Philips 22DC552 autoradio speelt bandjes te snel af

Een paar maanden geleden een auto aangeschaft waarin deze autoradio zat. De radio werkt nog prima, echter bandjes worden alleen snel gespoeld en niet meer op normale snelheid afgespeeld. Ik zou deze graag zelf repareren aangezien het lastig is aan een nieuwe te geraken en vooral omdat ik het een interessant project vind.

Wat zou een goed punt zijn om mee te starten? Wat ik heb ik gelezen is dat de aandrijfmotor een constante snelheid heeft die ergens in het traject vertraagd zou moeten worden?

Ik heb nog een servicemanual gevonden op internet. Wat ik hiervan begrijp is dat er ook een forwardfunctie zou moeten zijn, in dat geval dient de snelheid inderdaad ergens geregeld te worden, lijkt mij?

KGE

Golden Member

Wow, cassettebandjes... Van heel vroegah :-)

Maar komt de aandrukrol wel goed tegen de toonas aan ? De toonas bepaalt de afspeelsnelheid (zie wikipedia etc.)

De motor hoort op een constante snelheid te draaien (dmv de ingebouwde electronica in de motor, via het gaatje op de motor kun je die snelheid afregelen wanneer je apparatuur hebt om de snelheid te bepalen)

De FF (Fast Forward) functie werkt met de knop waarmee je ook de cassette uitwerpt, klein stukje indrukken en hij gaat 'vooruit spoelen', helemaal indrukken en de cassette komt er uit..

Waarom iemand in dit tijdperk nog cassettes zou willen draaien is mij overigens een raadsel ;-)

[Bericht gewijzigd door KGE op maandag 29 januari 2018 22:02:19 (28%)

meestal klapt het loopwerk net niet helemaal naar beneden, dan loopt de tape te snel..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 29 januari 2018 21:58:08 schreef KGE:
Waarom iemand in dit tijdperk nog cassettes zou willen draaien is mij overigens een raadsel ;-)

Een platenspeler wil nog wel eens een stukje overslaan op de hobbelige weg (drempels!). Dan is een cassettespeler toch een mooie verbetering. ;-)

Bandjes geven ook af aan de toonas en kan die te dik geworden zijn.

KGE

Golden Member

Op 29 januari 2018 22:55:25 schreef ohm pi:
[...]Een platenspeler wil nog wel eens een stukje overslaan op de hobbelige weg (drempels!). Dan is een cassettespeler toch een mooie verbetering. ;-)

Of misschien iets als een CD speler of zelfs een USB stick/SD card :-)

Haha,

Ik gebruik ze ook nog af en toe uit nostalgische overwegingen.
Eerste check: kun je met het instelpotmetertje achter het gaatje in de bovenkant van het motortje de snelheid regelen? Als dat niet lukt is de regeling kapot en draait het motortje constant volgas. Wel even opletten dat je een geïsoleerd schroevendraaiertje gebruikt. Met een metalen schroevendraaier kun je de metalen motorbehuizing raken (het gaatje). Ook al omdat het potmetertje meestal niet exact recht voor het gaatje zit. Als je het metaal raakt is de motorregeling gauw om zeep. Been there, done that.

Is het loopwerk helemaal schoon? Is de toonas (capstan) niet aangekoekt met vuil? De toonas moet brandschoon zijn. Schoonmaken met een wattenstokje met isopropylalcohol of eventueel brandspiritus. Bij spiritus wel daarna de resten goed weghalen. Spiritus bevat ook nog wat water en kleurstoffen en die verdampen niet.

Volgende check: cassette erin en zien of de aandrukrol netjes tegen de toonas zit. Als de aandrukrol er niet goed tegenaan zit, draait de band veel te snel.

De spoelaandrijving gebeurt op een veel hogere snelheid dan normaal voor afspelen nodig is. Maar er zit een slipkoppeling met vilt tussen. In de stand "vooruit spoelen" wordt de aandrukrol een stukje achteruit gehaald, de slipkoppeling slipt dan niet meer en kan de band snel passeren.

Veel succes en we horen graag of het gelukt is.

Met vriendelijke groeten,
PaulAGM

Dank alvast voor jullie antwoorden, ik ga deze week aan de slag en laat het weten!

Arco

Special Member

Of misschien iets als een CD speler

Die slaan ook genoeg over in de auto, alleen merk je daar niks van doordat ze een flinke buffer hebben... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

als je de transport beveiliging was vergeten in de oude modellen wel, of als de loopwerk rubbers gevuld met vet last van taai vet kregen, dan sloegen die loopwerken ook sneller over.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Thevel

Golden Member

Op 29 januari 2018 22:55:25 schreef ohm pi:
[...]Een platenspeler wil nog wel eens een stukje overslaan op de hobbelige weg (drempels!). Dan is een cassettespeler toch een mooie verbetering. ;-)

Of je bouwt een platenslikker in. :)

nou, een naald die in balans zweeft op een single zal eerder overslaan als een cd laser..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb zojuist een test uitgevoerd met een 9v batterij en directe verbinding met de aandrijfmotor.

Getest met een bandje, heeft de afspeelknop inderdaad drie standen:

1. Afspelen vermoed ik, hiermee komt de magneetkop dichterbij het bandje. In deze stand hoor ik dat de motor wil lopen, maar het mechanisme en bandje lopen niet.

2. Doorspoelen. In deze stand loopt de motor en het bandje op een spoelsnelheid.

3. Eject.

Vraag: Kan het zijn dat de 9v batterij onvoldoende is om het bandje te kunnen afspelen in afspeelstand?

Kun je met het instelpotmetertje achter het gaatje in de bovenkant van het motortje de snelheid regelen? Als dat niet lukt is de regeling kapot en draait het motortje constant volgas.

Dit lukt mij niet, er lijkt zich geen schroef achter het gaatje te bevinden, eerder een zwart stukje stof waar ik wel in kan prikken. Misschien verschoven?

er zit altijd een rubber ring onder het deksel van de motor, daar zit al een kruisje in boven de potmeter, steek je erdoor dan zit er een potmetertje onder. doorgaans een kruiskop..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bedankt, ik zal er nog eens naar kijken. Overigens net nog even getest, en in de afspeelstand draait de motor wel degelijk maar komt de band van het mechanisme niet in beweging, het wieltje van de motor glijdt onder de band door.

Capstan en pinchroller (?) heb ik schoongemaakt.

dan is de snaar slap, of draait het mechaniek te zwaar. als je helpt door het capstanwiel een zet te geven blijft deze dan lopen?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik heb net de riem vervangen voor een haarelastiekje dat ik toevallig vond. Hiermee draait het mechanisme wel. Ik denk dus dat de snaar inderdaad te slap is geworden? Ik ben inmiddels op zoek naar een vervangende snaar op het internet, hopelijk lukt het deze te vinden en de recorder te herstellen.

Als ik deze heb gevonden zal ik nog een update geven met hopelijk goed nieuws!

Shiptronic

Overleden

Een gewoon 9V batterij blokje kan niet genoeg stroom leven door zijn bouw vorm, pak gewoon 10 1,5V AA batterijtjes ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Beste,

Je gaf in de openingspost aan dat hij te snel afspeelt... Met een slappe snaar lukt dat toch niet? Ik begrijp het niet goed.

Maar als je de snaren toch wilt vervangen kan ik je

https://elektronica-online.nl/zoeken?welke_trefwoorden=en&prijs_mi…

aanraden. Nergens anders heb ik online zo'n groot assortiment gevonden. Al diverse malen snaren besteld en altijd perfect geholpen aan goede prijzen.

Succes,
PaulAGM

Verder geniet ik van mijn f9638 geluid in mijn werkplaats en huiskamer
Thevel

Golden Member

anders is mijn voorraad duizende euro's waard

Ik had ook een voorraad, laatst alles weggegooid, het meeste was drop geworden...

maartenbakker

Golden Member

Elektro Andijk schijnt ook een aardig assortiment te hebben.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Met een slappe snaar speelt hij te snel af? Ik volg nog steeds niet.
Zo'n cassetteloopwerkje is toch geen rocketscience.
Hoe zit het er nu mee?

Gr.
PaulAGM

pa3gws

Golden Member

Op 29 januari 2018 21:58:08 schreef KGE:
Wow, cassettebandjes... Van heel vroegah :-)
Waarom iemand in dit tijdperk nog cassettes zou willen draaien is mij overigens een raadsel ;-)

Dat is niet iedereen met je eens. :-p
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/thomas-wil-comeback-voor-cassetteba…

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
KGE

Golden Member

Op 7 februari 2018 10:50:38 schreef pa3gws:
[...]
Dat is niet iedereen met je eens. :-p
https://www.rtlnieuws.nl/nederland/thomas-wil-comeback-voor-cassetteba…

Ik haakte al af bij: het geluid is geweldig ... serieus ? (ruis, gejank, bandsalade, vuile koppen, koppen afstellen etc.)

Voor thuis: vinyl en high bitrate/lossless audio en voor mobiel USB of DAB+