het niet onverstandig is om er een 40A 4 polige hoofdschakelaar in te zetten, kun je altijd nog naar kracht en hoef je de hoofdschakelaar niet meer te vervangen. netbeheerder kan dan zo de meter ombouwen, draden kunnen meteen op de hoofdschakelaar.

het oude kastje hergebruiken zou ik niet meer doen, het kunstof is bros bij deze kasten, breekt snel af. abb heeft dat ook met 90's kasten. de oude kunstof holec kasten kunnen nog best goed tegen de tand des tijds.

het wcd zou ik niet in de kast zetten, altijd hangen er kabels voor de kast, die wcd's voor op dinrail zijn best duur en je hebt er maar 1 dan. beter het oude laten zitten, afgaande draden zijn toch te kort om in de kast te krijgen zonder lasdoos voor die groep..

je kunt ook eaton kastjes nemen, die hebben nog wel 330x220 kasten net als veel fabrikanten. evt zet je daar weer hager in.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Anoniem

Op 28 januari 2018 16:41:52 schreef bprosman:
[...]
Maar zal dan toch aangevraagd moeten worden toch ? Omdat je nu 1x35A hebt. De reden (oa) dat ik dit vraag is dat in eerste instantie in mijn woning de aarde meekwam met de inkomende kabel. Toen deze van 1x35 naar 3x25 ging (2014) gooide de netbeheerder deze aarde er af met de melding "dat doen we niet meer" en moest ik zelf een aardpen (laten) slaan.

Als ik 3 fasen zou willen moet ik dat aanvragen idd. Daar had ik nog niet over nagedacht. Zou dat te weinig zijn 1x35A met de kookgroep van 2 x 16A?
Volgens mij zit er bij mij een aardpen, maar zeker weet ik dat niet. Op het aardpunt zit een dikke aardkabel die de grond in gaat. Gaat deze de grond in of wordt deze op een aardpunt van de netwerkbeheerder aangesloten?
Zou niet zo mooi zijn als ze de aarde er "zomaar" van af gooien!

Anoniem

Op 28 januari 2018 16:55:42 schreef testman:
ik denk dat het niet onverstandig is om er een 40A 4 polige hoofdschakelaar in te zetten, kun je altijd nog naar kracht en hoef je de hoofdschakelaar niet meer te vervangen. netbeheerder kan dan zo de meter ombouwen, draden kunnen meteen op de hoofdschakelaar.

het oude kastje hergebruiken zou ik niet meer doen, het kunstof is bros bij deze kasten, breekt snel af. abb heeft dat ook met 90's kasten. de oude kunstof holec kasten kunnen nog best goed tegen de tand des tijds.

het wcd zou ik niet in de kast zetten, altijd hangen er kabels voor de kast, die wcd's voor op dinrail zijn best duur en je hebt er maar 1 dan. beter het oude laten zitten, afgaande draden zijn toch te kort om in de kast te krijgen zonder lasdoos voor die groep..

je kunt ook eaton kastjes nemen, die hebben nog wel 330x220 kasten net als veel fabrikanten. evt zet je daar weer hager in.

Kan dat een 40A 4 polige schakelaar en daar maar 1 fase op aansluiten?

Kast wil ik zeker niet bewaren, ik wil meer dan 8 buizen boven invoeren en dat gaat met deze kast niet en er is niks meer voor te krijgen volgens mij.

Daar heb je gelijk in die kabels zijn idd te kort om in de nieuwe groepekast aan te sluiten. Dan toch maar weer daar boven een WCD plaatsen!

Houd je ook rekening met het aantal aardlekschakelaars gezien je het aantal groepen wilt uitbreiden.

als je al minimaal 3x aardlek neemt 2 polen 40A kun je die later mooi verdelen over 3 fasen. een fornuis inductie doet 7200-11000W. let daar dus op, want een 11kW fornuis heeft al een krachtgroep nodig. zet je dan de oven nog aan met 4 pannen op t vuur, dan is die 35A hoofdvoeding krap aan..

tis wel nog een oude automaat, dat zijn 35A D automaten welke meer overbelasting aan kunnen als het huidige goedkope spul van GE, nu zetten ze 40A C automaten welke er sneller uitgaan als wat je nu hebt..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zou idd je kast voorbereiden op 3-fase.

1x35 is vrij krap, zeker als daar ook nog een kookgroep bij komt. Nu is de gelijktijdigheidsfactor niet zo dat je kookgroep ook standaard meteen 7kW trekt, dus in de praktijk kan het wel, maar ruim is het niet.

Denk ook aan andere grootverbruikers: Vaatwasser, oven, (ouderwetse) droger, frituurpan enz. Je zal wel wat moeten opletten met je gelijktijdige gebruik.

Imho is 3-fase een betere langetermijn oplossing, maar dat zou je ook nog later kunnen doen als je die kosten (200 eur ofzo bij Liander) wilt besparen. Door je kast al vast wel voorbereid te hebben hoef je later weinig meer te doen.

Afhankelijk van de grootte van je woning is wat extra ruimte vrij laten ook geen slecht idee. Denk bv aan dingen als zonnepanelen, warmtepomp, elektrisch laden enz.

Kwa aarding: Gezien de foto's en de leeftijd heb je een eigen aardpen. Die kan gewoon blijven zitten. Beter is om 'm wel even na te meten of ie nog voldoet. Lijkt me ivm veiligheid ook geen slecht idee.

mel

Golden Member

Die aarde is gewoon goed.Gewoon weer aansluiten zoals het nu zit.
Ik zou idd een 4 polige hoofdschakelaar plaatsen , en meerdere ALS.En doe die losse snoeren in een gootje...het oog wil ook wat.. :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Ik had er al over nagedacht om de groepenkast voor te bereiden op de toekomst, maar besloten om dat niet te doen. Wie weet moet tegen die tijd toch wel de hele meterkast op de schop.
Vraag me sowieso af, of alles is uitgelegd voor zoveel vermogen als dadelijk alle huishoudens een warmtepomp/elektrisch laden/zonnepanelen etc nodig hebben. Misschien zijn er dan wel intelligentere meterkasten nodig.

Vanwege kosten overweging heb ik besloten om gewoon een "standaard" groepenkast te bestellen met een 40A 2P hoofdschakelaar. --> Groepenkast Hager VKG323E-F 8 groepen + fornuisgroep
Mocht het zo zijn dat ik 3 fasen nodig moet hebben dan bouw ik het dan wel om.

Kwa aarding: Gezien de foto's en de leeftijd heb je een eigen aardpen. Die kan gewoon blijven zitten. Beter is om 'm wel even na te meten of ie nog voldoet. Lijkt me ivm veiligheid ook geen slecht idee.

Neem aan dat dit gewoon goed is, anders zouden ze mi. dit standaard bij alle huishoudens periodiek gecontroleerd moeten worden. Vraag me wel af hoe je dit kunt meten?

Op 28 januari 2018 18:04:11 schreef mel:
En doe die losse snoeren in een gootje...het oog wil ook wat.. :)

Dit is uiteraard wel het plan, het is nu een zooitje ;) Ik wil boven in de meterkast een 8 voudig stekkerdoos plaatsen en idd kabelgoten met daar alle kabels in weg gewerkt.

je kunt ook geen standaard kasten meer bestellen met 4 polige hoofdschakelaar en 1 krachtgroep erin met aardlek kracht, rest 2 polig. sinds de nen1010 de aanbeveling heeft om in woonhuizen geen kracht aardlekken meer toe te passen op 230V groepen hebben die configurators daar geen keuze meer in.

een abb kast 9 groepen kost ongeveer evenveel, dan zou ik zeker hager nemen, ben geen fan van abb spul.

de aardpen weerstand meten kun je met een speciale meter, een installatie tester..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 28 januari 2018 19:45:42 schreef josp16:
Vanwege kosten overweging heb ik besloten om gewoon een "standaard" groepenkast te bestellen met een 40A 2P hoofdschakelaar. --> Groepenkast Hager VKG323E-F 8 groepen + fornuisgroep
Mocht het zo zijn dat ik 3 fasen nodig moet hebben dan bouw ik het dan wel om.

Dan kun je beter een 3 fase kast kopen, die kun je met wat doorlussen gewoon aansluiten op een 1 fase aansluiting.

Andersom gaat lastig worden.

Op 28 januari 2018 22:56:37 schreef KlaasZ:
Ken je deze: https://superflink.nl/complete-groepenkast/1-fase-groepenkast/met-lich…
Is aanmerkelijk goedkoper.

onbekend spul, er staan dan iskra ( bekend van de zekeringen) op, maar puur stickerplakken. dit zou ik eerder in een bouwkast zetten..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Er zit inderdaad Iskra materiaal in. Is daar iets mis mee?
En wat bedoel je met stickerplakken? Deze firma stelt de kasten zelf samen.

Anoniem

Op 28 januari 2018 23:13:33 schreef BVZ:
[...]
Dan kun je beter een 3 fase kast kopen, die kun je met wat doorlussen gewoon aansluiten op een 1 fase aansluiting.

Andersom gaat lastig worden.

Hoezo? Als ik de 3 fase kasten bekijk zie ik het enige verschil de hoofdschakelaar.

Op 28 januari 2018 22:56:37 schreef KlaasZ:
Ken je deze: https://superflink.nl/complete-groepenkast/1-fase-groepenkast/met-lich…
Is aanmerkelijk goedkoper.

Is voor mij onbekend, ik houdt het liever bij Hager.

Ach, het belangrijkste verschil is de prijs.

bprosman

Golden Member

Hoezo? Als ik de 3 fase kasten bekijk zie ik het enige verschil de hoofdschakelaar.

Niet helemaal natuurlijk, intern is je bedrading anders, je 2 kookfasen zijn uitgesplitst en de ALS'en zijn over de fasen verdeeld.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Afhankelijk van wat je allemaal extra wil aansluiten kan 1x35A nog best wel eens voldoende zijn.

Bij mijn ouders zit er al meer dan 30 jaar 1x25A in, en die hebben een 9.2kw fornuis, vaatwasser, droger wasmachine etc. Die hoofdstop is nog nooit uitgesprongen.

als je ooit nog naar 3 fasen wilt maar nu nog niet, kun je nu ook prima een enkelfasige kast nemen, en zorgen dat er voldoende ruimte over blijft. Tegen die tijd vervang je de hoofdschakelaar en verdeel je hooguit de groepen iets anders.

Spanning staat en stroom gaat!
Anoniem

Op 29 januari 2018 16:01:45 schreef bprosman:
[...]
Niet helemaal natuurlijk, intern is je bedrading anders, je 2 kookfasen zijn uitgesplitst en de ALS'en zijn over de fasen verdeeld.

Oke, dat had ik wel verwacht dat de ALS'en op een aparte fase zou zitten. Maar zit de kookgroep ook op twee aparte fasen? Betekent dat het fornuis dan ook achter twee aparte ALS komt?

Op 29 januari 2018 16:35:14 schreef meander:
als je ooit nog naar 3 fasen wilt maar nu nog niet, kun je nu ook prima een enkelfasige kast nemen, en zorgen dat er voldoende ruimte over blijft. Tegen die tijd vervang je de hoofdschakelaar en verdeel je hooguit de groepen iets anders.

Ik houdt het voorlopig ook bij 1 fasen en dan zie ik wel, anders na het eten de droger of wasmachine aanzetten ipv ervoor ;)

bij inductie heb je niet snel het max vermogen in gebruik, dat zou bij een 11kW model 5 pitten vol open betekenen, dat houd een braadpan niet lang, water kookt ook na een 5 minuten. met 2 pannen erop, heb je net 16A lopen vol open, en de pannen moeten dan groot zijn. een steelpan neemt minder stroom op.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 januari 2018 11:59:02 schreef josp16:
Hoezo? Als ik de 3 fase kasten bekijk zie ik het enige verschil de hoofdschakelaar.

Met de kast dicht wel ja...

Neem een 3fase kast, verbind onder de hoofdschakelaar L1,L2 en L3 en je hebt een 1 fase gevoede kast. Wil je later naar 3 fase dan hoeft na vervangen ingaande voeding en kWh meter alleen de lusjes erweer uit te halen.

https://www.groepenkastbestellen.nl/hager-groepenkast-3-fase-met-8-gro…

Ik zelf ook een hager, geen iskra emat vond dat er ietse te goedkoop en zwak uit zien. Zal allemaal best wel kema keur hebben.

[Bericht gewijzigd door Peter112 op dinsdag 30 januari 2018 07:57:37 (35%)

mel

Golden Member

De kast op zich, of het nou HAF , Hager, ABB of Kanis&Gunnink is, maakt niks uit..Het gaat om het binnenwerk, dat is gewoon los te plaatsen, er bestaan meerdere merken die op een DIN-rail passen..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

en als t goedkoop moet kun je altijd nog naar hager in DE kijken.

de merken die alamatjes hebben in 18mm vallen bij mij al onder de afdeling troep. de vonkboog met kortsluiting is te groot voor een dergelijk kleine automaat. of de gebruikte kunstoffen wel vlamdovend zijn wil je liever niet te laat achter komen, bij overbelasten van een automaat waar het bimetaal oranje van staat bijvoorbeeld..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ook nog even een stickertje of plaatje erop zetten met "Let op - Spanning"
Heb zelf bij xxxxxxxx bestelt om zo mijn installatie te beveiligen.

--mod edit--
spam verwijderd.
Dit is de tweede keer.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 30 januari 2018 19:32:26 (27%)

mel

Golden Member

Ik heb een sticker met een bliksemschicht op de deur geplakt..Werkt prima(geen mens durft de deur open te doen >:) )
Zon sticker zit trouwens ook op mn werkplaatsdeur...

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..