Microproc toepassen bij metingen

Ola,

Ik zou graag een uitlezing willen maken met behulp van een aantal RGB leds.

Rood voor overdruk.
Geel voor onderdruk
Groen voor druk ok.

Ik zat aan een micro processor te denken om dit te sturen, het moet klein en compact blijven.
sensoren zijn 2 of 3 drukopnemers die 0-5 volt kunnen leveren.

Instelbaar het moment van overschakeling wat overdruk en onderdruk schakelt.

is dit haalbaar met een microproc? of denken jullie direct aan wat anders qua oplossing / denkwijze?

High met Henk

Special Member

3 comperator en 2 potmeters??
1 om te weten of je boven ondergrens zit
1 om te weten of je boven normaal zit
En dan 1 om te weten of conditie 1 alleen waar is of dat conditie 2 ook waar is.. Dus die 2 condities met elkaar vergelijken.

Quad comperator nodig dus.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op zondag 11 februari 2018 16:40:31 (81%)

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
benleentje

Golden Member

Het is zeker haalbaar met een µc. Het is ook zeer goed haalbaar zonder zoals hierboven uitgelegd word.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Op de spelling van "comparator" na, helemaal eens met HmH. Niet met een kanon op een mug schieten!

Misschien ook eens rondkijken naar "venstercomparator".

Microprocessor wordt wel interessanter naargelang er meer variabelen in het spel zijn, als bv. ook de temperatuur een rol speelt. Maar daar is niks over gezegd.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op zondag 11 februari 2018 16:51:44 (34%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Temperatuur is niet interesant.

Wel meedere instellingen voor verschilllende instellingen
Van de omschakel waardes.

Ook mag de check elke 5 of 10 seconden gedaan worden,
Dit om hysterisch gedrag leds te voorkomen.

Ik ben in de microcontroller wereld niet bekend, maar van horen en zeggen schijnt het Eenvoudiger te zijn en beheersbaarder dan losse ic’s

Ik ga eens googelen op jullie voorstellen.
Dan maar kijken wat stap 2 wordt

Arduino nano nemen, dan kun je eea nog wat fancier maken tov de comparator. Bv leds laten knipperen, of een aantal metingen middelen. Bedenk het maar.

Wat is "klein en compact" trouwens?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Als je een gele kleur wilt met rgb leds zul je bijna niet anders kunnen dan een µC nemen.
Misschien toch beter aparte gekleurde leds gebruiken.

LDmicro user.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Ik ben een beginner op Arduino, en je verwachtingen zijn ook niet volledig omschreven, maar zoals ik je lees zo je op een Arduino misschien ee 200 lijnen code nodig hebben, misschien zelfs minder. Ik weet bv. niet hoe bewwerkelijk het is om de A/D-converters in te stellen. Maar erg complex kan het niet zijn.

[[edit: de ideetjes van MGP lijken me erg geinig, en zijn nog maar het begin van de pret!]]

Of het simpeler is dan chips en discrete componenten solderen, dat hangt een beetje van jezelf af, de ene vindt het een makkelijker, de ander het ander.

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Arduino is idd ook een optie, nano is klein genoeg

Arco

Special Member

Bicolor led kan ook. Beide aan (rood/groen) geeft een soort okergeel...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 11 februari 2018 19:34:07 schreef Lampie CNC:
Ik ben in de microcontroller wereld niet bekend, maar van horen en zeggen schijnt het Eenvoudiger te zijn en beheersbaarder dan losse ic’s

Als de complexiteit van de te vervullen taken toeneemt, dan neemt ook het aantal benodigde losse chips snel toe. Maar vaak blijf je met 1 microcontroller uit de voeten kunnen en wordt het programma alleen wat ingewikkelder.

De "taak" in jou openingspost is d'r een die met 1 los chippie kan, maar net zo goed met 1 microcontroller. Als je voor jezelf een "groeitraject" ziet waarbij microcontrollers een rol gaan spelen, dan kan je overwegen om hier toch voor de microcontroller te gaan. Want dan kan je met een eenvoudig project toch al wat basis kennis opdoen.

Is dit het enige wat je wilt doen en ben je voor 1960 geboren, dan pas de "los chippie" aanpak misschien beter.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Een arduino nano heeft 5 analoge ingangen van 0-5 volt. Zou voldoende moeten zijn voor 3 sensors. Wanneer je neopixels (rgb leds)gebruikt als kleurenleds, kun je er zo veel als je maar wilt aansturen met 1 digitale uitgang. 5 volt erop en een paar regels code en je bent. Iemand van voor 1960, zoals ik, zou dat zeker kunnen maken.

Het maakt nogal uit wat voor nauwkeurigheid je wilt hebben qua drukopnemers en de waarden waarop je wilt schakelen. En kun je de opnemers kalibreren of wil of moet je daarvoor elektronica of software toepassen . Daarnaast zeker bij druk opnemers kijken naar de snelheid / demping van de metingen . Als je bezig bent met ruimte druk bewaking en in de Pascal range werkt lijkt calibreren en schakelingen en demping in software uiteindelijk het makkelijkste.

kijk, nou beginnen we ergens te komen...

zoon neopixel led ring is precies wat ik zoek, thanx @angela

Arduino nano gisteravond nog even besteld.
iemand die zich geroepen voelt om te helpen met code te maken voor de arduino (hoeft niet voor niks)

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Prive-bericht welkom. En 't zal je niet je oren van je kop kosten, ik ben nl. aan iets min of meer gelijkaardigs bezig, eveneens met Arduino Nano.

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op maandag 12 februari 2018 11:52:39 (38%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Neopixels en Arduino Nano doen het perfect samen. Als je dan nog iets nodig hebt om instellingen te maken, zou ik op Ebay zoeken naar HT16K33 of TM1638.

benleentje

Golden Member

iemand die zich geroepen voelt om te helpen met code te maken voor de arduino

Als je de software voor de arduino hebt geïnstalleerd zitten daar wat voorbeeld programm's in. onder de voorbeeld programma's zit er ook een paar die de analoge ingang van de arduino gebruiken.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Druksensor met i2c Besteld en ontvangen, nu eens kijken hoe dit aan de gang te krijgen

https://www.conrad.nl/nl/druksensor-sensirion-sdp610-500pa-500-pa-tot-…

big_fat_mama

Zie Paulinha_B

Oei, is dat niet erg duur? 35 euronen?

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Volgens de datasheet is het I2C en geen SPI.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Oh ja i2c dat was het....

Qua prijs was dit de enige knap betaalbare sensor die ik kon vinden

Lijkt me wel heel sterk, hoewel je niet schrijft wat de eisen voor jouw sensor zijn natuurlijk. Ook op ebay gezocht?

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

-500 Pa tot +500 Pa is de meetrange die nodig is.

ik heb nu deze sensor aangesloten op de arduino op SCL en SDA +3.3v en de gnd.

Kan iemand mij op weg helpen, zodat ik data uit de sensor kan lezen?

Ik ben met wire.h aan het proberen geweest, maar geen reactie

gaat om deze sensor

http://www.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/1300000-1399999/001313…

Voor een beginner maakt je het u wel moeilijk, I2C , Neopixel dat zijn heel wat boterhammen tegen dat het zal werken.

LDmicro user.

De Neopixel heb ik al onder de knie....dat is niet zo spannend, maar wel enorm cool!

alleen de I2C is even de uitdaging ;-)