Piraten Legaliseren?Nee natuurlijk niet!

De piraten willen piraten blijven die zijn alleen de hoge boetes zat. van daar dat ze veelvuldig op het internet te vinden zijn.

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
vergeten

Golden Member

Op 1 februari 2018 07:45:03 schreef mel:
IEDEREEN die een radiozender heeft MOET een zendvergunning hebben.
En dat kost geld, de handhaving moet betaald worden.
Zelfs GSM telefoons moeten een vergunning hebben, maar dat is inbegrepen in de prijs van het abonnement.

Waar haal je die onzin vandaan, wat is je bron, je dikke duim?

Hoe zit het met Prepaid, Wifi, Bluetooth, RFID, Auto AB en talloze andere relatief laagvermogens "zendtoepassingen"??

Ik vind het een idioot idee van de PvdA(daarom stem ik nooit om ze >:) )

Daar ga ik meer dan 100% in mee!

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

de partij van andermans portemonee, is niks, maar heel die regering is een stel kibbelende kleuters geworden. zaken die niet belangrijk zijn kunnen ze dagen aan besteden, maar belangrijke zaken schuiven ze het liefst nog 3 kabinetten door.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
maartenbakker

Golden Member

Op 1 februari 2018 22:37:17 schreef Tidak Ada:
Met het verschil, dat de meesten, die je opnoemt uiteindelijk wel (iets) betalen....

Dat is in het algemeen de ellende van legalisatie, of het nou om cannabis of om zendpiraten gaat. Er moet altijd nog even wat belasting, accijns en/of leges overheen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Nu die frequenties niet meer gebruikt worden leveren ze niks op, een piraat erop en betalen maar weer, onder het mom "geld stinkt niet", weg met die ethiek.
edit, Als piraat kun je dan denken waarom zeker zendgeld betalen dan misschien een boete.

[Bericht gewijzigd door rwk op vrijdag 2 februari 2018 00:28:12 (25%)

Hubie

Special Member

Op 1 februari 2018 13:04:54 schreef grotedikken:
Bedankt Hubie, je wist waarschijnlijk dat ik aan dit onderwerp niet zou kunnen weerstaan. :-( :-)

Ook dit nochtans specifiek gerichte topic kan niet correct ingeschat en beoordeeld worden uitgaande van zeer specifieke toepassingen en moet bekeken te worden vanuit een veel breder standpunt.

Onze complexe maatschappij mag beschouwd worden als één superwezen waar het autoverkeer de bloedbaan is en de telecommunicatie het zenuwstelsel. Als de telecommunicatie, hetzij met draad of zonder, verstoord wordt kan dit zeer ernstige maatschappelijke gevolgen hebben.
Het is dan ook logisch dat er zeer strikte regels bestaan die moeten gehandhaafd worden. Soms slaagt de overheid daar niet in en moet zwichten voor de druk vanuit de bevolking. zoals bij CB en vrije radio's het geval was. Maar dat is ook een teken dat onze democratie werkt.
Of dit een goede maatregel was, is een andere discussie.

Als men vandaag overweegt om terug toegevingen te doen zou men toch beter lessen trekken uit het verleden. Iets wat helaas zelden gebeurt.

Als er frequentiebanden vrijkomen vind ik het geen slecht idee om die terug in te vullen met bestaande behoeften.
Op voorwaarde dat de modaliteiten zeer duidelijk gesteld worden en dat de gevolgen goed bestudeerd worden en niet afhangen van overhaaste politieke beslissingen in een verkiezingsjaar.

Zelf zie ik een aantal struikelblokken die niet anders zullen zijn dan in het verleden:

1)Het zullen vooral "volksmensen" zijn uit caféomgevingen die zich daar zullen mee bezig houden en door concurrentiedrag om de grootste en de beste te zijn zullen ze zich niet vanzelf aan de regels houden.

2)De uitzendingen zelf zullen zeker her en der misbruikt worden door religieuze groeperingen om hun invloedssfeer uit te breiden.Als daartegen opgetreden wordt zal dit ontaarden in rellen.

3)Plaatsing en onderhoud zal om financiële redenen vooral gebeuren door technici die onvoldoende geschoold zijn in radio en niet over de juiste meetapparatuur beschikken.

4) Ik zal maar de knuppel in het hoenderhok gooien ;-)
Dit zal een boost geven aan de oudere generatie knutselaars die hun aloude bouwsels, lineaire versterkers en onderdelen van zolder gaan halen om zelf wat te experimenteren. Helaas , en dat is niet minachtend bedoeld, is radiotechniek zo
complex en veeleisend dat weinigen voldoende kennis en instrumenten hebben om zulke ontwerpen tot een goed einde te brengen zonder overlast.

1. Ja
2.Dat is niet te hopen en zeer onwenselijk (insjallah) ;-)
3.Dat kan maar hoeft niet.
4. Nee joh,die ouwe knarren moeten oppassen op hun kleinkinderen want pa en ma hebben het te druk met hun baan.
Vergis je echter niet in oude grijze knarren,10 jaar geleden zag ik in Arnhem (DVDA)een SDR TX\RX ,software en hardware gemaakt door iemand die 15 jaar ouder was als ik (en ik had toen al grijs haar)Toevallig iemand met een papiertje maar dat zou ook zomaar een zendpiraat kunnen zijn natuurlijk.

Mooi GD dat je er weer bent, Hubie ook natuurlijk maar die was niet "zoek".

mel

Golden Member

Op 1 februari 2018 23:36:47 schreef vergeten:
[...]Waar haal je die onzin vandaan, wat is je bron, je dikke duim?

Hoe zit het met Prepaid, Wifi, Bluetooth, RFID, Auto AB en talloze andere relatief laagvermogens "zendtoepassingen"??

[...]
Daar ga ik meer dan 100% in mee!

Je krijgt eens per jaar een papiertje van Agentschap Telecom.Daar staan de bedragen voor de diverse gebruikers gespecificeerd..
En WEL DEGELIJK moet je voor een GSM telefoon betalen..Maar dat doet de provider, en die verhaalt het weer op de abonnee,cq, prepaid kosten.
Die afstandbedinigen en zo, daar kom je de straat niet mee uit, als het goed is..Dat valt ook onder de LPD regeling.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Hubie

Special Member

Morgen ligt de acceptgiro van Agentschap Telecom weer in de brievenbus voor de zendamateur,31 euro dacht ik.
Ook een beetje een zwabberbeleid hoor,Eerst jaren lang betalen,dan weer jaren niets betalen en dan weer wel betalen.
Enfin,die 3 tientjes kan zelfs een minimumlijer als ik nog wel ophoesten. ;-) (Geen kist bier en geen doos sigaren dus deze maand) 1 kist bier en 1 doos sigaren minder deze maand en dat toastje met Beluga kaviaar kan ik ook vergeten. ;-)

mel

Golden Member

Op 2 februari 2018 09:31:23 schreef Hubie:
Morgen ligt de acceptgiro van Agentschap Telecom weer in de brievenbus voor de zendamateur,31 euro dacht ik.
Ook een beetje een zwabberbeleid hoor,Eerst jaren lang betalen,dan weer jaren niets betalen en dan weer wel betalen.
Enfin,die 3 tientjes kan zelfs een minimumlijer als ik nog wel ophoesten. ;-) (Geen kist bier en geen doos sigaren dus deze maand)

Zie je wel dat je overal voor moet betalen? :)
Ik heb de rekening nog niet, maar kan zomaar in de bus vallen natuurlijk.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Anoniem

Op 2 februari 2018 00:39:30 schreef Hubie:
[...]

Vergis je echter niet in oude grijze knarren,10 jaar geleden zag ik in Arnhem (DVDA)een SDR TX\RX ,software en hardware gemaakt door iemand die 15 jaar ouder was als ik (en ik had toen al grijs haar)Toevallig iemand met een papiertje maar dat zou ook zomaar een zendpiraat kunnen zijn natuurlijk.

Ja en nee.

Er zijn zeker (een handvol) amateurs die op hun eentje een kwalitatief goeie zender kunnen ineenflanzen.
Maar als je naar de achtergrond van die personen kijkt, zijn er dat meestal die beroepsmatig met zenderij bezig zijn zoals radiotechnici bij telecom bedrijven en toeleveranciers van apparatuur. Behalve diepgaande kennis over het onderwerp kunnen ze ook vaak eens tijdens de middagpauze over het instrumentarium beschikken of zelfs afgeschreven meetinstrumenten voor een symbolische prijs afkopen.

Een doorsnee knutselaar hééft geen SA van 100k
en nog eens hetzelfde bedrag voor attenuatoren, filters kabels enz. op zolder staan.

Nu ga je vast zeggen dat dit te benaderen valt door tijdens het afregelen met een scanner af
te stemmen om de harmonische frequenties.
Maar dit is zeer omslachtig en vooral een lapmiddel om het eigen geweten wat te sussen.
Onzorgvuldig gemaakte/afgeregelde zenders stralen vaak ook ongewenste straling uit die géén harmonischen zijn.

In 1980 kon een passagiervliegtuig op Zaventem niet landen tijdens slechte weersomstandigheden omdat een ongewenste uitstraling van een lokale radio precies op de frequentie van de ILS zat op 108,7...MHz. Door snel ingrijpen van de RCD en rijkswacht is toen mogelijk een ramp voorkomen.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Daarvoor hoef je niet zover terug. Per jaar komt dat wel een paar keer voor; als zoiets langer blijft maken we er een vossenjacht van.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,
Sorry hoor maar die berichten(van toppic starter) neem ik nog niet eens meer met een korreltje…
En een kennis van mij vroeger ook begonnen als hobbyist piraatje(ook zoals ik)
Hij heeft verder gestudeerd voor de nodige papieren en heeft gewerkt aan de lokale omroep zendertjes.
Ik heb toen ook even mogen meekijken maar zoveel bijzonders is het allemaal nu ook weer niet hoor!
Ja ja natuurlijk wel volgens de regeltjes en die kennis had in zijn hokje (een heel groot hokje!)
HEEL erg mooie apparatuur staan,
maar blijf er bij gewoon spul er zaten trouwens BGY modules in toen.
(wat ik er mee wou zeggen ik weet het niet meer!)
Maar iedereen maakt zich nu weer helemaal druk om helemaal niks!
Laten we liever gaan protesteren tegen al die rommel die tegenwoordig wel mag toegelaten word en ook stoort als een gek.
Of nee doe ook maar niet want dan willen jullie dat ik daar ook aan ga meedoen!

XXX Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Wat ik me afvraag, gaat dit (alleen) over FM-zenders.
Want voor AM is er al de LPAM

(misschien is dit al aan de orde geweest hier en lees ik er over heen)

Verder viel het me weer op hoe er in de berichtgeving alles op een hoop geveegd wordt :
http://live.nporadio1.nl/homepage/7907-pvda-wil-zenderpiraterij-legali…

[Bericht gewijzigd door Kees frees op vrijdag 2 februari 2018 14:11:06 (42%)

Hubie

Special Member

Op 2 februari 2018 11:41:27 schreef grotedikken:
[...]
Ja en nee.

Er zijn zeker (een handvol) amateurs die op hun eentje een kwalitatief goeie zender kunnen ineenflanzen.
Maar als je naar de achtergrond van die personen kijkt, zijn er dat meestal die beroepsmatig met zenderij bezig zijn zoals radiotechnici bij telecom bedrijven en toeleveranciers van apparatuur. Behalve diepgaande kennis over het onderwerp kunnen ze ook vaak eens tijdens de middagpauze over het instrumentarium beschikken of zelfs afgeschreven meetinstrumenten voor een symbolische prijs afkopen.

Een doorsnee knutselaar hééft geen SA van 100k
en nog eens hetzelfde bedrag voor attenuatoren, filters kabels enz. op zolder staan.

Nu ga je vast zeggen dat dit te benaderen valt door tijdens het afregelen met een scanner af
te stemmen om de harmonische frequenties.
Maar dit is zeer omslachtig en vooral een lapmiddel om het eigen geweten wat te sussen.
Onzorgvuldig gemaakte/afgeregelde zenders stralen vaak ook ongewenste straling uit die géén harmonischen zijn.

In 1980 kon een passagiervliegtuig op Zaventem niet landen tijdens slechte weersomstandigheden omdat een ongewenste uitstraling van een lokale radio precies op de frequentie van de ILS zat op 108,7...MHz. Door snel ingrijpen van de RCD en rijkswacht is toen mogelijk een ramp voorkomen.

Een Rigol SA kost ook de wereld niet meer tegenwoordig(minder dan 1K)
Met een zelfbouw panorama adapter met een philips UV 6XX tuner kan je ook prima harmonischen bekijken,daar kom je ook een heel eind mee.(50 euro aan onderdelen)
Een goede counter kost ook bijna niets meer.
Een(hobby) meetzender met stappen van 10 dB verzwakking kost ook peanuts
Jij ziet alleen maar leeuwen en beren op de weg. ;-)
( ik weet niet of die uitdrukking in Vlaanderen bekend is,maar ik werk niet in Artis) ;-)

mel

Golden Member

Ik heb best goede meetapparatuur,voor waar ik het voor gebruik.
Het meeste is oud, overgenomen van mijn vroegere werkgever(Sperry).
Ik kan er alles mee doen wat ik wil. Oud hoeft niet slecht te zijn..
En als ouwe l*l, kan ik die nieuwe dingen niet betalen..
En een spectrum ontvanger heb ik gemaakt met een oude ATF2 basispost als MF,en een frontend van een tv.Voor de zaagtand gebruik ik een Tektronic oscillator..ook oud, maar werkt :)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

.
Kom op zeg Mel (ouwe l*l) valt best mee hoor!
Sperry zeg je, van de Radars? Die heb ik destijds geplaatst binnen en buiten/boven.
Ook nog stappen motoren uit de bollen gehaald! ;-)
Maar waar gaat het nu allemaal over.
Wie gaat er nu nog een zender bouwen dan, niemand toch meer?
Zo’n ding bestel je gekeurd en wel of zie ik dat verkeerd.
Maar dan nogmaals die FM komt niet vrij!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Op 4 februari 2018 14:53:54 schreef rob007:
Wie gaat er nu nog een zender bouwen dan, niemand toch meer?

Ik zou toch zweren dat jij zendamateur was(?)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
mel

Golden Member

@rob007 : ja ik werkte bij Sperry , in Vlaardingen, inderdaad S en X band radars.We deden ook radio,s hoor :) (en gyrokompassen,, en...)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
rob007

Yarr, Matey!

HAHAHAAAaaaa LOL Vl. Woon je daar ook Mel???
Als dat zo is kom ik een steen door je ruit gooien! HIHIIiiii
Ken je dan misschien ook nog ene Rene S.? heeft daar lang geleden ook gewerkt.
Ik werkte vroeger bij HVO, daarna gewerkt bij al die anderen je kent ze dan ook wel denk ik
Niehuis en van den berg, Wilton, Verolme, Damen enz….

Hallo Flipflop jaaa natuurlijk wel maar voor waar de andere mensen het nu over hebben,
De (Radio stations) waar hun het over hebben…. (afijn je begrijpt me wel!) ;-)
Wat ik brouw blijft gerommel natuurlijk!
Ik vind het ook nog wel leuk kitjes te bouwen en koop voor een paar guldens, metertjes en DDSjes en..en..enz.. lang leve de LOLenEbay

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?
mel

Golden Member

Ja die ken ik wel..:)
Gelukkig voor mn ruiten woon ik al jaren in Venlo >:)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 1 februari 2018 13:04:54 schreef grotedikken:
2)De uitzendingen zelf zullen zeker her en der misbruikt worden door religieuze groeperingen om hun invloedssfeer uit te breiden.Als daartegen opgetreden wordt zal dit ontaarden in rellen.

Een woeste aanname, en bovendien heeft iedereen het volste recht om zijn "religieuze invloedssfeer" uit te breiden.
Dit is dus geen reden voor verdere discussie hier over.

joopv

Golden Member

Op 2 februari 2018 11:41:27 schreef grotedikken:
[...] In 1980 kon een passagiervliegtuig op Zaventem niet landen tijdens slechte weersomstandigheden omdat een ongewenste uitstraling van een lokale radio precies op de frequentie van de ILS zat op 108,7...MHz. Door snel ingrijpen van de RCD en rijkswacht is toen mogelijk een ramp voorkomen.

En een paar jaar daarvoor had iemand niet onmiddellijk door wat de oorzaak en "impact" van een interferentie toon zou kunnen zijn. Een zendamateur op die plek had misschien 583 levens gespaard.

Dat zal een mooie rommel worden als iedereen zo maar een zendertje van 1kW (of meer vermogen) kan gaan gebruiken op een frequentie naar eigen keuze.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

HAHaa Mel je weet het wel die ruiten grapje natuurlijk!
MAAR Uuuu ga nu mijn FM zendertje ff testen(Josty Kit 1KW) kijken of ik bij Martin binnen kom.

En Sorry nee zal nu niet meer of topic gaan!

VrGr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?