Electrolux koelkast koelt te veel

Ik heb sinds kort een probleem met mijn koelkast, de temperatuur in de koelkast is te koud en de instelling van de temperatuur heeft geen invloed op de temperatuur. Ik heb een thermometer in de koelkast geplaatst en zelf als de ingesteld temperatuur 7 graden is, de temperatuur in de koelkast fluctueert tussen -4 en 3 graden. Voor de zekerheid, heb ik de koelkast gestopt en de stroomkabel uitgetrokken. Na 2 minuten heb ik de koelkast gestart, maar dat had geen invloed op het probleem.
Ik heb de koelkast bij Ikea 6 jaar geleden gekocht, het probleem valt dus nu buiten de garantie. De koelkast is een Frostig (Electrolux) BCF228/64 (PNC 925 582 004)
Ik heb op de site van Electrolux gekeken (https://shop.electrolux.nl/search?pagesize=100&q=%3Aprice-asc%3Apnc%3A…),
Eigenlijk, is het me niet echt duidelijk welke component(en) het meest waarschijnlijk defect is. Kan het zijn een van deze 3:

  • Thermische onderbreker koel-vriescombinatie 2263022085
  • Printplaat koelkast 2425671019
  • Geconfigureerde module, stroom, 973925582004009

Heeft iemand een idee welke component het zou kunnen zijn en hoe het getest zou kunnen worden?

Alvast bedankt voor de moeite
Jean-Yves

Het meest voor de hand liggende is de set,voeler 2425183171 defect. Dit zijn de sensoren van de koeler en vriezer en die gaan welvaker defect bij alle merken.

Testen is eenvoudig met een multimeter op Ohmmsstand en dan moet de sensor gelijkmatig verlopen qua Ohmse waarde indien warmer of kouder word. Geen gehakkel of in enen verschieten van Ohmse waarde.

koelkast staat nu automatisch op noodprogramma!!!

[Bericht gewijzigd door smd op zondag 4 februari 2018 18:47:09 (45%)

Hoe is het werkings- principe van deze koel- vriescombinatie met één compressor en één verdamper? Ik zie op het plaatje ook een elektrische ventiellensset, verwarmingselement en een ventilator.

Op 4 februari 2018 18:44:57 schreef smd:
Het meest voor de hand liggende is de set,voeler 2425183171 defect. Dit zijn de sensoren van de koeler en vriezer en die gaan welvaker defect bij alle merken.

Testen is eenvoudig met een multimeter op Ohmmsstand en dan moet de sensor gelijkmatig verlopen qua Ohmse waarde indien warmer of kouder word. Geen gehakkel of in enen verschieten van Ohmse waarde.

koelkast staat nu automatisch op noodprogramma!!!

Dank je voor help smd. Ik ga proberen het sensor te lokaliseren. ik neem aan dat het op de bedieningspanel is aangesloten. klopt dat?

Op 4 februari 2018 19:04:46 schreef MJN:
Hoe is het werkings- principe van deze koel- vriescombinatie met één compressor en één verdamper? Ik zie op het plaatje ook een elektrische ventiellensset, verwarmingselement en een ventilator.

Er is inderdaad in de diepvries een verwarmingselement. In combinatie met een ventilator wordt ijsvorming voorkomen. Meer weet ik niet, ik weet niet hoe het verdampt water wordt afgevoegd.

Er is een temperatuur sensor voor de koelkast gedeelte en een voor de diepvries gedeelte. Als een sensor defect is, het noodprogramma wordt ingeschakeld. Is het alleen het betreffende stuurprogramma voor de koelkast of voor de diepvries gedeelte of werkt de hele apparaat dan in een nood toestand?

Arco

Special Member

Er is inderdaad in de diepvries een verwarmingselement.

Je zult het koelgedeelte bedoelen; verwarming in de vriezer heeft geen nut...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Sensor kan ingeschuimd zitten of los bereikbaar achter een luikje. Noodprogramma varieert per kast. Indien er twee temperatuur regelingen zijn heeft het meestal betrekking tot een van de gedeeltes van de kast.

Ik heb de voorkant met het schermpje kunnen demonteren (zie foto). Maar ik heb geen idee waar de koelkast sensor zit, er is geen luikje. De kabels gaan vanaf de printplaat binnen de koelkast maar ik kan niet zien waar ze naartoe gaan. Als de sensor ingeschuim is,hoe kan ik hem vinden? Zijn de zijkanten van de koelkast demontabel?

Alvast bedankt

Boven in de koelkast is de ventilator. Zou het kunnen dat de sensor in het kastje van de ventilator in zit? Zie foto

sensor zit vaak onderin het koelgedeelte meen ik, je moet erbij kunnen, dus de kop is bereikbaar.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik zie nergens waar het zou kunnen zitten, zie foto van de binnenkant

dan even achter de fan kijken dan..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

De fan is alleen maar een fan. Er is maar een aansluiting met 2 draden. Ik weet echt niet waar de sensor kan zijn

kun je de draden ook niet zien lopen aan de achterkant?

die sticker met ronde zwarte stip en pijl, lijkt me toch echt een verwijzing dat de temperatuur hierachter wordt gemeten, die stip lijkt ook wel hoger te zijn?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Het probleem met icoontjes is soms dat je ze eerder gezien moet hebben om ze te snappen.

Mogelijk staat op de rechterkant van de sticker: "hieronder wordt de temperatuur gemeten".

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is maar een sticker met een pastille, ik heb het naast opnieuw geplakt. Meer is het niet.

Volgens mij is er geen draden die vanaf de acherkant naar een sensor gaan (zie 2 fotos).

Ik snap echt niet hoe de temperatuur wordt gemeten.
Waar kan die sensor zich bevinden???

Holy F***! Die had ik zelf zo nooit gevonden!

Wel netjes dat de handleiding netjes documenteert; We hebben het in mekaar gezet dat je het kan vervangen, maar dan is het niet helemaal meer zoals origineel. Onderandere de kabels die zo kort zijn dat je er niet aan kan werken, dus effe met wat connectortjes gemaakt moeten worden als je begint met werken. En een helemaal netjes weggewerkte tempsensor, die je gewoon met een boor beschikbaar kan maken. Sjiek!

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Dank je wel Ad, met de documentatie van jou, alles wordt veel duidelijker. Zonder dat, is er niet veel dat je kan doen. Ik zie nu dus waar de sensor moet zijn, zie foto.
Omdat ik niet graag in de koelkast boor, zal ik eerst kijken of na 48 uur uitstaan de koelkast het beter doet. (voor een eventueel bevroren klepje). Als het niet helpt, dan ga ik een temperatuur sensor kopen, en aansluiten op de printplaat in plaats van de andere en dan los in de koelkast plaatsen ... en hopen dat de temperatuur van de koelkast boven nul blijft.

als je de nieuwe sensor ohms doormeet ( eerst los in de koelkast leggen zodat deze dezelfde temperatuur aanneemt ), en de oude sensor ook terwijl deze nog in de wand zit, weet je ook al meer als de waarden sterk verschillen.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vaak werkt de sensor wel weer bij kamertemperatuur. Maar tijdens oplopen temperatuur met multimeter meten wat er ohms gebeurt. Meestal verlopen ze hakkelig en soms gaan weer ver terug in waarde. Met een goed hobbymes is het prima te vervangen en daarna weer dicht te kitten.

Na 48 uur uitstaan en 48 uur draaien, gaat het tot nu toe goed. De temperatuur blijft rond 4 graden in de koelkast. So far so goed. Hopelijk blijft het zo, anders weet ik nu wat ik kan proberen

Arco

Special Member

Als 'ie kapot is zou ik een mooi rond gaatje maken om 'm te vervangen. (moet vlak onder de oppervlakte zitten)
Passend dopje erin en klaar...

https://www.eibmarkt.com/Files/Bild2/obo-108_m25_ps-verschlussschraube-ns0404277_001.jpg

(is trouwens wel raar dat ze zo'n sensor gewoon ingieten in de wand...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com