Haha,
Ik gebruik ze ook nog af en toe uit nostalgische overwegingen.
Eerste check: kun je met het instelpotmetertje achter het gaatje in de bovenkant van het motortje de snelheid regelen? Als dat niet lukt is de regeling kapot en draait het motortje constant volgas. Wel even opletten dat je een geïsoleerd schroevendraaiertje gebruikt. Met een metalen schroevendraaier kun je de metalen motorbehuizing raken (het gaatje). Ook al omdat het potmetertje meestal niet exact recht voor het gaatje zit. Als je het metaal raakt is de motorregeling gauw om zeep. Been there, done that.
Is het loopwerk helemaal schoon? Is de toonas (capstan) niet aangekoekt met vuil? De toonas moet brandschoon zijn. Schoonmaken met een wattenstokje met isopropylalcohol of eventueel brandspiritus. Bij spiritus wel daarna de resten goed weghalen. Spiritus bevat ook nog wat water en kleurstoffen en die verdampen niet.
Volgende check: cassette erin en zien of de aandrukrol netjes tegen de toonas zit. Als de aandrukrol er niet goed tegenaan zit, draait de band veel te snel.
De spoelaandrijving gebeurt op een veel hogere snelheid dan normaal voor afspelen nodig is. Maar er zit een slipkoppeling met vilt tussen. In de stand "vooruit spoelen" wordt de aandrukrol een stukje achteruit gehaald, de slipkoppeling slipt dan niet meer en kan de band snel passeren.
Veel succes en we horen graag of het gelukt is.
Met vriendelijke groeten,
PaulAGM