58pfl9956 Q551.2E led knippert 3x

Beste,

Heb na lang zoeken voor mijn philips 58pfl9956 ( chassisQ551.2E) een tcon gevonden. Nu werkte alles weer perfect voor een tijdje, maar ging ineens het beeld op zwart en ging de led aan de voorzijde 3x knipperen. Tv opengemaakt boel nagemeten,en enige wat ik vond was een defecte zekering op het ssb bord. Verder was er geen sluiting op het ssb dus op de gok de smd zekering vervangen, die bleef heel. Maar nog steeds het 3x knipperen van de led, enig idee waar te zoeken?

Alvast bedankt

Groet Barry

oei! lijkt op een defect main board. Meet over de 3,3 1,8 en 1.2 V of er een grote sluiting in zit.

alle connectoren en verbindingkabels tussen SSB en PSU en eventuele tussenprinten zeker goed nakijken.

zelfde type van t-con gebruikt als erin zat?

Kan ook de voeding zelf zijn . Hier zit een smd IC op welke vaker defect ging.
T con kan je de 12 V even los nemen, gaat hij dan aan dan is het T con wederom defect.
Voeding zal je moeten herstellen is niet langer leverbaar

Zelfde tcon als wat er in hoort de 4958tp . Tcon los is ook geen opstarten van de tv. Dus de voeding is goed, al zou ik die nog kunnen testen . Meet wel sluiting tussen chassis en 2 smd zekeringen op mainbord, denk dat de mosfets of dc/dc eruit liggen. Zij er 3 bij elkaar de 4778(2x) en 4952, waarvan de 4778 sluiting geeft. Maar vrij complex ook en lastig na te meten

Heb waar ik de tcon vandaan had, de rest ook maar overgenomen qua printen komen uit een tv met gebroken scherm. Kan ik ze onderling swappen.
Mocht dit niet baten kan ik altijd nog tot reparatie over gaan, maar valt vaak niet mee om zoiets te herstellen.

maartenbakker

Golden Member

4958TP is een half nummer. Als er RUNTK voor staat dan klopt in elk geval dat stukje, maar er moeten ook nog 2 (soms handgeschreven) cijfers of letters achter staan. Als die niet overeenkomen is het niet exact dezelfde.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Ja klopt Maarten, was een beetje snel met antwoorden.
Cpwbx runtk 4958tp za
Is de volledige code op de print, wat ook klopte met de print die erin zat

Ik zeg juist dat het T con los halen alleen uitsluiten is van het T con, niet van de voeding.
Wanneer de 12 V niet opkomt in de voeding dan zal er ook error code 3 zijn.
Voeding kan je het best eerst stand alone laten draaien, dus een aantal punten middels een weerstand van 1 k hoog maken( power on dus)
Vaak kan je ze ook aanschakelen door een opto coupler ( wel de juiste ) even kort te sluiten aan de schakel kant.
Voedingen van deze 21:9 toestellen van DELTA zijn er al lang niet meer.
Herstellen gaat alleen het betreffend ic welke defect gaat is wat lastig te krijgen

Heb je toch gelijk arnold, na printen vervangen nog steeds error 3. De ic waar jij het over hebt is dat een Sop8 type 27200? Of de grote 24pins ic type DDA009

Verder geen defecte/sluiting onderdelen kunnen vinden namelijk op de voeding

Ik zal eens kijken wat voor type het is, weet ik niet uit mijn hoofd

Oké dank je wel Arnold, tevens nog een vraag om de voeding stand alone te laten werken. Welke verbinding moet je dan maken? Tussen de 3,3v en de pson(stand-by)

Power on hoog maken idd.
Voor de zekerheid een weerstandje er tussen van 1 k bijv.
De 12 V moet dan opkomen.
Zonder 12 V hetzij door kortsluiting of het niet functioneren van de voeding heb je altijd eror 3 in deze toestellen.
Het IC in de voeding ging vaak defect
Helaas hebben wij ze niet meer, bestelde ze in China, daar heb ik nog wel een adres van.
Ik heb nog wel een complete voeding liggen

Je weet niet toevallig wat voor ic? Was het een smd versie, en zat hij boven of onder op het bord. Kan ook de dnp005(hot side voeding) zijn, ging ook vaak stuk las ik op andere forums. Via aliexpress zijn ze wel allemaal te koop, zoals de dda009, dnp005 en de 27200

Ga ze gewoon maar bestellen denk, en dan vervangen is niet zoveel werk

Heb de dda009 chip besteld, ik kwam er niet uit. De 12v komt gewoon niet op, blijkbaar door een beveiliging op deze dda009. Hopelijk is dat de oorzaak, moet alleen effe een paar weken wachten (aliexpress)

Even een update
Andere voeding erin en het werkt. Mooi beeld ook, erg blij mee

Alleen nog wat vragen, het beeld is aan de ene zijde donkerder dan de andere kant(100 % om 95%)
Lijkt erop of de leds iets minder fel branden, is dit een algemene fout van dit type chassis? Of komt het bij meerdere types voor. Je ziet heel licht kleurverschil.

Tevens wil ik de tcon extra koelen, heeft dit zin? Tcon van dit type is zeldzaam namelijk. En hoe is dit het beste te doen.

Graag hoor ik jullie bevindingen