CO maakt huiswerk?

Op 27 september 2004 09:37:22 schreef daniel56:
Mijn voorstel is dus om iets in de regels van CO op te nemen (als dat er al niet instaat), dat het 'not done' is om hier op het forum vragen over je huiswerk te stellen. Ik weet dat die regel moeilijk te handhaven zal zijn, omdat het er maar helemaal aan ligt hoe je een vraag stelt. Maar als de intentie er maar is.

Waarom doe je hier zo moeilijk over?
Als een student zijn info hier kan vergaren, dan is dat toch zoveelste beter volgens mij.
De informatie die je hier krijgt moet je toch nog meestal verifiëren en verwerken; dus CO maakt je huiswerk niet echt helemaal hoor.

Als hij het zo makkelijk hier kan halen is dat toch een foutje in de opdracht.

Ik ben er klaar mee voor

Op 27 september 2004 15:34:56 schreef High met henk:
Dat leer ik iig bij mijn opl nu, dat je studenten moet motiveren

Ik wens je hier veel succes mee als je volgend jaar voor de klas staat. Het is in ieder geval goede zaak dat jonge docenten zich aandienen om de totaal vastgeroeste en ongemotiveerde docenten te gaan vervangen.

De niet gemotiveerde studenten komen volgens mij ook voort uit hun voorbeeld: de ongemotiveerde docent.

[Bericht gewijzigd door DIY op maandag 27 september 2004 16:11:05

High met Henk

Special Member

hmm, keep you informed from next year :D

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Tsja, als ik dat zo eens lees. Ik ben stage begeleider op mijn werk, en als ik zie wat mijn stagiaires kunnen zakt mijn broek letterlijk af. Er zijn er bij die niet kunnen schematekenen, print tekenen en programmeren. Wat doe je dan op die school ? Als ze de weerstand uit moeten rekenen van een basis transistor schakeling dan duurt dat eeuwen en als ik internet tijdelijk disable op zijn PC al helemaal.

Mijn motto, een goeie leerling/stagiair is een hobbyist. Ik heb ook een hobbyist gehad als stagiair en die is nu aangenomen vanwege zijn kwaliteiten, ik heb er echter ook 4de jaars eindstage jongens gehad die nog niet eens konden solderen (!!!).

Ik ben dan geen leraar, maar als ik zo hoor op welke manier er les gegeven wordt heden ten dage, dan ga ik ook leraar worden denk ik.

Groeten
Antoine (goddank nog net van de oude stempel)

Als de naam van de school maar goed blijft. En daar doen ze echt alles aan.

Het klakkeloos overnemen van een schema ben ik ook geen voorstander van. Zo leer je de materie nooit.
Ken je echter er al heel wat van, dan heb ik er eigenlijk geen problemen mee. In elk schema zit wel ergens een schoonheidsfoutje, waardoor het project niet (goed) werkt.
En degenen die de moeite niet doen om zelf iets op te zoeken, en zelf iets te ontwerpen, komen vroeg of laat toch dik in de problemen. Al is het maar door een slechte verbinding ergens op de eigenlijke print.
Degene die de moeite doet om een al dan niet verkregen schema grondig te controleren, inclusief berekeningen, zal de fout binnen de kortste keren gevonden hebben. O wee voor de klakkeloze copieerder. Die vindt een slecht soldeerpunt nooit.

Kortom, je moet het wiel niet terug uitvinden, maar weet wel waar je mee bezig bent. Anders nek je jezelf vroeg of laat.

Een voorbeeld uit m'n schooltijd: ik moest, samen met 4 anderen, een tandwielkast ontwerpen. Na enkele weken rekenwerk, namen we puur uit ellende, een gedeelte van de berekeningen van een andere klas die hetzelfde ontwerp enkele jaren ervoor ook gemaakt had.
Na een half jaar waren alle tekeningen klaar, alle berekeningen af, en de verslagen gedrukt. Het ging net in een dikke ringmap.
Toen kwam de jury....DIKKE RAMP. In de overgenomen berekeningen stond een tikfout....In plaats van een kastje van pakweg 25 bij 25 bij 25 cm, hadden wij een kast van 1m³.
Had ik indertijd alles eens goed naberekend had ik de fout gezien, en kunnen ingrijpen.

Kom zo eens in de echte wereld af.....Ze zien je graag komen.

P.S.: De juryleden waren bedrijfsdirecteurs, op zoek naar werknemers, niemand van onze groep heeft een job aangeboden gekregen. Alle andere wel.

Op 27 september 2004 20:13:44 schreef Lavreys Chris:P.S.: De juryleden waren bedrijfsdirecteurs, op zoek naar werknemers, niemand van onze groep heeft een job aangeboden gekregen. Alle andere wel.

Meen je dit nou?

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong

Ja, de tweede groep van de klas is direct (1 juli) beginnen werken in de grote bedrijven in de buurt. Ik kon zelf m'n job gaan zoeken. Ik dacht zelfs dat één van ons nooit vast werk gevonden heeft, enkel opdrachten van korte duur. (verkeerde mentaliteit?)
Ik heb geluk gehad, na een maandje vakantiewerk en een week doppen kon ik ook aan de slag. De job die ik nu heb is wel m'n derde, maar hier ben ik dan wel al 14 jaar...

Op 27 september 2004 20:43:56 schreef Lavreys Chris:
Verkeerde mentaliteit?

Lavreys Chris schreef:
Doe vandaag niet wat morgen kan.....

* MichielPH denkt hier nog even over na..

:)

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong
High met Henk

Special Member

wel een schoolvoorbeeld van oe je voortijdig al op je bek gaat door niet zelf te werken

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Het doet er niet toe of iemand iets voor school moet doen of niet. Wat er voor mij wel toe doet is of diegene zelf ook de moeite neemt om na te denken.

Ik weet niet of jullie het in de gaten hebben, maar ik ben zelf bezig met een electronica profielwerkstuk, en zonder voldoende afgerond profielwerkstuk mag ik geen examen doen dit jaar. Het is het belangrijkste werkstuk dat je maakt op het VO. Maar het verschil is dat ik niet te lui ben om zelf na te denken en anderen wel.

Als iemand echt misbruik maakt van onze kennis en moeite moet er echt iets aan gedaan worden, maar weiger alstjeblieft niet alle schoolopdrachten enkel omdat het schoolopdrachten zijn.

High met Henk

Special Member

ehh qevlar, ik haal hier ook data vandaan, maare ik heb jouw hier geen schema zien vragen. Allen ideen

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Dit is toch wel een beetje jammer:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/14029

Duidelijk een voorbeeld van wat hier bedoeld wordt. Ben benieuwd hoe hij reageert op mijn antwoord.

Het jammere hieraan is dat je zo'n gast waarsch. nooit meer terugziet hier, totdat hij/zij weer wat nodig heeft.

Je zou misschien kunnen zeggen dat alleen actieve leden (>100 posts of meer oid) huiswerkvragen mogen stellen?

Op 27 september 2004 22:26:57 schreef eristoff:
thnx
sorry da k wa foutjes typ eh
ma eindwerk is veel groter dan dat zunne
alleen ware we nog nie uit of dat realiseerbaar was
nu moet ge ook wete da k op iw zit
en veel ervaring met dat nog nie heb want t enigste wa wij moete doen is vanbuite lere
ma u heeft mij wel verder geholpe
kweet nu al hoe k t ga doen
thnx

Snapt hij het nou niet wat je zegt?

Nieuwe afkorting een idee? --> CMIIR = Correct Me If I'm Rong
Rob W.

Honourable Member

Op 27 september 2004 22:55:28 schreef k.p.meinesz:
[...]type fatsoenlijk nederlands lijp

Dat is kort maar krachtig :D

#ontopic
Ook ik zie steeds vaker dat er hier om volledige kant-en-klare oplossingen gevraagd word. Op zich heb ik daar geen problemen mee zolang het voor de hobby is. Wanneer er echter mensen om hapklare oplossingen gaan vragen voor hun schoolwerk of zelfs voor hun baan, dan vind ik dat er een grens overschreden wordt.
De grens van het fatsoen.

mvg,
Rob.

Leest mee sinds 19 augustus 2001..
Anoniem

ik kan me best voorstellen dat als men een opdracht krijgt iets te maken als examen werkstuk of eindopdracht info zoekt op het web en CO zoals HmH al zij zolang je zelf zoekt is er geen probleem

ik heb op verzoek van school ook enkele shema's gebruikt van CO maar ik heb ze wel zelf gezocht en dan praat ik niet eens over de schema's die die in de lijst van schakelelingen staan maar die op het forum rond dwalen

maar als mensen hier komen met de opdracht iets te maken en VRAGEN dan de mede leden om een schema te bedenken ga je bij mij over de streep ik weiger ervoor te antwoorden en al zou ik antwoorden dan kun je een heel simpel antwoord verwachten in de trent dat hij het zelf mag gaan oplossen

Een regel invoeren om dergelijke zaken tegen te gaan zou idd moeilijk zijn om te handhaven maar het is niet onmogelijk ik denk dat het idd moet overwogen worden de regels van het forum hier en daar aan te passen voor de regel

'' we maken geen huiswerk voor een ander ''

diegen die te lui is om te lezen en er toch een topic over neer kwakt hup een slot erop het zou helemaal geen gek id zijn om daar met z'n allen eens heel concequent in te zijn

Ik kom vaak op een amerikaans forum, vooral over hoog voltage, tesla's en dergelijke. Op dat forum is het verboden om schema's of kantenklare oplossingen te vragen.
De grap is dat mensen met weinig ervaring daar toch posten. Ze maken eerst een schema en vragen daar hulp bij en die krijgen ze dan ook. Het schema slaat soms nergens op, maar de gene heeft moeite gedaan en krijgt hulp. Vraagt de persoon om een kantenklare oplossing wordt hij op de regels gewezen en daar houdt het dan mee op.
Misschien wat extreem voor CO, maar misschien kan er iets mee gedaan worden.

Waar mij het omgaat als ik een vraag lees, is toch altijd belangrijk of de TS enige inzet van zijn kant toont. Is dat niet zo, negeer ik de vraag gewoonlijk. Toont iemand echt interresse dan is het altijd de moeite om te antwoorden, hoe suf de vraag ook.

AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence

Op 27 september 2004 15:34:56 schreef High met henk:
hmm maar motiveren kan ook vanuit de docent voorgaan, en dat gebeurt hier in bovenstaande sitauties niet.

Dat leer ik iig bij mijn opl nu, dat je studenten moet motiveren

Ps zoeken op eindwerk levert mij 156 hits op op CO
en zoeken op school levert mij 925 hits op op CO

Jah, ok. Hele schema`s vragen voor je eindwerk, dat is nie goed...
en termen kun je met google opzoeken.

maar stel je bent besig met een eigen schema, dan kun je toch wel een vraagje stellen, van hoe kan dit verbeterd worden en moet dit nou zo of zo...

Arne

het topic groeit en groeit.

Wat dat HF-forum betreft, da's helemaal geen gesloten forum van een paar Hf-freaks, daar geldt gewoon de regel dat je niet naar oplossigen van je schoolvragen moet vragen. als je vreagen hebt over de theorie die erachter zit kun je die gewoon vragen, en wordt het uitgelegd. Ook wordt, net als hier, naar google verwezen, maar als dan an 1 of 2 posts de TS weer terug komt met de opmerking 'heb niks gevonden' dan wordt er meestal wel wat gezegd.

@fry: zo moet het ook, de mensen die zelf eerst een scham getekend hebben hebben zich er dwangmatig in moeten verdiepen.

@arne: Heel juist, het is niet fout mensen te vragen naar stukjes van je schema, zo in de trant van: Ik dacht dit, is dat juist ? en als het niet jusit is, wat is dan wel goed ?

Algemeen: Als er weer naar schema's gevraagd wordt in de trant van afstudeeropdrachten, dan als tegenvraag stellen:
Wat heb je zelf al gemaakt, zodat je een idee krijgt in hoeverre men op de hoogte is van de materie. Dan kun je samen met de TS tot een schema komen, is voor beide de beste oplossing. de TS wordt geholpen en aan ons geweten knaagt het niet dat we klakkeloos een schema gegeven hebben.

Het is idd niet slim om naar hapklare oplossingen voor je schoolwerk te vragen. Je hebt er later in de praktijk zelf last van als je dan te weinig kennis hebt.

Zoals er hier genoeg zeggen, ze zullen ze dan negeren of alleen helpen i.p.v. het geven van een kompleet schema of oplossing. Maar de meeste van die TS'ers zijn dan ook zo slim om meteen te beginnen met "voor mijn eindwerk" of "voor school" waardoor ze bij de meesten al meteen buiten de boot vallen.

Als ik een topic van dit genre tegen kom en ik kan de TS van de benodigde info voorzien, weet ik zo niet te zeggen of ik het meteen zou geven of alleen een paare tips in de richting zou geven. Met de opmerking dat hij zijn schoolwerk zelf moet maken. Het is nl. niet mijn schoolwerk. Het is aan de TS zelf om genoeg kennis en ervaring op te doen om er later profeit van te hebben. Daar heb ik verder nix mee te maken

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

ligt het aan mij of heeft er nog geen en moderator op deze discussie gereageerd?

mwa ik ken de de wet van ohm uit men hoofd en ken de weerstand kleuren tabel bijna uit mijn hoofd terwijl ik nog maar op de middelbare zit(waar je alleen maar wet van ohm hoeft te weten en hoe je een lampje tekent :P)

An amplifier is just a modulator for a power supply |Toffe Gebruiker
Anoniem

@Daniel

Ik ben ook student en kan dus weinig tijd verspelen aan het constant volgen van de discusies op het forum van deze site. Vandaar mss dat ik niet veel berichten post,
maar nu moet je mij wel eens uitleggen wat het verschil is tussen een student die voor school een schema 'kopieert' zoals jij het noemt, of iemand anders die dat voor zijn hobby doet... Zelf heb ik hier nog geen enkele vraag gesteld! Ik ben het er wel mee eens dat het een gemakkelijke oplossing is; maar om daar nu zo over te gaan zeiken...

Daarbij, je bent ook niet verplicht om te helpen...

Mvg.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op dinsdag 28 september 2004 16:46:31

Op 28 september 2004 15:13:40 schreef Sam_sam:
ligt het aan mij of heeft er nog geen en moderator op deze discussie gereageerd?

we lezen het wel hoor, ben maar niet bang.

IF you can't convince them, then confuse them!