AT word ook steeds duurder...

Hubie

Special Member

Op 3 februari 2018 20:47:22 schreef evdweele:
[...]Wat zouden die zendamateurs daaraan kunnen verhelpen?
Even naar de buurman lopen en vragen of hij toevallig zendamateur is zal niet werken. Want hoe groot is de kans dat er een zendamateur in de buurt woont?
En hoe bereikt die zendamateur de ambulancedienst of een ziekenhuis?

Het is en blijft een illusie dat zendamateurs in zo'n geval een rol van betekenis kunnen spelen.

https://www.youtube.com/watch?v=XJljsPkJ26M

https://www.youtube.com/watch?v=HTyVai_tmwQ

https://www.veron.nl/activiteiten/noodcommunicatie/

9/11
Tsunami - 2004
Kathrina - 2005

In 1953 waren de zendamateurs in de start 1 ongeorganiseerde bende maar maakte wel als eerste de noodverbindingen en hadden in een paar uur een compleet noodnet georganiseerd.
Defensie kwam 1,5 dag erna er achteraan kakken.
Nu is alles strak georganiseerd en er worden oefeningen gedaan in samenwerking met defensie en de hulpdiensten.

Edit\Hieronder,Morse voor een noodnet gebruiken is niet meer van deze tijd.Gewoon emailen met winlink (packet radio),alles past in een koffertje.

http://www.pe1opm.nl/dutch/noodkoffer.html

de tijden zijn nogal veranderd, in 1953 was morsecode nog vaak gebruikt, tegenwoordig heb je niet bijster veel aan een 150mtr verderop wondende buur met een 27mc of 2meter set in geval van nood.

als de boel uitvalt heb ik wel veel nog op backup draaien, cv ketel erop en warm water/verwarming is er ook nog, in tegenstelling tot veel buren die niet eens een zaklamp hebben welke werkt als ie nodig is.

je hebt meer aan een gsm mast die generator backup heeft, die zijn er ook diverse, maar de generator draait maar een X tijd en dan nog niet eens een volle dag. veel masten hebben niks aan backup, alleen de masten die straalverbindingen naar andere masten hebben. het systeem van de hulpdiensten is apart, maar zit wel in die zelfde masten, dus backup zal ook niet op elke C2000 zender zitten.

[Bericht gewijzigd door testman op zaterdag 3 februari 2018 21:53:58 (11%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Jinny

Golden Member

Met mijn VHF kan ik zonder het minste probleem 80km overbruggen.
Backup zat, zolang er diesel in de auto zit kan ik 12V maken zolang ik wil.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Hubie

Special Member

Ik ben lid van DARES.
Hier een 100 Ah accu altijd vol,HF\VHF UHF TRX + packetmodem voor winlink (HF email)
alles op de accu indien noodzakelijk.

Mwa, €34,- voor twee marifoons, een AIS transmitter, een EPIRB en een mooi callsign. Het is nog te doen.

Vroeger kostte het geld. Daarna kostte het een tijdlang niks. En nu is de frequentieruimte gratis maar moeten we betalen voor de controle daarop.

Ik hoop maar dat ze dat niet ook bij het wegverkeer gaan invoeren. Voor je het weet wordt de wegenbelasting verdubbeld om al die mooie flitskasten en trajectcontroles te betalen :-)

evdweele

Overleden

Op 3 februari 2018 22:04:02 schreef Jinny:
Met mijn VHF kan ik zonder het minste probleem 80km overbruggen.
Backup zat, zolang er diesel in de auto zit kan ik 12V maken zolang ik wil.

Dat is ook niet het probleem. De zendamateurs zullen elkaar wel kunnen bereiken.
Maar nu het voorbeeld dat hierboven werd gegeven; iemand wordt ernstig ziek, er moet een ambulance komen om hem naar het ziekenhuis te vervoeren.
Hoe weet een willekeurige burger waar hij een zendamateur kan vinden en hoe moet hij met die amateur in contact komen? De telefoon werkt niet werd gesteld.
En hoe komt die zendamateur op zijn beurt weer in contact met de ambulancedienst?

Het is leuk dat die amateurs elkaar kunnen bereiken, maar een goed functionerend hulpverleningsnetwerk opzetten vergt wat meer dan dat alleen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Jinny

Golden Member

Eensch.
Maar in geval van een medeamateur met een zender bij de ambudienst zetten is ook geen rocketscience..
We hebben in 2007 al eens zoiets gedaan met een gezamenlijke oefening.
We kunnen iig veel sneller een dienst opzetten dan het leger.
Dat hebben we toen wel bewezen.
Generator erbij en gaan...

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
mel

Golden Member

Op 3 februari 2018 23:01:08 schreef Jinny:
Eensch.
Maar in geval van een medeamateur met een zender bij de ambudienst zetten is ook geen rocketscience..
We hebben in 2007 al eens zoiets gedaan met een gezamenlijke oefening.
We kunnen iig veel sneller een dienst opzetten dan het leger.
Dat hebben we toen wel bewezen.
Generator erbij en gaan...

mee eens..
Maar Jinny waarom betaal jj 68 euri? is dat voor de amateurmachtiging, en marifoon?

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Jinny

Golden Member

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evdweele

Overleden

Op 3 februari 2018 23:01:08 schreef Jinny:
Maar in geval van een medeamateur met een zender bij de ambudienst zetten is ook geen rocketscience..

En hoe is de andere kant van de keten geregeld? In elke straat een zendamateur?

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
mel

Golden Member

Ik denk dat er toch redelijk veel amateurs zijn,al zie je ze niet.
Mijn antennes zijn aan de voorzijde van het huis niet te zien,en als ik op straat loop heb ik wel vaak een porto bij me, maar dat zie je ook niet.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
Blue Sky

Cableguy

Op 4 februari 2018 09:02:21 schreef mel:
Ik denk dat er toch redelijk veel amateurs zijn,al zie je ze niet

En heel veel piraten, er komen steeds meer op de LPD band, sommige zelfs met meer dan 100 Watt... En die betalen niets aan de roverheid ;-)

Waar rook is, is stroom
evdweele

Overleden

Op 4 februari 2018 09:02:21 schreef mel:
Ik denk dat er toch redelijk veel amateurs zijn,al zie je ze niet.

Dat aantal valt toch wel tegen. 12426 volgens https://www.hamnieuws.nl/meer-zendamateurs-in-2017/.
Dat is 1 zendamateur op 1368 inwoners in Nederland.
En waar vind je die als de nood aan de man komt?
Ik ken er in elk geval niet 1 in mijn woonplaats met 60.000 inwoners. Laat staan een burger die helemaal onbekend is met het begrip zendamateur.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

Op 3 februari 2018 21:00:30 schreef testman:
je hebt meer aan een gsm mast die generator backup heeft,

Laatst met die storm waren er antenne's die niet werkten bij Tele2. Die waren verdraaid en dus niet meer gericht op de glasvezel gevoede hoofdzender. Monteurs moesten ze op nieuw uitrichten. Blijkbaar wordt er niets preventief gechecked of geen momentsleutel gebruikt?

GJ_

Moderator

Op 3 februari 2018 18:30:54 schreef testman:...proberen ze het aantal zendamateurs omlaag te brengen,.....

Ahhh, een complot!!! En dat nog wel zonder dat er een zinnige reden voor te bedenken is. :-)

We hebben het nu over een dienst die, fijnmazig, voor communicatie met hulpdiensten kan zorgen. Dat gaan door amateurs nooit werken. Dares is leuk en fun voor de deelnemers, maar ik zie het in echte noodsituaties niet werken. Of ander gezegd, zulke noodsituaties komen in NL niet meer voor.
Waar het wel werkt is zoals in '53 of de tsunamis zoals hierboven genoemd. Daar heb je grote afgelegen gebieden die afgesloten zijn van de wereld en dat niemand door heeft dat dat aan de hand is. Dan begin je niks met een mobieltje, maar wel met een 40m transceiver. De grote vraag is of zo'n situatie in NL nog wel kan voorkomen.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Jinny

Golden Member

Iedere straat een RZA is niet nodig, als er nood aan de man is weet iedereen via de tamtam heel snel de bewuste personen wel te vinden...
Bovendien zal bv -ik- niet snel de frequenties gaan gebruiken om te vragen hoe het met de buurvrouw van de neef van de tante van de aangetrouwde nicht is...
Dat heeft geen prio.

Edit,
Flipflop, dat zulke rampen op die manier niet meer in NL gaan voorkomen, ik hoop het.
Maar mocht er hier dijken doorgaan, dan is het toch handig als je enige vorm van communicatie kan behouden voordat de officiële hulpdiensten eens boven water komen.

[Bericht gewijzigd door Jinny op zondag 4 februari 2018 11:54:04 (29%)

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
evdweele

Overleden

Op 4 februari 2018 11:50:54 schreef Jinny:
Iedere straat een RZA is niet nodig, als er nood aan de man is weet iedereen via de tamtam heel snel de bewuste personen wel te vinden...

Daar geloof ik dus helemaal niks van. Iedereen is in paniek en weet niets af van Dares. En de telefoonverbindingen zijn ook uitgevallen, weet je nog?

Dat een ramp niet gesignaleerd wordt zoals in '53 gebeurde is in deze tijd onmogelijk.
Alle communicatie-infrastructuur is uitgebreid voorzien van bewakingssignalen. Als de spanning wegvalt is dat bij het netwerkcenter binnen enkele milliseconden bekend en worden de nodige maatregelen genomen. Al die zendamateurs liggen dan nog rustig te slapen.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Jinny

Golden Member

Yup, ik ga hier geen discussie over aan.
Bij mij in het dorp weet vrijwel iedereen waar ik woon en wat ik doe.
Dat er buiten mij nog drie RZA's zijn is wat minder bekend.
Ik woon net boven NAP (iets van 0.6 meter meen ik)
Mocht alles uitvallen weet ik dat ik anderen kan bereiken.
Vertrouwen in de improvisatie talenten van onze landmacht heb ik niet zo na 2007.
Ik ga er vanuit dat ik mijn spulletjes alleen maar voor mijn hobby nodig zal hebben.

Meer is niet nodig.

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen

men kan met de satelliet al zien wat er gaande is, het leger kan er kentekens mee lezen. netwerken die wegvallen, want veel van die regelkasten op straat lopen meteen vol en anders de voedingspanning die wegfikt. ik weet dergelijke kasten langs rivieren te staan die men op pootjes heeft gezet om hoog water een stap voor te blijven.

er zijn echter wel wat dingen die een probleem vormen als die wegvallen, een vliegtuig wat verkeerd valt kan zo het hele pin betaal verkeer lam leggen voor langere tijd, idem met 1 van de belangrijkste internet knooppunten van de eu en nog veel meer.

in 1953 was dat nog niet, en redundantie kost nu eenmaal veel geld in systemen waar je toch erg afhankelijk van bent. daar kwam vodafone ook wel achter na die brand een jaar of 6 terug..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Frederick E. Terman

Honourable Member

Op 3 februari 2018 21:00:30 schreef testman:
de tijden zijn nogal veranderd, in 1953 was morsecode nog vaak gebruikt, [...]

Het radioverkeer bij de watersnoodramp in 1953 was trouwens zonder uitzondering telefonie (spraak). Vandaar ook die frequentie (3700 kHz), die in het spraakbandje van de 80m-band ligt.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Hubie

Special Member

Op 4 februari 2018 13:12:44 schreef Jinny:
Yup, ik ga hier geen discussie over aan.
Bij mij in het dorp weet vrijwel iedereen waar ik woon en wat ik doe.
Dat er buiten mij nog drie RZA's zijn is wat minder bekend.
Ik woon net boven NAP (iets van 0.6 meter meen ik)
Mocht alles uitvallen weet ik dat ik anderen kan bereiken.
Vertrouwen in de improvisatie talenten van onze landmacht heb ik niet zo na 2007.
Ik ga er vanuit dat ik mijn spulletjes alleen maar voor mijn hobby nodig zal hebben.

Meer is niet nodig.

OT\Precies Jinny.

De info van de overheid in geval van noodsituaties is ook een lachertje.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/terrorisme-en-nationale-veili…

Een radio,een zaklamp,een doosje lucifers,waxinelichtjes,dekens,gereedschapsset en niet te vergeten een waarschuwingsfluitje.

Dat doet mij denken aan dat Polygoon filmpje van de jaren 60 "Wat te doen als de atoombom valt"
Onder een wit laken onder de tafel gaan liggen was het advies. ;-)

Als C2000\GSM\telefoonnet en de stroomvoorziening plat gaat heb
ik altijd mijn TRX nog.

joopv

Golden Member

Op 3 februari 2018 20:37:51 schreef weardguy:
[...] Ik denk dat enkele zend-amateurs die noodverkeer kunnen onderhouden van onschatbare waarde zijn als er ten tijde van een grote stroomstoring ook een grote brand of iets dergelijks uitbreekt.

Misschien.... als je een 20Mbit wifi internet verbinding kunt bieden.

mel

Golden Member

Op 5 februari 2018 09:13:14 schreef joopv:
[...]
Misschien.... als je een 20Mbit wifi internet verbinding kunt bieden.

Dan liggen de computers er ook uit..
En heel ouderwets, met Packet radio?werkt ook..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..