Besturing Elektromotor met eindstandmelder(s)

Goedemorgen,

De volgende vragen houden mij al een tijdje bezig, en ik kan nergens een oplossing vinden.

Ik heb een Elektromotor; 230/400V van SEW drive. Vermogen 0.55kw, 16RPM doormiddel van een vertragingkast.

Nu wil ik met deze motor een Machine maken die strippen staal van 5mm dik en 30mm breed ombuigd in gewenste graden. Het benodigd vermogen wat ik hierbij heb uitgerekend is 0,2KW.

Het volgende systeem heb ik bedacht:
https://gyazo.com/bcba9a7335cb7a949fb69f7e3017c72a.png

De Motor drijft de arm met de witte buigrol aan, en loopt op een gegeven moment tegen De aanslag in de Gradenboog aan. Aan de aanslag zit een eindstandmelder waardoor de motor stopt, en terugkeert naar ruststand, de rechterkant van de sleuf bij 0 graden(eventueel hier ook een eindstandmelder).

Hier moet ik een eenvoudige besturing met eventueel voetbediening bij maken.

De vraag: WELKE componenten ben ik nodig om dit eenvoudig te laten werken, en HOE sluit ik deze aan?

Ook: Is het handig om deze motor op 230 of op 400 volt aan te sluiten?

Mvg, FM

mel

Golden Member

2 eindschakelaars, 2 magneetschakelaars, thermische beveiliging, een voetschakelaar.draad.
Als het in Nederland is dan is 3 maal 400 volt meestal aan te bevelen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Dat soort machines bestaan toch al? Dan kan je toch beter kijken hoe het daar zit?
Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Op 6 februari 2018 09:16:19 schreef mel:
2 eindschakelaars, 2 magneetschakelaars, thermische beveiliging, een voetschakelaar.draad.
Als het in Nederland is dan is 3 maal 400 volt meestal aan te bevelen.

Bij nader inzien is het Amperage voldoende laag om 1fase 230v aan te houden, ook ivm eenvoudig aan te sluiten op netspanning.

Ik heb zelf ook nog even overleg gepleegd, en kwam op:

2 eindschakelaars, 2 Relais(is dit de magneetschakelaar?), 1 MBS + KS beveiliging(is dus een 3 in 1tje met kortsluitschakelaar, inschakel knopje, en Motorbeveiliging schakelaar).

De voetschakelaar waar je het over hebt, wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Op 6 februari 2018 10:00:38 schreef mvdk:
Dat soort machines bestaan toch al? Dan kan je toch beter kijken hoe het daar zit?
Beter goed gejat dan slecht bedacht.

Klopt, maar helaas zie je ze niet/weinig OF veel te duur met elektrisch. Mijn bedoeling is om een relatief goedkoop alternatief te maken met eenvoudige voetbediende besturing. Dit is mijn afstudeeropdracht voor Werktuigbouwkunde Nv4.

mel

Golden Member

Op 6 februari 2018 12:00:33 schreef Loaded:
[...]

Bij nader inzien is het Amperage voldoende laag om 1fase 230v aan te houden, ook ivm eenvoudig aan te sluiten op netspanning.

Ik heb zelf ook nog even overleg gepleegd, en kwam op:

2 eindschakelaars, 2 Relais(is dit de magneetschakelaar?), 1 MBS + KS beveiliging(is dus een 3 in 1tje met kortsluitschakelaar, inschakel knopje, en Motorbeveiliging schakelaar).

De voetschakelaar waar je het over hebt, wat moet ik mij daar bij voorstellen?

Een schakelaar om te starten, ik neem aan dat je je handen vol hebt met dat ijzerzooi :) en relais is idd magneetschakelaar.Is het een 1 fase motor? Dat lijkt me sterk, omdat dat ding ook op 400 volt kan..

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Op 6 februari 2018 13:26:34 schreef mel:
[...]Een schakelaar om te starten, ik neem aan dat je je handen vol hebt met dat ijzerzooi :) en relais is idd magneetschakelaar.Is het een 1 fase motor? Dat lijkt me sterk, omdat dat ding ook op 400 volt kan..

Ah inderdaad. Het ijzerstripje waar ik het over heb is een gootbeugel. Meestal maken we series van 10-500 stuks, dus dat inschakelknopje van te voren even activeren als hoofdschakelaar moet kunnen.

https://gyazo.com/a29c6a47acb37973df30db476d94e8f4.png

^^ Dit is het typeplaatje, misschien inderdaad toch verstandig om voor 3 fasen te gaan.

mel

Golden Member

Deze motor is gewoon 3 fasen.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
mvdk

Golden Member

Uit die vertragingsbak krijg je bijna 4 omw/min. Dáár zit ik nou de hele tijd naar te kijken. Dat betekent dat het minder dan een seconde duurt om iets 90° te buigen. Dat gaat dus tamelijk rap.
Heb je al eindschakelaars? Dat is de eerste uitdaging dat die betrouwbaar en zodanig ge?nstalleerd worden dat niets beschadigd.

Op 6 februari 2018 13:48:16 schreef mvdk:
Uit die vertragingsbak krijg je bijna 4 omw/min. Dáár zit ik nou de hele tijd naar te kijken. Dat betekent dat het minder dan een seconde duurt om iets 90° te buigen. Dat gaat dus tamelijk rap.
Heb je al eindschakelaars? Dat is de eerste uitdaging dat die betrouwbaar en zodanig ge?nstalleerd worden dat niets beschadigd.

Heb nog niets aangeschaft, en inderdaad, de buiging gaat tamelijk rap. Maar dat moet ook! Anders kun je ze net zo goed met de hand gaan maken.

Is het type motor niet belangrijker als de eindschakelaars? Ik zat eraan te denken om de eindschakelaars aan te passen aan de motor en rest van de besturing.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als motor is nu eenmaal een 3 fse uitvoering het mooiste,
die heeft het meeste koppel, loopt het rustigste, is makkelijk in draairichting om te keren, en zou je bv ook vrij eenvoudig met een Frekwentieomvormer aan te sturen.
Daarbij kun je dan van allerlei leuke zaken bij maken, denk aan de zetting iets door de haak te zetten, afhankelijk van materiaal en /of diameter, dit kan dan bv op een lage snelheid.

Voor de besturing zou je bv een mico-plc kunnen toepassen. Zelf gebruik ik al jaren de Siemens LOGO naar grote tevredenheid..
Daarmee kun je dan van alles instellen.
Na dat de buiging gemaakt is, even wachten (tijdfunctie) alvorens terug te gaan. Dat is voor alles beter, je buiging, maar vooral voor je motor en motorrelais.
Maak je bv gebruik van een Start(voet)schakelaar, dan kun je in de micro PLC het zo maken dat je pas met buigen kunt beginnen als de startknop bediend is NA dat de buiging helemaal gereed is. Daarmee voorkom je dat je machine door blijft lopen.
En zo kun je vanalles er bij bedenken dat iet veel meer kost dan een beetje programmeerwerk. Denk ook aan productteller.
Wat te doen als je een persing halverwege afbreekt. Stoppen, en verplicht terug en overnieuw beginnen, of stoppen en daarna verder gaan, of gelijk terug gaan en dan pas stoppen. Dit laatste heeft ook te maken met de uitvoering van je machine, daar zul je zelf over na moeten denken. Denk ook aan een automatische kleminrichting voor je te buigen materiaal etc etc etc.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
mvdk

Golden Member

Lees ook eens dit topic: https://www.circuitsonline.net/forum/view/137303
De daar toegepaste techniek kan je gebruiken als achtervang, if all else fails.

Lambiek

Special Member

Op 6 februari 2018 12:01:32 schreef Loaded:
Mijn bedoeling is om een relatief goedkoop alternatief te maken met eenvoudige voetbediende besturing. Dit is mijn afstudeeropdracht voor Werktuigbouwkunde Nv4.

O, dus dit is een school opdracht?

Op 6 februari 2018 08:54:39 schreef Loaded:
Het volgende systeem heb ik bedacht:
https://gyazo.com/bcba9a7335cb7a949fb69f7e3017c72a.png

Of gepikt. :)
Dit is een zelfde soort machine opbouw die ze gebruiken om betonijzer mee te buigen, zo bijzonder is dat toch niet.

Hier moet ik een eenvoudige besturing met eventueel voetbediening bij maken.

Dit soort machines hebben allemaal een voetpedaal als bediening. Je zou er ook een twee hands bedingen van kunnen maken, is weer een stukje veiliger als een voet bediening. Of een combinatie van twee hands en voet bediening.

Ook: Is het handig om deze motor op 230 of op 400 volt aan te sluiten?

Dit soort machines zijn makkelijk verplaatsbaar, dus op 230VAC lijkt mij het makkelijkst. Zo'n motor is ook makkelijk met een frequentie regelaar te regelen, mits de motor drie fase is.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Inderdaad, Lambiek.

Maar de betonbuiger is er niet direct elektrisch aangedreven. Het is of met de hand, of met een elektrohydraulische installatie, wat dan weer veel te groot is. Frequentie regelen is niet nodig, en bovendien te duur.

Lambiek

Special Member

Volgens mij zijn ze er tegenwoordig wel, maar dan alleen voor 6 tot 10mm beton ijzer. Maar dat doet er verder niet toe.

De besturing is vrij simpel van zo'n ding. Denk wel aan de beveiliging!

Heb je zelf al enig idee hoe je zo iets kan of wil maken?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 februari 2018 10:54:07 schreef Lambiek:
Volgens mij zijn ze er tegenwoordig wel, maar dan alleen voor 6 tot 10mm beton ijzer. Maar dat doet er verder niet toe.

De besturing is vrij simpel van zo'n ding. Denk wel aan de beveiliging!

Heb je zelf al enig idee hoe je zo iets kan of wil maken?

Ja dat heb ik wel, heb alleen nog geen aansluitschema, maar wel een idee over de componenten die ik nodig zal zijn;

2 eindschakelaars, 2 Relais(Link en rechts om laten lopen), 1 MBS + KS beveiliging(is dus een 3 in 1tje met kortsluitschakelaar, inschakel knopje, en Motorbeveiliging schakelaar).

Lambiek

Special Member

Had je dat zelf verzonnen of komt dat van mel? :)

Denk ook eens na over wat ik nog aan haalde, de handjes. En misschien is iets als een timer nog handig in verband met het ompolen van je motor.

En wat gebeurt er als de eindschakelaar bereikt is, staat je motor dan ineens stil?, dus misschien ook nog iets van een rem?

Dit is een ander systeem als het hydraulische systeem, dat staat namelijk wel direct stil als de eindschakelaar bereikt wordt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 februari 2018 11:01:39 schreef Lambiek:
Had je dat zelf verzonnen of komt dat van mel? :)

Denk ook eens na over wat ik nog aan haalde, de handjes. En misschien is iets als een timer nog handig in verband met het ompolen van je motor.

En wat gebeurt er als de eindschakelaar bereikt is, staat je motor dan ineens stil?, dus misschien ook nog iets van een rem?

Dit is een ander systeem als het hydraulische systeem, dat staat namelijk wel direct stil als de eindschakelaar bereikt wordt.

Nee, zelf met leraar verzonnen. Maar we zitten dus wel in de goede richting.
Handen moeten bij de beugel in de buurt zijn, dus kap Oid zal niet mogelijk zijn.

Het liefst heb ik dat het ompolen zonder timer gebeurd, en dat die direct de andere kant op klapt, om uitdraaien van de motor te voorkomen. Motor die ik op het oog heb heeft wel al een rem.

Uitdraaien van de motor is eventueel geen groot probleem, Kan een eindschakelaar gebruiken die niet direct kapot gedrukt word/weggedrukt word bij het doorlopen, misschien ook wel handig ivm. terugvering materiaal.

Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2018 11:30:26 schreef Loaded:
Handen moeten bij de beugel in de buurt zijn, dus kap Oid zal niet mogelijk zijn.

Allebei de handen?

Het liefst heb ik dat het ompolen zonder timer gebeurd, en dat die direct de andere kant op klapt, om uitdraaien van de motor te voorkomen.

Hoe denk je dat de motor dat gaat vinden op de lange termijn?

Motor die ik op het oog heb heeft wel al een rem.

Wat let je om die te gaan gebruiken?

Uitdraaien van de motor is eventueel geen groot probleem, Kan een eindschakelaar gebruiken die niet direct kapot gedrukt wordt....

Het gaat niet direct om het stuk drukken van je eindschakelaar, "speelt wel mee" maar meer om de positie die waarschijnlijk iedere keer anders zal zijn zonder rem.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 7 februari 2018 11:44:59 schreef Lambiek:
[...]
Allebei de handen?

Ja, bewerking duurt maar een aantal seconden.

[...]
Hoe denk je dat de motor dat gaat vinden op de lange termijn?

Motor moet dat gewoon kunnen hebben, misschien dat de relais het iets minder fijn vinden. Timer kan, maar dan mag ik al wel bijna een plc gaan gebruiken ofzo.

[...]
Wat let je om die te gaan gebruiken?

Kostencalculatie moet ik eerst maken alvorens onderdelen aan te schaffen, daarom dit topic wat ik allemaal nodig ben.

[Bericht gewijzigd door Loaded op woensdag 7 februari 2018 11:55:40 (16%)

Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2018 11:53:22 schreef Loaded:
Ja, bewerking duurt maar een aantal seconden.

In een aantal seconden kun je een hoop ledematen kwijt raken. :)
Je zult dus de risico factor moeten bekijken of je zonder beveiliging kunt.

Motor moet dat gewoon kunnen hebben, misschien dat de relais het iets minder fijn vinden.

Ik hoop niet dat ze je dit op school geleerd hebben. En ja, inderdaad je relais krijgt het ook voor zijn kiezen. Dat weet je dan weer wel. :)

Timer kan, maar dan mag ik al wel bijna een plc gaan gebruiken ofzo.

Hoeveel timers denk je nodig te hebben dan?

Kostencalculatie moet ik eerst maken alvorens onderdelen aan te schaffen,....

Zonder schema kun je dat niet, je kunt hooguit een schatting maken.

daarom dit topic wat ik allemaal nodig ben.

Dus wij moeten je voor gaan kauwen wat je allemaal nog hebt?

Om te beginnen neem dit eens door, hier staan voorbeelden genoeg in.

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=w…

Ik kan een heel compleet schema maken voor je, maar of ik dat doe is de vraag.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Haha, nouja dat is natuurlijk je eigen keuze.

Doe de opleiding werktuigbouwkunde naast m'n werk, en dit omvat helaas geen elektrische schakelingen, vandaar dat ik hier om hulp vraag.

Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2018 15:35:29 schreef Loaded:
Doe de opleiding werktuigbouwkunde naast m'n werk, en dit omvat helaas geen elektrische schakelingen,...

Als je de link bekijkt die ik je gestuurd heb, daar staan ompool schakelingen in. En het is nu eenmaal zo als je machines ontwerpt en bouwt, dat je zowel mechanisch als elektrisch op de hoogte moet zijn. Maar blijkbaar wil dat er op de scholen nog niet in. Maar volgens mij krijg je bij werktuigbouw ook een stukje elektro en elektronica, maar of dat met avondschool ook is weet ik niet zeker.

vandaar dat ik hier om hulp vraag.

Er zijn al heel wat opties voorbij gekomen, en daar heb je al het één en ander uit geselecteerd. Maar het is alleen maar goed om er zelf ook in te duiken, daar ga je later alleen maar profijt van hebben.

Hier heb je een lijst:

Hoofdschakelaar.
Automaat hoofdstroom.
Automaat stuurstroom.
Drukknop start.
Relais links/rechts.
Relais rem.
eindschakelaar links/rechts.
Hulp relais of hulp contacten.
Motorbeveiligingsschakelaar.
Timer, indien nodig.
Noodstop.
Tweehandsbediening, indien nodig.
Controle lampjes.
Voetschakelaar.
Bedrading.
Bedradingskoker.
Aansluitklemmen.
Adereindhulsjes.
Besturingskastje.
Wartels.
Kabel.
Vijf polige stekker C-form.

Ben misschien vast nog wat vergeten, maar dat heb je zonder schema. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Als je dit thuis achter in het schuurtje voor jezelf gaat gebruiken, dan mag je heel veel aan hobbieen.

Maar als dit in productie wordt gebruikt dan wordt het een ander verhaal.
Je hebt dan minimaal een 2 handen bediening nodig.
Om te voorkomen dat er geen ledematen klem komen te zitten tijdens het buigen.

Zou ook zeker een kleine plc met bedieningsscherm overwegen.
Dan kun je vrij gemakkelijk tijden programeren tussen omschakelen en remmen.
Tevens motoras voorzien van encoder zodat de buighoek(en) zijn in te stellen in scherm.

Lambiek

Special Member

Op 7 februari 2018 17:36:50 schreef HD13:
Als je dit thuis achter in het schuurtje voor jezelf gaat gebruiken, dan mag je heel veel aan hobbieen.

Maakt in dit geval volgens mij niet uit, het is voor school dus dan hoor je het te doen zoals het hoort. Anders is het een opleiding/school van niets.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.