motorstoring houtbewerkingmachine

mel

Golden Member

Ik begin te denken aan een foutje in de stuurstroom, verkeerd aangesloten bedieningsknoppen, klevend relaiskontakt of zo iets.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

Wat gebeurd er precies als de machine uitvalt, je schrijft de spanning blijft aanwezig. Tript de stuurstroom automaat of zekering ;is er in dit geval iets bij gemaakt in de kast bv een lamp?

De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?

het is wel zeker dat niet gewoon 2 fasen gedraaid moeten worden? ofwel motoren draaien de verkeerde kant op..

je draait de motoren ook niet te snel door naar driehoek? dat kan ook uitval geven, eerst op toeren laten komen voor door te schakelen naar driehoek..

[Bericht gewijzigd door testman op dinsdag 20 februari 2018 16:03:42 (41%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Kun je ook aangeven hoe de motoren ingeschakeld worden.
Zoals testman ook al opmerkte ?

@cor
Volgens mijn (bescheiden)mening mis ik de thermische beveiliging v/d motoren in de regelkast.Is dit niet zo graag een foto van de hele regelkast (met de deur open) en een el.schema zoals hierboven al is aangegeven.Links van de trafo heeft ooit een dinrail gezeten???.
gr.Wim

GJ_

Moderator

Op 17 februari 2018 14:15:16 schreef Cor breakout:
De machine heeft een totaal vermogen van 63 A.

Er zitten drie motoren op voor vier assen: 2x5,5kW en 1x9kW. Nominaal is dat rond de 40A.

Op 20 februari 2018 18:54:42 schreef bengie:
Volgens mijn (bescheiden)mening mis ik de thermische beveiliging v/d motoren in de regelkast.

Naar mijn bescheiden mening missen we foto's van de kast :-)
Bij zo'n schaafbank zou je net zo goed FO's kunnen verwachten.

Ik begin te denken dat de relais (k1-4-7) een variant zijn die overstroom detecteert en dan vanzelf uitfloept. Ingebouwde automaat.

Ik ben het zelf nog nooit tegengekomen, maar dat zou toch kunnen? Of zegt er iemand dat dit echt niet bestaat....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
GJ_

Moderator

Nee, dit zijn standaard magneetschakelaars.
Er zijn wel ooit magneetschakelaars gemaakt met een thermisch blok er in maar dat zijn nooit echte kaskrakers geworden.https://www.schneider-electric.fr/fr/product-image/155044-tesys-u

[Bericht gewijzigd door GJ_ op dinsdag 20 februari 2018 20:09:02 (19%)

Op 20 februari 2018 19:40:51 schreef GJ_:
[...]
Er zitten drie motoren op voor vier assen: 2x5,5kW en 1x9kW. Nominaal is dat rond de 40A.[...]Naar mijn bescheiden mening missen we foto's van de kast :-)
Bij zo'n schaafbank zou je net zo goed FO's kunnen verwachten.

Ik zie 3 sterdriehoek schakelaars zitten dus verwacht geen frequentie regelaar(s)

Mis trouwens ook de motorbeveiligingen.
Ooit wel een thermische beveiliging in handbediende schakelaar gezien.
Geen idee of ze dat ook met sterdriehoek schakelaars doen.
En hoe wordt die 4de (quadro) motor aangestuurd ?

Allen alvast bedankt voor de aangedragen ideeën/ eventuele oplossingen.
Zal donderdag de gehele kast proberen te fotograferen ( Hij staat vlak tegen de muur, dus gaat ff moeilijk..
Alvast bedankt !!!!!
Gr, Cor.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Als je dan ook een goede scan van het schema kunt maken, en goed omschrijft wat er verkeerd gaat.
De machine slaat uit, dat kan zoveel zijn.
Stopt de machine helemaal alsof je op de stopknop drukt? en hoe start je daarna de machine weer, of gaat er een beveiliging uit, in de machine of in de verdeelkast? Of gaat hhet nog anders, wees daar eens heel dudelijk in.
Jij ziet het telkens, en lijkt misschien wel logisch, wij hebben deze machine nog nooit gezien en het kan dus voor ons nog. an alles zijn. En als we alles op moeten schrijven wat het kan zijn, dan wordt jij er ook niet wijzer van,

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 20 februari 2018 21:40:04 schreef HD13:
Ik zie 3 sterdriehoek schakelaars zitten dus verwacht geen frequentie regelaar(s)
...
En hoe wordt die 4de (quadro) motor aangestuurd ?

Jij hebt andere foto's dan ik. Op de foto's in het topic staan geen 3 ster-driehoek schakelaars. Ik zie zelfs niks wat er op zou kunnen wijzen.

Er zijn maar drie motoren. De derde motor word gebruikt voor twee assen.

Hoi Toeternietoe, je hebt gelijk. Morgen ga ik weer naar het bedrijf en zal eens informeren of zij een schema hebben van die schakelkast ( Wat ik dus bijna zeker weet van niet.....) Alles in de schakelkast blijft goed. Hij klapt gewoon in de maschine eruit, zodra je een derde motor erbij schakelt.
Volgens het bedrijf waar hij nu staat ( ze hebben hem overgenomen van een ander bedrijf ) heeft hij het daar "gewoon" gedaan. Probleem is dat zij hemzelf hebben aangesloten en ik vraag me dus af of dat goed is gedaan daar de nul ( blauwe ) niet is aangesloten op de maschine??

Groetjes, Cor.

mel

Golden Member

De nul is zo te zien niet bedraad in de machine.
Ik denk toch aan een foutje van de stuurstroom.

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 21 februari 2018 11:44:21 schreef mel:
De nul is zo te zien niet bedraad in de machine.

Klopt. Er zit wel 230Vac stuurstroom (rode draden) in maar die komt van een trafo.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 februari 2018 10:37:01 schreef Cor breakout:
Hoi Toeternietoe, je hebt gelijk. Morgen ga ik weer naar het bedrijf en zal eens informeren of zij een schema hebben van die schakelkast ( Wat ik dus bijna zeker weet van niet.....) Alles in de schakelkast blijft goed. Hij klapt gewoon in de maschine eruit, zodra je een derde motor erbij schakelt.
Volgens het bedrijf waar hij nu staat ( ze hebben hem overgenomen van een ander bedrijf ) heeft hij het daar "gewoon" gedaan. Probleem is dat zij hemzelf hebben aangesloten en ik vraag me dus af of dat goed is gedaan daar de nul ( blauwe ) niet is aangesloten op de maschine??

Groetjes, Cor.

Nu weet ik nog niet wat eruit knalt.
Is het vuurwerk wat eruit knalt.
Knalt er wat naar beneden en ligt het op de grond?
Er kan van alles knallen.....

Helaas, als je niet op mijn vragen wilt beantwoorden dan pas ik.

P.S. een goede machinebouwer gebruikt geen Nul in de 3 fase voeding.

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
GJ_

Moderator

Op 21 februari 2018 12:02:09 schreef Toeternietoe:
P.S. een goede machinebouwer gebruikt geen Nul in de 3 fase voeding.

Ben ik het niet mee eens. Als je een special bouwt voor een klant die gewoon een nul heeft zou ik niet inzien waarom je daar geen gebruik van zou maken.
Voor mij maakt het niet zo gek veel uit: 230Vac gebruik ik vrijwel nooit en een DC voeding vreet net zo gemakkelijk 400V als 230V.

mel

Golden Member

Als je TOCH 230 volt wil gebruiken als stuurstroom, dan juist wel een trafo, al is het alleen maar om galvanisch gescheiden te zijn.
Laatst een navigatie kast van RWS opgeknapt, allees achter een trafo, maar de Nautafoon niet...kreeg ik toch een doodsklap |:(

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 21 februari 2018 13:21:29 (32%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Op 21 februari 2018 13:18:47 schreef mel:...kreeg ik toch een doodsklap |:(

Niet lullig bedoeld hoor, maar wel je eigen schuld natuurlijk. Het maakt geen ruk uit of het galvanisch gescheiden is of niet, je hoort de 230Vac niet vast te pakken. ;-)

mel

Golden Member

Op 21 februari 2018 13:31:21 schreef GJ_:
[...]Niet lullig bedoeld hoor, maar wel je eigen schuld natuurlijk. Het maakt geen ruk uit of het galvanisch gescheiden is of niet, je hoort de 230Vac niet vast te pakken. ;-)

De hele sturing was 230..maar ik was die externe spanning vergeten..ja is dom, ik weet het :)
Hij mocht niet uit bedrijf,, ik dacht eventjes doen.... |:(

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..
GJ_

Moderator

Ik sta hier wel met opgeheven vingertje, maar uiteraard heb ik ook wel eens een klap gehad. We doen allemaal wel eens iets doms.

Toeternietoe

Dubbelgeïsoleerd

Op 21 februari 2018 13:33:28 schreef mel:
[...]De hele sturing was 230..maar ik was die externe spanning vergeten..ja is dom, ik weet het :)
Hij mocht niet uit bedrijf,, ik dacht eventjes doen.... |:(

Mag niet uit bedrijf?? dan zul je wel heel zwaar wegende argumenten moeten gebruiken.
Als het echt verkeerd gaat dan kan de arbeidsinspectie de zaak wel maar zo voor een paar dagen spanningsloos maken, maar dan is het vaak al te laat...

Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)

Op 21 februari 2018 07:54:00 schreef GJ_:
[...]
Jij hebt andere foto's dan ik. Op de foto's in het topic staan geen 3 ster-driehoek schakelaars. Ik zie zelfs niks wat er op zou kunnen wijzen.

Er zijn maar drie motoren. De derde motor word gebruikt voor twee assen.

4de plaatje 3 handbediende schakelaars.
Dus 4 assen en 3 motoren, schema is toch echt wel handig !

GJ_

Moderator

Je hebt gelijk, die heb ik over het hoofd gezien. Dat plaatje heb ik gelijk weggezapt wegens onscherp :-)

mel

Golden Member

Op 21 februari 2018 14:47:00 schreef Toeternietoe:
[...] Mag niet uit bedrijf?? dan zul je wel heel zwaar wegende argumenten moeten gebruiken.
Als het echt verkeerd gaat dan kan de arbeidsinspectie de zaak wel maar zo voor een paar dagen spanningsloos maken, maar dan is het vaak al te laat...

RWS, Goereese sluis, met mist...
En dan stond ook de gehele Haringvlietdam zonder sturing...
Dat wilden ze dus niet..

[Bericht gewijzigd door mel op woensdag 21 februari 2018 19:35:37 (11%)

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..