Arduino schakelt MOSFET of transistor

Kijk dat is goed om te zien dat het werkt. Is de stroom die je meet ook wat je daar verwacht. Of klopt dat nog niet helemaal.

PS. Ik weet dat dit nog een test code is, maar een delay in stroom begrenzing lus is niet echt bevorderlijk. En ik zal er ook nog een hysterese aan toe voegen.
De stroom is iets hoger dan ik verwacht, de ventilator zou 0.2A moeten gebruiken, maar gebruikt ongeveer 0.8A. Maar dan is de ventilator ook al weet ik veel hoe oud, dus dat is wel te verwachten dat hij wat meer verbruikt. De multimeter werkte er niet op, dus ik kon het niet controleren. Hij gaf geen stroom aan, ik weet niet waarom niet. Binnenkort nog even naar kijken.
Hoe bedoel je een hysterese toevoegen? Als ik de MOSFET uitschakel, dan is de stroom toch 0A? Een tweede grens toevoegen waar hij dan weer inschakelt is dan toch overbodig? Ik wist niet wat hysterese was, dus misschien begrijp ik het nog verkeerd. Of bedoel je dat ik de MOSFET pas na een bepaalde tijd weer aan zou moeten doen totdat de oorzaak van de te hoge stroom weg is?
Op 3 augustus 2018 19:50:10 schreef JelleB:
De stroom is iets hoger dan ik verwacht, de ventilator zou 0.2A moeten gebruiken, maar gebruikt ongeveer 0.8A. Maar dan is de ventilator ook al weet ik veel hoe oud, dus dat is wel te verwachten dat hij wat meer verbruikt. De multimeter werkte er niet op, dus ik kon het niet controleren. Hij gaf geen stroom aan, ik weet niet waarom niet. Binnenkort nog even naar kijken.

Je zo er bijvoorbeeld een ohmse belasting aan knopen op te kijken wat het is. Maar het kan ook een beetje aan je bedrading liggen. Als je naar "Figure 31. Recommended Layout" zie je dat de aansluiting zo kort mogelijk moeten zijn.

Stel; je kan (zeer) snel je ADC en je code voor stroom begrenzer is zeer snel (gebruik van bijvoorbeeld je directe waarde van je adc).
Dus, wanneer je stroom boven een bepaalde setpoint komt. Schakelt hij netjes uit, dit heeft wat tijd nodig voordat de MOSFET echt uit is (enkele nS). Hierdoor gaat je stroom al wel richting de 0A. Maar doordat je microcontroller (te) snel kan zijn, ziet hij dat stroom weer onder je setpoint is. Dus hij gaat weer aan. Dit zorgt ervoor dat je MOSFET met een hoge frequentie gaat schakelen. En dit zorgt er weer voor dat je MOSFET weer warmer wordt (schakelverliezen). Hierdoor wordt de RDSon hoger van je MOSFET en wordt hij nog warmer.
Door een hysterese toe te voegen kan je er voor zogen dat je MOSFET minder gaat schakelen. En de gemiddelde stroom door de MOSFET ook lager wordt. Hierdoor kan je het beter regelen.

Maar let wel wat je verloop is van je code, want wanneer je controller te veel bezig is met andere zaken, dan wordt je MOSFET mogelijk niet op tijd uitgezet. En loopt de stroom mogelijk te ver op.
Brandon, Ik denk dat Jelle gelijk heeft dat hysterese geen zin heeft. De software WEET dat ie de boel heeft uitgezet en gaat dan niet de stroom meten om te constateren: Hey, de stroom is gezakt, ik ga maar weer aan.

Een AD conversie op de arduino duurt 60 microseconden. Een fet uitzetten zeg 60 ns. Dat mag je echt een andere orde-van-grootte noemen... :-)

[Bericht gewijzigd door rew op 4 augustus 2018 07:36:56 (25%)]

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Op 3 augustus 2018 19:50:10 schreef JelleB:
De stroom is iets hoger dan ik verwacht, de ventilator zou 0.2A moeten gebruiken, maar gebruikt ongeveer 0.8A...... De multimeter werkte er niet op, dus ik kon het niet controleren.

Heb je geen mA stand op je meter zitten dan, die zou toch iets aan moeten geven lijkt mij. Misschien je zekering in je meter stuk?
Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Rew, dat is inderdaad een stuk langzamer dan ik had verwacht. En het klopt dat de software weet dat hij hem uitgeschakeld heeft. Alleen, in zijn programma meet hij constant door en kan de MOSFET dus ook weer aangezet worden ;). Want volgens mij is dit zijn aansturing van de MOSFET:

c code:
if(current > 1.5){
    digitalWrite(led, LOW);
  }else{
    digitalWrite(led, HIGH);
  }


Maar dit ligt er ook een beetje aan wat Jelle uiteindelijk wilt implementeren als beveiliging.

[Bericht gewijzigd door Brandon op 4 augustus 2018 12:16:39 (11%)]

Op 4 augustus 2018 10:33:35 schreef Lambiek:
[...]
Heb je geen mA stand op je meter zitten dan, die zou toch iets aan moeten geven lijkt mij. Misschien je zekering in je meter stuk?


Nee hij geeft geen waarde aan, misschien is er dan inderdaad iets mis mee.

Ik ben begonnen met het maken van de PCB.
Hieronder foto's van de verschillende lagen en het schema met vijf in en uitgangen.
Dat is goed om the zien dat je steeds verder komt.

Ik zie her en der echter nog wel wat verbeterpunten.

  • Zoals ik al eerder heb vermeld is het zeer verstandig om de advies van de datasheet op te volgen, zie mijn bijlage.
  • Het is verstandig om je analoge signalen, stroom meting, zo min mogelijk langs de schakelende banen te tekenen.
  • Klopt het dat je een elko hebt gebuikt als filter cap voor je stroom meting? Dat is in dit geval de verkeerde type.
  • En het kan (later) makkelijker zijn om dit te gebruiken met je schakelaars ;).
  • Soms is het geen gek idee om wat extra mogelijkheden op je pcb te hebben, bijvoorbeeld het gedeelte met je AREF.
  • Ik dacht dat je ook nog een (hooft) zekering op je pcb wou hebben?
Bedankt voor alle tips. Ik zal een tweede ontwerp maken en kijken of ik ze kan toepassen.
Wat ik me afvroeg tijdens het ontwerpen was of ik wel alle blusdiodes nodig heb.
Zou ik niet slechts een blusdiode bij bijvoorbeeld mijn claxon kunnen gebruiken?
Misschien zijn ze niet nodig. Maar ze doen daar ook geen kwaad en een beetje extra beveiliging kan nooit kwaad. Mocht je er later wat anders op aan willen sluiten dan hoef je daar geen rekening meer mee te houden.
Op 6 augustus 2018 21:00:03 schreef JelleB:
Nee hij geeft geen waarde aan, misschien is er dan inderdaad iets mis mee.
Dan moet je de batterij vervangen, want als de zekering stuk is zou ie gewoon 0.00 moeten aangeven.
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb een tweede ontwerp gemaakt.
Ik heb geprobeerd om de analoge signalen van de stroommeting langs zo weinig mogelijk schakelende banen te leiden.
Ook heb ik de AREF pin gebruikt, waar ik 2.5V op zet.
Als filter condensator gebruik ik een keramische, als weerstanden gebruik ik dikfilm weerstanden, behalve de shunt, dit is een metaalfilm.
De extra zekering wil ik niet op mijn PCB hebben, aangezien ik de PCB in een waterdichte behuizing wil hebben en die dan niet open hoef te maken.
Naar die schakelaars moet ik nog even kijken, daar heb ik de tijd nog niet voor gehad.
Ik heb de PCB 9.5x9.5 centimeter weten te krijgen. Misschien zou het nog kleiner kunnen, maar ik denk als dit ontwerp goed is, dat ik eerst dit uitprobeer. Ik heb ook nog niet zo veel ervaring met SMD solderen, dus iets meer extra ruimte is altijd handig. :)
Kijk dat ziet er al beter uit.
Wel had ik nog een hoe je de min van alle belastingen aan gaat verbinden. Want de vrijloopdiode heeft dat wel nodig voor zijn werking. En het zelfde geld voor je schakelaars.

En ik denk dat je voor het verbinden van de voeding naar je print kabeloog in combinatie met kartel ring. Alleen nu vroeg ik me af of je de clearance van je 12V connector wel ruim genoeg genomen is. Want anders kan/ gaat je kartel ring verbinding maken met je ground plane.

Ik zal nog een condensator plaatsen op de AREF en mogelijk ook op de lijn die je ingangspanning meet.
Ik wil alle belastingen en schakelaars via het frame van mijn brommer laten aarden.
Ik zit nog te twijfelen of ik ook de aarde naar de diodes op de PCB wil versterken met een dikke laag tin. Of dat de twee koperen grondlagen genoeg stroom aankunnen.
De voeding wil ik inderdaad op die manier verbinden. De connectie tussen het frame en de massa op de PCB wil ik verbinden dmv een schroef en een ring.
De formaten en clearances van de gaten van massa en voeding moet ik nog bekijken, doordat ik nog moet beslissen met wat voor schroeven ik alles wil verbinden.
Op 8 augustus 2018 17:41:26 schreef JelleB:
Ik wil alle belastingen en schakelaars via het frame van mijn brommer laten aarden.
Ik zit nog te twijfelen of ik ook de aarde naar de diodes op de PCB wil versterken met een dikke laag tin. Of dat de twee koperen grondlagen genoeg stroom aankunnen.


Je kan het ook zo doen, maar nu ik erover na denk wil dat niet denk ik. Aangezien alles aan de massa hangt.


Ik zal echter wel beter zijn om die voedings connectoren dichter bij de groot verbruikers te zetten. Aangezien er nu niet echt een directe pad naar de je massa in. Bijvoorbeeld van je bovenste MOSFET. En die, mogelijke lelijke, stromen bevat. Gaat dan over je volledige print heen.
Ik snap niet precies wat je bedoelt.
Bedoel je dat eventuele inductieve stromen van de GND linksonder over het hele board naar de MOSFET rechtboven moeten en hierdoor de boel verstoren?
Ik heb nu namelijk een tweede GND toegevoegd en deze met elkaar en de aarde van de vrijloopdiodes verbonden.
De inductieve stromen zullen nu wel over de analoge signalen van de stroommeting heen lopen, maar deze paar milliseconden dat dit gebeurt lijken mij niet erg.
De GNDs zullen tevens dienen als ophangpunten voor de PCB.
De condensatoren voor de AREF en de ingangspanning moet ik nog plaatsen.
Ik heb nog een vraag waar ik zelf niet uit kom.
Ik wil graag de massa en voeding connectoren "verzwaren" met een soort cilinder. Een voorbeeld is te zien op de foto hieronder.
Hierdoor kan ik zowel aan de onderkant als de bovenkant paden hier vanaf versterken met een laag tin en nog steeds een kabeloog gebruiken.
Ik vroeg me alleen af hoe dit normaal wordt gedaan.
Zou ik een koperen cilinder kunnen opwarmen met een soldeerbout. Een cilinder met een binnendiameter van een M5 bout en een buitendiameter zodat deze precies in de connector van de PCB past?
Ik hoop dat ik het zo goed heb uitgelegd.
Banaanchassisstukken werken, het lijkt me dat dat ook is wat op de foto staat.

Ik vind overigens de andere connectoren op de foto zeer charmant, heb je daar een referentie of webpagina van?
hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord
Op 9 augustus 2018 16:44:32 schreef JelleB:
Bedoel je dat eventuele inductieve stromen van de GND linksonder over het hele board naar de MOSFET rechtboven moeten en hierdoor de boel verstoren?

De inductieve stromen zullen nu wel over de analoge signalen van de stroommeting heen lopen, maar deze paar milliseconden dat dit gebeurt lijken mij niet erg.

Daar komt komt het wel op neer ja. De stroom "zoekt" de makkelijkste weg om daar te komen. Dus het kan zijn dat die print spoor op die plek te klein is. En ik zal de bovenste ground verbinding weg halen.

Zolang de banen haaks op elkaar staan gebeurt er niet heel veel. Het is erger als ze parallel lopen aan elkaar.

Op 10 augustus 2018 15:01:23 schreef JelleB:
Ik heb nog een vraag waar ik zelf niet uit kom.

Oke, ik denk dat ik weet wat je bedoeld. Je bent op zoek naar dit of naar dit soort connectoren.
Hier staan meer van dat soort connectoren.
Op 10 augustus 2018 15:21:39 schreef big_fat_mama:
Ik vind overigens de andere connectoren op de foto zeer charmant, heb je daar een referentie of webpagina van?


Dit heet de MotoGadget M-unit blue.
https://motogadget.com/shop/en/m-unit-blue.html
Waarom zou ik de bovenste ground weghalen? Zo is de kans op een goede aarde alleen groter toch?
Die connector is inderdaad de gene die ik bedoel. Alleen ik denk dat de koperen laag tussen de onderste en de bovenste laag van de PCB de stroom niet aan kan, dus zal dit ook verzwaard moeten worden.
Op 10 augustus 2018 15:21:39 schreef big_fat_mama:
Ik vind overigens de andere connectoren op de foto zeer charmant, heb je daar een referentie of webpagina van?


Ze lijken wel op deze Wago picoMAX serie. En ik zie ook "wago" op een van die foto's staan :)

Op 10 augustus 2018 15:52:26 schreef JelleB:
Waarom zou ik de bovenste ground weghalen? Zo is de kans op een goede aarde alleen groter toch?


Volgens mij kan er nu een spanning verschil ontstaan tussen beide ground pinnen en dat is niet echt wenselijk.

Op 10 augustus 2018 15:52:26 schreef JelleB:
Alleen ik denk dat de koperen laag tussen de onderste en de bovenste laag van de PCB de stroom niet aan kan, dus zal dit ook verzwaard moeten worden.

Ik snap niet geheel wat je hier bedoeld. En over het algemeen staat er wel in de datasheet van de (gekozen) connector waar je PCB aan moet voldoen.
Op 10 augustus 2018 16:02:40 schreef Brandon:
Ik snap niet geheel wat je hier bedoeld. En over het algemeen staat er wel in de datasheet van de (gekozen) connector waar je PCB aan moet voldoen.

Sorry ik had hier een denkfout gemaakt.

Ik zat te kijken naar een goedkope PCB fabrikant die prototype PCBs kan maken. In het programma EasyEDA wat ik gebruik hebben ze een fabrikant in Amerika die 10 prototype PCBs kan maken voor ongeveer 15 euro. Alleen hier komen dan weer 25 euro verzendkosten overheen.
Zijn er in Nederland ook zulke goedkope PCB fabrikanten? Ik kan niks vinden.
Of kan ik zelf prototypes maken voor minder geld? Kunnen deze wel zulke goede kwaliteit hebben dat ze zulke kleine SMD componenten aan kunnen?
Voor een pcb fabrikant kun je in deze topic kijken. Ik heb alleen ervaring met eurocircuits.
Je kunt ze zelf ook maken, echter moet je al het apperatuur aanschaven om dat voor elkaar te krijgen. En ze worden nooit zo 'mooi' dan als je ze besteld.
Op 26 juli 2018 12:48:58 schreef Lambiek:
Er zijn trouwens ook geschakelde regelaars, die worden een heel stuk minder warm en ze hebben de zelfde steek als de 78Sxx types. Misschien is dat nog een optie voor je. :)


Wat voor geschakelde regelaar heeft dezelfde steek als de 78Sxx types?
De geschakelde regelaars die ik vind hebben of 5 pinnen en hebben allemaal minimaal een extra diode en spoel nodig.