Afzekering voeding Audio Technica AT-HA-5000

Goedemiddag,

Ik ben bezig met een zelfbouw projectje voor een klasse A hoofdtelefoon versterker.
Nu wil ik een clone gaan maken van de AT-HA-5000.
Nu was mijn vraag, zover ik kan zien in afbeeldingen is de voeding alleen afgezekerd met 4x een PPTC na de trafo.
Maar de trafo is niet primair afgezekerd. Hier lijkt alleen een condensator over de aan/uit schakelaar te zitten.
Is het normaal dat de trafo primair niet wordt afgezekerd? Met andere woorden, komt dit vaker voor bij (hoofdtelefoon)versterkers?

Kruimel

Golden Member

Nee dat is niet heel alledaags, meestal zit er wel ergens een zekering. Komt het ding toevallig uit Groot-Brittanië? Daar heeft men zekeringen in de steker die nog een zekering in het apparaat overbodig maken. Trafo's hebben wel vaak een thermische zekering in de wikkelingen verscholen zitten, misschien komen ze er daardoor mee weg.

[Bericht gewijzigd door Kruimel op woensdag 7 februari 2018 15:14:53 (23%)

De versterker komt officieel uit Japan meen ik. Volgens mij hebben ze daar ook 100V. Geen idee of dit ook nog van toepassing is op het verhaal!?

Overigens iemand een idee waarom aan de zijkanten van de versterkerprint die koperen strips zitten? Evenals dedoorverbinders aan de component zijde? Deze zitten parallel over dezelfde ground?!

Kruimel

Golden Member

Waarschijnlijk om de impendantie van de massalijnen te minimaliseren, al vind ik dat op audiofrequenties met een koptelefoonversterker nogal overdreven. Op het moment dat er echt metingen worden gedaan en bronnen van ruis/vervorming worden gevonden kunnen er zeker argumenten voor zijn. Het is wel een stukje high-end apparatuur.

Krelis Vonketrekker

Golden Member

Beltrafo's zijn meestal kortsluit vaste trafo's, kan deze ook kortsluit vast zijn??

Kruimel

Golden Member

Zou ik niet weten eigenlijk. Gewoonlijk hebben kortsluitvaste transformatoren een hoge lekinductie zodat die de maximale stoom beperkt. Een zekering kan echter nooit kwaad om tegen een kortgesloten winding in de primaire te beschermen (het is me eens gebeurd). Ik heb geen idee wat de regels zijn over primair kortsluitbeveiligen, maar kortsluitvastheid is geen garantie dat er niets mis gaat. Daarom had ik het idee dat er een beveiliging in de trafo zou zitten.

Oke, bedankt voor jullie reacties.
Ik ga voor mijn eigen project de primaire kant gewoon netjes voorzien van een zekering. Kom ik in de toekomst in ieder geval niet voor gekke dingen te staan.

Hoef je in ieder geval niet in het donker naar de meterkast lopen als er iets mis gaat in je trafo. ;-)
Ja, het is donker als je trafo sneuvelt, dat zegt Murphy. Overdag gaat het niet stuk.

Ik heb vandaag het kitje met bijbehorende componenten binnengekregen. Nu is de emitterweerstand, wat 2 x 0.1ohm zou moeten zijn, 2 x 0.22ohm. Gaat dit grote problemen opleveren? Kan ik hierdoor niet de gewenste ruststroom behalen?

dan heb je dus 4 weerstanden van 0,1 ohm?

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 februari 2018 08:53:24 schreef testman:
dan heb je dus 4 weerstanden van 0,1 ohm?

Fysiek is het 1 weerstand. Per weerstand zitten daar 2 aparte weerstanden in.
Zo eentje:

Iemand die hier ervaring mee heeft!?

RAAF12

Golden Member

Het setje bouwen en de ruststroom instellen. Met die andere potmeter de balans; minimale DC op de output in rust.
edit: hieronder

Die kit wordt uitgeleverd zonder problemen, waarschijnlijk zit er ook wel een beschrijving bij de kit hoe je de instelpots instelt. Soms moet je het op de bestelsite even nakijken in een document. Ruststroom pot helemaal dicht (geen weerstand) en dan opdraaien tot de gewenste waarde. Scopebezitters zien dan dat de cross-over platte kantjes op de nullijn verdwijnen. /OT eenvoudig zelfbouwscopie heb je al voor €18,19
https://www.banggood.com/DSO138-DIY-Digital-Oscilloscope-Kit-Electroni…

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op woensdag 28 februari 2018 19:39:19 (10%)

Dat ik van te voren misschien al kan weten of dit problemen op gaat leveren. Aangezien dit afwijkt van het originele ontwerp.

vergeten

Golden Member

Op 28 februari 2018 19:28:05 schreef Ricotjuh:
Dat ik van te voren misschien al kan weten of dit problemen op gaat leveren. Aangezien dit afwijkt van het originele ontwerp.

Zo maak je er 0,11 Ω van dat is een honderdste teveel maar dat maakt niets uit voor deze toepassing!

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 28 februari 2018 20:37:06 (12%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Ja dat klopt, maar praktisch is dit niet mogelijk. Ofja natuurlijk is alles mogelijk maar wil het graag zo min mogeljjk wijzigingen op de bestaande pcb doorvoeren.
Hieronder is te zien dat je de weerstand niet zomaar parallel kan zetten

RAAF12

Golden Member

Als dit je eerste zelfbouwsel is kan me voorstellen dat je onwennig bent als er iets niet is zoals op het schema. Er gaat niks kapot en de ruststroom is goed in te stellen. Gewoon de bijgeleverde weerstanden uit het pakket gebruiken.

vergeten

Golden Member

Wordt dezelfde weerstand ook in het uitgangssignaal gebruikt?
Hoeveel van die weerstanden heb je totaal voor de stereo uitvoering?

Heb je er genoeg (3 draads uitvoering) dan kan je ze parallel zetten bovenop elkaar.
De draden van de bovenste laat je vertikaal langs de onderste lopen.
Buig ze haaks om en soldeer ze vast aan de onderste.

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Op 28 februari 2018 20:56:42 schreef vergeten:
Wordt dezelfde weerstand ook in het uitgangssignaal gebruikt?
Hoeveel van die weerstanden heb je totaal voor de stereo uitvoering?

De uitgangsweerstanden zijn wel 0.1ohm. Dit zijn losse weerstanden. Dus in totaal heb ik 4x 0.1 ohm weerstanden voor de uitgangen van beide kanalen.
En ik heb 2x 2*0.22 ohm voor de emitterweerstanden ontvangen.

vergeten

Golden Member

Als je het durft :) zou ik ze gewoon gebruiken er kan niets misgaan.
(Dat schreven anderen ook al)

De kwaliteit van het geheel wordt niet minder.

Hooguit wordt er iets minder vermogen geleverd maar dat is verwaarloosbaar.
Wel de ruststroom goed instellen.

[Bericht gewijzigd door vergeten op woensdag 28 februari 2018 21:09:35 (37%)

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

Oke, bedankt voor jullie antwoorden! Dan ga ik het gewoon proberen.

Als bovenstaande oplossingen niet helpen, dan kan je de drie gaatjes wat opboren en twee ipv één driepotige weerstand monteren. Dan heb je ook twee weerstanden van in totaal 2x 0,11 Ω ipv één weerstand van 2x 0,22 Ω

Dit is eigenlijk ongeveer hetzelfde wat vergeten voorstelt.

Op 28 februari 2018 20:56:42 schreef vergeten:
Heb je er genoeg (3 draads uitvoering) dan kan je ze parallel zetten bovenop elkaar.
De draden van de bovenste laat je vertikaal langs de onderste lopen.
Buig ze haaks om en soldeer ze vast aan de onderste.

Ja ik kan er voor kiezen om 44mV in te stellen bij 0.22ohm, ipv 20mV bij 0.1ohm, zodat ik een ruststroom van 200mA haal. Of ik monteer parallel 2 weerstanden van 0.22ohm.
Maar zoals al eerder aangegeven was zou optie 1 geen probleem moeten zijn, dus ga ik daarmee aan de slag.

Op 28 februari 2018 20:45:30 schreef RAAF12:
Als dit je eerste zelfbouwsel is kan me voorstellen dat je onwennig bent als er iets niet is zoals op het schema. Er gaat niks kapot en de ruststroom is goed in te stellen. Gewoon de bijgeleverde weerstanden uit het pakket gebruiken.

Even aanvullend op je antwoord:
Buiten de 0,1ohm weerstand, zijn er nog meer onderdelen die niet 100% overeen komen met het origineel. Ik heb deze aangegeven in onderstaand schema.

Verder zie ik een verschil in mijn transistoren/fets:
Ik zou 4x K370 moeten hebben maar heb 4x K366 gekregen.
Nu heb ik de 2 datasheets langs elkaar gehouden maar ik kan hier weinig verschil uit ophalen.
K370: http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/toshiba/1042.pdf
K366: http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/toshiba/1038.pdf

Daarnaast zou ik 2x K330 moeten hebben maar heb 2x K246 gekregen.
K330: http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/toshiba/1033.pdf
K246: http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/toshiba/1031.pdf
Het verschil hierin zit volgens mij enkel in de Drain power dissipation.

En als laatste heb ik 4x 2sc3423 maar ik heb 2x 2sc3423 en 2x 2sc3421
2sc3423: http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/toshiba/3209.pdf
2sc3421: http://pdf.datasheetcatalog.com/datasheet/toshiba/3208.pdf
Hier zitten wat meer verschillen in.

Ik weet het zijn kleine verschillen maar gaat dit echt een verschil opleveren wat merk/hoorbaar is?