Automatische alles-in-1 multimeter, nadelen?

Goedemorgen allen,

Afgelopen weekend heb ik de doorgangsmeting van mijn amperetang opgeblazen doordat ik er 400V op plaatste (oeps!) dus ik was eigenlijk op zoek naar een 'perfecte' multimeter voor in het veld. Ik troubleshoot vooral schakelkasten, soms op onhandige plekken (bovenloopkraan bijvoorbeeld) en kreeg als tip de Nieaf-Smitt Eazyvolt Plus.

Als ik het goed begrijp meet het apparaat zonder dat je een meetmodus hoeft te kiezen. Hij is met ~90€ wel redelijk prijzig, maar dat mag de pret niet drukken.

Zoals ik het zie een onverwoestbaar ding (aangezien ik niet per ongeluk weerstand meet over 400V ofzo), maar zijn er ook specifieke nadelen van zo'n ding die ik nu mis? Iemand ervaring?

doorgaans is de nauwkeurigheid niet denderend. hij gaat pas aan bij 12V, wat als je vaker boordspanning meet, niet een heel fijne ondergrens is. ook meet deze tot 2kohm, ook niet heel hoog.

op t werk is de fluke t5 standaard, maar dat ding gebruik ik ook niet veel, nauwkeurigheid 2 digits op lage spanningen, en meet maar tot 1k, niet heel handig met een aardstoring.

een fluke 113 is ook een meter met auto functie, maar meet geen frequentie.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Sine

Moderator

Een beetje multimeter kan er tegen als je hem op een verkeerd bereik over 400V zet (stroom daargelaten)

Maar zo'n tweepolig ding is om te prikken of er ergens spanning staat prima, maar je kunt er geen stroom mee meten, dus als je dat nodig hebt dan zul je toch nog en andere meter mee moeten slepen.

Op 16 februari 2018 09:04:57 schreef testman:
doorgaans is de nauwkeurigheid niet denderend. hij gaat pas aan bij 12V, wat als je vaker boordspanning meet, niet een heel fijne ondergrens is. ook meet deze tot 2kohm, ook niet heel hoog.

Ik wil hem vooral gebruiken in het geval van een storing in een schakelkast, dus is de nauwkeurigheid niet zo'n probleem. Als ik iets nauwkeurig moet hebben, heb ik nog wel een paar andere metertjes liggen.

Op 16 februari 2018 09:04:57 schreef testman:
een fluke 113 is ook een meter met auto functie, maar meet geen frequentie.

Het probleem wat ik nu vaak heb met multimeters, is dat ik het display niet op een plaats kwijt kan waar ik het kan lezen. Als ik het onderin de schakelkast leg zijn de snoeren meestal te kort. Daarom was die stroomtang zo handig: die kun je meestal wel ergens aan ophangen. Zo'n ding als dit heb je altijd in de hand, je moet er alleen wel bij kunnen natuurlijk.

Op 16 februari 2018 09:14:06 schreef Sine:
Een beetje multimeter kan er tegen als je hem op een verkeerd bereik over 400V zet (stroom daargelaten)

Hij geeft enkel 110 ohm aan en geeft geen piep meer, dus ik denk dat hij wel degelijk overleden is. Echter, als stroomtang is hij nog prima bruikbaar, dus ik heb de meetsnoeren er gewoon afgehaald.

mel

Golden Member

Zo,n Autorange /digitaal ding vind ik persoonlijk ondingen.
Als je een beetje pech heb, dan staat dat ding tussen 2 bereiken te zwabberen.Daardoor word de uitlezing erg onrustig.
Ik gebruik persoonlijk het liefste een analoge meter, met zo,n wijzer dus,dat is veel rustiger om naar te kijken.Je moet wel weten in welk bereik je dan zit.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

dat is gewoon de generatiekloof, meten met analoog spul vind ik 98% van de tijd niks, niet nauwkeurig en je hebt er uitleeslicht voor nodig, wat er vaak ook niet is met storing zoeken..

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Arco

Special Member

meten met analoog spul vind ik 98% van de tijd niks, niet nauwkeurig en je hebt er uitleeslicht voor nodig,

Het maakt in schakelkasten niet veel uit of je 400 of 402v meet... ;)
En uitleeslicht? Dat is er vast wel (van iemand die in het donker in een krachtstroomkast gaat rommelen moet je jezelf toch al afvragen of die wel goed bij zijn hoofd is)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 16 februari 2018 10:02:56 schreef mel:
Ik gebruik persoonlijk het liefste een analoge meter, met zo,n wijzer dus,dat is veel rustiger om naar te kijken.Je moet wel weten in welk bereik je dan zit.

In feite heeft dit apparaat zowel digitale als analoge uitlezing, gezien het LCD display een oplopend 'wijzertje' heeft :P

GJ_

Moderator

Ik zou gaan voor een easyamp of een Fluke T5.
Het is toch handig om nog af en toe de stroom te kunnen meten. Ik heb ze ook, nauwkeurigheid is in 99% van de gevallen absoluut onbelangrijk als je storingen opspoort.

mel

Golden Member

Op 16 februari 2018 10:36:48 schreef Arco:
[...]
Het maakt in schakelkasten niet veel uit of je 400 of 402v meet... ;)
En uitleeslicht? Dat is er vast wel (van iemand die in het donker in een krachtstroomkast gaat rommelen moet je jezelf toch al afvragen of die wel goed bij zijn hoofd is)

In de meeste kasten zit een lamp..Zelfs meestal nog VOOR de hoofdschakelaar.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

In grotere besturingen wel ja, maar in de kleinere machines zie je vaker geen dan wel licht. Dat zal hard veranderen omdat verlichting op plekken waar je voor onderhoud moet zijn vaste verlichting verplicht is, dus in de kast, maar ook onder in machines en dergelijke.
Voor de hoofdschakelaar hou ik niet van.

fred101

Golden Member

Afgelopen weekend heb ik de doorgangsmeting van mijn amperetang opgeblazen doordat ik er 400V op plaatste

Daarom zijn goedkope meters eigenlijk best duur. ;-) Een fatsoenlijke meter kan daar gewoon tegen.

Hij is met ~90€ wel redelijk prijzig,

Met dat budget ga je het niet redden voor een veilige meter met de juiste CAT rating voor meten in 400V installaties.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
High met Henk

Special Member

2e hands wel

En niet goed als je in het donker klooit?

Hoe ga je dan een genset die uitvalt meten?
En ik ken talloze voorbeelden waar ik in het donker aan een besturingskast moet meten om een storing te vinden. Ik ben al verdomd blij als ik er normaal bij kan komen zonder me in alle bochten te wringen of me door kleine gaten te wurmen....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

Op 16 februari 2018 15:40:02 schreef fred101: Met dat budget ga je het niet redden voor een veilige meter met de juiste CAT rating voor meten in 400V installaties.

De testers in mijn link zijn niet veel duurder anders.
Een Duspol digital kost rond de 100 euro, de Nieaf uit mijn link enkele tientjes meer. Veel robuuster word het niet.

Een complete en redelijk nauwkeurige multimeter is wel een heel stuk duurder.

fred101

Golden Member

Ik bedoelde een DMM.
Overigens heeft tegenwoordig de (initiële) nauwkeurigheid niet veel meer met de prijs van doen. Belangrijker is dat de beveiligingen worden wegbezuinigd. De opdruk en specs zijn in de sub-50 euro klasse alleen voor de sier. Denk aan input protectectie (movs, ptc, diodes etc maar ook voldoende afstand tussen traces, dikke speciale hoge energie zandgevulde zekeringen, blastprotectie etc (youtuber joe smith doet niets anders dan dat testen en vaak ook aanpassen. Fluke 87 eigenaars en G&M fans kunnen beter niet kijken >:-) Daarnaast mechanische stevigheid en voldoende bestand tegen EMI. Sommige gaan al totaal over de zeik van een SMPS

Ik heb toevallig zo'n Easy-volt geval. De versie met ledjes. Die was kapot toen ik hem kreeg, heb hem gemaakt en hij is wel handig om even snel in een wcd te prikken.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
GJ_

Moderator

Op 16 februari 2018 16:59:04 schreef fred101:...en hij is wel handig om even snel in een wcd te prikken.

Dat is precies genoeg om 99,9% van alle storingen op te sporen :-)
We willen natuurlijk allemaal een zo fancy mogelijke meter, ik heb ze ook, maar als het er op aan komt gebruik ik vooral die simpele en robuuste apparaten.

Op 16 februari 2018 16:13:59 schreef GJ_:
Een Duspol digital kost rond de 100 euro, de Nieaf uit mijn link enkele tientjes meer.

Die Duspol heeft inderdaad nog veel meer toeters en bellen, maar daar kun je inderdaad dus wel actief omschakelen tussen continuiteit, weerstandsmeting en diodetest. Betekent dat, dat ik deze op dezelfde manier op kan blazen als mijn stroomtang? Of zou, ondanks de keuze, alles nog steeds beveiligd zijn?

GJ_

Moderator

Een duspol opblazen is volgens mij een hele kunst.

Grote longinhoud :P

Sorry kon het niet laten.

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/

een fluke t5 opblazen ook, dacht ik, soms krijg ik ze terug die nog leeglopen als ik het ding open draai.

ik vind met storing zoeken max 1000 ohm meten, en maar 2 digits voor lage spanningen veel te weinig overigens, daar heb ik dan liever de 30 jaar oude fluke75 voor. de stroomtang gebruik ik er niet heel vaak van. hoewel een motor die 20A wegtrekt terwijl dit max 6,4A mag zijn, wat door een verkeerde poulie komt dan wel zo is gevonden. of een groep die uitvalt omdat er 32A over loopt, omdat men leds in armaturen zet zonder die eerst om te bouwen, er hoorde maar 3A te lopen van die 32 armaturen. van 32A wordt een 1,5mm2 nogal heet..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Voor storingen in "power" schakelkasten gebruik onderstaande al jaren. 400v op doorpieptest is geen probleem. Universeelmeter vind ik een onbruikbaar ding voor dat werk.

http://media.fluke.com/images/t5-1000-01b-600x402.jpg

de snoeren van die t5 zijn erg stug en dik, ook te kort naar mijn idee, je kunt de meter niet wegleggen of hangen dan reiken de snoeren niet afdoende. degelijk zijn ze zeker wel, afgezien van de ntc die los aan de rand van de print zit welke weleens afbrak heb ik ( normale defecten dan ) niet veel gehad met die dingen. op t werk zijn erbij van 13 jaar oud, en zien eruit alsof ze meermaals in t puinpad naar de bouw zijn gereden.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 16 februari 2018 15:40:02 schreef fred101:
Daarom zijn goedkope meters eigenlijk best duur. ;-) Een fatsoenlijke meter kan daar gewoon tegen.

Oh, en trouwens, prijs zegt dus ook niet alles. De amperetang waarvan ik de doorgangsmeting heb opgeblazen kostte me 320€

@ktf:
Ik heb hier een Fluke T5 op de plank over. Dus is voor een redelijke prijsje over te nemen.
Laat het me maar weten per mail, zie mijn profiel.

Op 16 februari 2018 20:57:41 schreef testman:
de snoeren van die t5 zijn erg stug en dik, ook te kort naar mijn idee,....

@testman:
Men kan toch de meetpennen van de snoeren afnemen, en dan een langere snoer tussen koppelen.
En kan er op de achterkant van de batterijdeksel ( boven de ronding ) een bevestiging beugel creëren.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

@testman:
Men kan toch de meetpennen van de snoeren afnemen, en dan een langere snoer tussen koppelen.
En kan er op de achterkant van de batterijdeksel ( boven de ronding ) een bevestiging beugel creëren.
MVG Gerard.;)

Probleem is dan dat het vaak op een plek gehangen of gelegd wordt waar je het display niet meer kan lezen. Althans, dat is mijn ervaring.

Dus, bedankt voor het aanbod, maar ik zoek dus eigenlijk een apparaat waarbij een van de testpunten aan de behuizing vastzit zeg maar. ;)