Zilver plating van kopere PCB contacten

Hallo,

Ik heb hier een zelf gefabriekt pcb'tje waar contacten op geëtst zitten die in een connector worden geschoven. Nu wilde ik deze van een dun laagje zilver voorzien. Er zijn veel receptjes met cyanide te vinden, maar aangezien ik nog niet levensmoe ben wil ik dat toch maar met rust laten.

Hoe dan ook, Ik heb wat geprobeerd met zilver nitraat in oplossing en dit met een watten staafje over de contacten heen te wrijven. Dit lijkt goed te werken alleen is de hechting tussen het koper en het zilver maar matig. Ik poets het er sneller af dan dat het erop komt.

Heeft iemand hier ervaring mee en kan mij een duwtje in de rug geven?

Groeten,
Bas

PE2BAS

Alles moet extreem schoon zijn, goed ontvetten. Dan even in een zuur dompelen zodat het koper ietwat ruw is. Dan goed afspoelen. Een professional zet er dan elektrochemisch een paar micrometer koper op. En dan elektrochemisch een laagje zilver. Welke zouten je voor de baden nodig hebt weet ik zo niet, google helpt je wel.

Puur zonder stroom kan wel maar dan heb je organische chemie nodig.

Lang geleden ook vhf/uhf spul verzilverd met zilvernitraat.
Voor zover ik me herinner moest je er een papje van maken met keukenzout. Ik heb hier onlangs nog zo'n print in handen gahad en na 20 jaar lijkt het nog altijd mooi verzilverd.

Tidak Ada

Golden Member

Op 1 februari 2018 08:50:56 schreef eross:

Voor zover ik me herinner moest je er een papje van maken met keukenzout. Ik heb hier onlangs nog zo'n print in handen gahad en na 20 jaar lijkt het nog altijd mooi verzilverd.

Euhhh?? Dat wordt toch onmiddellijk zwart o.i.v. het licht?!! AgCl is de basis van de chemische fotografie!!!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Koper oxideert langzaam aan de lucht door met zuurstof te reageren.

Zilver oxideert langzaam aan de lucht door met zwavel (H2S) te reageren.

Omdat zilver "edeler" is dan koper, zou je met een eenvoudige reactie zilver moeten kunnen deponeren op je koper. Het enige is dat deze reactie extreem snel stopt op het moment dat het zilver een afgesloten laagje op het koper heeft gemaakt.

Commercieel wordt het oxideren van het koper tegen gegaan door er een laagje tin op te doen. Waarom wil jij zilver?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

@ rew,

Misschien omdat het aantal Ωmm2/M lager is dan koper?

Voor zilver is dat 0.016 bij 15 graden en voor koper is dat 0.0175 bij 15 graden. Tin zit weer een stukje onder koper en koper weer onder zilver. Dus is zilver weer een stuk beter als tin.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

De verbinding tussen koper en het contact lijkt niet altijd goed genoeg te zijn. Vandaar dat ik het wilde proberen. De volgende printjes die ik bestel laat ik gewoon vergulden. Daarnaast is het ook wel leuk om te proberen :)

Ik heb het nogmaals geprobeerd, nu met een zwakker oplossing zilvernitraat. Ik heb het koper eerst met een schuursponsje schoon gemaakt en heel even in een cucl3 gedaan om licht te etsen. Helaas hecht het zilver nog steeds niet goed.

@Eross, Ag2NO3 reageert met NaCl tot AgCl. Is dit wel wenselijk? Ik wil het wel proberen al is mijn Ag2NO3 een oplossing. Zou eerst moeten uitdampen.

In het artikel op picbasic heeft hij het over 5 minuten. De oplossing moet dan wel heel zwak zijn. Bij mij zie je de kristallen zoon beetje groeien voor je neus. Kan het nog wel eens verder verdunnen.

PE2BAS

Op 1 februari 2018 18:17:48 schreef hardbass:
@Eross, Ag2NO3 reageert met NaCl tot AgCl. Is dit wel wenselijk? Ik wil het wel proberen al is mijn Ag2NO3 een oplossing. Zou eerst moeten uitdampen.

Helaas weet ik de ingredienten niet meer.Is ook al meer dan25 jaar geleden.Het zilvernitraat heb ik in poedervorm.Opgelost in water bleef het niet op het koper.Je kon het er zo weer afvegen.Ik herinner me alleen nog dat ik "iets" moest toevoegen en er dan een papje van maken. Vervolgens aanbrengen met vochtige watten, en dan bleef het er wel op.
Ik zal dit weekend eens in mijn oude documentatie duiken en zien of ik iets terugvind.

Hallo,

Heb je toevallig nog de tijd gehad om dit te bekijken?

Ik heb mijn oplossing zilvernitraat uitgedampt en de kristallen gemalen tot een poeder.

PE2BAS
Arco

Special Member

Dat soort printkontakten wordt vaak hardverzilverd, omdat 'gewoon' zilver niet erg slijtvast is... (veel te zacht voor kontaktvingers)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Al mijn docs doorgebladerd maar helaas niet meer terug gevonden.Was nog in het pre internet tijdperk en veel papieren
en tijdschriften zijn ondertussen weg.

Op 1 februari 2018 09:45:33 schreef rew:

Commercieel wordt het oxideren van het koper tegen gegaan door er een laagje tin op te doen. Waarom wil jij zilver?

OOOOOH de hele ellende van vertinde aansluitingen op tv modules komt weer voorbij, Philips K12 voorop

[Bericht gewijzigd door buzzy op woensdag 28 februari 2018 09:57:53 (38%)

Op 1 februari 2018 10:02:00 schreef Lambiek:
@ rew,

Misschien omdat het aantal Ωmm2/M lager is dan koper?

Voor zilver is dat 0.016 bij 15 graden en voor koper is dat 0.0175 bij 15 graden. Tin zit weer een stukje onder koper en koper weer onder zilver. Dus is zilver weer een stuk beter als tin.

hmmm, je hebt dus een koper contact, en daar ga je een laagje zilver op leggen? heb je dan ook niet de overgangsweerstand van het koper naar het zilver? volgens mij ga je niks winnen aan weerstand door een laagje van iets anders erbij te doen.
zeker bij een contactoppervlak heeft het volgens mij geen nut om te gaan verzilveren want beide oxideren

volgens mij gaat dat zilver er even snel afgekrast zijn als je die in de connector schuift

ik hou van werken ..., ik kan er uren naar kijken

Contact vingers van board egde contacten (die in een connector worden geschoven) worden doorgaans van een laagje goud voorzien. Zilver wordt in die toepassing vrijwel nooit gebruikt. Zilver is, in tegenstelling tot goud, geen edelmetaal en zal n.v.v.t. dus ook gewoon oxideren.

Waarom zou je voor zilver kiezen als goud een veel betere / betrouwbaardere keuze is?

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Voor het verzilveren van mijn zelf geëtste printjes gebruik ik Anreibe-Silber (linker kolom onderaan).
Zwaar giftig tijdens het aanbrengen, maar ziet er altijd erg netjes uit.
Wat ik wel merk, bij het solderen verdampt soms een beetje zilver.
Hoe het met de overgangsweerstand met kontakten zit, weet ik niet.

TinusTech

Golden Member

Arco

Special Member

Voor dat geld (bijna 50 euro voor een klein flesje) zou ik niet zelf gaan knoeien en de printjes laten maken... :)
Standaard gold finish kost weinig of niets extra; voor kontakten die weinig gebruikt worden voldoende.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Thevel

Golden Member

Op 28 februari 2018 10:25:13 schreef fcapri:
zeker bij een contactoppervlak heeft het volgens mij geen nut om te gaan verzilveren want beide oxideren

Volgens mij isoleert koperoxide en is zilveroxide juist geleidend.
Maar ik kan het mis hebben...

Op 28 februari 2018 13:28:59 schreef MNM(tm):Zilver is, in tegenstelling tot goud, geen edelmetaal en zal n.v.v.t. dus ook gewoon oxideren.

Er zijn verschillende definities van edelmetalen.
Zilver wordt zowel chemisch als fysisch als een edel metaal gezien.

RAAF12

Golden Member

Toch iets minder edel dan platina en goud. Die laatste twee blijven er zonder poetsen prima glanzend uitzien. Zilver moet je toch al gauw gaan poetsen als het aan de lucht wordt blootgesteld.

Zoals eerder opgemerkt, het gaat natuurlijk om de contacteigenschappen. Het oxideren van zilver, beter gezegd het verbinden met H2S, geeft nog steeds goed geleidende contacten. Daarmee is verzilveren duidelijk te prefereren boven vertinnen.
Het omgekeerde geldt voor de soldeerbaarheid: geoxideerd zilver soldeert niet lekker.

Ik heb speciale zilverpoets van HG gebruikt om kleine baantjes voor contacten te verzilveren. Het spul is erg duur, moeilijk aan te komen, werkt niet echt lekker en de laag is niet erg slijtvast. Voor mijn doel, een LCD verbinden via koolstofstrips, voldoet het wel. Bovendien hou ik van zelf prutsen.

Natuurlijk geeft vergulden door een printbedrijf betere resultaten. Maar of dat loont voor een enkele print is de vraag.

Ik meen dat in een ver verleden KIF iets had georganiseerd voor "Seno". Dat is wit poeder (wat stinkt naar rotte eieren), dat opgelost wordt in water. Wanneer je een koperprintje daarin liet zakken, werd alles zilverkleurig. Als ik me niet vergis heb ik daar nog zo'n grote pot van staan.

-=[ EDIT ]=-
Ja, potje gevonden en een foto van gemaakt. Er staat geen Seno op, maar dat maakt voor de rest niet uit. Op het label staat beschreven wat het ondermeer bevat (thiourea) en de leverancier.

https://www.uploadarchief.net/files/download/seno.jpg

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
mel

Golden Member

Ik had vroeger spul ,in een potje, dat moest je op de print wrijven, werkte goed..
Tot mn vrouw in de gaten kreeg dat het ook goed werkte voor oude verzilverde lepeltjes.. |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..