Piraten Legaliseren?Nee natuurlijk niet!

Hubie

Special Member

Met de gemeenteraadsverkiezingen in aantocht zie je ineens de meest idiote voorstellen als paddenstoelen uit de grond schieten.

Wat dacht U van deze?

http://www.dvhn.nl/drenthe/PvdA-Kamerlid-Henk-Nijboer-wil-zendpiraten-…

Compleet van de pot gerukt als je het mij vraagt.
Enfin,na 21 maart zijn we er weer voor 4 jaar vanaf. ;-)

Edit\Hieronder MARC en max.100 Watt op middengolf bedoel je?

Edit2\OT\ Ik ben een "linkse"kiezer maar dit vind ik wel een erg goedkope actie om stemmen te winnen.

maartenbakker

Golden Member

Toch is het al minstens twee keer eerder gebeurd, en met succes eigenlijk. Bonuspunten voor wie weet waar ik op doel.

Oh en trouwens, de piraten waar het hier waarschijnlijk om gaat hebben zelfs al beperkte legale mogelijkheden. Dus de teller staat al op 2,5 keer eerder gebeurd.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 1 februari 2018 00:53:39 (41%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Als je wilt uitzenden op de FM-band moet je gewoon een vergunning hebben. De bestaande radiostations betalen daar ook flink voor, dus het zou oneerlijk zijn voor hen als verder iedereen dat wel gratis mag doen.
Bovendien als iedereen zomaar overal mag gaan zenden zonder dat het centraal geregeld wordt krijg je een hoop gedoe met overlappende zenders.

Ik vind het wel prima als er wat kanalen vrij komen voor amateurs, maar dan wel met een vergunning. Je zou bijvoorbeeld een paar kanalen kunnen hebben voor zenders met beperkt bereik en enkel op bepaalde tijden, zodat je het kanaal eventueel kan delen met andere stations.

Spanning staat en stroom gaat!
maartenbakker

Golden Member

Ohja inderdaad; nog een halve mogelijkheid, dus we staan nu al op 2+0,5+0,5 gerealiseerde ideeen voor het legaliseren van piraten.

@hubie hieronder: wahaha das wel een heel snelle oplossing voor het probleem :9

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op donderdag 1 februari 2018 03:51:12 (24%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Hubie

Special Member

Tja:https://www.powned.tv/artikel/radiopiraten-zien-niets-in-legalisatie

8)7

@maarten hierboven,maar dan is de "spanning" eraf en moeten ze weer andere "stoute"dingen gaan doen. ;-)

[Bericht gewijzigd door Hubie op vrijdag 2 februari 2018 06:17:58 (38%)

mel

Golden Member

IEDEREEN die een radiozender heeft MOET een zendvergunning hebben.
En dat kost geld, de handhaving moet betaald worden.
Zelfs GSM telefoons moeten een vergunning hebben, maar dat is inbegrepen in de prijs van het abonnement.
Zendamateurs, en dan bedoel ik niet de piraten, en schippers, kortom iedereen die een zendmachtiging heeft, betaald een bepaald bedrag per jaar.
Daarbij komt ook nog, dat de meeste piraten gaan zitten zenden op de FM omroepband, en geen idee hebben welke harmonische of wat dan ook voor storingen ze veroorzaken..
Ik vind het een idioot idee van de PvdA(daarom stem ik nooit om ze >:) )

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Shiptronic

Overleden

Ik geloof er geen bal van dat ze in dat filmpje bij de juiste mast staan, volgens mij word POWned hie in de maling genomen ;) lijkt me eerder een mast voor mobiel netwerk.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
pa3gws

Golden Member

Het heeft meer weg van een bier reclame. :-p

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
joopv

Golden Member

Op het moment dat piraterij gelegaliseerd zou worden verliest het voor een deel zijn aantrekkingskracht en "charme" voor die betreffende groep mensen (zowel de operators als de luisteraars).

Dat is in het verleden ook al gebleken. Vervolgens ontstaan er weer andere vormen van piraterij.

Deze legalisatie pogingen zijn m.i. deels goedpraterij van hun eigen gedrag. "We willen graag maar mogen niet legaal, dus dan is het OK om illegaal te doen"

De aanval is de beste verdediging.

[Bericht gewijzigd door joopv op donderdag 1 februari 2018 10:11:22 (25%)

in 5 jaar zou de FM band er toch uitliggen, dan dien je al een dab+ radio te hebben. kleine fm zenders staan er genoeg overigens, als ik op de telecomkaart kijk staan er veel fm zenders in bevolkt gebied op kleine masten waar ook gsm zenders op staan.

op de mast bij het grootste hoogspanningsstation van de stad zijn er een 12x DAB+ zenders bijgeplaatst zie ik. die moeten een groot gebied dekken, want er staan er verder maar weinig en ook nog helemaal aan de andere kant van de stad..

[Bericht gewijzigd door testman op donderdag 1 februari 2018 09:30:24 (32%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
rob007

Yarr, Matey!

LOL toch,
Ik ga mijn Stentors, Josty kits, 4 trappers en BLY’s weer uit de kast halen.
http://miketimmer.nl/wp-content/uploads/stentor1.jpg
op welke frequentie gaan we zitten?
CQ…CQ…. de…….dit is de Radio IC de India Charlie die roept en luistert!
5 secondes voor de plug.
;-)
Jongens tot horenzzzz!
Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

@rob007:
jij weet hoe het hoort :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 1 februari 2018 07:45:03 schreef mel:
En dat kost geld, de handhaving moet betaald worden.

Als je het legaliseert is handhaving niet meer nodig en bespaar je op die kosten.

Hier worden 2 heel verschillende groepen door elkaar gehaald. Zendamateurs, die vaak na een behoorlijke studie hun machtiging hebben gehaald en etherpiraten die lukraak zonder enige vorm van opleiding de ether vervuilen.

Jan
Patrick de Zeester

Golden Member

Zelfs al zou het gelegaliseerd worden, dan is het onvermijdelijk dat er grenzen moeten gesteld worden, bijvoorbeeld op zendvermogen, harmonischen...en andere aspecten die andere diensten (bijv. luchtvaart) kunnen verstoren. Het stellen van grenzen impliceert handhaving. Ik kan mij voorstellen dat de handhavingskosten juist omhooggaan bij legalisatie.

Anoniem

Bedankt Hubie, je wist waarschijnlijk dat ik aan dit onderwerp niet zou kunnen weerstaan. :-( :-)

Ook dit nochtans specifiek gerichte topic kan niet correct ingeschat en beoordeeld worden uitgaande van zeer specifieke toepassingen en moet bekeken te worden vanuit een veel breder standpunt.

Onze complexe maatschappij mag beschouwd worden als één superwezen waar het autoverkeer de bloedbaan is en de telecommunicatie het zenuwstelsel. Als de telecommunicatie, hetzij met draad of zonder, verstoord wordt kan dit zeer ernstige maatschappelijke gevolgen hebben.
Het is dan ook logisch dat er zeer strikte regels bestaan die moeten gehandhaafd worden. Soms slaagt de overheid daar niet in en moet zwichten voor de druk vanuit de bevolking. zoals bij CB en vrije radio's het geval was. Maar dat is ook een teken dat onze democratie werkt.
Of dit een goede maatregel was, is een andere discussie.

Als men vandaag overweegt om terug toegevingen te doen zou men toch beter lessen trekken uit het verleden. Iets wat helaas zelden gebeurt.

Als er frequentiebanden vrijkomen vind ik het geen slecht idee om die terug in te vullen met bestaande behoeften.
Op voorwaarde dat de modaliteiten zeer duidelijk gesteld worden en dat de gevolgen goed bestudeerd worden en niet afhangen van overhaaste politieke beslissingen in een verkiezingsjaar.

Zelf zie ik een aantal struikelblokken die niet anders zullen zijn dan in het verleden:

1)Het zullen vooral "volksmensen" zijn uit caféomgevingen die zich daar zullen mee bezig houden en door concurrentiedrag om de grootste en de beste te zijn zullen ze zich niet vanzelf aan de regels houden.

2)De uitzendingen zelf zullen zeker her en der misbruikt worden door religieuze groeperingen om hun invloedssfeer uit te breiden.Als daartegen opgetreden wordt zal dit ontaarden in rellen.

3)Plaatsing en onderhoud zal om financiële redenen vooral gebeuren door technici die onvoldoende geschoold zijn in radio en niet over de juiste meetapparatuur beschikken.

4) Ik zal maar de knuppel in het hoenderhok gooien ;-)
Dit zal een boost geven aan de oudere generatie knutselaars die hun aloude bouwsels, lineaire versterkers en onderdelen van zolder gaan halen om zelf wat te experimenteren. Helaas , en dat is niet minachtend bedoeld, is radiotechniek zo
complex en veeleisend dat weinigen voldoende kennis en instrumenten hebben om zulke ontwerpen tot een goed einde te brengen zonder overlast.

Wie zit hier überhaupt op te wachten?
De etherpiraten die ik ken moeten er zelfs om lachen...

rob007

Yarr, Matey!

Mel heb jij jou zender ook nog? Kom op zet aan dat ding! LOL ;-)
Nee ga er niet in geloven en daarbij kijk nu eens naar CB gratis de hele CB band tot je beschikking,
En wat hoor je er nu nog op? Het is zo dood als een pier zelfs hier in Rotterdam!
Zou er niet eens van opkijken als 2 en 70 ook vrij kommen want dat sterft met die ouwetjes ook uit.
( ja jaaaaa ik ik weet het! ;-) )
Heb al een paar piraten zenders klaar voor de start, mijn oude vier kanaals mixertje HIHIHIIIIii
G.D. kun jij eens kijken of je me strakjes ontvangt?HAHAAaaa

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
Hubie

Special Member

Op 1 februari 2018 07:45:03 schreef mel:
IEDEREEN die een radiozender heeft MOET een zendvergunning hebben.
En dat kost geld, de handhaving moet betaald worden.
Zelfs GSM telefoons moeten een vergunning hebben, maar dat is inbegrepen in de prijs van het abonnement.
Zendamateurs, en dan bedoel ik niet de piraten, en schippers, kortom iedereen die een zendmachtiging heeft, betaald een bepaald bedrag per jaar.
Daarbij komt ook nog, dat de meeste piraten gaan zitten zenden op de FM omroepband, en geen idee hebben welke harmonische of wat dan ook voor storingen ze veroorzaken..
Ik vind het een idioot idee van de PvdA(daarom stem ik nooit om ze >:) )

Precies.
Als ik een auto wil besturen of zelfs een brommer is daar ook een papiertje voor nodig.Bij een zender is dat niet anders.Verder kunnen we er nog lang of kort over OH-en maar
het gaat gewoon niet gebeuren.let maar op.

Puur stemmen winnen voor de PvdA, waar ik toch niet op stem!

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Anoniem

Zeker van Hubie? Politiekers zouden hun schoonmoeder verkopen voor een handjevol stemmen.

Op 1 februari 2018 16:44:53 schreef grotedikken:
..... Politiekers zouden hun schoonmoeder verkopen voor een handjevol stemmen.

Is daar vraag naar dan? De mijne is gratis af te halen, maar ik raak ze niet kwijt.

evdweele

Overleden

Het is één van de manieren waarmee (aspirant) gemeenteraadsleden stemmen proberen te trekken. Het ene idee is wat slimmer dan het andere.
Cabaretier Martijn Koning laat op de tv regelmatig zulke mislukte pogingen zien.

Het item van Powned is een staaltje fake news.
Waarschijnlijk opgenomen in een zuipkeet of buurthuis waar een jongen plaatjes draait. Een zender is nergens te zien.
De mast is overduidelijk van een telefoonprovider. In zo'n mast zal geen piratenzender zijn aangebracht.

[Bericht gewijzigd door evdweele op donderdag 1 februari 2018 18:43:10 (29%)

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
maartenbakker

Golden Member

Op 31 januari 2018 23:54:49 schreef Hubie:

Edit\Hieronder MARC en max.100 Watt op middengolf bedoel je?

En de teller staat weer eentje hoger... MARC was ik helemaal vergeten. Even kijken of ik zelf alle gelegaliseerde piraterij die ik in de loop van het topic bedoelde nog op een rijtje krijg, 'in order of appearance'.

- Commerciële omroepen (ex piraten)
- Lokale omroepen (ex piraten)
- evenementenvergunningen (de beperkte legale mogelijkheden die ik bedoelde)
- vergunningen voor lage vermogens
- MARC

Me dunkt dat er vaak genoeg piraten gelegaliseerd zijn en toch niet op manieren dat je denkt "was dat nou nodig".

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Met het verschil, dat de meesten, die je opnoemt uiteindelijk wel (iets) betalen....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †