zelf een receiver opknappen

Dit topic is gesloten

Hallo!
Dit is mijn eerste post op dit forum.Ben hier gekomen omdat ik wat vragen heb.
Ik vind het leuk om af en toe wat vintage audio te kopen op rommelmarkten en Marktplaats.Nu zijn bijna al mijn speakers aan nieuwe randen toe en heb daar net de randen en lijm voor besteld.Ook wil ik daar de elco's van gaan vervangen.Dat moet wel gaan lukken hoop ik.
Wil ook gaan proberen oude versterkers op te knappen.Heb een leuke kandidaat gevonden.Een hele oude B&O receiver.Daar zit onder de kap een schema bij wat ik denk ik nodig zal hebben.Vind het moeilijk te begrijpen maar heb hier een vraag over.Wat moet ik allemaal gaan vervangen en hoe kom ik er achter wat ik allemaal moet bestellen?Moet ik alle elco's los gaan maken en opschrijven of is er een makkelijkere manier?En zit er veel verschil in de kwaliteit en de uiteindelijke klank?
En wat is de beste apparatuur om aan te schaffen?Voldoet mijn goedkope multimeter of mis ik daar belangrijke functies?En wat voor scoop kan je het beste voor kijken met weinig budged?En zijn er nog andere dingen die niet mogen ontbreken?
Leon.

Als de radio of versterker het gewoon doet moet je helemaal niets vervangen. Don't fix it if it's not broken.

Je kunt wel dingen nameten en controleren en daaruit halen of er componenten inzitten die je zou kunnen vervangen. Of misschien iets moet bijstellen of naregelen.

Een goede multimeter en een redelijke scoop is dan zeer bruikbaar.

Dit is bijvoorbeeld een hele leuke scoop waar je alles mee kan: https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…

Maar deze zal ook wel voldoen: https://www.marktplaats.nl/a/doe-het-zelf-en-verbouw/meetapparatuur/m1…

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op donderdag 15 februari 2018 21:44:40 (39%)

Hoi Ex-fietser,

Het geluid is echt slecht en wil ervaring opdoen met oude elektronica.Heb verschillende dingen staan om mee te oefenen.

TinusTech

Golden Member

wat is je kennisniveau van electronica.

Hoi,bedankt voor de reacties.Ik weet niks van electronica.Wil het gaandeweg gaan leren.Heb genoeg oude apparaten om op te oefenen.Speakers lijken me een goede start.Verder vind ik het lastig om ergens te beginnen.Dus ga gewoon proberen van oude apparaten de elco's vervangen.Maakt dan niet uit als het dan niet meteen lukt.

TinusTech

Golden Member

Zomaar als een kip zonder kop elco's vervangen is zinloos als je niet weet welke en waarom. Bovendien kunnen er wel andere onderdelen als elco's verlopen zijn. Zonder metingen kom je daar niet achter. en zonder begrip van wat je doet meten is zinloos. Zonder enige basiskennis een electronisch apparaat 'opknappen' is gedoemd tot mislukken.
Electronica kan een leuke hobby zijn, maar zonder basiskennis zal het zeker teleurstellen.

Hoi TinusTech,

Wil het zo juist leren begrijpen.Zodat ik meer ervaring kan opdoen met solderen en het begrijpen van een schema en de verschillende onderdelen en de werking.
Is het anders verstandiger eerst iets anders te proberen?En wat zou je aanraden dan?Heb niet veel budget en mijn uiteindelijke doel is oude apparaten te kunnen repareren.Het is ook niet erg als het mislukt of als het veel tijd kost.

Geluid slecht kan veel dingen zijn. Maar dan doet hij het dus wel.

Makkelijkste dingen? Voeding niet in orde. Voedingspanningen niet de juiste waarde. Of grote rimpel.

Bias instellingen eindtrap verkeerd.

Dit zijn maar twee mogelijke problemen. Maar zoals je ziet moet je gaan meten of die problemen er inderdaad zijn.

Zonder goed schema en goede metingen is er niets van te zeggen. Restaureren is een kunst of een vak dat je niet zomaar beheerst. Met op goed geluk onderdelen vervangen gaat het niet lukken. Dus ga niet zo'n soort fout maken.
Iedereen op internet zegt onmiddellijk dat je de condensatoren moet vervangen. Vaak is dat waar. Mijn ervaring is dat dat niet altijd zo is. Heb diverse radio's (van 60 jaar oud) gerestaureerd waar ik de (buffer) condensatoren niet hoefde te vervangen maar wel alle weerstanden.

Met echt restaureren ga je diep in de vaak oude techniek speuren naar de oorzaak van het probleem als je echt goed wil doen.

Hoe goed is je kennis van elektronica? Als dat niet heel veel is, is het beste dat je kunt doen het schema hier op de site zetten en dan doen wat de mensen je hier vragen. Er zullen vragen komen om bepaalde dingen te meten en te testen. Doe dat gewoon zo goed als je kan. Dan heb jij die versterker straks gerepareerd en ervan geleerd.

Het gaat me er niet om het geluid weer perfect te krijgen maar om het proberen.Waar moet ik anders beginnen?De elco's op een scheidingsfilter van een speaker moet toch wel lukken?Hoef niet meteen met succes een versterker te repareren maar zou het leuk vinden als ik dat over 5 jaar of zo wel kan.Hoe ben jij begonnen dan?

Zal dat schema morgen proberen te fotograferen en zal het dan uploaden.Bedankt voor de hulp alvast!

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 20 februari 2018 19:50:08 (14%)

Is het anders verstandiger eerst iets anders te proberen?

Versterker is wel een aardig begin. Of is dat ook een radio? Dat zal een stuk lastiger zijn. De werking van een radio ontvanger is complex. Mijn advies is om eerst een boek te gaan lezen over de werking van een ontvanger. Klinkt suf maar als je detector of stereo decoder ernaast staat heb je dat niet zomaar goed. Een scoop en een stereo meetzender zijn dan belangrijke instrumenten. Met heel veel kennis kan het ook met eenvoudiger instrumenten. Maar daar heb je het weer. Kennis!

Elektronica is een studie van een x aantal jaar of beter leven. Maar het kan ook zonder dat. Hier bij CO zitten een paar voorbeelden die zelf heel ver gekomen zijn. Gewoon door veel te lezen en heel veel te vragen hier op CO.

Je kunt volgens mij beter beginnen met een paar boeken met basiskennis electronica. Wat is stroom, spanning, weerstand, diode, transistor enz. Zonder die basis kom je niet ver, en dat leer je niet van condensatoren wisselen.

Sluit me aan bij de andere berichten B&O heb ik bij een dealer ooit gerepareerd. Niet echt eenvoudige apparatuur, zit mechnisch gezien nogal apart in elkaar en niet echt iets voor de beginner.
Pak dan eerst een goedkope (defecte) versterker van MP oid. Vaak zijn schakelaars, potmeters etc. vuil en moet je op de juiste manier schoonmaken....bijvoorbeeld.

meer over car audio: www.12vhifi.nl

Ben op Youtube al dingen aan het zoeken op basis kennis en verschillende componenten.Zal ook eens kijken voor wat boeken.
De B&O is met een radio.Wil deze gebruiken omdat er zo'n schema bij zit en het toch al zo slecht is dat ik er niks meer aan kan verprutsen.Heb nog wel wat simpelere dingen,maar nergens een schema bij.

Zal dat schema morgen proberen te fotograferen en zal het dan uploaden.Bedankt voor de hulp alvast!

Waar ik zelf altijd mee begin is het meten van van alle spanningen. Dus de voedingspanningen, de verschillende hulpspanningen enz. Ik vergelijk dan met het schema of die nog een beetje kloppen. Vaak kun je daar al veel info uithalen.

Alle spanningen worden gemeten t.o.v. de belangrijke nul of massa aansluiting. Dat kunnen dan positieve of negatieve waarden zijn. Heb je zo'n goedkope multimeter? zorg dan voor een nieuwe batterij. Die dingen meten niet goed met niet nieuwe batterij. En zorg dat je de goede nul of massa aansluiting vind. Secundar van de trafo. Primair staat 220 volt daar hoef je niet te meten.

Waarom elco's vervangen in speakers, zijn ze kapot.

12V HiFi heeft volkomen gelijk wat betreft schakelaars en potmeters. Ik heb een tijdje geleden een dertig jaar oude uiterst brak klinkende versterker 'gerepareerd' met twee spuitbussen. Kontakt 60 en IPA. Dat was dus meer schoonmaken. Het ding doet het weer prima, en geen elco vervangen.

B&O is mechanisch een uitdaging. Misschien kan je beter beginnen met een werkende versterker van de kringloop, en die dan kapotrepareren.

Damn the torpedoes, full speed ahead!

Potmeters en schakelaars lukt al wel.Vaak doen apparaten het dan wel weer.Heb bijvoorbeeld nog een oude Philips versterker die het goed doet.Heb wel de indruk dat het geluid beter kan.Wil daar wel een keer wat metingen aan gaan doen als ik het allemaal wat beter snap.Zou het anders een idee zijn zo'n bouwpakketje van een buizenversterkertje te bestellen?
https://nl.aliexpress.com/item/Tube-Amp-Preamp-6N3-Vacuum-Tube-PreAmpl…

Bedankt.Ik zal eens wat gaan meten en het schema goed bestuderen en proberen te volgen.Ik snap dat het beter is iets niet te vervangen als het niet kapot is.Maar heb doe graag wat ervaring op met uit elkaar halen en solderen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 20 februari 2018 19:50:45 (11%)

Ik snap dat het beter is iets niet te vervangen als het niet kapot is.Maar heb doe graag wat ervaring op met uit elkaar halen en solderen.

Dat solderen komt wel. Koop dan liever een bouwpakketje ofzo. Het leerproces gaat beter als je reparaties succes hebben.

Heb wat foto's van de binnenkant gemaakt.Het schema krijg ik niet duidelijk genoeg.Heb het wel op internet gevonden maar kan het hier niet uploaden vanwege het formaat.Zal de links hier ook plaatsen.Heb ook zo'n bouwpakket versterkertje besteld.Maar dat zal wel lang duren voordat ik die binnen heb.En heb nog een handig filmpje met goede uitleg gevonden.En ga morgen eens kijken voor wat boeken.

https://www.youtube.com/watch?v=6Maq5IyHSuc

http://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Bang…

http://www.vintageshifi.com/repertoire-pdf/pdf/telecharge.php?pdf=Bang…

[Bericht gewijzigd door LeonBeo op vrijdag 16 februari 2018 00:19:13 (14%)

Dicht schroeven en met een andere beginnen !

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Waarom?Is het niet meer te redden?

Het is een mooi apparaat, en niet direct de eenvoudigste om mee te beginnen,

[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 20 februari 2018 19:52:47 (41%)

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

Zal eerst beginnen met zo'n bouwpakketje en daarna wat simpelere dingen.Bedankt iedereen voor de info.

Waarom?Is het niet meer te redden?

Het is een veel te mooi apparaat dat nog prima te redden valt omdat het gewoon nog speelt.

Het is alleen een heel complex apparaat. Kijk maar naar de grote print? Daar zitten bijna alle elektronische schakelingen op die je kunt bedenken.

Audio versterker schakelingen, voedingschakelingen, oscillatoren, detectoren, mixers, filters, multipliers enz. kortom heel veel. Ik zou iets eenvoudigers zoeken.

Zal deze nog even wegzetten dan.Hij doet het wel maar er is duidelijk iets mis.Ga dan bij deze eerst de buitenkant opknappen want dat is een ramp.Heb helaas zo niks staan wat simpel is en ook kapot.Heeft iemand tips waar naar te kijken op Marktplaats of kringloopwinkels?
Wil ook eens gaan testen met de ruststroom bij verschillende dingen.En zo'n beveiligingslamp maken.Ik zag in een filmpje ook iemand met een soort weerstand de elco's leegmaken voor de veiligheid.Weet iemand welke weerstand ik daarvoor het beste voor kan gebruiken?Kan dat filmpje niet meer terugvinden.(ga me daar eerst in verdiepen hoe je veilig kan werken)

Hubie

Special Member

Een weerstand van een paar honderd K naar massa zodat hij langzaam "leeg"kan lopen.

Hier nog een voorbeeld hoe het NIET moet.(De botte bijl methode)
https://www.youtube.com/watch?v=gUaDI_42iFU

Je kan ook overdrijven natuurlijk.Een film van een half uur om een elco te ontladen.

https://www.youtube.com/watch?v=pVIV905qby0

Alsof het een open hart operatie betreft. ;-)

Dit topic is gesloten