Besturing Elektromotor met eindstandmelder(s)

Heeft die school/opleiding niet een parallel klas elektro/besturing waar je met iemand dit project kunt combineren?

Op 6 februari 2018 13:31:38 schreef Loaded:
Meestal maken we series van 10-500 stuks, dus dat inschakelknopje van te voren even activeren als hoofdschakelaar moet kunnen.

Je hebt het over eindschakelaars die het nogal te verduren gaan krijgen (evenals een motor) en over een fors aantal series: hoe vaak gaat dat gebeuren of is dit puur een hypothese?
Je mag namelijk serieus gaan nadenken over de levensduur van je eindschakelaar als je regelmatig 500 stuks voorbij je schakelaar jast...

Ik snap de onwil tegen beveiliging van je handen/lichaam niet: een machine die een strip metaal in seconden plooit is een moordwapen. Wat ga je doen als er per ongeluk een braam aan je werkstuk zit en die machine vrolijk z'n gang gaat? Of als een vermoeid persoon het ding bedient en gegrepen wordt?
Ik zou op z'n minst twee voetschakelaars voorzien: wordt je door de machine gegrepen, dan verbreek je (dat moet je dus goed uitdenken!) op z'n minst met 1 voet de keten en stopt de machine. Nog fijner is het als die ook onmiddelijk remt en niet vrolijk nog even door blijft draaien door z'n eigen massa.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Op 7 februari 2018 16:39:12 schreef Lambiek:
[...]
Als je de link bekijkt die ik je gestuurd heb, daar staan ompool schakelingen in.

Die ompool schakelingen heb ik zeker bekeken met de Ctrl+F optie, en heb een aantal screenshots gemaakt van delen die mij bruikbaar leken.

[...]

Hier heb je een lijst:

Hoofdschakelaar.
Automaat hoofdstroom.
Automaat stuurstroom.

Ben misschien vast nog wat vergeten, maar dat heb je zonder schema. :)

Die automaten hoofd en stuurstroom heb ik inderdaad ook iets over gelezen. Mijn hoofdstroom stuurt het proces dus aan.

Maar die stuurstroom, wat doet die precies? Ik geloof dat deze het schakelschema aanstuurt toch? En hoe word de stuurstroom dan gevoed, er van uitgaande dat deze op 24 volt werkt. En kan dat allemaal in één stekker? of krijg ik dan een aparte stekker voor motor en stuurstroom?

Op 7 februari 2018 22:11:39 schreef weardguy:
[...]
Je hebt het over eindschakelaars die het nogal te verduren gaan krijgen (evenals een motor) en over een fors aantal series: hoe vaak gaat dat gebeuren of is dit puur een hypothese?
Je mag namelijk serieus gaan nadenken over de levensduur van je eindschakelaar als je regelmatig 500 stuks voorbij je schakelaar jast...

De series die we maken kunnen dan wel zo groot zijn, maar de frequentie is niet echt hoog. De machine zal op z'n meest één enkele keer per week worden gebruikt. Dus geen dagelijks gebruik. Hoe verleng ik de levensduur van een schakelaar? of word dit dan een vervangingsdeel.

Ik snap de onwil tegen beveiliging van je handen/lichaam niet: een machine die een strip metaal in seconden plooit is een moordwapen. Wat ga je doen als er per ongeluk een braam aan je werkstuk zit en die machine vrolijk z'n gang gaat? Of als een vermoeid persoon het ding bedient en gegrepen wordt?
Ik zou op z'n minst twee voetschakelaars voorzien: wordt je door de machine gegrepen, dan verbreek je (dat moet je dus goed uitdenken!) op z'n minst met 1 voet de keten en stopt de machine. Nog fijner is het als die ook onmiddelijk remt en niet vrolijk nog even door blijft draaien door z'n eigen massa.

Geen sprake van omwil, we werken met zwenkbuigmachines bij ons, en die hebben ook geen enkele beveiliging tegen het platdrukken van je eigen hand. Ik ging/ga er dus vanuit dat de veiligheidsfactor voor je handen geen hoge prioriteit heeft.

Wel zal er inderdaad een noodstop Oid. op moeten komen. Maar twee handen bediening zal niet opgaan in sommige gevallen doordat de beugel vastgehouden moet worden.

Lambiek

Special Member

Op 8 februari 2018 08:17:29 schreef Loaded:
Die automaten hoofd en stuurstroom heb ik inderdaad ook iets over gelezen. Mijn hoofdstroom stuurt het proces dus aan.

Zo'n schema kun je opdelen in twee delen, het hoofdstroom schema en het stuurstroom schema. Soms kan het in één, als het om een heel klein schema gaat. Maar twee is altijd duidelijker.

Maar die stuurstroom, wat doet die precies?

De hoofdstroom is in jou geval je elektromotor, het 400VAC gedeelte.

Ik geloof dat deze het schakelschema aanstuurt toch?

Van uit de hoofdstroom wordt ook het stuurstroom gedeelte gevoed, dat kan 230VAC zijn, of 24VAC, of 24VDC, of 12VDC, maar ook nog andere spanningen. Dat hangt helemaal af van de spoelspanning van je relais die je gaat gebruiken en eventuele andere componenten. Die lagere spanning zorgt ook voor een stukje veiligheid.

En hoe word de stuurstroom dan gevoed, er van uitgaande dat deze op 24 volt werkt.

Die wordt gevoed uit de hoofdstroom, dat kan uit twee fase komen, of uit één fase en de nul. Daar gebruik je dan weer een stuurstroom trafo voor, die zet de hoge spanning "400VAC of 230VAC" om naar 12, 24, 48VAC of VDC.

En kan dat allemaal in één stekker? of krijg ik dan een aparte stekker voor motor en stuurstroom?

Dat komt allemaal uit één stekker, een vijfpolige stekker bevat L1, L2, L3, N, en PE.

Tussen L1 en L2 heb je 400VAC, tussen L2 en L3 heb je 400VAC en tussen L1 en L3 heb je 400VAC. Tussen L1 en N, L2 en N, L3 en N heb je 230VAC. En PE is de aarde.

De series die we maken kunnen dan wel zo groot zijn, maar de frequentie is niet echt hoog. De machine zal op z'n meest één enkele keer per week worden gebruikt. Dus geen dagelijks gebruik. Hoe verleng ik de levensduur van een schakelaar? of word dit dan een vervangingsdeel.

In plaats van een mechanische eindschakelaar kun je een inductieve eindschakelaar nemen, deze reageert op metaal. De sensor hoeft het metaal niet te raken, de schakelafstand is meestal een paar mm. Ligt wel aan het type sensor.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Dat motortje kan toch op een éénfase frequentieomvormer? Dat lijkt me aan te bevelen, om twee redenen: de besturingcircuits worden (iets) overzichtelijker, en je hebt geen zorgen over of verschillende 400V stopcontacten je motor wel de goede kant op zullen laten draaien. Ik kreeg uit de beginposts de indruk dat 't ding ook transportabel moet zijn en daarom liefst op een gewoon 230V stopcontact moet kunnen werken.

Lambiek

Special Member

Normaal gesproken zijn alle WCD's in een hal het zelfde aangesloten qua draairichting, moet dus geen probleem zijn lijkt mij.

En de TS wil geen frequentieregelaar gebruiken wegens de prijs. Het zou wel voordelen hebben om er wel een te gebruiken.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 februari 2018 09:10:20 schreef Lambiek:
Normaal gesproken zijn alle WCD's in een hal het zelfde aangesloten qua draairichting, moet dus geen probleem zijn lijkt mij.

En de TS wil geen frequentieregelaar gebruiken wegens de prijs.

^^ Je hebt me in ieder geval wel door haha. Dit antwoord inderdaad.

Wil nog wel even terug komen op de volgende puntjes:

Hoofdschakelaar.
Automaat hoofdstroom. --> Stroom onderbreker?

Automaat stuurstroom. --> stroom onderbreker 24v?

Drukknop start. --> Als in proces start? dus in verbinding met
voetpedaal?

Relais links/rechts. --> Relais 24v naar 400v dus? Ik kan er namelijk geen vinden op bijv. Conrad.nl.

Relais rem. --> Wat is een relais rem?

eindschakelaar links/rechts. --> Oke.

Hulp relais of hulp contacten. --> Waarvoor zijn deze?

Timer, indien nodig. --> Timer op de relais voor links/rechts?

Voetschakelaar. --> Wat is dit?

Lambiek

Special Member

Op 8 februari 2018 09:24:21 schreef Loaded:
Hoofdschakelaar.
Automaat hoofdstroom. --> Stroom onderbreker?

Een automaat is niets anders dan een automatische zekering die je na een trip weer kunt resetten.

Automaat stuurstroom. --> stroom onderbreker 24v?

Dat kan met een automaat, maar ook met een glas zekering "prijs" :)

Drukknop start. --> Als in proces start? dus in verbinding met voetpedaal?

Vaak heb je een start en een stop knop, daarmee zet je het systeem aan. Dit is vaak in combinatie met het noodstopsysteem, na een noodstop moet je altijd eerst "nadat de noodstop gereset is" weer op de start knop drukken om het systeem op te starten. Dit is puur uit veiligheid voor als je de noodstop reset dat de machine niet gelijk gaat draaien.

Relais links/rechts. --> Relais 24v naar 400v dus? Ik kan er namelijk geen vinden op bijv. Conrad.nl.

Je spoelspanning van je relais moet 24V zijn, maar de contacten moeten de stroom van je motor aankunnen en geschikt zijn voor 400VAC.

Relais rem. --> Wat is een relais rem?

Dat relais gaat je rem bedienen, dat relais wordt mee geschakeld door of je relais linksom of door je relais rechtsom.

eindschakelaar links/rechts. --> Oke.

Ja, voor beide kanten heb je een eindschakelaar nodig.

Hulp relais of hulp contacten. --> Waarvoor zijn deze?

Dat zijn relais of contacten die soms nodig zijn in je stuurstroom, is niet altijd nodig.

Timer, indien nodig. --> Timer op de relais voor links/rechts?

Die timer zorgt ervoor dat er even gewacht wordt voor dat de motor omgepoold wordt, Heb je waarschijnlijk ook nodig als je de rem gaat gebruiken.

Voetschakelaar. --> Wat is dit?

Je wilde toch een voetschakelaar? Hier laat je de motor mee draaien.

Dat kun je op twee manieren doen: Of je houd het pedaal continue in gedrukt, of je geeft een puls zodat de hele slag in één keer afgemaakt wordt. Maar de eerste optie lijkt mij voor jullie het eenvoudigst en het veiligst.

Hier heb je een link naar eventuele relais.

https://www.conrad.nl/nl/Search.html?searchType=REGULAR&search=eat…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 februari 2018 09:50:13 schreef Lambiek:
[...]
Een automaat is niets anders dan een automatische zekering die je na een trip weer kunt resetten.

[...]
Dat kan met een automaat, maar ook met een glas zekering "prijs" :)

[...]
Vaak heb je een start en een stop knop, daarmee zet je het systeem aan. Dit is vaak in combinatie met het noodstopsysteem, na een noodstop moet je altijd eerst "nadat de noodstop gereset is" weer op de start knop drukken om het systeem op te starten. Dit is puur uit veiligheid voor als je de noodstop reset dat de machine niet gelijk gaat draaien.

[...]
Je spoelspanning van je relais moet 24V zijn, maar de contacten moeten de stroom van je motor aankunnen en geschikt zijn voor 400VAC.

[...]
Dat relais gaat je rem bedienen, dat relais wordt mee geschakeld door of je relais linksom of door je relais rechtsom.

[...]
Ja, voor beide kanten heb je een eindschakelaar nodig.

[...]
Dat zijn relais of contacten die soms nodig zijn in je stuurstroom, is niet altijd nodig.

[...]
Die timer zorgt ervoor dat er even gewacht wordt voor dat de motor omgepoold wordt, Heb je waarschijnlijk ook nodig als je de rem gaat gebruiken.

[...]
Je wilde toch een voetschakelaar? Hier laat je de motor mee draaien.

Dat kun je op twee manieren doen: Of je houd het pedaal continue in gedrukt, of je geeft een puls zodat de hele slag in één keer afgemaakt wordt. Maar de eerste optie lijkt mij voor jullie het eenvoudigst en het veiligst.

Hier heb je een link naar eventuele relais.

https://www.conrad.nl/nl/Search.html?searchType=REGULAR&search=eat…

Top, bedankt voor de uitleg. Het word me nu redelijk duidelijk.
En wat die voetschakelaar, ik weet niet waarom ik dat vroeg, dat was nogal logisch..

Ik zal eens trachten een lijstje op te stellen met onderdelen die ik mogelijk wil gebruiken.

Lambiek

Special Member

Op 8 februari 2018 09:58:41 schreef Loaded:
Ik zal eens trachten een lijstje op te stellen met onderdelen die ik mogelijk wil gebruiken.

En als je dat lijstje gemaakt heb en je hebt de prijs, ga dat dan eens vergelijken met dit.

https://www.conrad.nl/nl/frequentieregelaar-eaton-dc1-344d1nn-a20n-15-…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 8 februari 2018 10:02:22 schreef Lambiek:
[...]
En als je dat lijstje gemaakt heb en je hebt de prijs, ga dat dan eens vergelijken met dit.

https://www.conrad.nl/nl/frequentieregelaar-eaton-dc1-344d1nn-a20n-15-…

Nou... ik heb een flink lopen zoeken, en bij de bedrading raakte ik volledig de weg kwijt, ik heb geen enkel idee wat voor een soort bedrading, aansluitklemmen, eindhulzen, besturingskst, wartels en kabels ik nodig ben.

Dit heb ik tot nu toe gevonden.. zou dit allemaal samen werken?
Hoofdschakelaar 10 Ampére; 22,95 euro
https://www.conrad.nl/nl/nokkenschakelaar-10-a-1-x-90-geel-rood-saelze…

2X Zekeringsautomaat?? 1 voor 24 volt en 1 voor 400 volt.
Zekeringautomaat 1-polig 10 A Eaton 236055
9,99
https://www.conrad.nl/nl/zekeringautomaat-1-polig-10-a-eaton-236055-61…

Eaton M22-DRL-G Drukschakelaar IP67 vergrendelend 1 stuks
17,08 Startknop
https://www.conrad.nl/nl/eaton-m22-drl-g-drukschakelaar-ip67-vergrende…

Hulpschakelblok 1 stuks DILM32-XHI22 Eaton 4 A
11,99 Schakel relais link om rechts om, en evt. bekrachtiging motorrem? (3x)
https://www.conrad.nl/nl/hulpschakelblok-1-stuks-dilm32-xhi22-eaton-4-…
Finder 85.04.0.024 Multifunctioneel Tijdrelais 24 V/DC, 24 V/AC 1 stuks Tijdsduur: 0.05 s - 100 h 4x wisselaar
26,64 Schakel relais, links om rechts om en motorrem? MET TIMER DUS
https://www.conrad.nl/nl/finder-85040024-multifunctioneel-tijdrelais-2…

Eaton LS-XRLA40 Hulp actuator Instelbaar Rolstoter 1 stuks
10,99 Eindschakelaars 2x
https://www.conrad.nl/nl/eaton-ls-xrla40-hulp-actuator-instelbaar-rols…

Noodstopschakelaar 400 V/AC 7.5 A 2x NC RAFI 9.201190010301 1 stuks
24,84 noodstop
https://www.conrad.nl/nl/noodstopschakelaar-400-vac-75-a-2x-nc-rafi-92…

WEG MPW18-3-D063 Motorbeveiligingsschakelaar Instelbaar 6.3 A 1 stuks
29,99
https://www.conrad.nl/nl/weg-mpw18-3-d063-motorbeveiligingsschakelaar-…

BACO BA224102 Signaallamp Kunststof frontring Groen 400 V 1 stuks
4,78 groen/rood 2 stuks.
https://www.conrad.nl/nl/baco-ba224102-signaallamp-kunststof-frontring…
ASA Schalttechnik FS2 U1/U1 Voetschakelaar 500 V/AC 10 A 2 pedalen 1x NO, 1x NC IP65 1 stuks
98,99 dubbel voetpedaal 1x
https://www.conrad.nl/nl/asa-schalttechnik-fs2-u1u1-voetschakelaar-500…

Conrad Components 1180530 Schakeldraad Yv 1 x 0.20 mm² Groen 50 m
Rol schakeldraad
https://www.conrad.nl/nl/conrad-components-1180530-schakeldraad-yv-1-x…

En bij de relais, welk van de twee heb ik nodig? of nog totaal iets anders? Ik wou dat ik snapte wat ik uit heb gezocht haha.

GJ_

Moderator

Op 8 februari 2018 09:24:21 schreef Loaded:

^^ Je hebt me in ieder geval wel door haha. Dit antwoord inderdaad.

Met zo'n minimotortje valt de prijs van een FO nogal mee hoor. Het verschil zal hooguit een paar tientjes zijn.

Alleen een enkelfasemotor met condensator op een FO is niet zo'n best idee, da's dus weer jammer.

Op 8 februari 2018 13:53:51 schreef GJ_:
[...]Met zo'n minimotortje valt de prijs van een FO nogal mee hoor. Het verschil zal hooguit een paar tientjes zijn.

Alleen een enkelfasemotor met condensator op een FO is niet zo'n best idee, da's dus weer jammer.

Wat doet zo'n Fo dan precies, en welke componenten kan ik met een Fo allemaal overslaan?

Lambiek

Special Member

Nou... ik heb een flink lopen zoeken, en bij de bedrading raakte ik volledig de weg kwijt, ik heb geen enkel idee wat voor een soort bedrading, aansluitklemmen, eindhulzen, besturingskst, wartels en kabels ik nodig ben.

Daar klopt niet veel van zo. Hoofdschakelaar is een 1 fase type. Automaat is een 1 fase type. Drukschakelaar is alleen de knop zonder contact en zonder frame. Enz. enz.

Je hebt nu een lijst met wat je allemaal nodig hebt "zo ongeveer" laat dat aan je docent zien en heb het er met hem over, of met een docent elektrotechniek als ze die hebben daar. Heb het dan gelijk over een schema, want dit gaat niet werken zo. Je hebt gewoon geen ervaring met zoiets, en daar hoef je je niet voor te schamen het is nu eenmaal niet anders.

Ik heb er geen zin in, en geen tijd voor om het allemaal uit te zoeken voor je. Misschien een ander wel hier op het forum.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
GJ_

Moderator

Op 8 februari 2018 13:55:17 schreef Loaded:
[...]

Wat doet zo'n Fo dan precies, en welke componenten kan ik met een Fo allemaal overslaan?

Magneetschakelaars, motorbeveiligingen, een PLC/Logo/ingewikkelde schakeling,...
En daarmee wellicht ook een 24Vdc voeding met beveiliging enz enz.

Dan ga ik wel uit van een FO met ingebouwde PLC. En eventueel een encoderingang. De drive hoeft niet een (dure) closed loop drive te zijn.

Op 8 februari 2018 14:01:58 schreef GJ_:
[...]Magneetschakelaars, motorbeveiligingen, een PLC/Logo/ingewikkelde schakeling,...
En daarmee wellicht ook een 24Vdc voeding met beveiliging enz enz.

Dan ga ik wel uit van een FO met ingebouwde PLC. En eventueel een encoderingang. De drive hoeft niet een (dure) closed loop drive te zijn.

Aha, maar wat betekent Fo vol uit? Kan er niet iets over vinden op het internet door alleen Fo te googelen.

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
mvdk

Golden Member

Ik vind het eigenijk slecht forumgedrag om mezelf te quoten,maar kon het even niet laten.

Op 8 februari 2018 09:03:29 schreef mvdk:
Dat motortje kan toch op een éénfase frequentieomvormer? Dat lijkt me aan te bevelen, om twee redenen: de besturingcircuits worden (iets) overzichtelijker, en je hebt geen zorgen over of verschillende 400V stopcontacten je motor wel de goede kant op zullen laten draaien. Ik kreeg uit de beginposts de indruk dat 't ding ook transportabel moet zijn en daarom liefst op een gewoon 230V stopcontact moet kunnen werken.

In deze post heb ik met opzet het ding voluit benoemd, Het grote voordeel van het gebruik van zo'n ding is dat het draaiveld altijd goed is, ongeacht waar je em aansluit. Ik kan wel gaan uitweiden over allerlei voorvallen; doe ik wel een andere keer. Ik had nog een andere reden om dit ding aan te bevelen, ergens word terloops gevraagd om het ding op 230V aan te sluiten, vanwege de te verwachten lage stroomsterkte. Om een 2 pagina lange discussie over Steinmetz voor te zijn, heb ik die FO genoemd. En als er een 1 fasige FO word gebruikt zie ik eigenlijk ook niet in waarom er dan ook nog automaatjes of zekeringen moeten worden gebruikt. Een schemerlamp heeft immers ook geen eigen beveiliging. En meestal wel een heel dun aansluitsnoertje.

Lambiek

Special Member

Het lijstje dat ik gemaakt had was zonder frequentieregelaar, omdat de TS dat te duur leek. Ik had het daarom met relais bedacht en dan ontkom je niet aan automaten of zekeringen.

Ik had ook een frequentie regelaar in mijn hoofd in eerste instantie, dat maakt het allemaal veel simpeler. Maar hij moet het er op school maar eens over hebben lijkt mij.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.