X-Z as rail bouwen

Hier een eenvoudig schema voor de X-as, voor de Z-as is dat identiek.
Hopelijk staan er geen fouten in, 't heeft rap moeten gaan. ;)

Die PWM generator onthoudt de ingestelde waarde na het afzetten van de spanning.

edit: er stond wel een fout in, de weerstand moeten 1K zijn ipv de 2k2
Het schema is aangepast.

[Bericht gewijzigd door MGP op dinsdag 20 februari 2018 20:07:18 (19%)

LDmicro user.

Hallo,

De onderdelen zijn besteld maar ik kan de processor unit nog annuleren.

Ik moet dan alleen wel iets hebben wat ik er voor kan gebruiken.

Het gaat hier om dode insecten. Ik maak hier stack foto's van en verplaats dan het insect een stukje naar een nieuwe sectie zodat ik op die manier het hele insect op de foto krijg op extreem hoge resolutie. Het gebied wat ik ongeveer per beeld op de foto zet is 1.25 x 2.25 mm

Als iemand iets simpels voor me zou kunnen bouwen mag dit ook. De 2 rails met motor zijn besteld en deze laat ik denk ik ook staan. Daar heb ik de motor drivers ook bij nodig lijkt me.

Het gaat er mij om dat ik dus eigenlijk een knopje links en rechts heb en boven en naar beneden en als ik hier op druk de rail iets verplaatst in die richting. De stap grote is mooi om te kunnen verstellen zodat ik het in kan stellen dat hij met 1 druk op de knop de gewenste afstand aflegd. Maar dit is niet een pré. Het moet een simpele opstelling zijn opzich voor een leuke prijs.

Gr Arwin Lubbers

Je moet niks annuleren, je zult het tenslotte toch zelf moeten maken denk ik.
Die tekening is maar een idee.

LDmicro user.

Hallo,

Oke. Ik houd het dus bij de eerst genoemde controller set compleet met schermpje en bedienings paneel.

Maar dan is het mij nog niet helemaal duidelijk welke en hoeveel voedingen ik moet bestellen. 1 x 5 V voeding en 1 x 12 V voeding?

Gr Arwin Lubbers

Lambiek

Special Member

Nog één keer dan.

Je hebt een 5VDC voeding nodig voor je controller, en een 12 of 24VDC voeding voor je stappenmotordrivers.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Bedankt.

Maar dit kan ik niet op 1 stekker krijgen?

Gr Arwin Lubbers

Lambiek

Special Member

Wat bedoel je daar mee. "op een stekker krijgen"

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb al aardig wat apparatuur die ik moet voeden dus veel stekkers.

Mijn vraag is of het zo te maken is dat het geheel uiteindelijk met 1 stekker gevoed kan worden. Maar dan zal het lijkt me omgevormd moeten worden. Wat zou ik dan hier voor nodig hebben als het nodig is.

Gr Arwin Lubbers

Lambiek

Special Member

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Hier praat ik over het zelfde toch?

Hoge kwaliteit triple output stroomvoorziening 60 w 5 v 12 v-12 v 5A 2.5A 0.5A ac dc voeding ac dc converter T-60B
http://s.aliexpress.com/7ZFvAnEf?fromSns=Copy to Clipboard
(from AliExpress Android)

12v 2.5A is niet voldoende.

Je zou beter 12V >5A en 5V ~2A zoeken, die -12V heb je niet nodig.

edit: Chinezen hebben het moeilijk met stroomaanduiding, neem dat korreltje zout

@Lambiek hieronder, dat is nu eens service en nog mooi ook.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 21 februari 2018 10:39:02 (14%)

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Hier heb je nog een voorbeeld hoe het gaat worden met de bestelde spullen. Het worden dan uiteraard wel met twee stappenmotordrivers, die ander komt dan bijv. op de y-as.

De aansluitingen op de controller kan ik helaas niet goed lezen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Kijk helemaal geweldig hier snap ik wat van bedankt.

Ja inderdaad die chinezen. Tot nu to vind ik grotendeels alleen 5v 4a en 12v 2a.

Nog even verder zoeken dus.

Weet jij eigenlijk wel welke stappenmotoren daar opzitten?
Ik kan daar niets over vinden.
sorry wel gevonden.

[Bericht gewijzigd door MGP op woensdag 21 februari 2018 11:03:20 (13%)

LDmicro user.

Hallo,

Zo we zijn een stap verder. De onderdelen zijn binnen. Wat problemen met de rails gehad maar via een andere aanbieder uiteindelijk afgelopen zondag vanuit Hongkong verstuurd en vandaag binnen.

De voeding van het control board zal geschieden door USB voeding dus daar heb ik niks meer mee van doen.

Nu wil ik gaan aansluiten maar zit ik met een aantal vragen. Van de stepper rails heb ik geen aansluit schema. Dus weet ik even niet welk draad waar moet in de motor drivers. En welke draad waar naar toe moet vanaf de drivers naar de controller.

Kan iemand mij hier wat opheldering over geven voor dat ik de boel sloop of dergelijke.

BVD.

Gr Arwin Lubbers

Ik hoop dat dat LCD gewoon gezond is, want zo ziet 'ie er niet uit...

Ik vrees dat dit een te hoog gegrepen idee is als je dit samen met het schema van Lambiek niet in elkaar kan zetten. Dat laat namelijk niets aan de verbeelding over...

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.
big_fat_mama

Zie Paulinha_B

(mag weg)

[Bericht gewijzigd door big_fat_mama op woensdag 28 maart 2018 22:50:29 (95%)

hoe beter de vraag geschreven, zoveel te meer kans op goed antwoord

Zit nog beschermd folie overheen. Werkt prima.

Lambiek

Special Member

Zit er geen beschrijving bij de controller? Ik weet zo ook niet wat XN, XD, XS, en XE is. Ik ken die controllers verder ook niet. Je zal dus even moeten meten wat voor signaal er op die pinnen staan.

Wat zou kunnen is XE is de enable, XS is de puls, XD is direction, en XN zou de nul volt/gnd kunnen zijn.

Dus als je de voeding erop zet en je bedient iets met je bedienpaneel, dan zou je op die pinnen een signaal moeten krijgen. Meer kan ik er van uit hier niet over vertellen of uitleggen.

Meet tussen de XN en de andere drie pinnen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@prokiter, ik begrijp nog altijd niet waarom je die cnc controller gekocht hebt, het ziet er mooi uit maar is het ook makkelijk te bedienen?
Het zal niet makkelijk zijn om alle parameters in te geven maar het is te doen.

Nadat uw bericht verscheen heb ik eens een proefopstelling gemaakt volgens mijn bovenstaand schema, dat kun je hier zien.

De controller is een verouderde A4988, maar eenvoudig te bedienen.
Deze van u zijn natuurlijk stukken beter en minder aansluitwerk.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Heb je nu "GD" ook al bij je filmpje betrokken? Het moet toch niet gekker worden. :) :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Ik heb er toen een hele doos gekocht, gelukkig zijn het batterijen ;)

Voor alle duidelijkheid, onder die LCD print zit een 5V 100mA LDO regelaar, de pwm uitgang is 5V zoals die A4988 moet hebben.
Normaal gezien is de uitgang = aangesloten spanning omdat de pwm controller (3V3?) een mosfet aanstuurt waarvan de drainweerstand van 1K aan de voedingsspanning ligt en in dit geval 9V zou zijn.

LDmicro user.

Hallo,

Ja helaas heb ik er te weinig kennis van om zn goedkopere opstelling van te maken.

Ik hoop dat dit goed gaat lukken. Gisteren avond al wel aangesloten maar geen beweging in de rail dus zal het toch ergens niet goed zitten.

Gr Arwin Lubbers

Lambiek

Special Member

Op 29 maart 2018 14:27:14 schreef prokiter:
Gisteren avond al wel aangesloten maar geen beweging in de rail dus zal het toch ergens niet goed zitten.

Heb je mijn post gelezen?, probeer dat nu eerst eens. Dus alleen meten zonder dat er ook maar iets aan zit, behalve de voeding voor de controller en je bedienpaneel.

EDIT:
Misschien kun je hier nog iets mee.
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=…

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 29 maart 2018 14:27:14 schreef prokiter:
Gisteren avond al wel aangesloten maar geen beweging in de rail dus zal het toch ergens niet goed zitten.

Ik denk niet dat je bij die controller zomaar op de knopjes kunt drukken en dat de motor zal verdraaien.
Je zult toch wat instellingen moeten ingeven.

LDmicro user.