Beovision MX7000 valt na 10 minuten uit.

Een probleem met een oude toeste (25 jaar oud)
Hij schakelt zich na ongeveer 10 minuten zomaar ineens uit. (Springt op stand btw)
Het is een MX7000 met een Philips beeldbuis erin.
Is dit een bekend probleem?

losse solderingen in de voeding is een mogelijkheid, losse solderingen sowiso na 20 jaar..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

MX7000 had wel vaker fouten in de solderingen, dus gewoon met de pook aan de gang en vooral alle massastrips en zware condensatoren nalopen. Niet te hard mee schudden, want dan vallen de componenten er vanzelf uit! Krelis nog een tip?

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Ja, de puls condensator in de voeding, absoluut door solderen!zit bij de voeding trafo.

Vervang de losgebrande condensatoren in ieder geval !!

Ik zie wel een vreemd stukje op de print, links naast de opdruk 04

maartenbakker

Golden Member

Die is al es losgebrand en toen heel knullig vastgesoldeerd...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Dus dat zou het probleem kunenn zijn?
Waar moet ik ‘m aan solderen?

wat jaren terug ook zo'n toestel gehad, was ook al eens gemaakt. deze had toen een probleem in de voeding, but12F lag eruit. de slechte soldering heb ik ook gemaakt toen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Opnieuw solderen. Oude tin verwijderen, spoortje goed schoonmaken en nieuwe tin er op.

heb er toen een draadje over gesoldeerd, die plek wordt warm en de boel komt los door uitzetten/krimpen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Pootje omvouwen en aan een relatief dun spoor solderen vind ik niet betrouwbaar. Ik zou het pootje rechtbuigen en er een draadlusje omheen en aan het spoortje solderen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Krelis Vonketrekker

Golden Member

Maak tussen C102 en J47 een draadverbinding (dit printspoor heeft vaak een onderbreking).
Soldeer de condensatoren C5-C6 door ( zit in de buurt van 04 met cirkel er omheen)

Slecht ontwerp als ik het zo terug kijk, te weinig soldeer, te dunne spoortje,s
Ik zou de print overbruggen met een draadje, , oogje er aan buigen en op zeker de condensator vervangen.
Los gefikte condensatoren zijn niet betrouwbaar

Ga ik doen.

Allemaal bedankt voor de hulp.

Ik laat nog even weten hoe het is gegaan

Ik heb er een draad over heen gesoldeerd en de twee ctjes doorgesoldeerd. Een nieuwe x2 condensator van 1600v heb ik niet liggen. Het toestel gaat moeilijk aan, springt meteen op stand-by. Pas na een keer of 10 aanzetten bleef hij voor 2 min aan. Zal ik dan maar een nieuwe x2 bestellen?

X2 condensator even getest. Die is gewoon 7nf

maartenbakker

Golden Member

Dat is GEEN X2 condensator. Die zijn ook nooit 1600V, of als ze het zijn staat dat er zeker niet op. Doorgaans zal de DC-rating van een X2 ergens tussen 700V en 1200V liggen en is die door zijn constructie ook volkomen ongeschikt om pulsen te verwerken. Als je een vervanger voor deze condensator bestelt moet het een pulsvaste MKP zijn met dezelfde waarden als het origineel (spanning mag natuurlijk wel hoger dan 1,6kV maar capaciteit luistert nauw).

Het uitvallen zou kunnen komen door een overslag of onderbreking in die condensator die alleen onder belasting optreedt, maar het kan ook heel goed dat er nog slechte solderingen, rotte elco's, etc. inzitten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien al doorgesoldeerd? maar L3 bij 04 lag ook los

Dus ik kan niet controleren of die condensator stuk is?

Ik heb ‘m gisteren nog even op z’n kop gelegd en vreemd genoeg schade hij toe gewoon wel in.
Ik heb ‘m een maar keer aan en uit gezet en hij bleef goed reageren. Ik heb ‘m twee uur laten spelen en uit gezet. Net weer de stroom erop, en hij ging weer meteen op stand-by. Na een paar keer geprobeerd om ‘m aan te zetten ging het stand-by lampje ook uit. Hij doet nu helemaal niets meer.

zekering f1 ligt er uit.

kan ik deze condensator als vervanging gebruiken:

Als de zekering er uit ligt, is ook de lijneindtor bij afgebeelde condensator defect. Je kan deze condensator wel gebruiken

Yep, en ik zou ook even kijken naar wat aan de basis van de tor hangt. Als ik het goed heb, dan zit daar een elco van 220Uf of 100Uf aan. Is deze ziek, dan ploft ook de BU er uit.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!