Zilver plating van kopere PCB contacten

Tidak Ada

Golden Member

Zilver behoort chemisch tot de edele metalen. Koper tot de halfedele. Dat is de reden dat zilver slecht op koper hecht. Dee affiniteit ius te laag. Voor zover ik weet wordt eerst een laagje van een onedel metaal aan het koper gehecht alvorens het te verzilveren.

Bij Goud is dat nikkel. Dat lees je ook altijd in specificaties van connectoren: "goud over nikkel". Dat nikkel maakt bovendien het goud harder en dus slijtvaster.
Voor zilver weet ik het niet, maar ik dacht rhodium.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een late reactie maar dit lijkt veel op de methode die ik vroeger gebruikt heb.
http://www.on7lr.org/special/ag/ag.htm

Beter laat dan nooit,

De expirimenten die ik geprobeerd heb zij n eigenlijk allemaal gefaalt omdat het zilver niet goed wilde hechten. Deze methode wil ik echter wel proberen. (Al wordt dat na mn vakantie)

Het viel me trouwens op dat hij het heeft over natrium wat in het engels natuurlijk sodium is.

[Bericht gewijzigd door hardbass op maandag 3 september 2018 22:32:34 (19%)

PE2BAS

Uhm... waarom zilver? Heden ten dagen zijn die meestal verguld, vroeger waren ze vertind.

Je kan eenzelfde PCB voor een paar euri laten maken door een fabrikant, en dan vergulden van contacten aanvinken.

Vertinnen is goed zelf te doen, even wat oefenen om een gladde finish te krijgen, en hars/flux goed wegpoetsen naderhand.

Meep! Meep!

Hallo hardbass,

Mijn printen doe ik altijd vertinnen en voor hoogfrequent verzilveren.
Het aanbrengen van goud is bijna niet te doen net als het terug winnen er van.
Algemeen is vertinnen voldoende ook in de industrie / professionele apparatuur.
Het klakkeloos vergulden die tijd is geweest veel te duur en nergens voor nodig.
Waar bijvoorbeeld HP in de 70....90 jaren complete printen vergulde word nu selectief verguld ook je microprocessor is vaak niet meer verguld.
Het vergulden heeft het grootste effect bij lage frequenties of DC zowel mechanisch als elektrisch.
Voor hoogfrequente toepassingen verzilveren de oxide is minder verstorend.
Algemeen vertinnen is een goede gulden middenweg.

Het vertinnen doe ik als volgt een bad met tin zonder hars o.i.d. en een bad olie.
Op de print flux aanbrengen in het tin bad en daarna in het olie bad recht er uithalen dan heb je een strak geheel (professioneel).
Voor het verzilveren gebruik ik zilvercyanide (AgCN) dit melk witte goedje wrijf je op de print en door het oxidatie proces blijft een laagje zilver achter afspoelen en klaar.
Wel heel goed opletten er komt blauwzuurgas vrij ik heb geen idee of het nog in ons land te koop is in Duitsland wel.
Het procedé staat op naam van een Dr uit Duitsland even zoeken.

Groet,
Henk.

Everything should be as simple as possible, but not simpler.
Turbokeu

Golden Member

@oxurane:
Is inderdaad dat produkt van Mega Electronics in de UK.

Ik gebruik het sinds ca. 2005-2006 met grote voldoening.
Zie trouwens deze topics hier en hier.
Naar aanleiding van dit topic even een geëtste/vertinde print uit ca. 2007 bekeken: op een 'ietsje' matter uitzicht nog altijd zoals destijds...

Geëtst/vertind printje dat ik indertijd voor een CO-lid (Roel) vervaardigd heb:
http://www.turbokeu.com/myprojects/pcb/roelpcb.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Overigens is zilver te zacht voor contactvingers. Daar wordt in het algemeen een goud-over-nikkel procedé gebruikt. Het goud wordt dan ook nog eens met nikkel geallieerd om het slijtvaster te maken.
Professioneel wordt dat gedaan door de contactvingers aan het uiteinde aan elkaar te laten door een dwarsverbinding. Daarna wort elektrolytisch een dun nikkellaagje aangebracht, waar na de contactvingers in een goud nikkel oplossing elektrolytisch wordt verguld.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 4 september 2018 23:00:10 (40%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 2 maart 2018 04:09:35 schreef oxurane:
Ik meen dat in een ver verleden KIF iets had georganiseerd voor "Seno". Dat is wit poeder (wat stinkt naar rotte eieren), dat opgelost wordt in water. Wanneer je een koperprintje daarin liet zakken, werd alles zilverkleurig. Als ik me niet vergis heb ik daar nog zo'n grote pot van staan.

-=[ EDIT ]=-
Ja, potje gevonden en een foto van gemaakt. Er staat geen Seno op, maar dat maakt voor de rest niet uit. Op het label staat beschreven wat het ondermeer bevat (thiourea) en de leverancier.

[afbeelding]

Omdat ik zelf ook pcb's wil vertinnen reageer ik even hierop.
Ik heb het web adres van de foto opgezocht en dit is wat ik vond:
https://www.megauk.com/tin-plating.php
Maar als ik het goed begrijp wordt dit product buiten de UK niet verkocht, wat ik wel vreemd vindt.

Heeft iemand tips, adressen waar op een simpele manier pcb's vertint kunnen worden?

Telefunken Sender Systeme Berlin
bprosman

Golden Member

Ik had vroeger spul ,in een potje, dat moest je op de print wrijven, werkte goed..
Tot mn vrouw in de gaten kreeg dat het ook goed werkte voor oude verzilverde lepeltjes..

HG heeft dat spul, heet "Verzilverpolish".

Heb er wel eens een printje mee gedaan, was wonderbaarlijk goed te solderen.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Bedankt bprosman, ik heb het hier kunnen vinden.

Telefunken Sender Systeme Berlin