Snelheidssignaal VW

Hallo,
ik heb een vraag over een snelheidssignaal die ik wil gebruiken in een VW het gaat hier om een golf 1 en de motor die hier in ligt is een 20vt uit 1998.

nu verwacht de motorcomputer een pulssignaal van 0 of 14v max.

ik heb al meerder inductieve sensoren gebruikt maar die gaan niet naar 0v terug en dat verwacht de ecu wel.

wie weet hier iets op ?

alvast bedankt voor jullie reactie

Groeten

Roel

Shiptronic

Overleden

hoe dicht moet je bij de 0V zitten? En ik zie even niet hoe je bij stilstand een signaal op een inductieve sensor krijgt. Zit er in de buurt niet iets die een signaal verstoord, zodat deze als transformator gaat werken? Kan je een foto van de locatie/plaatsing sensor posten?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Hallo,

ik moet echt een 0v hebben of een 11-14v schakelend signaal.

ik heb dit geprobeerd met een inductieve sensor bij de aandrijfas te plaatsten en blokjes op de aandrijf as gemonteerd om de puls te creëren.

dit werkte dus niet.

maar er zal vast iets anders zij wat wel kan werken maar dit wil ik dus weten , wat er nog meer is wat mogelijk wel gaat werken.

alvast bedankt

Ik zou gewoon een industiele inductieve sensor gebruiken, een krukas sensor of ABS sensor geeft je geen 0-12V blokgolf signaal. Als zo'n sensor niet kan (omdat de montage moeilijk is of zo) kun je nog een schakeling maken die het signaal van de inductieve sensor omzet naar zo'n blokgolf (met een NE555 of zo), maar dat is meer gedoe.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Shiptronic

Overleden

Ik be grijp niet wat je bedoeld, een inductieve sensor is ook 0V, maar gaat ook verder, na elke positieve golf komt er ook een negatieve, wil je daar soms vanaf?

Je hebt het over de motor, maar wat met de bak, de oude of ook een nieuwe? in de oude bak zat een kabel daar kan je een sensor tussen zetten, de nieuwe zal toch zelf een sensor hebben, ga dan voor een hallsensor die schakel tussen 0 en voeding (niet de 5v versie kiezen dus ;) )

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

die inductieve die ik gebruikt heb ging niet naar de 0v terug.

en ja ik heb een mechanische kabel tussen mijn versnellingsbak en mijn teller maar hier kan door ruimte gebrek niet meer bij tussen.

dus vandaar mijn vraag wat is hier verder mogelijk ?

en de meeste inductieve laten wel iets door als ze niet geschakeld staan , wij gebruiken op het werk altijd sensors van ifm maar deze gaan nooit niet naar 0v , heb ook al contact met hun gehad hierover maar hun hadden er ook niks voor.

Dan kan je proberen de spanning naar 0 te trekken met een zgn pulldown weerstand.

RAAF12

Golden Member

Je hebt ook opnemers die je bij de snelheidsmeter erop kan schroeven maar dat signaal is na de koppeling, vermoedelijk heb je het motortoerental nodig. Maar het blijft behelpen om zo'n motor in een Golf 1 te stoppen. Zijn de vier trommelremmen wel zwaar genoeg? Kan je problemen mee krijgen bij de APK.

Die ECU van de motor, gééft die soms een spanning die jíj omlaag moet trekken dmv een sensor/schakeling?
Welk type sensor hangt er origineel aan de ECU?

Blijft overigens wel apart verhaal, ik had hier afgelopen week een inductieve sensor die gewoon 0,0 is als er "niets te sensen valt";

https://youtu.be/I7iWZIbpFn0

[Bericht gewijzigd door 240diesel op zondag 18 februari 2018 19:43:36 (36%)

Standaard inductiecve sensoren zijn te traag voor in de auto, wat er standaard op zit kun je daar niet aankomen, nieuw of sloop.

Ik heb zo’n idee dat je nu een industriële inductieve sensor hebt met 4-20 mA uitgang ?
Die gaan inderdaad niet tot 0 volt. Handigste is een hall-sensor die kan je met een pulp-up weerstand naar de 12v laten schakelen tussen 0 en de voeding.
Je kan ook een tussen stuk voor je teller kabel gebruiken daar zit een hall-sensor in, die wordt nog wel eens voor tripmasters gebruikt in klassieke auto’s

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ik vraag met toch echt af welke motormanagementsysteem hier wordt bedoelt. De eerst BOSCH Motronic voor deze motoren was volgens mij de M3.8.3.
Dit MMS wordt middels het can-bus netwerk voorzien van het snelheidssignaal dat afkomstig is van het ABS-regelapparaat.

Trouwens doet dit MMS het prima zonder snelheidssignaal enkel het instrumentenpaneel met transponder moet aangesloten worden.

Ik ben dus erg benieuwd waar TS denkt zijn snelheidssignaal aan te bieden wellicht kan die wat verduidelijken door een elektrisch schema van het MMS toe te voegen.

Ook is mij niet duidelijk hoe de meting verricht wordt op de sensor, is deze aangesloten? Er zijn een hoop regelapparaten in de autotechniek die een offset spanning gebruiken om diagnose op de sensor te kunnen doen. Een vaak gebruikte waarde is 2 Volt. Ja op die sensoren meet je in rust inderdaad geen 0 volt over de aansluitingen.

[Bericht gewijzigd door bol00052 op maandag 19 februari 2018 14:29:03 (23%)

GJ_

Moderator

Op 18 februari 2018 19:20:28 schreef roelb79:
en de meeste inductieve laten wel iets door als ze niet geschakeld staan , wij gebruiken op het werk altijd sensors van ifm maar deze gaan nooit niet naar 0v , heb ook al contact met hun gehad hierover maar hun hadden er ook niks voor.

Volgens mij gaat een driedraads gewoon naar 0V. Een tweedraads uiteraard nooit.

Op 18 februari 2018 21:17:19 schreef Paul Welther:
Ik heb zo’n idee dat je nu een industriële inductieve sensor hebt met 4-20 mA uitgang ?

IFM maakt inderdaad voornamelijk industriële sensoren, maar ook enkele automotive sensoren.
Als je een tweedraads hebt kom je uiteraard nooit aan de nul volt. Als je een toerentalsensor wil koop je natuurlijk geen analoge 4..20mA sensor, dan weet je zeker dat het nooit werkt.

High met Henk

Special Member

Nee, maar een npn of pnp kan ook behoorlijk verkeerd uitpakken als hij actief naar beide kanten moet...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Hallo,

ik heb idd een M3.8.3 ecu en die heeft wel degelijk een blokgolf nodig zoals eerder aan gegeven. of een 0v of 11-14v

wat ik gebruikt heb is een inductieve sensor met 3 draden een + en een - en een schakel maar deze ging niet naar 0v er bleef een paar tiende op staan en daardoor werkte het niet.

wat normaal op zo'n motor zit is een sensor met 2 draden die naar de klok loopt en vanaf daar naar de motorcomputer.

en het is ook niet dat de computer nu niet werkt maar hij geeft steeds een foutcode aan.

Heb je al een pulldown weerstand geprobeerd ?
Is eerder ook al genoemd volgens mij.
Dus bv een weerstand van 10kOhm of 4,7kOhm tussen de min en je schakeldraad ?
En dan meten wat er gebeurt ?

Als je 3 draden hebt is het zo goed als zeker een hall-sensor.
0,1 à 0,2v mag geen probleem zijn.
Probeer anders eens een elco tussen de sensor en de ecu te zetten (10u 25v oid). Je moet dan wel een pull-up gebruiken aan de sensor kant denk ik.
Overigens zal de ecu aan de ingang een 5v blokgolf verwachten niet van 12v.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Zoek je niet gewoon een hall gever die achterop de snelheidsmeter kan? Er is een plek voor gereserveerd. Plasticje wegbreken. Ik heb het gedaan in de Santana voor GALA op de autoradio.

https://www.vw-t3-bus-shop.de/en/hall-sensor-digital-speed-signal-for-…

https://www.vw-t3-bus-shop.de/Media/Thumbs/0000/0000220-hallgeber-speedpuls-digitales-tachosignal-fur-vw-bus-t3-syncro.jpg

High met Henk

Special Member

VW Santana?
http://blog.caranddriver.com/wp-content/uploads/2012/05/Volkswagen-Santana-626x382.jpg

of het merk santana?
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/52/Santana_ps-10_pu_front_q.jpg

nogal een verschilletje: bij de ene kun je wat horen, bij de andere niets behalve wind en motor....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de bovenste foto...

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Ja natuurlijk, ging over VW he... maar ok even off topic, ja een ‘84’er VW Santana 55kW, sinds 2002 met 82 kW DZ K-Jetronic motor met zuigers uit een Audi 1,9E en met dezelfde velgen. Ik heb destijds zelf een printje gemaakt met hall sensor en transistor voor de volumeregelingvan de autoradio, maar de T3 busjes community is zo bekend met TDI ombouw, dat er dus commerciële retrofit sensors zijn voor achter de tellerunit van de T3 busjes. volgens mij zijn Golf 1 tellers vergelijkbaar.